خوش آمدید به رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی

رمان ۹۸ با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی و تقویت قلم عزیزان ایجاد شده است.
هدف ما همواره ایجاد محیطی گرم و صمیمی و دوستانه بوده
برای مطالعه کامل رمان‌ها و استفاده از امکانات انجمن
به ما بپیوندید و یا وارد انجمن شوید.

Cadman

کاربر فعال انجمن
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
22/2/21
ارسال ها
751
امتیاز واکنش
11,172
امتیاز
303
زمان حضور
31 روز 14 دقیقه
نویسنده این موضوع
شفقنا- ویوین وی و هویدا سعید گزارشگران نیویورک تایمز در گزارشی از حال و هوای لبنان در روزهای کریسمس نوشته اند:

وابسته فرهنگی ایران پشت میکروفون می رود. روی استیجی که یک درخت کریسمس قرار دارد که با ستاره های طلایی و کلاه های قرمز بابا نوئل تزئین شده است. وابسته فرهنگی ایران، محمد مهدی شریعتمدار با اشاره به این که امسال قرار است مراسمی برای تجلیل چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی ایران برگزار شود، آغاز مراسم جشن میلاد مسیح را اعلام می کند.

سخنران دیگری بعد از او با فریاد شعری را که خود سروده است، می خواند: هله لویا! مسیح نجات دهنده متولد شد. پادشاه صلح، پسر مریم. او که بردگان را آزاد کرد. او که شفا دهنده است. فرشتگان از او محافظت می کنند.

سومین سخنران که یکی از روحانیون شیعه است می گوید: «ما داریم تولد یک پیامبر را جشن می گیریم، تولد یک مصلح». اشاره او به حضرت مسیح است. او در ادامه به یک همزیستی و همبستگی تاریخی اشاره می کند: مسیحیان و مسلمین از یک خانواده هستند، هر دو علیه فساد، علیه دیکتاتوری و خودکامگی، علیه اسرائیل. ما هر دو در پی عدالت اجتماعی هستیم. مسلمین و مسیحیان با مردم و ارتش لبنان و بر علیه اسرائیل متحدیم ».


سخنانی که روی استیج بر زبان می آیند، با تشویق و هلهله مردم همراهند. مردمی که بیشترشان شیعیان لبنانی علاقمند به حزب الله لبنان هستند که در این مراسم حضور یافته اند.

لبنان از زمان تاسیس تلاش زیادی به انجام رسانده تا میان مسلمین و مسیحیان کشور همزیستی مناسبی ایجاد کند؛ که البته در موارد بی شماری این تلاش ها به ثمر ننشسته اند.

حالا نزدیک به سی سال بعد از جنگ داخلی لبنان که در آن مسیحیان و مسلمانان بیروت را به دو نیم کرده بودند، لبنانی ها با هر دین و مذهب و دیدگاهی در کنار هم زندگی می کنند و روزانه در محل کار و مراکز عمومی با هم مواجه می شوند. اما در مناسبت های خاصی چون کریسمس این همزیستی جلوه بیشتری پیدا می کند.

با این که طبیعی است کریسمس برای مسیحیان لبنان در قیاس با پیروان دیگر مذاهب اهمیت بیشتری داشته باشد، اما تعطیلات کریسمس از سوی تقریبا تمام ساکنین این کشور گرامی داشته می شود و مردم این مناسبت را با هدیه دادن به همدیگر، برگزاری مهمانی های گوناگون و البته چراغانی کردن کوچه و خیابان جشن می گیرند.

بیروت در روزهای کریسمس، البته مثل تمام مواقع سال، جلوه های زیبایی از همزیستی ادیان را به نمایش می گذارد. زنانی را می بینیم که در کنار درخت کریسمس بزرگی که در گوشه خیابانی نزدیک مسجد آبی این شهر قرار دارد سلفی می گیرند و جالب این که نیمی از این زنان حجاب دارند. بچه هایی با مادران با حجاب و بی حجاب در مراکز خرید شهر به بابا نوئل ها اشاره می کنند و از مادرشان می خواهند چیزهایی را از آن مرکز خرید براشان بخرند و نیز بچه مدرسه ای هایی را هم می بینیم که هدایای کریسمس را با هم رد و بدل می کنند. حتی جنبش شیعی حزب الله نیز در این مراسم و این مناسبت نقش ایفا می کند.

در سال های قبل حزب الله با فرستادن بابا نوئل هایی به محله های جنوبی بیروت به بچه ها هدایایی می داد.

کریسمس البته از نظر تجاری نیز برای لبنانی های غیر مسیحی اهمیت زیادی دارد. از این منظر، نگاه لبنانی های غیر مسیحی به کریسمس، مثل نگاه آمریکایی های سکولار، تجاری است. روبا زایور، یک زن مسلمان که برای خرید به مرکز بیروت آمده می گوید: ما لبنانی هستیم و ما هم هدیه می خواهیم! خانم زایور که می گوید در خانه یک درخت کوچک کریسمس را تزئین کرده، دقیقا هم عقیده ندا سویدان است که با این که می گوید که هنوز هدیه مناسبی برای کریسمس پسرش نیافته، اما در پاسخ گزارشگران نیویورک تایمز که می پرسند « مگر مسلمین هم کریسمس را جشن می گیرند؟ »، پاسخ می دهد: مسیح فقط مال مسیحی ها نیست.

البته کریسمس برای مسلمین به خصوص مسلمانان یک مناسبت رسمی تقویمی نیست و حتی برخی از این نوع مسلمانان تزئینات و آداب و رسوم کریسمس را ممنوع می دانند.

سال های گذشته برخی از مسلمین لبنانی در روزهای منتهی به تعطیلات کریسمس پیام های تهدید آمیزی می گرفتند که به آن ها توصیه می کرد حق ندارند مراسم کریسمس را جشن بگیرند. در سال ۲۰۱۵ رسانه ها خبر دادند که درختان کریسمس منطقه سنی نشین تریپولی به آتش کشیده شده اند. البته چنین اتفاقاتی هیچ گاه در مناطق شیعه نشین لبنان رخ نداده و حتی در زمان جنگ های داخلی بین سال های ۱۹۷۵ تا ۱۹۹۰ نیز شیعیان به آداب و رسوم مسیحیان احترام گذاشته اند. احمد ترجمان مسلمان شیعه چهل و هشت ساله ای که به همراه دختر پنج ساله اش در کنسرت کریسمسی حاضر بوده در این مورد می گوید که «ما پیروان امام علی هستیم که سفارش کرده به فرهنگ های دیگر احترام بگذاریم ».

منبع: پایگاه بین المللی همکاری های خبری شیعه


کریسمس در لبنان: مسیح فقط مال مسیحی ها نیست/ نیویورک تایمز: بیروت این روزها جلوه های زیبایی از همزیستی ادیان را به نمایش می گذارد

 
آخرین ویرایش توسط مدیر:
  • تشکر
  • تشویق
Reactions: MĀŘÝM و ~ĤaŊaŊeĤ~
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا