خوش آمدید به رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی

رمان ۹۸ با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی و تقویت قلم عزیزان ایجاد شده است.
هدف ما همواره ایجاد محیطی گرم و صمیمی و دوستانه بوده
برای مطالعه کامل رمان‌ها و استفاده از امکانات انجمن
به ما بپیوندید و یا وارد انجمن شوید.

M O B I N A

سرپرست بخش فرهنگ و ادب
عضو کادر مدیریت
کاربر V.I.P انجمن
سرپرست بخش
ناظر کتاب
منتقد انجمن
  
  
عضویت
3/4/21
ارسال ها
25,239
امتیاز واکنش
64,098
امتیاز
508
سن
19
محل سکونت
BUSHEHR
زمان حضور
272 روز 9 ساعت 46 دقیقه
نویسنده این موضوع
در سال ۱۸۹۸، اتفاقات بسیاری افتاد که از آن به عنوان «فاجعه ۱۸۹۸» یاد می‌شود. در این سال شورش‌های فراسرزمینی اسپانیا در باقیمانده‌های مستغمراتش به ثمر نشست و باقیمانده‌ها امپراطوری جهانی این کشور نیز از بین رفت. کوبا استقلال یافت. پورتوریکو و فیلیپین نیز به قیمت ۲۰ میلیون دلار به آمریکا فروخته شد. بخش‌های دیگری از جزایر اقیانوس آرام نیز توسط آلمان خریداری شد. همچنین نفوذ این کشور در مراکش و سایر نقاط آفریقا نیز از بین رفت. نتیجه این اتفاقات ظهور نسلی از آزادیخواهان به نام «نسل ۹۸» است. این در شرایطی است که در اسپانیا اندیشه و نیروهای فاشیستی در راست و آنارشییم در چپ به سرعت رشد یافتند. شکست‌هایی که ارتش اسپانیا در این سال متحمل شد باعث شد که بسیاری از افسران ارتش از نیروهای لیبرال ناامید شوند و به سمت فاشیسم گرایش یابند. این اتفاقات برای آنها به معنای برتری قدرت اراده بر تکنولولوژی بود، چیزی که در سال‌های بعد موجب سرکار آمدن ژنرال فرانکو و دوره‌ای طولانی از دیکتاتوری فاشیستی در اسپانیا بود.

قرن بیستم

در قرن بیستم انگلستان و فرانسه بزرگرین ابرقدرت‌های جهان بودند. آلمان، روسیه و آمریکا نیز به سرعت به آنها نزدیک می‌شدند. در این دوران جهان غرب با سرعت هر چه بیشتر و بیشتر صنعتی می‌شد و خود را با شکل جدیدی از زندگی وفق می‌داد. گسترش شهرنشینی، توسعه راه‌آهن، رشد کارخانه‌ها، نظم مدرن، رقابت تسلیحاتی، ایدوئولوژی‌های نوین، پیشرفت علم و بسیاری تحولات دیگر هر روز بر چهره جهان جدید تغییرات عمیق‌تری اعمال می‌کرد. طی سال‌های ابتدایی این قرن، کشورهای اروپایی با سرمایه‌گذاری‌های گسترده بر قوای نظامی خود جهان را به انبار باروتی تبدیل کرده بودند که در سال ۱۹۱۴ ناگهان توسط جرقه‌ای در بـ*ـو*سنی منفجر شد.

اسپانیا در جنگ جهانی اول اعلام بیطرفی کرد. به همین دلیل هر دو سمت مخاصمه از این کشور اسلحه و مهمات می‌خریدند. این اتفاق به اقتصاد این کشور جان دوباره داد، اما شیوع آنفلونزای اسپانیایی (نوعی از انفونزا که به شدت مرگبار است و بین ۵۰ تا ۱۰۰ میلیون نفر در سرتاسر جهان را طی مدت کوتاهی به کام مرگ کشاند) و پایان جنگ بار دیگر مشکلات را افزایش داد. مراکش نیز با شورش‌های گسترده دردسرهای پادشاهی را بیشتر می‌کرد که نتیجه آن جنگی سخت در سال ۱۹۲۱ بود. آلفونسوی سیزدهم برای کنترل شرایط از «میگوئل پریمو د ریورا» حمایت کرد که دیکتاتوری سرسخت و بیرحم بود و کاملا باور داشت که به تنهایی می‌تواند تمام مشکلات را با زور نظامی حل کند. پادشاه با حمایت از دیکتاتوری چون ریورا تمام محبوبیت و مشروعیت خود را از دست داد.تا آخر دهه ۲۰ گرچه وضعیت به صورت نسبی و ظاهری بهبود یافته بود، اما رکود بزرگ در آمریکا و ورشکستگی بانک‌ها، شکنندگی شرایط اسپانیا را بار دیگر نمایان ساخت. در نتیجه در انتخابات محلی سال ۱۹۳۱، احزاب جمهوری‌خواه پیروز شدند و پادشاه مجبور به فرار شد.

نتیجه این تحولات جمهوری دوم اسپانیا است. در این دوره کشور چنان به شدت دوقطبی شده بود که هیچ یک از طرفها از هیچ توطئه‌ای در قبال یکدیگر فروگذاری نمی‌کردند. در سمت راست حامیان سرسخت ارزش‌های ملی اسپانیا قرار داشت و در سمت چپ دشمنان قسم‌خورده مدرنیته. با فروپاشی پادشاهی، حکومت به شکلی الاکنگی میان هر دو سمت می‌چرخید. فضای سـ*ـیاسی در این سالها شاهد ائتلاف‌های زوگذر و ناپایدار است که به بی‌ثباتی هر چه بیشتر می‌انجامید. برای اولین بار در تاریخ اسپانیا زنان حق رأی یافتند. همچنین حکومت مرکزی به ایالت‌های کاتالونیا و باسک حق خودمختاری داد.

جنگ داخلی و ژنرال فرانکو

تنش‌ها در اسپانیا هر روز بالاتر می‌رفت. نیروهای سـ*ـیاسی بر علیه یکدیگر می‌تاختند و با هر روشی سعی در به چنگ آوردن و حفظ قدرت داشتند. نتیجه جنگ داخلی اسپانیا بین سالها‌های ۱۹۳۶ تا ۳۹ بود. در یک طرف درگیری نیروهای ملی‌گرای اسپانیا به رهبری ژنرال فرانکو بودند که از سوی هیتلر و برلوسکونی حمایت می‌شد. در سوی دیگر ائتلاف لیبرال‌ها، سوسیالیست‌ها، آنارشیست‌ها و کمونیست‌ها بودند که تحت حمایت شوروی قرار داشتند. پیروز این جنگ ملی‌گرایان بودند که سال‌ها حکومت فاشیتی به همراه سرکوب و ترس را بر این کشور حاکم کردند.


تاریخ اسپانیا

 

M O B I N A

سرپرست بخش فرهنگ و ادب
عضو کادر مدیریت
کاربر V.I.P انجمن
سرپرست بخش
ناظر کتاب
منتقد انجمن
  
  
عضویت
3/4/21
ارسال ها
25,239
امتیاز واکنش
64,098
امتیاز
508
سن
19
محل سکونت
BUSHEHR
زمان حضور
272 روز 9 ساعت 46 دقیقه
نویسنده این موضوع
جنگ داخلی اسپانیا با درگیری‌ها کوچک، محاصره و قساوت‌هایی که در آن رخ داد شناخته می‌شود. شورشیان (نیروهای ملی‌گرا) به رهبری ژنرال فرانکو از هیچ کاری در جهت پیروزی فروگذاری نکردند. آنها تحت حمایت نازی‌های آلمان بودند که برایشان نیروی هوایی ارسال می‌کردند و نازی‌های ایتالیا که نیروهای پیاده‌نظام به آنها گسیل داشتند. در سوی دیگر شوروی با فروش سلاح و ارسال نیروی بین‌المللی در حمایت از کمونیست‌ها و جمهوری‌خواهان سعی در حمایت از همفکران خود داشت. این جنگ گرچه در اسپانیا اتفاق می‌افتاد اما نشاناز ایدئولوژی‌های جهانی در خود داشت. به همین دلیل بریتانیا، فرانسه و آمریکا از ترس آغاز یک جنگ دیگر جهانی وارد معرکه نشدند و از نیروهای آزادی‌خواه حمایت نکردند. در نتیجه این جنگ تا یک میلیون نفر جان باختند و صدها هزار نفر به فرانسه فراری شدند. فرانکو برای سالها قدرت را با مشت آهنین در ست گرفت و تمام صداهای مخالف را با خشونت خاموش کرد. او تمام احزاب را در یک جزب فاشیسم به نام «فالانژ» ادعام کرد و مخالفانش را یا به زندان انداخت یا به قتل رساند. کلیسای کاتولیک نیز در ایندوره قدرتی بی حد و حصر یافت که برای قرنها از دست داده بود. در دوره فرانکو اسپانیا نسبت به جنگ جهانی دوم اعلام بیطرفی کرد و به لحاظ سـ*ـیاسی و اقتصادی منزوی شد. حکومت فرانکو تا سال ۱۹۷۵ که از دنیا رفت ادامه داشت. تنها در اواخر حکومت او اتفاقات مثبت و موثری به لحاظ اقتصادی در این کشور رخ داد که از آن با نام «تولد اسپانیایی» یاد می‌شود. به ویژه صنعت توریسم در این سال‌ها رشد چشمگیری داشت و امید را در کشور آفتاب زنده کرد.

آغاز دموکراسی

آلفونسو سیزدهم سالها پیش از کشور گریخته بود. فرانکو نیز پس از کسب قدرت، نظام پادشاهی را به هیچ وجه به رسمیت نمی‌شناخت. او قانونی نیز به تصویب رسانده بود که طی آن خودش جانشینش را تعیین می‌کرد. اما شرایط پس از مرگ او به گونه‌ای دیگر پیش رفت.

«خوان کارلوس» نوه آلفونسو که در ایتالیا متولد شده بود، دیدگاه و شخصیتی بسیار آزادیخواه داشت. پس از مرگ فرانکو او به عنوان پادشاه اسپانیا قدرت را به دست گرفت و روند گذار به دموکراسی را آغاز کرد. تحت رهبری او قانون اساسی جدیدی برای کشور نوشته شد که نظام پادشاهی مشروطه را بر آن به رسمیت می‌شناخت. در این قانون اسپانیا از ۱۷ منطقه خودمختار (آندلوس، آراگون، آستوریاس، جزایر بلاریک، جزایر قناری، کانتابریا، کاستیل و لئون، کاستیل ل مانچه، کاتالونیا، اکسترمادورا، گالیسیا، لاریوخا، مادرید، موریسیا، باسک، والنسیا، ناواره) و دو شهر خومحتار (سئوتا، ملیلا) تشکیل شده است.

در سال ۱۹۸۱ در این کشور کودتا شد و بار دیگر نظامیان سعی در به دست گرفتن قدرت داشتند، اما با مداخله خوان کارلوس این مساله خاتمه یافت. از ۱۹۸۲ تا ۱۹۹۶ حزب سوسیال دمکراتیک بر قدرت حاکم بود و فیلیپ گنزالس به عنوان نخست وزیر در راس قدرت این کشور حضور داشت. دیگر اسپانیا از انزوای بین‌المللی بیرون آمده بود و بهعضویت پیمان‌نامه‌هایی چون ناتو و اتحادیه اروپا پیوسته بود. در سال ۹۲ نیز بارسلونا میزبان بازیهای المپیک تابستانی شد. در ۱۹۹۹ نیز این کشور یورو را جایگزین پول ملی خود کرد. هم‌اکنون اسپانیا چهارمین قدرت اقتصادی اروپا است و به یکی از جذاب‌ترین نقاط توریستی جهان تبدیل شده است. تیم ملی فوتبال این کشور نیز به نمادی از اتحاد و قدرت اسپانیا در قرن بیست و یکم تبدیل شده و با قهرمانی در اروپا و جهان توانمندی‌های این ملت تاریخی را به رخ همگان کشیده است.
#آتیه_افرینیان


تاریخ اسپانیا

 
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا