خوش آمدید به رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی

رمان ۹۸ با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی و تقویت قلم عزیزان ایجاد شده است.
هدف ما همواره ایجاد محیطی گرم و صمیمی و دوستانه بوده
برای مطالعه کامل رمان‌ها و استفاده از امکانات انجمن
به ما بپیوندید و یا وارد انجمن شوید.

کوثر پورخضر

کاربر فعال انجمن
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
21/9/20
ارسال ها
823
امتیاز واکنش
18,034
امتیاز
303
سن
21
محل سکونت
‏حصار بازوان اژدر
زمان حضور
62 روز 23 ساعت 53 دقیقه
نویسنده این موضوع
در زمان های قدیم بین مردم شهرها، روستاها و ... دختران را به ازدواج مجبور می کردند. خوشبختانه این رسم از بین رفته است. فقط در بین افراد کمی وجود دارد. در ادامه قصد داریم شما را با حکم شرعی ازدواج اجباری آشنا کنیم.
ازدواج اجباری چیست؟
ازدواج اجباری ازدواجی است که در آن دختر، پسر یا هر دو راضی به شروع یک زندگی مشترک در کنار هم نیستند. البته بیشتر مواقع این زنان هستند که مجبور به این نوع ازدواج می شوند. در قدیم ازدواج به سبک اجباری شایع تر بود. اما امروزه همچنان در بعضی نقاط جهان، مخصوصاً روستاهای کشورهای توسعه نیافته، ازدواج اجباری اتفاق می افتد.
ممکن است خانواده ها به دلایلی مانند سنت های اشتباه، فقر و … فرزندشان را مجبور به ازدواج کنند. یکی از دردناک ترین حالت های این ازدواج زمانی است که دختر بچه ای را به عقد مرد بزرگسالی در می آورند. چنین ازدواجی می تواند از سوی والدین، سرپرستانی مانند برادر بزرگتر، دایی یا به صورت قبیله ای به فرد تحمیل شود.
ازدواج اجباری کودکان در سراسر جهان اتفاق می افتد اما در مناطق فقیر نشین و کشورها و شهرهای فاقد ثبات اقتصادی، آمار بالاتری دارد.
وقتی کودکی ازدواج می کند، دنیای کودکی اش به دنیای سرشار از مسئولیت یک زن متأهل و حتی گاهی یک مادر تبدیل می شود. آگاهی در مورد مضرات ازدواج اجباری کودکان، مبارزه با فقر و حمایت قانونی از کودکان می تواند به این رسم اشتباه پایان بدهد.
حکم شرعی ازدواج اجباری
از نظر شرعی عقدی که به اجبار باشد و زن، مرد یا هر دو به آن راضی نباشند، باطل است. در دین اسلام ازدواج اجباری مشروعیت ندارد. این نوع ازدواج نوعی خشونت است و در اکثر مواقع دخترها قربانیان اصلی آن هستند.


احکام شرعی ازدواج اجباری

 
آخرین ویرایش توسط مدیر:
  • تشکر
Reactions: MĀŘÝM

کوثر پورخضر

کاربر فعال انجمن
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
21/9/20
ارسال ها
823
امتیاز واکنش
18,034
امتیاز
303
سن
21
محل سکونت
‏حصار بازوان اژدر
زمان حضور
62 روز 23 ساعت 53 دقیقه
نویسنده این موضوع
پرسش و پاسخ مراجع از ازدواج اجباری
• پرسش : پدر و مادرم مرا به ازدواج با پسرى در آورده اند؛ در حالى كه هيچ گونه رضايتى به آن ندارم، تكليف ازدواج ما چگونه است؟
پاسخ همه مراجع : رضايت زن و مرد به ازدواج شرط است و بدون آن عقد صحيح نيست.
• پرسش : در بین عشایر عرب خوزستان رسمى به نام «نهوه» وجود دارد (اجبار دختر عمو به ازدواج با پسر عمو یا دیگر نزدیکان، و منع از ازدواج با دیگران) چنین رسمى از نظر شرعى چه حکمى دارد؟
پاسخ : چنین رسمى برخلاف شرع است، و باید از آن پرهیز کرد، مگر این که زوج و زوجه هر دو بدون اجبار رضایت دهند.
نظر مراجع، راجع به حکم عقد به اجبار و بدون رضایت زوجین
نظر آیت الله خامنه ای:
اگر زن و مرد یا یکی از آن دو را به ازدواج مجبور نمایند و بعد از خواندن عقد راضی شوند و بگویند به آن عقد راضی هستیم عقد آنها صحیح است.
آیت الله مکارم شیرازی:
عقد حاصل نیست و آمیـ*ـزش حکم زنا دارد و فرزند او نیز فرزند حلال زاده نیست و اگر پدر چنین اجباری کند مرتکب گنـ*ـاه بزرگی شده است. البته اگر زن مجبور به ادامه باشد فرزند به وجود آمده نامعقول نیست.
نظر آیت الله هادوی تهرانی:
رضایت دختر شرط عقد صحیح است و اگر این شرط حاصل نباشد عقد باطل است و نزدیکی کردن حرام است و اگر دختر وادار به نزدیکی شود و حتی لحظه ای قبل از عقد هم راضی به آن نشود و بچه ای متولد شود پَست است.
آیت الله سیستانی:
عقد باطل است و نزدیکی حرام است و فرزندش وطی شبهه است.
نارضایتی ظاهری به عقد
نظر همه مراجع :
اگر دختر با کراهت عقد را قبول کند ولی در باطن به این امر راضی باشد عقد صحیح است.
نظر آیت الله نوری همدانی :
اگر زن ظاهراً به کراهت اذن عقد را بدهد و معلوم باشد که قلبا راضی است یا بعد از عقد راضی شود عقد صحیح است.
اگر زوجین بعد از عقد رضایت پیدا کنند
طبق گفته همه مراجع اگر زن و مرد یا یکی از آن دو را مجبور به ازدواج کنند و بعد از خواندن عقد راضی بشوند و بگویند که به آن عقد راضی هستند عقد صحیح است.
حکم ازدواج اجباری در قانون
طبق ماده 202 قانون مدنی اکراه به اعمالی گفته می‌شود که موثر در هر شخص با شعور بوده و او را نسبت به جان یا مال یا آبروی خود تهدید کند به نحوی که عادتاً قابل تحمل نباشد. بنابراین منظور قانون گذار از اکراه نوع خاصی از آن است.


منبع: بیتوته


احکام شرعی ازدواج اجباری

 
آخرین ویرایش توسط مدیر:
  • تشکر
  • تشویق
Reactions: MĀŘÝM و Morad
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا