M O B I N A
سرپرست بخش فرهنگ و ادب
عضو کادر مدیریت
کاربر V.I.P انجمن
سرپرست بخش
ناظر کتاب
منتقد انجمن
- عضویت
- 3/4/21
- ارسال ها
- 24,702
- امتیاز واکنش
- 63,861
- امتیاز
- 508
- سن
- 19
- محل سکونت
- BUSHEHR
- زمان حضور
- 273 روز 8 ساعت 23 دقیقه
نویسنده این موضوع
هنر لایه چینی ازجمله هنرهای سنتی ویکی از سبکهای نقاشی است. هنری که تا قبل از زمان صفویه اثری از آن در معماری ایرانی وجود ندارد. بر اساس بررسیهای انجام شده در کشورهای اروپایی به خصوص ایتالیا و فرانسه نیز از هنر لایه چینی برای تزیینات معماری استفاده میشده است. این احتمال وجود دارد که این هنر زیبا در دوران رنسانس توسط هنرمندان ایرانی از اروپا به ایران آورده شده باشد. هنری که نمونههای از آن در بناهای مربوط به دوران صفویه در اصفهان، اردبیل و مشهد وجود دارد.
بنا به گفته هنرمند لایه چینی اصفهانی اگر این هنر حتی از کشورهای اروپایی به ایران آورده شده باشد با ابتکار و خلاقیت هنرمندان زمان صفوی رنگ و بوی کاملاً ایرانی اسلامی به خود گرفته و از لحاظ مواد اولیه، رنگ و همچنین تکنیک اجرا و طرحهای مورد استفاده با نمونههای اروپایی کاملاً متفاوت و به یک هنر سنتی ایرانی تبدیل شده است.
منصور زیرک هنرمند لایه چینی در گفتگو با خبرنگار مهر درباره مکانهای در اصفهان که هنر لایه چینی در آن استفاده شده است میگوید: کاخ چهلستون، عمارت عالی قاپو، عمارت هشت بهشت، تالار اشرف و بسیاری از خانهای عیان دوران صفوی از جمله مکانها ی که در آنها از هنر لایه چینی استفاده شده است.
این کارشناس مرمت در خصوص هنر لایه چینی در زمان صفویه میگوید: طبق اسناد و مدارک موجود این هنر از دوران صفویه در ایران به خصوص شهر اصفهان رواج چشمگیری داشته به گونهای که در کنار سایر تزیینات معماری مانندگچ بری،کشته بری،آیینه کاری، نقاشی و مینیاتور در تزیین معماری خانهها و کاخهای صفویه کاربرد فراوانی داشته است.
زیرک ادامه داد: این هنر در زمان قاجار به صورت محدود و با ظرافت کمتر ادامه پیدا میکند تا جای که پر هزینه و پرزحمت بودن اجرای تکنیک رنگ گذاری سبب میشود تا استفاده از این هنر در تزیین بناها منسوخ شود.
این هنرمند لایه چینی معتقد است: اولین نشانههای تجدید حیات این هنر زمانی است که بازسازی هتل عباسی در اصفهان آغازمی شود و هنرمندان انگشت شماری که به صورت سـ*ـینه به سـ*ـینه این هنر را آموخته بودن از این تکنیک برای تزیین فضای داخلی هتل استفاده کردند.
از اواخر سالهای 60 و اوایل دهه 70 با شروع مرمت کاخها و بناهای دوره صفویه در اصفهان این هنر زیبا به همت تعدادی از هنرمندان و مرمت کاران قدیمی سازمان میراث فرهنگی استان اصفهان دوباره احیا و در مرمت تالار اشراف، عمارت عالی قاپو از آن استفاده میشود. این زمانی است که فرصتی فراهم میشود تا تعدادی از کارشناسان جوان میراث فرهنگی این هنر زیبا را که تقریباً فراموش شده بود از انگشت شمار استادکاران این حرفه بیاموزند.
زیرک ادامه داد: به دلیل زیبای و نوع کار علاقه خاصی به یادگیری آن داشتم و از همان زمان فعالیت در زمینه هنر لایه چینی را آغاز کردم. هنری که برای معرفی بیشتر آن به جامعه تصمیم گرفتم بر خلاف چهار صد سال گذشته آن را به صورت تابلوهای نقاشی انجام دهم.
اکنون حاصل 22 سال فعالیتم در زمینه هنر لایه چینی 115 تابلو نقاشی با این تکنیک است که 80تابلو را برای اولین بار در ایران در نمایشگاه هنر لایه چینی اصفهان به نمایش گذاشتهام.
تابلوهای که با نگاه به آنها میتوانید سیر تکاملی این هنر را در طول دو دهه فعالیت هنریام ببینید کارهای که از طرحها سنتی گل و مرغ شروع و به نقاشیهای با سبک پست مدرن ختم میشوند.
زیرک در خصوص تکنیک اجرای لایه چینی میگوید: گل سرخ ماده اولیه و اساس کار را تشکیل میدهد.گل سرخ به دلیل چسبندگی و تلألو خاصی که دارد برای لایه چینی مورد استفاده قرار میگیرد و پس از اتمام کار سطح کار با لایهای از طلا، طلاکوبی میشود.
این استاد مرمت در خصوص ابداعاتش در هنر لایه چینی گفت: با توجه به پتانسیل این هنر و علاقه جوانان به هنر مدرن تصمیم گرفتم تغییراتی در کار به وجود آورم. پس از رنگها و طرحهای نو با حفظ شیوه و تکنیک سنتی برای ایجاد کارهای جدید استفاده کردم خلاقیت و نو آوری که گمان میکنم با روحیه جوانان بیشتر سازگار است.
چون هنر لایه چینی یک شیوه نقاشی است هر علاقهمند به نقاشی میتواند کار لایه چینی را انجام دهد اما چون تکنیک اجرا و تهیه مواد اولیه کار سخت و پر زحمتی است کمتر کسی علاقهمند به تجربه این سبک از نقاشی است.
بنا به گفته هنرمند لایه چینی اصفهانی اگر این هنر حتی از کشورهای اروپایی به ایران آورده شده باشد با ابتکار و خلاقیت هنرمندان زمان صفوی رنگ و بوی کاملاً ایرانی اسلامی به خود گرفته و از لحاظ مواد اولیه، رنگ و همچنین تکنیک اجرا و طرحهای مورد استفاده با نمونههای اروپایی کاملاً متفاوت و به یک هنر سنتی ایرانی تبدیل شده است.
منصور زیرک هنرمند لایه چینی در گفتگو با خبرنگار مهر درباره مکانهای در اصفهان که هنر لایه چینی در آن استفاده شده است میگوید: کاخ چهلستون، عمارت عالی قاپو، عمارت هشت بهشت، تالار اشرف و بسیاری از خانهای عیان دوران صفوی از جمله مکانها ی که در آنها از هنر لایه چینی استفاده شده است.
این کارشناس مرمت در خصوص هنر لایه چینی در زمان صفویه میگوید: طبق اسناد و مدارک موجود این هنر از دوران صفویه در ایران به خصوص شهر اصفهان رواج چشمگیری داشته به گونهای که در کنار سایر تزیینات معماری مانندگچ بری،کشته بری،آیینه کاری، نقاشی و مینیاتور در تزیین معماری خانهها و کاخهای صفویه کاربرد فراوانی داشته است.
زیرک ادامه داد: این هنر در زمان قاجار به صورت محدود و با ظرافت کمتر ادامه پیدا میکند تا جای که پر هزینه و پرزحمت بودن اجرای تکنیک رنگ گذاری سبب میشود تا استفاده از این هنر در تزیین بناها منسوخ شود.
این هنرمند لایه چینی معتقد است: اولین نشانههای تجدید حیات این هنر زمانی است که بازسازی هتل عباسی در اصفهان آغازمی شود و هنرمندان انگشت شماری که به صورت سـ*ـینه به سـ*ـینه این هنر را آموخته بودن از این تکنیک برای تزیین فضای داخلی هتل استفاده کردند.
از اواخر سالهای 60 و اوایل دهه 70 با شروع مرمت کاخها و بناهای دوره صفویه در اصفهان این هنر زیبا به همت تعدادی از هنرمندان و مرمت کاران قدیمی سازمان میراث فرهنگی استان اصفهان دوباره احیا و در مرمت تالار اشراف، عمارت عالی قاپو از آن استفاده میشود. این زمانی است که فرصتی فراهم میشود تا تعدادی از کارشناسان جوان میراث فرهنگی این هنر زیبا را که تقریباً فراموش شده بود از انگشت شمار استادکاران این حرفه بیاموزند.
زیرک ادامه داد: به دلیل زیبای و نوع کار علاقه خاصی به یادگیری آن داشتم و از همان زمان فعالیت در زمینه هنر لایه چینی را آغاز کردم. هنری که برای معرفی بیشتر آن به جامعه تصمیم گرفتم بر خلاف چهار صد سال گذشته آن را به صورت تابلوهای نقاشی انجام دهم.
اکنون حاصل 22 سال فعالیتم در زمینه هنر لایه چینی 115 تابلو نقاشی با این تکنیک است که 80تابلو را برای اولین بار در ایران در نمایشگاه هنر لایه چینی اصفهان به نمایش گذاشتهام.
تابلوهای که با نگاه به آنها میتوانید سیر تکاملی این هنر را در طول دو دهه فعالیت هنریام ببینید کارهای که از طرحها سنتی گل و مرغ شروع و به نقاشیهای با سبک پست مدرن ختم میشوند.
زیرک در خصوص تکنیک اجرای لایه چینی میگوید: گل سرخ ماده اولیه و اساس کار را تشکیل میدهد.گل سرخ به دلیل چسبندگی و تلألو خاصی که دارد برای لایه چینی مورد استفاده قرار میگیرد و پس از اتمام کار سطح کار با لایهای از طلا، طلاکوبی میشود.
این استاد مرمت در خصوص ابداعاتش در هنر لایه چینی گفت: با توجه به پتانسیل این هنر و علاقه جوانان به هنر مدرن تصمیم گرفتم تغییراتی در کار به وجود آورم. پس از رنگها و طرحهای نو با حفظ شیوه و تکنیک سنتی برای ایجاد کارهای جدید استفاده کردم خلاقیت و نو آوری که گمان میکنم با روحیه جوانان بیشتر سازگار است.
چون هنر لایه چینی یک شیوه نقاشی است هر علاقهمند به نقاشی میتواند کار لایه چینی را انجام دهد اما چون تکنیک اجرا و تهیه مواد اولیه کار سخت و پر زحمتی است کمتر کسی علاقهمند به تجربه این سبک از نقاشی است.
خلق تابلوهای نقاشی با خاک
رمان ۹۸ | دانلود رمان
نودهشتیا,بزرگترین مرجع تایپ رمان, دانلود رمان جدید,دانلود رمان عاشقانه, رمان خارجی, رمان ایرانی, دانلود رمان بدون سانسور,دانلود رمان اربابی,
roman98.com