خوش آمدید به رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی

رمان ۹۸ با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی و تقویت قلم عزیزان ایجاد شده است.
هدف ما همواره ایجاد محیطی گرم و صمیمی و دوستانه بوده
برای مطالعه کامل رمان‌ها و استفاده از امکانات انجمن
به ما بپیوندید و یا وارد انجمن شوید.

Elaheh_A

کاربر نیمه حرفه‌ای
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
25/10/20
ارسال ها
1,202
امتیاز واکنش
17,906
امتیاز
323
محل سکونت
رمان ۹۸
زمان حضور
59 روز 6 ساعت 34 دقیقه
نویسنده این موضوع
آشنایی با آداب و رسوم گرجستان
مردم گرجستان یکی از غنی ترین فرهنگ ها و آداب و رسوم را در کل دنیا دارند. در واقع می توانیم ادعا کنیم که آداب و رسوم مردم گرجستان از قفقاز می آید و این مردم در کالبد اجتماعی خود، رفتارها و کارهای ارزشمندی را با عنوان فرهنگ، جا داده اند.
مقدمه ای بر آداب و رسوم مردم گرجستان:
بزرگ ترین قومی که در کشور گرجستان زندگی می کنند، گرجی ها هستند و این در صورتی است که این کشور میزبان خوبی برای سایر اقوام از جمله آذربایجانی ها، ارمنی ها و روس ها و غیره نیز می باشد.
مردم گرجستان به زبان گرجی صحبت می کنند و این زبان یکی از چهارده زبان ثبت شده و رسمی در کل دنیا به شمار می آید. تفلیس پایتخت گرجستان است و یکی از توریستی ترین شهرهای این کشور است که سالانه افراد زیادی را در ابعاد مختلف گردشگری، پذیرا می شود. تفلیس را می توانیم مرکز تحولات فرهنگی و س.یاس.ی گرجستان بدانیم.
مهم ترین ویژگی مردم گرجستان، مهمان نواز بودن آن هاست. این مردم در کل دنیا به مهمان نوازی و مهربانی معروف هستند. سفره های رنگی، رنگ های نارنجی و قرمز و گرم لباس ها، کوچه های سنگ فرش شده و دیواره های آجری و سنگی، حال و هوای گرم و مهمان پذیر گرجستان را کاملا به نمایش می گذارند.
با اینکه گرجستان یک کشور اوراسیایی است، اما تفاوت فرهنگی بسیار شدیدی بین کشورهای اروپایی و این کشور مشاهده می شود، حال و هوای گرم و پرشور گرجستان را نمی توانید در هیچ یک از کشورهای اروپایی پیدا کنید و اصلا همین موضوع است که باعث می شود تا مردم سالانه از جای جای دنیا، برای نشستن پای سفره ی این مرد خون گرم و مهمان نواز، به سمت گرجستان روانه می شوند.
در ادامه درباره ی ابعاد مختلف فرهنگی و آداب و رسوم مردم گرجستان، بیشتر توضیح خواهیم داد. لطفا با ما همراه باشید :
معرفی زبان و مذهب مردم گرجستان
همان طور که در ابتدای محتوا نیز اشاره کردیم، زبان رسمی مردم گرجستان، زبان گرجی است. اما وجود دو یا سه زبان رایج دیگر هم در این کشور اثبات شده و ارمنی و آذری و روسی نیز از جمله زبان هایی است که در بین مردم گرجستان رایج بوده و به این زبان ها صحبت می شود.
مردم گرجستان پیرو دین مسیحیت هستند و کلیسای ارتدکس را مبدا تمامی اعتقادات دینی خود می دانند. ارتدکس یکی از شاخه های اصلی دین مسیحیت می باشد. مسیحیت را می توانیم دین غالب مردم گرجستان بنامیم اما اثراتی از کلیسای حواری ارمنی و همچنین دین اسلام هم در بین مردم گرجی پیدا می شود.

خوشبختانه، گرجستان یکی از کشورهایی است که فرهنگ مردم آن با مذهب و دینی که دارند، گره ی چندانی نخورده و تنها تاثیری که می توانیم از مذهب بر روی مردم مشاهده کنیم، نحوه ی پوشش و یک سری اصول اجتماعی و مهمان پذیری می باشد. در نهایت می توانیم بعد از ارتدوکس و اسلام، جمعیت ارتدوکس روسی و ارامنه ، ژرمن های پروتستان و آپوستولیک ها را نیز از اقلیت های دینی این کشور معرفی نماییم.


آداب و رسوم و سنت منحصر به فرد در گرجستان

 
آخرین ویرایش توسط مدیر:
  • تشکر
Reactions: moh@mad

Elaheh_A

کاربر نیمه حرفه‌ای
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
25/10/20
ارسال ها
1,202
امتیاز واکنش
17,906
امتیاز
323
محل سکونت
رمان ۹۸
زمان حضور
59 روز 6 ساعت 34 دقیقه
نویسنده این موضوع
آداب معاشرت مردم گرجستان
مردم گرجی در مهمان نوازی، زبانزد مردم دنیا هستند. آن ها مهمان ها را یک موهبت الهی می دانند که برایشان برکت می آورد و همین موضوع باعث می شود تا آن ها نسبت به مسافرانی که وارد کشورشان می شوند به گونه ای ویژه خدمت کنند و در مقابل آن ها رسم مهمان نوازی را به جای آورند.
از رایج ترین اتفاقاتی که در سفر گرجستان ممکن است برای شما رخ دهد این است که شما را به صرف یک وعده ی غذا و یا عصرانه، به خانه هایشان دعوت می کنند و شما با قبول این دعوت در واقع احترام خاصی برای آن ها قائل شده اید. امنیت این مدل دعوت ها را اعتقاد قلبی و دینی مردم گرجستان نسبت به اصول مهمان نوازی تامین می کند و به همین دلیل جای ترسی برای پذیرش پیشنهادهای این گونه در گرجستان وجود نخواهد داشت.
برعکس ایرانی ها که عقیده دارند سر سفره ی غذا باید سکوت کرد و نهایت دقت را به میزان غذا و نحوه ی غذا خوردن داشت، گرجی ها فرهنگ اروپایی را در رسوم غذا خوردن خود اجرا می کنند و غذا خوردن را به نوعی دورهمی می دانند. آن ها دور هم جمع می شوند تا با یکدیگر معاشرت نمایند و در کنار این معاشرت، وعده ی غذایی شان را نیز میل نمایند.
موضوع جالب دیگر در فرهنگ گرجستان، مربوط به گل هدیه دادن است. اگر قصد دارید که با یک دسته و یا چند شاخه گل به خانه ی یک گرجی وارد شوید، بهتر است که تعداد فرد را برای مهمانی های تان انتخاب کنید. چرا که مردم گرجی برای ادای احترام به صاحب عزا در مراسم خاکسپاری، عموما تعداد زوجی از گل ها را به او تقدیم می کنند.
فرهنگ احترام به سالمندان و بزرگان خانواده از ارزش بسیار بالایی در فرهنگ و آداب و رسوم مردم گرجستان برخوردار است. از این رو شما شاهد این خواهید بود که منصب های بزرگ کشور، عموما به دست بزرگان و افراد با تجربه سپرده می شود.
در ادامه ی این ادای احترام، بهتر است بدانید که در فرهنگ گرجی، تنها اعضای خانواده و افراد صمیمی در بین نزدیکان، اجازه دارند که یکدیگر را با نام کوچک صدا بزنند. بنابراین اگر از نزدیکان این مردمان نیستید و صمیمیت خاصی با آن ها ندارید از اسم فامیل آن ها برای مخاطب قرار دادنشان استفاده کنید و یا پیشوند آقا و یا خانم هم می توانید برای صدا زدن افراد کمک بگیرید.

خونگرمی مردم گرجی، هیجانات بالایی نیز به آن ها القا می کند از این رو مردم در هنگام حرف زدن، عموما تن صدای بالایی دارند و از حرکات دست شدیدی برای رساندن منظور خود به مخاطب استفاده می کنند. نهایتا می توانیم مردم گرجستان را مردمی بدانیم که علاقه ی زیادی به صحبت کردن و معشرت از خود نشان می دهند.


آداب و رسوم و سنت منحصر به فرد در گرجستان

 
آخرین ویرایش توسط مدیر:
  • تشکر
Reactions: moh@mad

Elaheh_A

کاربر نیمه حرفه‌ای
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
25/10/20
ارسال ها
1,202
امتیاز واکنش
17,906
امتیاز
323
محل سکونت
رمان ۹۸
زمان حضور
59 روز 6 ساعت 34 دقیقه
نویسنده این موضوع
غذاهای سنتی گرجستان
تنوع غذایی در بین مردم گرجستان بسیار زیاد به چشم می خورد. البته این کشور نیز مانند تمامی کشورهای جهان، دارای تنوع های غذایی زیادی در بخش های شرقی و غربی و جاهای مختلف می باشد. این تنوع غذایی برای بخش غربی گرجستان در این قالب نمودار می شود که مردم این مناطق برای مزه دار کردن غذاهای خود اغلب از مواد اولیه ی تازه و گیاهی و ارگانیک استفاده می کنند.
به همین دلیل ریحان، گردو، گشنیز و ترخون از جمله مهم ترین طعم دهنده ها در گرجستان غربی می باشند. اگر درباره ی معروف ترین غذای گرجی در قسمت غربی این کشور بپرسیم، عموما غذای خاچاپوری معرفی خواهد شد. اما شرایط غذای مردم در قسمت شرقی گرجستان فرق می کند و این مردم بیشتر گوشت خوار هستند و از مواد اولیه ی گوشتی برای تهیه ی غذاهایشان استفاده می کنند. خینکالی یکی از معروف ترین غذاهایی است که در شرق گرجستان طبخ می شود و طرفداران خاص خودش را نیز داراست.
لباس های سنتی گرجی و نقش آن ها در آداب و رسوم مردم گرجستان
قرن 9 میلادی تا سال 1920، دوران اوجی بود که مردم از لباس های محلی و سنتی گرجی برای پوشش های روزمره ی خود استفاده می کردند. حتما تا به حال عکس لباس های گرجی با رنگ های گرمی که برایشان انتخاب می شود به چشم تان خورده، این لباس ها را چوخا می نامند و عموما چند لایه هستند.
در شمایل قدیمی لباس های گرجی مردانه، یک کلاه خز، یک کت پشمی با یقه های بلند وجود داشت ک به واسطه ی تفنگ و چند گلوله تزئین می شد. مردان این قوم، از این لباس ها برای حضور در مهمانی های رسمی و عروسی ها یا ادای رقص گرجی استفاده می کنند.
رنگی که گرجی ها برای لباس هایشان انتخاب می کنند عموما رنگ ها با تناژ گرم و پر رنگ است. امروزه لباس های گرجی به عنوان یک نماد از غرور ملی این کشور، حالت های مدرن تری به خود گرفته اند و در کالبدهای متفاوتی، به بازار پوشاک عرضه می شوند.


آداب و رسوم و سنت منحصر به فرد در گرجستان

 
آخرین ویرایش توسط مدیر:
  • تشکر
Reactions: moh@mad

Elaheh_A

کاربر نیمه حرفه‌ای
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
25/10/20
ارسال ها
1,202
امتیاز واکنش
17,906
امتیاز
323
محل سکونت
رمان ۹۸
زمان حضور
59 روز 6 ساعت 34 دقیقه
نویسنده این موضوع
رقص گرجستانی
یکی از معروف ترین آداب و رسومی که در بین مردم گرجستان وجود دارد و در کل دنیا نیز زبانزد است، رقص گرجستان است. رقص فولکلوریک گرجی در عین اینکه به شدت یکپارچگی دارد اما از مناطق مختلف گرجستان می آید و هر رقص، معیشت یک بخش از گرجستان را به نمایش می گذارد و تنها مردمان همان منطقه می توانند اجرای این رقص را به بهترین حالت ممکن انجام دهند.
کل دنیا معتقدند که هیچ کسی جز خود گرجی ها نمی تواند، آنطور که باید اصول رقص گرجی را به مرحله ی اجرا برساند. رقص های گرجی پر از شور زندگی و سرشار از فرهنگ غنی مردمان این کشور هستند که از لحظه به لحظه ی مشاهده ی آن می توانید، به این فرهنگ غنی متصل شودی و از حضور در آن نهایت لـ*ـذت را ببرید.
مردم هر منطقه برای ادای رقص خاص خودشان، لباس های خاص همان منطقه و همان رقص را به تن می کنند و سپس به این زنجیره ی حرکات موزون وصل می شوند و لحظاتی سرشار از شور و شعف را برای بینندگان به ارمغان می آورند.
آداب و رسوم نوروز در گرجستان
یکی دیگر از کشورهایی که جشن نوروز را در کشور خودشان پیاده سازی می کنند، مردم گرجستان هستند. این مردم نیز همانند ایرانی ها، روز اول بهار را جشن می گیرند و تا صبح در خیابان ها رقص و پایکوبی به راه می اندازند. آن ها در این دوران غذای سنتی می پزند و با بهترین نوشیدنی ها و شیرنی ها از یکدیگر پذیرایی می کنند.
آداب و رسوم ازدواج در گرجستان

مراسم ازدواج در گرجستان، یک اتفاق بزرگ و مهم است. در قدیم مراسم ازدواج در گرجستان در چند روز انجام میشد ولی امروزه بیشتر در آخر هفته ها انجام می شود. در مراسم ازدواج این کشور انواع غذا سرو میشود و همین طور موسیقی ها و رقص های محلی انجام میشود. مراسم ازدواج در گرجستان به بزرگی و شلوغی معروف است که مهمانان بسیار زیادی دارند و حتی مهمانان دور هم دعوت هستند و همه باید حضور داشته باشند عدم حضور به معنای بی احترامی محسوب می شود.

منبع: بیتوته


آداب و رسوم و سنت منحصر به فرد در گرجستان

 
آخرین ویرایش توسط مدیر:
  • تشکر
Reactions: moh@mad
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا