خوش آمدید به رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی

رمان ۹۸ با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی و تقویت قلم عزیزان ایجاد شده است.
هدف ما همواره ایجاد محیطی گرم و صمیمی و دوستانه بوده
برای مطالعه کامل رمان‌ها و استفاده از امکانات انجمن
به ما بپیوندید و یا وارد انجمن شوید.

کوثر پورخضر

کاربر فعال انجمن
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
21/9/20
ارسال ها
823
امتیاز واکنش
18,042
امتیاز
303
سن
21
محل سکونت
‏حصار بازوان اژدر
زمان حضور
63 روز 0 دقیقه
نویسنده این موضوع
ماه مبارک رمضان در میان ماه های سال از اهمیت فوق العاده ای برخوردار است و افضل ماه ها است. رمضان ماهی است که قرآن برای هدایت انسان ها در آن نازل شده است و تنها ماه قمری است که نامش در قرآن آمده است. اما رمضان به چه معناست و چرا ماه مبارک به این نام خوانده شده است؟ در این بخش از دین و مذهب نمناک دلایل نامگذاری ماه رمضان را بیان خواهیم نمود.

رمضان به چه معناست ؟
رمضان به معنای سوزاندن است:
«رمضان» در لغت از «رمضاء» به معنای شدت حرارت گرفته شده و مادّة رمض در هر وزن و باب از اوزان و ابواب زبان عربی به کار رود، معنایی از گرما و سوزاندن در آن وجود دارد. امّا چرا ماه رمضان را اینگونه نامیدند ؟ زیرا :
وقتی ماه ها را نامگذاری می کردند و به عربی بر می گرداندند، این ماه مقارن با فصل گرما بوده است به همین خاطر این ماه را رمضان نامیدند.

رمضان گناهان را از بین می برد:
یکی از دلایل نامگذاری ماه رمضان این است که در این ماه گناهان بندگان با اعمال نیک و شایسته سوزانده می شوند بنابراین این ماه رمضان نامیده شد.

پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم:
إنَّما سُمِّیَ الرَّمَضانُ لأِنَّهُ یُرمِضُ الذُّنُوبَ.
رمضان، رمضان نامیده شد؛ زیرا گناهان را می سوزاند.

همچنین در روایات است که از پیامبر خدا(ص) پرسیدند:رمضان چیست؟ فرمود:خداوند در آن گناهان مؤمنان را می سوزاند و می آمرزد.(الدرالمنثور، ج 1، ص 444)
این علت در نام گذاری، از یک سو با ریشة لغوی «رمضان» و از سوی دیگر با برکات، نتایج و آثار آن، هماهنگ و متناسب است.

در رمضان مومنان پذیرای فرامین الهی هستند:
یکی دیگر از علت های نامگذاری ماه رمضان این است که در این ماه چنان که ماسه و سنگ حرارت خورشید را به خود می گیرند، دل های روزه داران نیز حرارتی از موعظه و تفکر در امر آخرت به خود می گیرد.

رمضان ماه امتحان الهی است:
یکی دیگر از علت های نامگذاری ماه رمضان این است که در این ماه به دلیل اینکه روزه داران تشنگی را تحمل می کنند، به خاطر داغ شدنشان از حرارت گرسنگی و تشنگی و چشیدن سختی، این نام را بر این ماه نهاده اند.

رمضان نامی از نام های خداوند است:
در روایتی از امام باقر(ع) نقل شده است:
رمضان نامی از نام های خداوند است (معانی الاخبار، ص 315)
در روایتی از یکی از یاران امام باقر(ع) آمده است:ما هشت نفر بودیم که نزد امام حضور داشتیم. سخن از رمضان به میان آمد. ایشان فرمود:نگویید:این رمضان است و رمضان آمد و رفت؛ زیرا رمضان اسمی از اسم های خداوند عزیز و جلیل است … بلکه بگویید:ماه رمضان. ماه به اسم اضافه شده است و اسم، اسم خداوند است.(الکافی، ج 4، ص 69)

بیان اسم ماه رمضان در قرآن

این ماه تنها ماه قمری است که نامش در قرآن آمده است و نمی توان اهمیت آن را از نگاه قرآن کریم انکار کرد. ماه مبارک رمضان آنقدر مهم است که در آیات 184 و 185 سوره بقره در مورد روزه داری، احکام روزه و کفاره روزه سخن به میان آمده شده است.

نام ماه رمضان چند بار در قرآن آمده است؟

واژه رمضان یک بار در قرآن کریم و تنها در آیه 185 سوره بقره آمده است.

شَهْرُ رَمَضَانَ الَّذِی أُنْزِلَ فِیهِ الْقُرْآنُ

خداوند متعال در قرآن کریم می فرماید:

«یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا کُتِبَ عَلَیْکُمُ الصِّیَامُ کَمَا کُتِبَ عَلَی الَّذِینَ مِنْ قَبْلِکُمْ لَعَلَّکُمْ تَتَّقُونَ؛

ای اهل ایمان! روزه بر شما مقرّر و لازم شده، همان گونه که بر پیشینیان شما مقرّر و لازم شد، تا پرهیزکار شوید»(بقره/ آیه 183)

خداوند در قرآن می فرماید:
« شهْرُ رَمَضانَ الَّذِی أُنزِلَ فِیهِ الْقُرْءَانُ هُدًی لِّلنَّاسِ وَ بَیِّنَت مِّنَ الْهُدَی وَ الْفُرْقَانِ فَمَن شهِدَ مِنکُمُ الشهْرَ فَلْیَصمْهُ وَ مَن کانَ مَرِیضاً أَوْ عَلی سفَر فَعِدَّةٌ مِّنْ أَیَّام أُخَرَ یُرِیدُ اللَّهُ بِکمُ الْیُسرَ وَ لا یُرِیدُ بِکمُ الْعُسرَ وَ لِتُکمِلُوا الْعِدَّةَ وَ لِتُکبرُوا اللَّهَ عَلی مَا هَدَاکُمْ وَ لَعَلَّکمْ تَشکُرُونَ (بقره ، 185)

آن چند روز معدود ماه رمضان است که قرآن برای راهنمائی مردم و نشانه های هدایت و فرق میان حق و باطل در آن نازل شده، پس آن کس که در ماه رمضان در حضر باشد روزه بدارد، و آن کس که بیمار یا در سفر باشد روزهای دیگری را به جای آن روزه بگیرد، خداوند راحتی شما را می خواهد نه زحمت، هدف این است که این روزها را تکمیل کنید، و خدا را بر اینکه شما را هدایت کرده بزرگ بشمرید و شاید شکرگذاری کنید.

اهمیت ماه رمضان در احادیث

پیامبر صلی الله علیه و آله فرمودند:



شَهرُ رَمَضانَ شَهرُ اللّه عَزَّوَجَلَّ وَ هُوَ شَهرٌ یُضاعِفُ اللّه‏ُ فیهِ الحَسَناتِ وَ یَمحو فیهِ السَّیِّئاتِ وَ هُوَ شَهرُ البَرَکَةِ؛

ماه رمضان، ماه خداست و آن ماهی است که خداوند در آن حسنات را می‏افزاید و گناهان را پاک می‏کند و آن ماه برکت است. (بحارالأنوار، ج 96، ص 340، ح 5)

رسول خدا (صلی الله علیه و آله) فرمود:
هو شهر اوله رحمة و اوسطه مغفرة و اخره عتق من النار؛
رمضان ماهی است که ابتدایش رحمت است و میانه‏اش مغفرت و پایانش آزادی از آتش جهنم. (بحار الانوار، ج 93، ص 342)

رسول خدا (صلی الله علیه و آله) فرمود:
لو یعلم العبد ما فی رمضان لود ان یکون رمضان السنة؛
اگر بنده «خدا» می‏دانست که در ماه رمضان چیست [چه برکتی وجود دارد] دوست می‏داشت که تمام سال، رمضان باشد. (بحار الانوار، ج 93، ص 346)

امام محمد باقر علیه السلام:
لکل شیء ربیع و ربیع القرآن شهر رمضان؛
هرچیز بهاری دارد و بهار قرآن ماه رمضان است. (اصول کافی / ج2 / « کتاب فضل القرآن » « باب نوادر » حدیث 9 و 10)

منبع: نمناک


دلایل نامگذاری ماه رمضان و اهمیت این ماه مبارک

 
آخرین ویرایش:
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا