خوش آمدید به رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی

رمان ۹۸ با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی و تقویت قلم عزیزان ایجاد شده است.
هدف ما همواره ایجاد محیطی گرم و صمیمی و دوستانه بوده
برای مطالعه کامل رمان‌ها و استفاده از امکانات انجمن
به ما بپیوندید و یا وارد انجمن شوید.

M O B I N A

سرپرست بخش فرهنگ و ادب
عضو کادر مدیریت
کاربر V.I.P انجمن
سرپرست بخش
ناظر کتاب
منتقد انجمن
  
  
عضویت
3/4/21
ارسال ها
25,243
امتیاز واکنش
64,122
امتیاز
508
سن
19
محل سکونت
BUSHEHR
زمان حضور
272 روز 9 ساعت 46 دقیقه
نویسنده این موضوع
تاریخچه:

هُوِیزه (نام دیگر فارسی هوزگان، در عربی: الحویزه) شهری است دراستان خوزستان. نام این شهر که در مقطعی هوزگان بود در سال ۱۳۶۲ خورشیدی با دستور دولتی به هویزه تغییر یافت.
هویزه یکی از شهرهای شهرستان هویزه در غرب این استان است که بخاطرجنگ ایران و عراق شهرت دارد. این شهر با یورش نیروهای عراقی تصرف شد و بطور صد در صد تخریب گردید. تنها آثار باقی مانده از شهر، قدم‌گاه حضرت عباس و خرابه‌های چند ساختمان است این شهر قدمت زیاد دارد و ابن بطوطه درمورد آن در کتابش می نویسد و زمانی در این شهر حوزه علمیه بزرگی بود که قریب به چهارصد مجتهد داشت و از اندلس و نجف در آن درس می خواندند و اخیراً حضرت "آیت جزایری هویزه را بعنوان پایتخت فرهنگی استان خوزستان معرفی کرد. از جمله علمای نامدار تاریخ اهل هویزه: علامه شیخ محمد کرمی الحویزی آیت الله سید نعمت الله جزایری شاعر بزرگ عبدالحسین الحویزی مفسر نور الثقلین.
هویزه در زمان جنگ
به دنبال هماهنگي هاي به عمل آمده بين سپاه و ارتش جهت انجام يك عمليات مشترك در منطقه هويزه در پاييز سال 1359 نمايندگاني از سوي سپاه شامل سرداران شهيد حسن باقري ، سيد حسين علم الهدي و حاج داوود كريمي به اتفاق فرماندهان عالي رتبه ارتش ، طرح عمليات هويزه را مورد بررسي كارشناسي قرار دادند كه طي آن مقرر شد : لشكر 16 زرهي قزوين با كمك دو گردان از سپاه ، از محور شرق هويزه به سوي دو لشكر زرهي و مكانيزه دشمن حمله نموده و پس از آزاد سازي منطقه عمومي ( خيبر ) به سوي خرمشهر پيشروي نمايند .
عمليات فوق ( هويزه ) در بامداد روز 15 دي ماه سال 1359 با هدف پاكسازي و بيرون راندن دشمن بعثي از دشت هويزه انجام شد و سنگرهاي دشمن بعثي با يورش تانك هاي ارتش جمهوري اسلامي ايران و گردان تحت فرماندهي شهيد علم الهدي يكي پس از ديگري فتح شد و حدود هزار نفر از نيروهاي دشمن اسير و عده اي نيز به هلاكت رسيدند
با فرا رسيدن شب ، عمليات متوقف و ادامه كار به روز بعد موكول شد . در روز16 دي ماه 1359 بر اساس هماهنگي هاي به عمل آمده بين شهيد علم الهدي و فرمانده لشكر16 زرهي ، مقرر شد تكِ دوباره اي عليه نيروهاي دشمن شروع شود كه نتايج آن تا ساعت 11 به نفع جبهه ي خودي بود ، اما با بمباران هاي وسيع و مداوم هواپيماهاي دشمن ، انبارهاي مهمّات منهدم و بخشي از قواي خودي به شهادت رسيده و موجب به هم ريختگي صفوف و قطع ارتباط بي سيمي بين لبه جلويي نبرد يعني ( نيروهاي شهيد علم الهدي ) با فرماندهي لشكر 16 زرهي شد . در آن شرايط حساس و سرنوشت ساز ، فشار زيادي از سوي نيروهاي زرهي دشمن به هر دو بخش جبهه خودي وارد شد كه در پي آن حسين علم الهدي ، دانشجويان پيرو خط امام ( ره ) و نيروهاي همراه ، محاصره و مظلومانه تا آخرين نفس جنگيدند و حماسه اي به ياد ماندني آفريدند
سرانجام 68 تن از آنان به شهادت رسيده و عدّه اي نيز مجروح شده و به اسارت دشمن در آمدند . در اين عمليات ، لشكر 16 زرهي ارتش جمهوري اسلامي ايران نيز طي رزمي دليرانه با تقديم 142 شهيد يكي از نبرد هاي كلاسيك و عمليات زرهي را در تاريخ جنگ تحميلي رقم زد.
پس از شهادت آن عزيزان منطقه به تصرف دشمن در آمد .
18 ماه بعد در عمليات آزاد سازي خرمشهر ، اين منطقه نيز آزاد شد . ( سال 1361 ) اجساد مطهر شهيدان از ميان ميادين مين شناسايي و در هويزه به خاك سپرده شد و مزار باشكوهي كه الان در اين مكان بنا شده در سال 1362 در كنار قبور شهيدان ساخته شد .
#سابیری


تاریخ هویزه

 
  • تشکر
Reactions: moh@mad
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا