خوش آمدید به رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی

رمان ۹۸ با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی و تقویت قلم عزیزان ایجاد شده است.
هدف ما همواره ایجاد محیطی گرم و صمیمی و دوستانه بوده
برای مطالعه کامل رمان‌ها و استفاده از امکانات انجمن
به ما بپیوندید و یا وارد انجمن شوید.

M O B I N A

سرپرست بخش فرهنگ و ادب
عضو کادر مدیریت
کاربر V.I.P انجمن
سرپرست بخش
ناظر کتاب
منتقد انجمن
  
  
عضویت
3/4/21
ارسال ها
25,247
امتیاز واکنش
64,014
امتیاز
508
سن
19
محل سکونت
BUSHEHR
زمان حضور
272 روز 9 ساعت 46 دقیقه
نویسنده این موضوع
اهرام مصر


شاید با شنیدن نام کشور مصر اولین چیزی که به ذهنمان برسد یکی از هفت عجایب باستانی جهان، اهرام ثلاثه مصر، باشد. اهرام مصر یکی از برجسته ترین بناهای دنیای باستان است و نماد تمدن در مصر باستان نیز به شمار می رود. اهرام مصر زمانی ساخته شده که، مصر یکی از غنی ترین و قدرتمندترین تمدن های جهان بوده. این اهرام از باشکوه ترین سازه های ساخته شده توسط بشر در طول تاریخ هستند. مقیاس عظیم آنها بیانگر نقش بی نظیری است که فرعون در جامعه مصر باستان داشته است. ساخت این اهرام، از ابتدای پادشاهی قدیم تا پایان دوره بطلمیوسی به طول انجامید. و با گذشت بیش از ۴۰۰۰ سال، هنوز هم عظمت و شکوه خود را حفظ کرده است. اهرام مصر مسافران، گردشگران و علاقمندان زیادی که با خرید بلیط هواپیما به مصر سفر می کنند را مجذوب خود کرده و همچنین ریاضیدانان و باستان شناسانی را که از آنها بازدید، کاوش و اندازه گیری می کنند را همچنان شگفت زده می کند.

ساخت اهرام مصر چگونه بوده است؟


تکنیک هایی که در روند ساخت اهرام ثلاثه مصر به کار رفته، سالهای بی شماری بسیاری از مورخان و دانشمندان و کسانی که با خرید بلیط هواپیما خارجی از آن ها دیدن می کنند را گیج و متحیر ساخته است. فرضیه های بحث برانگیز زیادی در مورد ساخت اهرام ارائه شده است. نظریه عمومی بر این باور استوار است که سنگهای عظیم از معادن با استفاده از اسکنه های مس تراشیده شده اند. سپس، این بلوک ها به بالا کشیده شدند. با این حال، درباره روش مربوط به جابجایی و جایگذاری این سنگها اختلاف نظرهای زیادی وجود دارد.
شکل نیروی کار نیز مورد بحث و جدل فراوانی است. و البته آنچه مسلم است این است که نیروی کار بسیار سازمان یافته، و با پیروی از یک فرایند سازمان یافته و برنامه ریزی شده شامل سه مرحله بوده است.
3 مرحله ساخت اهرام


نیروی کار به یک روند خاص بستگی داشت و سه مرحله مهم را دنبال می کرد: انتخاب محل مناسب ساخت ، آماده سازی محل و بالا بردن بلوک ها.

مرحله اول: انتخاب بهترین مکان برای ساخت اهرام مصر باستان
اولین قدم در ساخت هرم، انتخاب مکان مناسب بود. با توجه به اینکه مصریان باستان معتقد بودند که هر کجا که خورشید غروب می کند، دروازه ای برای زندگی پس از مرگ است، این سازه باید در سمت غربی رود نیل قرار می گرفت.
اهرام همچنین باید بالاتر از سطح زمین به دور از خطر طغیان نیل، قرار می گرفتند. با این حال، نمی توانست از ساحل نیل خیلی دور باشد، زیرا از رودخانه، برای انتقال بلوک های سنگ آهک با کیفیت خوب به آن طرف رود نیل استفاده میشد.
محلی که برای ساخت هر هرم انتخاب شده بر اساس فاصله هرم تا محل اقامت پادشاه مربوطه در نظر گرفته شده است، زیرا پادشاه باید می توانست به طور منظم از آنها بازدید کرده و توسعه و پیشروی را بررسی کند.
مرحله دوم: آماده سازی مکان انتخاب شده
هیچ وقت هیچ برنامه ای برای ساخت اهرام ثلاثه مصر پیدا نشد، اما ساخت اهرام امری اتفاقی نبود زیرا اندازه گیری های به کار رفته از درجه دقت بالایی برخوردار بودند.
کارگران ابتدا با جدا کردن ماسه های سست از سنگ، یک پایه محکم تهیه کردند. پس از آن، پایه سنگ باید کاملاً صاف ساخته می شد. کارگران ممکن است این کار را با ساختن دیوارهای کم گل در اطراف پایه و برش کانالها به صورت شبکه ای روی سطح انجام داده باشند. سپس، آنها کانال ها را با آب پر کرده و سطح آب را مشخص کردند. پس از تخلیه آب، سنگ برآمده به اندازه سطح مشخصی بریده شد و همه فرورفتگی ها با سنگ پرشده و یک سطح کاملاً تراز ایجاد شد.


دانستنی های اهرام مصر

 

M O B I N A

سرپرست بخش فرهنگ و ادب
عضو کادر مدیریت
کاربر V.I.P انجمن
سرپرست بخش
ناظر کتاب
منتقد انجمن
  
  
عضویت
3/4/21
ارسال ها
25,247
امتیاز واکنش
64,014
امتیاز
508
سن
19
محل سکونت
BUSHEHR
زمان حضور
272 روز 9 ساعت 46 دقیقه
نویسنده این موضوع
سازندگان احتمالاً ابتدا شمال واقعی و اصلی را بنا نهادند و جهت های دیگر آن را بر اساس جهت شمال بررسی و تعیین کردند. آنها ممکن است با دیدن یک ستاره خاص در آسمان شمال، شمال اصلی را پیدا کرده باشند. سپس آنها طلوع و غروب ستاره را مشاهده کرده و ظاهر و ناپدید شدن آن را در افق مصنوعی مشخص کرده اند.
با تقسیم زاویه ای که بدین ترتیب ساخته شد، یک خط شمال به جنوب را بدست آوردند .سازندگان ابزارهایی برای ترسیم زوایای راست داشتند، بنابراین می توانستند با توجه به آن شرق و غرب را پیدا کنند. سپس، آنها پایه ای کاملاً مربع شکل با هر چهار ضلع دقیقا یکسان و گوشه هایی با زاویه های کاملا مناسب را ساختند.
مرحله سوم: بالا بردن بلوک ها
گاهی اوقات از صخره های سنگی به عنوان هسته اصلی هرم برای نجات و نگه داشتن کار استفاده می شد. اتاق ها و معابر داخلی به طور مستقل ساخته شده و هرم اصلی در اطراف آنها بنا شده است. این طور به نظر می رسد که، برخی از سازندگان هرم سلطنتی نظرشان را در مورد مکان ترجیحی خود برای محل های تدفین تغییر داده بودند. سپس هرم داخلی با سنگهای آهکی برش خورده از فلات صحرا ساخته شد. هنگامی که ساختار اصلی به پایان رسید، ساخت هرم با قرار دادن آن در بلوک های سنگ آهک ریز تراشیده و پوشیده از Tura تکمیل شد.
سنگهای به کار رفته در ساختمان اهرام، آجر کوچک نبوده است. اندازه آجرهای هرم متفاوت است و بزرگترین را می توان در اتاق پادشاه پیدا کرد. این سنگهای خاص با بلوکهای سنگ آهک معمولی متفاوت هستند و در عوض از گرانیت ساخته شده اند.
روش دقیق بالا بردن اهرام مشخص نیست. قرقره ها تا زمان روم اختراع نشده بودند. با این حال، هرودوت مورخ یونانی از اهرم هایی که برای بالا بردن بلوک ها از یک سطح به سطح دیگر استفاده میشده سخن به میان آورده است. همچنین گفته می شود که، کارگرانی که به صورت تیمی کار می کردند از سطح شیب دار برای انتقال موقعیت بلوک ها استفاده می کردند. با بزرگ شدن هرم، سطح شیب دار بالا می رفت تا کارگران بتوانند به سطح بعدی برسند. نکته جالب اینجاست که روشهای ساخت و ساز این هرم های مثلثی شکل هنوز هم داغ و مورد بحث است و همچنان هم یکی از بزرگترین اسرار تمدن بشر باستان است.

داخل اهرام مصر چیست؟
طبق یک افسانه ی ناپلئونی، وقتی ناپلئون از هرم بزرگ مصر خارج شد رنگ پریده و متزلزل بود و ساعت ها را در اتاق پادشاه تنها سپری کرد. او هیچ وقت فاش نکرد که چه چیزی باعث تزلزل او شد ولی ظاهرا این اتفاق باعث تغییر زندگی او شد.
ما نمی دانیم این داستان واقعیت دارد یا فقط افسانه است، ولی مطمئناً به قدرت هرم بزرگ که باعث برانگیختن تصورات یک رهبر بزرگ و همچنین تصور ما شده است، گواهی می دهد. ناپلئون چه چیزی را ممکن است دیده باشد که چنین واکنشی را داشته است؟ داخل هرم بزرگ دقیقاً چیست؟ پاسخ ساده این است که ، واقعاً چیز زیادی نیست.


دانستنی های اهرام مصر

 

M O B I N A

سرپرست بخش فرهنگ و ادب
عضو کادر مدیریت
کاربر V.I.P انجمن
سرپرست بخش
ناظر کتاب
منتقد انجمن
  
  
عضویت
3/4/21
ارسال ها
25,247
امتیاز واکنش
64,014
امتیاز
508
سن
19
محل سکونت
BUSHEHR
زمان حضور
272 روز 9 ساعت 46 دقیقه
نویسنده این موضوع
راز اهرام مصر که احتمالا نمی دانید


اهرام مصر پر از رمز و راز است و به راحتی اسرا خود را آشکار نمی کند، به طوری که هنوز هم دانشمندان در پی کشف عجایب اهرام مصر هستند. اما با گذشت زمان، دانشمندان با مطالعه و جست و جو رازهای زیادی را کشف و پیدا کرده اند. قدرت فنی آمیخته با افسانه ها و خرافات، فرعون ها را به ساخت این سازه های جالب و قوی سوق داد و به اثبات رسیده است که این اهرام از تخریب ناپذیرترین سازه های معماری است، که تاکنون ساخته شده است. بنابراین این فکر و تصور که شما همه چیز را درباره اهرام مصر می دانید، اشتباه است زیرا چیزهایی زیادی برای کشف کردن وجود دارد که ما نمی دانیم.
۱. همه هرم ها نوک تیز نبودند.
همه اهرام برابر و شبیه به هم ساخته نشده بودند. در حقیقت، درست مانند بسیاری از انواع ساختمان ها، مراحل مختلفی برای ساخت هرم وجود داشت. بر خلاف تصور ما، اهرام اولیه ساختارهای نوک تیز نداشتند و در واقع مسطح بودند.
۲.بیشتر هرم ها در غرب نیل ساخته شده اند.
فرهنگ مصر باستان پر از نمادگرایی و خرافات است که تصمیم گیری های آن ها را هدایت می کرده است. بنابراین جای تعجب نیست که حتی مکان اهرام باستان نیز توسط اساطیر هدایت و تعیین می شده.
بیشتر هرم ها به یک دلیل مشخص، در ساحل غربی نیل ساخته شده اند. از آنجا که اهرام مصر باستان، آخرین مکان استراحت فراعنه بودند، منطقی است که آنها باید در جایی زندگی کنند که روح آنها بتواند سفر خود را به زندگی پس از مرگ آغاز کند.
۳. ما همچنان درگیر فهمیدن نحوه ساختشان هستیم.
یکی از بزرگترین اسرار در مورد اهرام مصر، تکنیک های ساختمانی است که برای برپایی آنها به کار رفته است. شاهکار باورنکردنی مصری ها بعد از فهمیدن این که بیش از 2 میلیون بلوک سنگ آهک و گرانیت برای ساخت هرم بزرگ جیزا استفاده شده است، جذاب تر و برجسته تر می شود.
۴. مصریان برای راهنمایی ساخت و ساز از نجوم استفاده کردند.
طبق گفته یک مصر شناس انگلیسی، ستارگان نیرویی راهنما در چیدمان اهرام بودند. اندازه گیری های آنها به قدری دقیق بود که فقط تا نیم درجه خطا دارند. جالب است که با در دست داشتن این اطلاعات، می توان با استفاده از سوابق نجومی تاریخ هرم ها را تعیین کرد.
۵. اهرام مصر باستان توسط برده ها ساخته نشده اند.
نظریه دیرینه ای وجود دارد که می گوید اهرام مصر توسط بردگان ساخته شده است. این نظریه احتمالا در حقیقت درست نیست. یک مورخ یونانی به نام هرودوت بود، که با نوشته هایش این نظریه را منتشر کرد. این مفهوم و نظریه سپس توسط هالیوود نیز تبلیغ شد. در دهه ۱۹۹۰، قبور سازندگان هرم کشف شد. مصری شناسان کاملاً مطمئن هستند که آنها برده نبوده اند، و سازندگان بیشتر از خانواده های کم درآمد بودند.
۶. هرم بزرگ می تواند زمان را تعیین کند.
هرم بزرگ جیزا نه تنها شناخته شده ترین هرم مصر است، بلکه تنها مورد از میان هفت عجایب جهان باستان است که هنوز پابرجاست. هرم بزرگ به دلایل زیادی زبانزد است، اما یکی از جالب ترین ویژگی های این بنای یادبود این است که می تواند زمان را نیز بگوید. این سازه در واقع به عنوان یک ساعت آفتابی بسیار بزرگ عمل می کند، سایه آن، ساعت را با افتادن بر روی علامت های ساخته شده از سنگ می گوید. علاوه بر این هرم بزرگ دارای ویژگی ها و پیچیدگی های بیشتری نیز بوده و به مصریان در تعریف سال شمسی کمک می کرده است.

هرم جیزه


بالای فلات کویر در نزدیکی قاهره سه اهرام غول پیکر وجود دارند. معروف ترین آنها هرم بزرگ است و تنها سازه ای میان عجایب هفتگانه جهان است که هنوز پابرجا و دست نخورده باقی مانده است. اهرام جیزه حاصل سه نسل از پادشاهان مصر بود. خوفو، قدیمی ترین این سه، پدر خفره بود. و خفره پدر منكوره بود. تصور می شود که هر هرم آخرین مکان استراحت پادشاهی است که دستور ساخت آن را داده بوده.
این اهرام مقبره هایی برای پادشاهان بودند. دانشمندان می گویند این شکل برای کمک به پادشاه برای صعود به خدای خورشید و اطمینان از جاودانگی بوده است. اضلاع زاویه دار اهرام نیز احتمالا از تماشای نور خورشید مورب که به زمین برخورد می کند الهام گرفته شده است.
۴ حقیقت درباره هرم جیزه که ممکن است برایتان جالب باشد


دانستنی های اهرام مصر

 

M O B I N A

سرپرست بخش فرهنگ و ادب
عضو کادر مدیریت
کاربر V.I.P انجمن
سرپرست بخش
ناظر کتاب
منتقد انجمن
  
  
عضویت
3/4/21
ارسال ها
25,247
امتیاز واکنش
64,014
امتیاز
508
سن
19
محل سکونت
BUSHEHR
زمان حضور
272 روز 9 ساعت 46 دقیقه
نویسنده این موضوع
۱. ۱۴۷ متر طول دارد و ساخت آن بیش از ۲۰ سال طول کشید.
۲. برای ساخت آن ۲.۵ میلیون بلوک سنگی برش، جابجایی و موقعیت یابی شد.
۳. هرم بزرگ در راستای صورت فلکی شکارچی (جبار) قرار دارد.
۴. بلوک های سنگ آهک صیقلی، سطح هرم را می پوشاندند و این سنگ ها به خوبی نور خورشید را منعکس می کردند. به طوری که مصریان هرم را Ikhet به معنای نور باشکوه می نامیدند.


اهرام مصر در قرآن


تحقیقات دانشمندان غربی در سال ۱۹۸۱ نشان می دهد که گل و مواد دیگر از خاک نیل گرفته شده و این مواد در قالبهای سنگی محکم قرار داده شده اند، سپس آنها را در دمای بالا گرم کرده و منجر به فعل و انفعال این مواد و تشکیل آنها به سنگ می شوند. مانند سنگهای آتشفشانی، که میلیونها سال پیش تشکیل شده اند. دانشمندی غربی به نام Davidovits تأیید می کند که سنگهایی که برای ساخت اهرام استفاده شده اند عمدتا از سنگ آهک، خاک رس و آب بوده است. آزمایشات انجام شده با استفاده از فناوری نانو وجود مقادیر زیادی آب در این سنگها را ثابت کرد ؛ چنین مقادیری در سنگهای طبیعی وجود ندارد.
این در حالی است قرآن در زمینه نیز از دانشمندان پیشی گرفته بوده است و ۱۴۰۰ سال پیش به این نکته اشاره داشته. و خداوند حکیم در آیه ۳۸ سوره قصص از جانب می فرماید:
وَقَالَ فِرْعَوْنُ يَا أَيُّهَا الْمَلَأُ مَا عَلِمْتُ لَكُمْ مِنْ إِلَٰهٍ غَيْرِي فَأَوْقِدْ لِي يَا هَامَانُ عَلَى الطِّينِ فَاجْعَلْ لِي صَرْحًا لَعَلِّي أَطَّلِعُ إِلَىٰ إِلَٰهِ مُوسَىٰ وَإِنِّي لَأَظُنُّهُ مِنَ الْكَاذِبِينَ.
فرعون گفت: اى گروه اشراف! من خدايى جز خودم براى شما سراغ ندارم.[امّا براى تحقيق بيشتر،] اى هامان، برايم آتشى بر گل بيفروز[و آجرهاى محكم بساز]،و براى من برج بلندى ترتيب ده تا از خداى موسى خبر گيرم؛ هر چند من گمان مى كنم او از دروغگويان است.
این که خداوند دانا سال ها پیش از دانشمندان غربی از این حقیقت در قرآن یاد کرده، نشانه ای بر صدق این کتاب عظیم است.
#سفر_مارکت


دانستنی های اهرام مصر

 
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا