خوش آمدید به رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی

رمان ۹۸ با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی و تقویت قلم عزیزان ایجاد شده است.
هدف ما همواره ایجاد محیطی گرم و صمیمی و دوستانه بوده
برای مطالعه کامل رمان‌ها و استفاده از امکانات انجمن
به ما بپیوندید و یا وارد انجمن شوید.

YeGaNeH

معاونت کل سایت رمان ۹۸
عضو کادر مدیریت
کاربر V.I.P انجمن
معاونت سایت
کاربر ویژه انجمن
  
عضویت
9/1/22
ارسال ها
6,853
امتیاز واکنش
33,756
امتیاز
473
زمان حضور
255 روز 13 ساعت 29 دقیقه
نویسنده این موضوع
OK چیست و چگونه به وجود آمد؟

واژه «اوكی» امروزه یكی از پركاربردترین واژه‌ها در بسیاری از زبان‌هاست و از نظر گسترش در سطح جهانی، جزو بین‌المللی‌ترین واژه‌ها به‌شمار می‌رود. واژه اوكی از كجا آمده؟ آیا روزی به‌طور اتفاقی این واژه به ذهن یك نفر خطور كرد و بعد هم همه شروع به استفاده از آن كردند و بعد هم جهانگیر شد؟

كتابی نوشته «َلِن مِت‌كالف» كه به تازگی در این مورد درآمده راهگشای پاسخ به این پرسش‌هاست. مت‌كالف در این كتاب كه «اوكی: قصه عجیب برترین واژه» نام دارد مدعی می‌شود كه «اوكی» برترین ابداع انگلیسی‌زبانان است. این مدعا البته سوال‌برانگیز است. «اوكی» چطور می‌تواند یك ابداع باشد؟ و آیا این واژه كوچك می‌تواند از موزیك جاز، بیس‌بال و تلفن برتر باشد؟ در واقع پاسخ بله است.

مت‌كالف در جست‌وجو های خود برای یافتن نخستین استفاده از كلمه اوكی به گوشه‌ای گمنام از یك روزنامه چاپ بـ*ـو*ستون در تاریخ ۲۳ مارچ ۱۸۳۹ رسیده‌است. بنا بر تحقیقات این نویسنده، داستان واقعی «اوكی» از این قرار است: محبوب‌ترین واژه دنیا، زندگی خود را به عنوان یك شوخی آغاز كرد. روزنامه‌های آمریكایی در اواخر دهه ۱۸۳۰ به شكل تمسخرآمیزی كاری را شروع كرده بودند و مخفف‌های مثلا جالب را چاپ می‌كردند و یك مقاله‌نویس در روزنامه «بـ*ـو*ستون مورنینگ پست» هم به عنوان یكی از این شوخی‌ها، مخففی ساخت به شکل «.o.k». وی برای ساخت این مخفف، شكلی نادرست از كلمه «all correct» به معنی (تماما صحیح) را به صورت «oll korrect» در نظر گرفت و دو حرف اول آن را به صورت «.o.k» مخفف كرد. زمانی از این شوخی نگذشته بود كه دشمنان اندرو جكسون، هفتمین رئیس‌جمهور ایالات متحده شایعه‌ای به‌راه انداختند كه این رئیس‌جمهور، سواد درست خواندن و نوشتن ندارد و به عنوان شاهد این مدعا گفتند كه وی اگر سواد داشت اجازه نمی‌داد كلمات غلطی مانند «اوكی» در رسانه‌های كشور چاپ شود. همین، آغاز شهرت و رواج اوكی بود. چیزی نگذشت كه متصدی‌های تلگراف قرار گذاشتند تا برای اعلام وضعیت رفع خطر یا همان وضعیت عادی، از O.K. استفاده كنند و پس از آن دیگر كسی نتوانست جلوی رواج روزافزون آن را بگیرد.

اما جذابیت بزرگ این كلمه كوچك در چه نهفته است؟ الن مت‌كالف در كتاب خود سعی می‌كند چند توضیح در این زمینه ارائه كند. به گفته او خوش‌آوایی این واژه، قابل تلفظ بودن آن در تقریبا همه زبان‌ها، كوتاهی و سادگی تضاد حالت مونث o با حالت مذکر همه باعث این گیرایی شده‌ است.


همه چیز راجب کلمه Ok

 
  • تشکر
Reactions: MaRjAn و SelmA
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا