خوش آمدید به رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی

رمان ۹۸ با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی و تقویت قلم عزیزان ایجاد شده است.
هدف ما همواره ایجاد محیطی گرم و صمیمی و دوستانه بوده
برای مطالعه کامل رمان‌ها و استفاده از امکانات انجمن
به ما بپیوندید و یا وارد انجمن شوید.

M O B I N A

سرپرست بخش فرهنگ و ادب
عضو کادر مدیریت
کاربر V.I.P انجمن
سرپرست بخش
ناظر کتاب
منتقد انجمن
  
  
عضویت
3/4/21
ارسال ها
24,702
امتیاز واکنش
63,861
امتیاز
508
سن
19
محل سکونت
BUSHEHR
زمان حضور
273 روز 8 ساعت 23 دقیقه
نویسنده این موضوع
هنر لایه چینی ازجمله هنرهای سنتی ویکی از سبک‌های نقاشی است. هنری که تا قبل از زمان صفویه اثری از آن در معماری ایرانی وجود ندارد. بر اساس بررسی‌های انجام شده در کشورهای اروپایی به خصوص ایتالیا و فرانسه نیز از هنر لایه چینی برای تزیینات معماری استفاده می‌شده است. این احتمال وجود دارد که این هنر زیبا در دوران رنسانس توسط هنرمندان ایرانی از اروپا به ایران آورده شده باشد. هنری که نمونه‌های از آن در بناهای مربوط به دوران صفویه در اصفهان، اردبیل و مشهد وجود دارد.

بنا به گفته هنرمند لایه چینی اصفهانی اگر این هنر حتی از کشورهای اروپایی به ایران آورده شده باشد با ابتکار و خلاقیت هنرمندان زمان صفوی رنگ و بوی کاملاً ایرانی اسلامی به خود گرفته و از لحاظ مواد اولیه، رنگ و همچنین تکنیک اجرا و طرح‌های مورد استفاده با نمونه‌های اروپایی کاملاً متفاوت و به یک هنر سنتی ایرانی تبدیل شده است.

منصور زیرک هنرمند لایه چینی در گفتگو با خبرنگار مهر درباره مکان‌های در اصفهان که هنر لایه چینی در آن استفاده شده است می‌گوید: کاخ چهل‌ستون، عمارت عالی قاپو، عمارت هشت بهشت، تالار اشرف و بسیاری از خانه‌ای عیان دوران صفوی از جمله مکان‌ها ی که در آنها از هنر لایه چینی استفاده شده است.


IMG09463801.jpg

این کارشناس مرمت در خصوص هنر لایه چینی در زمان صفویه می‌گوید: طبق اسناد و مدارک موجود این هنر از دوران صفویه در ایران به خصوص شهر اصفهان رواج چشمگیری داشته به گونه‌ای که در کنار سایر تزیینات معماری مانندگچ بری،کشته بری،آیینه کاری، نقاشی و مینیاتور در تزیین معماری خانه‌ها و کاخ‌های صفویه کاربرد فراوانی داشته است.

زیرک ادامه داد: این هنر در زمان قاجار به صورت محدود و با ظرافت کمتر ادامه پیدا می‌کند تا جای که پر هزینه و پرزحمت بودن اجرای تکنیک رنگ گذاری سبب می‌شود تا استفاده از این هنر در تزیین بناها منسوخ شود.

این هنرمند لایه چینی معتقد است: اولین نشانه‌های تجدید حیات این هنر زمانی است که بازسازی هتل عباسی در اصفهان آغازمی شود و هنرمندان انگشت شماری که به صورت سـ*ـینه به سـ*ـینه این هنر را آموخته بودن از این تکنیک برای تزیین فضای داخلی هتل استفاده کردند.

از اواخر سال‌های 60 و اوایل دهه 70 با شروع مرمت کاخ‌ها و بناهای دوره صفویه در اصفهان این هنر زیبا به همت تعدادی از هنرمندان و مرمت کاران قدیمی سازمان میراث فرهنگی استان اصفهان دوباره احیا و در مرمت تالار اشراف، عمارت عالی قاپو از آن استفاده می‌شود. این زمانی است که فرصتی فراهم می‌شود تا تعدادی از کارشناسان جوان میراث فرهنگی این هنر زیبا را که تقریباً فراموش شده بود از انگشت شمار استادکاران این حرفه بیاموزند.

زیرک ادامه داد: به دلیل زیبای و نوع کار علاقه خاصی به یادگیری آن داشتم و از همان زمان فعالیت در زمینه هنر لایه چینی را آغاز کردم. هنری که برای معرفی بیشتر آن به جامعه تصمیم گرفتم بر خلاف چهار صد سال گذشته آن را به صورت تابلوهای نقاشی انجام دهم.

اکنون حاصل 22 سال فعالیتم در زمینه هنر لایه چینی 115 تابلو نقاشی با این تکنیک است که 80تابلو را برای اولین بار در ایران در نمایشگاه هنر لایه چینی اصفهان به نمایش گذاشته‌ام.
تابلوهای که با نگاه به آنها می‌توانید سیر تکاملی این هنر را در طول دو دهه فعالیت هنری‌ام ببینید کارهای که از طرح‌ها سنتی گل و مرغ شروع و به نقاشی‌های با سبک پست مدرن ختم می‌شوند.
زیرک در خصوص تکنیک اجرای لایه چینی می‌گوید: گل سرخ ماده اولیه و اساس کار را تشکیل می‌دهد.گل سرخ به دلیل چسبندگی و تلألو خاصی که دارد برای لایه چینی مورد استفاده قرار می‌گیرد و پس از اتمام کار سطح کار با لایه‌ای از طلا، طلاکوبی می‌شود.
این استاد مرمت در خصوص ابداعاتش در هنر لایه چینی گفت: با توجه به پتانسیل این هنر و علاقه جوانان به هنر مدرن تصمیم گرفتم تغییراتی در کار به وجود آورم. پس از رنگ‌ها و طرح‌های نو با حفظ شیوه و تکنیک سنتی برای ایجاد کارهای جدید استفاده کردم خلاقیت و نو آوری که گمان می‌کنم با روحیه جوانان بیشتر سازگار است.
چون هنر لایه چینی یک شیوه نقاشی است هر علاقه‌مند به نقاشی می‌تواند کار لایه چینی را انجام دهد اما چون تکنیک اجرا و تهیه مواد اولیه کار سخت و پر زحمتی است کمتر کسی علاقه‌مند به تجربه این سبک از نقاشی است.


خلق تابلوهای نقاشی با خاک

 

M O B I N A

سرپرست بخش فرهنگ و ادب
عضو کادر مدیریت
کاربر V.I.P انجمن
سرپرست بخش
ناظر کتاب
منتقد انجمن
  
  
عضویت
3/4/21
ارسال ها
24,702
امتیاز واکنش
63,861
امتیاز
508
سن
19
محل سکونت
BUSHEHR
زمان حضور
273 روز 8 ساعت 23 دقیقه
نویسنده این موضوع
زیرک می‌گوید: برای لایه چینی هنرمند خودش باید رنگ را از خاک طبیعی درست کند. برای شروع کار ابتدا خاک سرخ را صاف کرده و سپس آن را خیس می‌کنیم سپس آن را از صافی پارچه‌ای عبور داده تا ناخالصی‌های آن گرفته شود.

ماده‌ای که از صافی گذشته ماده اولیه کار را تشکیل می دهدکه قبل از استفاده به آن یک بست اضافه می‌شود. این بست می‌تواند کتیرا،شیره انگور خرما و یا چسب چوب باشد. بست باعث می‌شود تا بعد از خشک شدن گل ترک نخورد.

بعد از تهیه گل هنرمند رنگ را باقلم مو برداشته و به صورت لایه لایه روی طرح قرار می‌دهد تا نقش به صورت برجسته پدیدار شود.

این هنرمندیکی از امتیازات هنر لایه چینی را در مقایسه با سایر سبک‌های نقاشی انجام آن با خاک وطن می‌داند،می‌گوید: هنر لایه چینی هنر مقدسی است چون هنرمند با خاک سرزمینش اقدام به خلق اثر می‌کند.

زیرک در مقایسه سختی این سبک نقاشی با سایر سبک‌ها می‌گوید: در هنر لایه چینی رنگ به صورت لایه لایه روی طرح گذاشته می‌شود تا برجستگی مورد نظر ایجاد شود در حالی که در سایر سبک‌های نقاشی رنگ به صورت تـ*ـخت روی بوم قرار می گیرد و همین لایه لایه کار کردن نیازمند صبر و حوصله فراوان است .

وی ادامه داد: هنر لایه چینی می‌تواند یک هنر پست مدرن باشد چرا که هنرمند با توجه به یک سبک قدیمی که ریشه در سنت دارد تحولی را ایجاد می کندکه با وجود ریشه‌اش درگذشته با نگاهی امروزی به خلق اثر می‌پردازد و همین دیدگاه سبب خلق تابلوهای پست مدرن می‌شود.

زیرک می‌گوید: برخی از رنگ‌ها حاصل خاک‌های معدنی است که به صورت آماده از بازار تهیه می‌شود. اما بیشتر خاک مورد استفاده در تابلوها به خصوص رنگ قرمز و زرد متعلق به منطقه ابیانه است.

به گفته زیرک هنر لایه چینی در معماری معاصر پر طرفدار است به خصوص برای تزیین هتل هاوساختمان های بزرگ از این تکنیک با روکش طلا استفاده می‌شود.

وی ادامه داد: هنوز هم لایه چینی را با طلا کاری می‌شناسند اما استفاده از خاک‌های رنگی مختلف و استفاده از تکنیک لایه چینی ابداع تازه‌ای است که از قضا نسل جوان با آن ارتباط خوبی برقرار کرده است.

زیرک می‌گوید:از سال 86 به عنوان اولین صنعتگر هنر لایه چینی با حمایت سازمان میراث فرهنگی در زمینه احیا این هنر سنتی اقدام به برگزاری دوره های آموزشی کرده است دوره‌ها که به دلیل سختی کار هنرجویان چندان تمایلی به ادامه فعالیت در این رشته از خود نشان نداند .


خلق تابلوهای نقاشی با خاک

 

M O B I N A

سرپرست بخش فرهنگ و ادب
عضو کادر مدیریت
کاربر V.I.P انجمن
سرپرست بخش
ناظر کتاب
منتقد انجمن
  
  
عضویت
3/4/21
ارسال ها
24,702
امتیاز واکنش
63,861
امتیاز
508
سن
19
محل سکونت
BUSHEHR
زمان حضور
273 روز 8 ساعت 23 دقیقه
نویسنده این موضوع
IMG09464191.jpg

وی با اشاره به دلایل عدم تمایل هنر جویان به ادامه فعالیت در این رشته می‌گوید: اینکه بتوانیم با یک هنر و مواد سنتی به جنگ تکنیکی مثل رنگ روغن بریم خیلی سخت است. اکثر جوانان قبل از اینکه با هنر بومی کشور آشنا شوند به دنبال یک هنر وارداتی می‌روند این اتفاقی است که روزانه در هنر معماری، موسیقی و نقاشی شاهد آن هستیم.
زیرک با بیان اینکه این اولین نمایشگاه تخصصی هنر لایه چینی است که در ایران برگزار می‌کند می‌گوید: قبل از در چندین نمایشگاه خارج از کشور شرکت داشتم از جمله نمایشگاه آثار جهانی عشق آباد، نمایشگاه سیر تحولات هنر اسلامی مونیخ، نمایشگاه هفته فرهنگی اصفهان و صربستان در شهر بلگراد، نمایشگاه وین، نمایشگاه و کارگاه آموزشی در استکلهم که همگی با استقبال خوب بازدید کنندگان همراه بود.
این هنرمند لایه چینی در خصوص موضوع تابلوهایش می‌گوید: بسیاری از تابلوهایش الهام گرفته از سروده‌هایش است.
وی همچنین معتقد است: لایه چینی تنها سبک نقاشی ایرانی است که روشندلان می‌تواند با لمس کار موضوع نقاشی را درک کند چرا که کار به صورت برجسته است و در واقع این تنها نمایشگاه نقاشی است که افراد روشن دل هم با لمس کردن می‌تواند آن را ببیند.
گفتنی است نخستین نمایشگاه هنر لایه چینی از 29 اردیبهشت ماه تا 10 خرداد در گالری نقش جهان واقع در میدان امام جنب مسجد شیخ لطف الله میزبان علاقه مندان به هنر نقاشی است.
#مهر


خلق تابلوهای نقاشی با خاک

 
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا