Z.a.H.r.A☆
مدیر تالار ماورا
عضو کادر مدیریت
مدیر تالار انجمن
- عضویت
- 19/7/21
- ارسال ها
- 1,348
- امتیاز واکنش
- 9,401
- امتیاز
- 333
- محل سکونت
- Otherworld
- زمان حضور
- 168 روز 9 ساعت 44 دقیقه
نویسنده این موضوع
مقدّمه
از جمله موجوداتی که در منابع دینی از آنها نام برده شده، و در سرنوشت انسانها به نوعی تأثیرگذارند، جنیان هستند. ابلیس نیز از همین طایفه است. از اینرو، اطلاع از حقیقت و اوصاف و نحوه حیات و سرنوشت این موجودات و چگونگی ارتباط آنها با آدمی، همیشه برای بشر جذاب بوده است. دراین نوشتار برآنیم که به طور فشرده- وبا تکیه بر منابع مهم و معتبر- به مهمترین مباحث مرتبط با این موجودات بپردازیم.
جمع کلمه جن، «جِنَّة» است.(راغب اصفهانی، همان:6) «جِنَّة» در قرآن نیز بکار رفته است.(صافات: 158؛ ناس: 6). اما کلمه «اجنّه» که در تعابیر عمومی به عنوان عقد جمع این واژه به کار میرود، نادرست است؛ زیرا «اَجِنّه» جمع جنین است، چنان که در قرآن کریم آمده است: (وَ إِذْ أَنتُمْ أَجِنَّةٌ فىِ بُطُونِ أُمَّهَاتِکُم).(نجم: 32) برخی نیز «جانّ» را اسم جمع «جن» دانستهاند. (ابنمنظور، 1308، 2: 389). عدهای شیاطین را جنیان سرکش، و«جانّ» را جنهای ضعیف دانستهاند.(دینوری، 1343، 2: 109). عطا، از ابن عباس نقل میکند که جان همان ابلیس است. (رازی، 1420، 19: 138) و راغب آن را نوعی از جن میداند (راغب، همان: 106). ابن عباس در روایت دیگری «جان» را پدر جن- یعنی نخستین فرد از جن- میداند، همان طور که آدم ابوالبشر نخستین فرد از نوع انسان است. (قمی، 1367، 1: 322). برخی نیز «ابلیس» را پدر جن دانستهاند (طوسی، بیتا، 1: 152).
برخی معتقدند کلمه جن گاهی بر یک مفهوم وسیعتر اطلاق میشود که انواع موجودات ناپیدا را نیز شامل میگردد؛ اعم از آنها که دارای عقل و درک باشند یا نباشند، و حتی گروهی از حیوانات که با چشم دیده میشوند و معمولاً در لانهها پنهانند، نیز در این معنای وسیع داخلند. (مکارم شیرازی، بیتا، 25: 156). شاهد این سخن را روایتی از پیامبر اکرم9 گرفتهاند که فرمود: «خداوند، جن را بر پنج صنف آفریده است: 1. صنفی مانند باد در هوا (ناپیدا هستند)؛ 2. صنفی به صورت مارها؛ 3.صنفی به صورت عقربها؛ 4. صنفی به صورت حشرات زمین؛ 5. و صنفی از آنها مانند انسانها که دارای حساب و عقاباند. (مجلسی، 1403،60: 26). در جای دیگر پیامبر9 فرمود: «جنیان سه نوع اند: یک نوع دارای پروبال هستند که همواره در هوا پرواز میکنند و انقباض و انبساط دارند. نوع دوم به صورت حیواناتی مانند عقرب، سگ، گربه و غیره در می آیند. و غیر اینها نوع سوم اند که دارای تکلیف می باشند.» (همان،60: 114).
از جمله موجوداتی که در منابع دینی از آنها نام برده شده، و در سرنوشت انسانها به نوعی تأثیرگذارند، جنیان هستند. ابلیس نیز از همین طایفه است. از اینرو، اطلاع از حقیقت و اوصاف و نحوه حیات و سرنوشت این موجودات و چگونگی ارتباط آنها با آدمی، همیشه برای بشر جذاب بوده است. دراین نوشتار برآنیم که به طور فشرده- وبا تکیه بر منابع مهم و معتبر- به مهمترین مباحث مرتبط با این موجودات بپردازیم.
- مفهوم شناسی جن
جمع کلمه جن، «جِنَّة» است.(راغب اصفهانی، همان:6) «جِنَّة» در قرآن نیز بکار رفته است.(صافات: 158؛ ناس: 6). اما کلمه «اجنّه» که در تعابیر عمومی به عنوان عقد جمع این واژه به کار میرود، نادرست است؛ زیرا «اَجِنّه» جمع جنین است، چنان که در قرآن کریم آمده است: (وَ إِذْ أَنتُمْ أَجِنَّةٌ فىِ بُطُونِ أُمَّهَاتِکُم).(نجم: 32) برخی نیز «جانّ» را اسم جمع «جن» دانستهاند. (ابنمنظور، 1308، 2: 389). عدهای شیاطین را جنیان سرکش، و«جانّ» را جنهای ضعیف دانستهاند.(دینوری، 1343، 2: 109). عطا، از ابن عباس نقل میکند که جان همان ابلیس است. (رازی، 1420، 19: 138) و راغب آن را نوعی از جن میداند (راغب، همان: 106). ابن عباس در روایت دیگری «جان» را پدر جن- یعنی نخستین فرد از جن- میداند، همان طور که آدم ابوالبشر نخستین فرد از نوع انسان است. (قمی، 1367، 1: 322). برخی نیز «ابلیس» را پدر جن دانستهاند (طوسی، بیتا، 1: 152).
برخی معتقدند کلمه جن گاهی بر یک مفهوم وسیعتر اطلاق میشود که انواع موجودات ناپیدا را نیز شامل میگردد؛ اعم از آنها که دارای عقل و درک باشند یا نباشند، و حتی گروهی از حیوانات که با چشم دیده میشوند و معمولاً در لانهها پنهانند، نیز در این معنای وسیع داخلند. (مکارم شیرازی، بیتا، 25: 156). شاهد این سخن را روایتی از پیامبر اکرم9 گرفتهاند که فرمود: «خداوند، جن را بر پنج صنف آفریده است: 1. صنفی مانند باد در هوا (ناپیدا هستند)؛ 2. صنفی به صورت مارها؛ 3.صنفی به صورت عقربها؛ 4. صنفی به صورت حشرات زمین؛ 5. و صنفی از آنها مانند انسانها که دارای حساب و عقاباند. (مجلسی، 1403،60: 26). در جای دیگر پیامبر9 فرمود: «جنیان سه نوع اند: یک نوع دارای پروبال هستند که همواره در هوا پرواز میکنند و انقباض و انبساط دارند. نوع دوم به صورت حیواناتی مانند عقرب، سگ، گربه و غیره در می آیند. و غیر اینها نوع سوم اند که دارای تکلیف می باشند.» (همان،60: 114).
جن؛ حقیقت و ویژگیها
رمان ۹۸ | دانلود رمان
نودهشتیا,بزرگترین مرجع تایپ رمان, دانلود رمان جدید,دانلود رمان عاشقانه, رمان خارجی, رمان ایرانی, دانلود رمان بدون سانسور,دانلود رمان اربابی,
roman98.com