Z.a.H.r.A☆
مدیر تالار ماورا
عضو کادر مدیریت
مدیر تالار انجمن
- عضویت
- 19/7/21
- ارسال ها
- 1,348
- امتیاز واکنش
- 9,399
- امتیاز
- 333
- محل سکونت
- Otherworld
- زمان حضور
- 168 روز 9 ساعت 43 دقیقه
نویسنده این موضوع
همه پدیده ها بر اساس خلقت خویش دارای ملکوتی هستند که به دست قدرت خدا و نیز ناصیه هر جنبنده ای در اختیار او است. در این بین می توان به بعضی روایات در مورد خلقت فرشتگان پرداخت و آن را به قدرت و توانمندی هر پدیده بر اساس وظیفه ای که خدا بر عهده آن گذاشته است تفسیر نمود. جناح و اجنحه را می توان به قدرت و تعداد جناح را به گستره آن تفسیرکرد. اما در امور تشریعی خدا برای انجام فرامین خود از مأموران خاص استفاده می کند و آنها فرشتگانی هستند که به انجام وظیفه مشغولند. آنها علاوه بر ملکوتی که خاص همه پدیدهه است بر حسب اقتضا به اَشکال خاص در می آیند و مأموریت خود را انجام می دهند. از این قبیل می توان به فرشتگانی که در قرآن و بعضاً روایات آمده مانند جبرائیل و میکائیل و اسرافیل و … استناد و اشاره کرد. توجه به ملک، ملکوت و ملائکه و هم ریشه بودن آنها از اهمیت ویژه ای برخوردار است.
مقدمه
بحث فرشتگان یا ملائکه از مباحث مهم و کلیدی در ادیان آسمانی است. مکاتب غیر آسمانی هم در افسانه و اساطیر خود برای خدایان اسباب و ابزاری درخور نقل می کنند. در ادیان الهی و به ویژه قرآن اعتقاد به فرشتگان در ردیف اعتقاد به خدا و رسول و کتاب آسمانی قرار گرفته و از مسلمات فرض شده است. روح و جنود نادیدنی از مترادفات ملائکه هستند. از طرف دیگر آنقدر احادیث گوناگون در مورد فرشتگان و رسالت و انجام وظائفشان آمده که در بسیاری از موارد جمع آنها دشوار می نماید
ملائکه جمع ملاک است مانند شمایل که جمع شمال و تاء برای تأنیث است. در حقیقتِ ملائکه اختلاف کرده اند. در اینکه موجود است و از موجودات جوهری است و نه عرضی همه قبول دارند. اکثر مسلمانان گفته اند که اجسام لطیف اند و قادرند که متشکل به اشکال مختلف شوند و گویند دلیلش این است که حضرت رسول آن ها را دیده است. گروهی از نصاری گفته اند که نفوس فاضله بشری اند که از بدن ها مفارقند یا مفارقت کرده اند و جن نفوس شریره است که از ابدان شریره مفارقت کرده است. حکما گفته اند نوعی از ملائکه جواهر مجرده اند مخالف با نفوس ناطقه، و نوعی دیگر از آن ها متعلق به اجرام اند؛ اجرام کلیه و جزئیه. نوعی از آنها همواره مستغرق در خدایند. متکلمان اختلاف کرده اند که آیا آن ملائکه که مأمور شدند به حضرت آدم سجده کنند یک گروه از ملائکه، مثلاً ملائکه زمین یا همه ملائکه بودند؟
نمونه های دیگر در نهج البلاغه و صحیفه سجادیه که مفهوم آن در پایگاه تبیان هم آمده جالب توجه است. امـیـر المـؤمـنـیـن (عـلیـه السلام) می فرماید:
سپس خدای سبحان برای جای دادن در آسـمـان و عمارت کردن برتـریـن آسمان، از ملکوت اعلا ، فـرشـتـگـانی آفـریـد، آفریده هایی نو پدید. شکاف راه های گشاده آسمان ها را بدان ها پر کرد و رخنه شکاف ها را به آنان بیاکند؛ و میان شکاف ها بانگ تسبیح خوان هاست در فردوس بلند رفعت، و پس پرده های حجاب و سراپرده های مجد و عظمت؛ و پسِ این لرزه، و بانگی که کر کننده گوش هاست، انوار جلال کبریاست که چشم ها نگریستن بدان نتوانند، ناچار خیره بر جای مانند.
مقدمه
بحث فرشتگان یا ملائکه از مباحث مهم و کلیدی در ادیان آسمانی است. مکاتب غیر آسمانی هم در افسانه و اساطیر خود برای خدایان اسباب و ابزاری درخور نقل می کنند. در ادیان الهی و به ویژه قرآن اعتقاد به فرشتگان در ردیف اعتقاد به خدا و رسول و کتاب آسمانی قرار گرفته و از مسلمات فرض شده است. روح و جنود نادیدنی از مترادفات ملائکه هستند. از طرف دیگر آنقدر احادیث گوناگون در مورد فرشتگان و رسالت و انجام وظائفشان آمده که در بسیاری از موارد جمع آنها دشوار می نماید
ملائکه جمع ملاک است مانند شمایل که جمع شمال و تاء برای تأنیث است. در حقیقتِ ملائکه اختلاف کرده اند. در اینکه موجود است و از موجودات جوهری است و نه عرضی همه قبول دارند. اکثر مسلمانان گفته اند که اجسام لطیف اند و قادرند که متشکل به اشکال مختلف شوند و گویند دلیلش این است که حضرت رسول آن ها را دیده است. گروهی از نصاری گفته اند که نفوس فاضله بشری اند که از بدن ها مفارقند یا مفارقت کرده اند و جن نفوس شریره است که از ابدان شریره مفارقت کرده است. حکما گفته اند نوعی از ملائکه جواهر مجرده اند مخالف با نفوس ناطقه، و نوعی دیگر از آن ها متعلق به اجرام اند؛ اجرام کلیه و جزئیه. نوعی از آنها همواره مستغرق در خدایند. متکلمان اختلاف کرده اند که آیا آن ملائکه که مأمور شدند به حضرت آدم سجده کنند یک گروه از ملائکه، مثلاً ملائکه زمین یا همه ملائکه بودند؟
نمونه های دیگر در نهج البلاغه و صحیفه سجادیه که مفهوم آن در پایگاه تبیان هم آمده جالب توجه است. امـیـر المـؤمـنـیـن (عـلیـه السلام) می فرماید:
سپس خدای سبحان برای جای دادن در آسـمـان و عمارت کردن برتـریـن آسمان، از ملکوت اعلا ، فـرشـتـگـانی آفـریـد، آفریده هایی نو پدید. شکاف راه های گشاده آسمان ها را بدان ها پر کرد و رخنه شکاف ها را به آنان بیاکند؛ و میان شکاف ها بانگ تسبیح خوان هاست در فردوس بلند رفعت، و پس پرده های حجاب و سراپرده های مجد و عظمت؛ و پسِ این لرزه، و بانگی که کر کننده گوش هاست، انوار جلال کبریاست که چشم ها نگریستن بدان نتوانند، ناچار خیره بر جای مانند.
جهان فرشتگان
رمان ۹۸ | دانلود رمان
نودهشتیا,بزرگترین مرجع تایپ رمان, دانلود رمان جدید,دانلود رمان عاشقانه, رمان خارجی, رمان ایرانی, دانلود رمان بدون سانسور,دانلود رمان اربابی,
roman98.com