خوش آمدید به رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی

رمان ۹۸ با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی و تقویت قلم عزیزان ایجاد شده است.
هدف ما همواره ایجاد محیطی گرم و صمیمی و دوستانه بوده
برای مطالعه کامل رمان‌ها و استفاده از امکانات انجمن
به ما بپیوندید و یا وارد انجمن شوید.

کوثر پورخضر

کاربر فعال انجمن
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
21/9/20
ارسال ها
823
امتیاز واکنش
18,034
امتیاز
303
سن
21
محل سکونت
‏حصار بازوان اژدر
زمان حضور
62 روز 23 ساعت 53 دقیقه
نویسنده این موضوع
آثار و احکام کم فروشی
در اسلام «کم فروشی» از گناهان کبیره است و بسیار از آن مذمّت شده است. یک سوره از قرآن به نام «مطففین» یا همان کم‌فروشان نامگذاری شده و در 3 آیه اول این سوره، خداوند متعال به بیان حکم شرعی کم فروشان پرداخته و به آنها وعده عذاب جهنم داده است.
کم فروشی چیست ؟
کم فروشی یا تَطفیفْ یک نوع خیـ*ـانت به خریدار است که از طریق کم گذاشتن در پیمانه یا وزن است که حرام و از گناهان کبیره محسوب می شود. همچنین کم فروشی به معنای عرضه یا فروش کالاها و خدمات، کمتر از میزان یا معیار مقرر شده، تعریف شده است.
باید بدانید كه كم فروشی فقط در مورد خريد و فروش نيست و شامل معاملات ديگر هم می شود.
مثلا : اینکه معلمی در نحوه تدریس خود به دانش آموزان کم کاری کند.
اینکه کارمندی زودتر از تمام شدن وقت اداری کار خود را به پایان برساند.
اینکه کاگری آن چنان که باید و شاید کار نکند.
همانطور كه به صراحت در قرآن بيان شده است، كم فروشی عملی حرام است و در نتيجه، مالی كه از كم فروشی به دست می آيد حرام خواهد بود.
همه اینها می تواند مصداق هایی از کم فروشی باشد که خداوند متعال به آن وعده عذاب داده است و از گناهان کبیره به حساب می آید.
نكته 1: علاوه بر اينكه خود كم فروشی حرام است، اگر كسی را برای كم فروشی استخدام يا به اصطلاح شرعی اجير كنند، چنين قراردادی هم باطل و حرام است.
نكته 2: كم فروشی فقط به چيزهايی كه پيمانه يا وزن كردنی است اختصاص ندارد بلكه شامل اشيايی كه با شمارش، پارچه ای‌ كه با متر، يا زمينی كه با مترمربع اندازه گيری می كنند نيز می شود.
پرسش : کم فروشی در اسلام چه حكمی دارد و چه سرنوشتی در انتظار «کم فروشان» است؟
پاسخ : در اسلام «کم فروشی» از گناهان کبیره است و بسیار از آن مذمّت شده است، «قرآن» می فرمايد: «واى بر كم فروشان! آنان كه وقتى براى خود چيزى از مردم با پيمانه مى گيرند، [حق خود را] به طور كامل دريافت مى دارند؛ ولى هنگامى كه براى ديگران پيمانه يا وزن مى كنند، كم مى گذارند، آيا گمان نمى كنند كه برانگيخته مى شوند، در روزى بزرگ؟!».
هرچند آيات «قرآن» در مورد كم فروشى در تجارت و مسائل مالى سخن مى گويد؛ ولى اين گنـ*ـاه بزرگ، اختصاص به مسائل اقتصادى ندارد و هركس مسئوليتى داشته باشد و در حوزه مسئوليت خود كم كارى كند، شامل او نيز مى شود.


کم فروشی چیست و چه حکمی دارد ؟

 
آخرین ویرایش توسط مدیر:
  • تشکر
Reactions: MĀŘÝM و ~ĤaŊaŊeĤ~

کوثر پورخضر

کاربر فعال انجمن
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
21/9/20
ارسال ها
823
امتیاز واکنش
18,034
امتیاز
303
سن
21
محل سکونت
‏حصار بازوان اژدر
زمان حضور
62 روز 23 ساعت 53 دقیقه
نویسنده این موضوع
جریمه کم فروشی چیست؟
‌جریمه کم فروشی با عنایت به دفعات تکرار در طول هر سال به شرح زیر است:
متخلف علاوه بر الزام به پرداخت خسارت وارد شده به خریدار یا مصرف کننده در مرتبه اول به دو برابر مبلغ کم فروشی و در مرتبه دوم به چهار برابر مبلغ کم فروشی جریمه می شود.
در مرتبه سوم به شش برابر مبلغ کم فروشی جریمه می شود و علاوه بر پرداخت جریمه پارچه یا تابلو بر سر در محل کسب به عنوان متخلف صنفی به مدت دو هفته نصب می شود.
در مرتبه چهارم به هشت برابر مبلغ کم فروشی جریمه می شود و پارچه یا تابلو بر سر در محل کسب به عنوان متخلف صنفی به مدت یک ماه نصب می شود.
در مرتبه پنجم و مراتب بعدی به ده برابر مبلغ کم فروشی جریمه می شود و به مدت دو ماه پارچه یا تابلو بر سر در محل کسب به عنوان متخلف صنفی نصب می گردد. همچنین به مدت شش ماه پروانه کسب وی تعلیق و محل کسب تعطیل می گردد.
تبصره ـ عدم انجام خدمات پس از فروش در دوره ضمانت (گارانتی) توسط متعهد در حکم کم فروشی است و متخلف از این امر علاوه بر انجام خدمت مربوط، به جریمه های موضوع این ماده نیز محکوم می شود. مبنای محاسبه ارزش خدمات پس از فروش، قیمت کارشناسی خدمات مورد نظر است که توسط کارشناسان سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان تعیین می شود.
آیات قرآنی درباره ی کم فروشی
هفت آیه در قرآن با عناوین مختلف «تطفیف»، «بخس»، «نقص» و «اخسار» بر حرمت کم‌فروشی دلالت کرده و از انجام آن نهی کرده‌اند. برخی از این آیات عبارتند از:
• سوره مطففین با آیه «وَیْلٌ لِلْمُطَفِّفِینَ *الَّذِینَ إِذَا اکْتالُوا عَلَى النَّاسِ یَسْتَوْفُونَ * وَ إِذا کالُوهُمْ أَوْ وَزَنُوهُمْ یُخْسِرُونَ »؛ واى بر کم فروشان. آنها که وقتى براى خود کیل مى کنند حق خود را به طور کامل مى گیرند. اما هنگامى که مى خواهند براى دیگران کیل یا وزن کنند کم مى گذارند! [سوره المطففین، آیات ۱-۳]
«أَلَا يَظُنُّ أُولَئِكَ أَنَّهُمْ مَّبْعُوثُونَ» بنابراين، كسانى كه قيامت را باور كرده اند، كم فروشى نمى كنند و آنها كه كم فروشى مى كنند ايمان ندارند و قيامت را باور نكرده اند.[سوره مطفّفین، آیه 4]
• «ویل» برای وعید و تهدید وضع شده و برای کسی که در هلاکت و عذاب واقع شده است، بکار می رود.
برخی نیز گفته اند: «ویل» نام مکانی در دوزخ است.
«مُطّفِف» (کم فروش) از ماده «تطفیف» و در اصطلاح به معنای کم کردن پیمانه و کم کشیدن است.
«أَوْفُواْ الْمِکیالَ وَالْمِیزَانَ بِالْقِسْطِ وَلاَ تَبْخَسُواْ النَّاسَ أَشْیاءهُمْ..؛ پیمانه و ترازو را تمام و کامل بدهید و از اجناس و اموال و حقوق مردم مکاهید.»[سوره الاعراف، آیه 85؛ سوره هود، آیه 85]
«بخسْ» هم معنای «تطفیف» و به معنای کم گذاشتن و کاستن حق دیگری از روی ظلم است.


کم فروشی چیست و چه حکمی دارد ؟

 
آخرین ویرایش توسط مدیر:
  • تشکر
Reactions: MĀŘÝM و ~ĤaŊaŊeĤ~

کوثر پورخضر

کاربر فعال انجمن
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
21/9/20
ارسال ها
823
امتیاز واکنش
18,034
امتیاز
303
سن
21
محل سکونت
‏حصار بازوان اژدر
زمان حضور
62 روز 23 ساعت 53 دقیقه
نویسنده این موضوع
• «وَلاَ تَنقُصُواْ الْمِکیالَ وَالْمِیزَانَ..؛ از پیمانه و ترازو مکاهید.»[سوره هود، آیه 84]
• «أَوْفُوا الْکَیْلَ وَ لا تَکُونُوا مِنَ الْمُخْسِرِینَ وَ زِنُوا بِالْقِسْطاسِ الْمُسْتَقِیمِ وَ لا تَبْخَسُوا النَّاسَ أَشْیاءَهُمْ وَ لا تَعْثَوْا فِی الْأَرْضِ مُفْسِدِینَ؛ حق پیمانه را ادا کنید، و دیگران‏را به خسارت میفکنید، با ترازوى صحیح وزن کنید، و حق مردم را کم نگذارید، و در زمین فساد نکنید» [سوره شعراء 181- 183]
احادیث و روایت هایی درباره کم فروشی:
- پیامبر اکرم (ص) مى فرماید «هر گروهى کم فروشى کند، خداوند زراعت آنها را از ایشان مى گیرد و گرفتار قحطى مى شوند».
- در روایات اسلامى، در آداب تجارت آمده است که مؤمنان بهتر است به هنگام پیمانه و وزن کمى بیشتر بدهند و به هنگام گرفتن حق خود کمى کمتر بگیرند.
- در روایتى از امام صادق (ع) آمده که خداوند «ویل» را درباره هیچکس در قرآن قرار نداده مگر اینکه او را کافر نام نهاده باشد؛ همانگونه که مى فرماید «فَوَیْلٌ لِلَّذِینَ کَفَرُوا مِنْ مَشْهَدِ یَوْمٍ عَظِیمٍ؛ واى بر کافران از مشاهده روز بزرگ». از این روایت استفاده مى شود که کم فروشى بوى کفر مى دهد؛ سپس به شرح کار «مطففین» و کم فروشان پرداخته و مى فرماید «آنها کسانى هستند که وقتى مى خواهند براى خود کیل کنند، حق خود را به طور کامل مى گیرند؛ الذین إذا اکتالوا على الناس یستوفون». تعبیر به «على الناس» در اینجا اشاره به آن است که حقى بر مردم دارند و در تقدیر «اذا کالوا ما على الناس» بوده و اصولاً «کال علیه» در جایى گفته مى شود که هدف از کیل گرفتن حقى است و اما «کاله» و همچنین «کال له» مربوط به جایى است که منظور از کیل پرداختن حق دیگرى باشد اما هنگامى که مى خواهند براى دیگران کیل یا وزن کنند کم مى گذارند؛ «و إذا کالوهم أو وزنوهم یخسرون».
- پيامبر اكرم (ص) می فرمايند: هر كس در كيل و وزن خيانت كند فردا او را به قعر دوزخ در می آورند و در ميان دو كوه آتش جايش می دهند و به او می گويند اين كوه ها را وزن كن و او هميشه باين عمل مشغول است.

منبع: بیتوته


کم فروشی چیست و چه حکمی دارد ؟

 
آخرین ویرایش توسط مدیر:
  • تشکر
Reactions: MĀŘÝM و ~ĤaŊaŊeĤ~
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا