خوش آمدید به رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی

رمان ۹۸ با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی و تقویت قلم عزیزان ایجاد شده است.
هدف ما همواره ایجاد محیطی گرم و صمیمی و دوستانه بوده
برای مطالعه کامل رمان‌ها و استفاده از امکانات انجمن
به ما بپیوندید و یا وارد انجمن شوید.

Sh@bnam

کاربر فعال انجمن
کاربر رمان ۹۸
  100000000
  
عضویت
3/7/20
ارسال ها
687
امتیاز واکنش
38,137
امتیاز
348
سن
19
محل سکونت
کنار مـ*ـاچ‌خانومِ اژدرخان
زمان حضور
263 روز 18 ساعت 20 دقیقه
نویسنده این موضوع
همان طور که می دانید علاوه بر مواد غذایی، ظروف مورد استفاده در آشپزخانه، به ویژه ظروف مخصوص طبخ غذا روی حرارت، می تواند تاثیر مستقیمی روی کیفیت و حتی سلامت غذا داشته باشد. تنوع ظروف آشپزخانه بسیار زیاد است. شما می توانید برای خرید یک قابلمه، از بین ظروف روی، مس، استیل، تفلون، گرانیت، سرامیک، سنگ، چدن و سفالی انتخاب کنید. سه تا از رایج ترین انواع ظروف به ویژه در آشپزخانه های مدرن، ظروف لعابدار و سرامیکی است و در رستوران ها نیز ظروف سنگی طرفدار دارد. ما در این مقاله به نکات پخت غذا در این سه نوع ظرف می پردازیم. با ما همراه باشید.

آیا ظروف لعاب دار به خودی خود برای سلامتی مضر هستند؟
همان طور که می دانید این ظرف موسوم به لعاب دار، معمولا لعاب یا در واقع پوششی با سرامیک یا سایر مواد داشته و از نظر خواص، مشابه ظروف تفلون بوده و نچسب هستند. این ظروف کاملا سالم و بهداشتی هستند اما این امر کاملا مشروط است. چنانچه لایه سرامیکی و لعابی روی این ظروف از بین رفته و یا صدمه دیده باشد، می تواند بسیار خطر آفرین باشد. در نظر داشته باشید که به هیچ وجه از ظروف غیر استاندارد استفاده نکنید چرا که در اغلب موارد، این ظروف از همان ابتدا و زمانی که هنوز خراشیدگی روی آن ایجاد نشده، برای سلامتی مشکل آفرین اند.

نکات مهم
زیر ظرف باید نام تجاری و علامت استاندارد حک شده باشد. برای شستشوی ظروف لعاب دار، به هیچ وجه از سیم و یا اسکاچ ضخیم استفاده نکنید. رنگ و جلای لعاب باید یک نواخت باشد. هرگونه مواد غذایی حاوی اسید خوراکی مانند ترشیجات، آبلیمو، سرکه یا گوجه فرنگی را نباید به مدت طولانی در این ظروف نگهداری کنید. ترک خوردگی یا موج دار بودن روی ظرف، بیانگر این مساله است که نباید از آن استفاده کنید.


نکات پخت غذا در ظروف سنگی و سفالی

 

Sh@bnam

کاربر فعال انجمن
کاربر رمان ۹۸
  100000000
  
عضویت
3/7/20
ارسال ها
687
امتیاز واکنش
38,137
امتیاز
348
سن
19
محل سکونت
کنار مـ*ـاچ‌خانومِ اژدرخان
زمان حضور
263 روز 18 ساعت 20 دقیقه
نویسنده این موضوع
از ظروف سفالی لعابدار بیشتر بدانیم!
بدنه این ظروف از جنس سفال است در حالی که رویه آن سرامیکی است. در واقع این لعاب شیشه ای یک پوشش محافظ بر روی ظرف ایجاد می کند. گمان نکنید تنها ظروف فلزی را می توان رویه سرامیکی کرد. ظروف سفالی پس از حرارت دیدن و پخته شدن در دمای بسیار بالا در حدود ۱۱۰۰ درجه سانتی گراد لعاب داده می شود.. سلامت این ظروف ارتباط مستقیمی با کیفیت آن دارد. چنانچه این ظروف ترک نداشته باشند و در
ترکیب آن شیشه موجود نباشد انتخاب خوبی هستند. در بسیاری از روستاهای ایران از این ظروف به عنوان ظروف ماست بندی استفاده می شود. حتما ظروف سفالی لعاب دار آبی رنگ را دیده اید. این لعاب آبی رنگ حاوی میزان بییشتری اکسید سرب است و به هیچ وجه غذاهای اسیدی را داخل این ظروف نگهداری نکنید. منظور از غذاهای اسیدی، غذاهایی است که حاوی آب لیمو یا آب نارنج یا سایر چاشنی های ترش باشد.

آیا ظروف سنگی انتخاب خوبی است؟
ظروف سنگی بیشتر در دیزی پزی ها کاربرد دارد. مزیت این ظروف ایناست که غذا خیلی سریع می پزد و همین طور طعم و کیفیت خوبی به غذا می دهد. البته این مساله را در نظر داشته باشید که این ظروف هم مانند ظروف سفالی داراری خلل و فرج ریز هستند و در نتیجه استفاده مکرر از آن توصیه نمی شود. به گفته متخصصان بهتر است بیش از پنج بار نباید در این ظروف غذا بپزید. هنگام خرید ظروف سنگی داخل آن را لمس کرده و حسابی بررسی کنید. اگر ظروف سنگی صیقلی باشد، حفره های آن کاسته شده و برای پخت و پز مناسب هستند.

چرا نباید فریب ارزانی ظروف غیر استاندارد بخوریم؟
واقعیت این است که ظروف غیر استاندارد روکشی با ترکیبات شیمیایی دارند. از جمله موادی که در این پوشش ها به کار رفته می توان به کادمیوم، سرب، آرسنیک و همین طور پیگمنت های رنگی اشاره کرد. این یعنی که هیچ کدام از این مواد که خوراکی نیستند و ختی خطر آفرین هستند، ممکن است در اثر خراشیدگی وارد غذا شود. به همین دلیل است که استفاده از ظروف غیر استاندارد، به هیچ وجه توصیه نمی شود.

منبع:تی شی


نکات پخت غذا در ظروف سنگی و سفالی

 
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا