خوش آمدید به رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی

رمان ۹۸ با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی و تقویت قلم عزیزان ایجاد شده است.
هدف ما همواره ایجاد محیطی گرم و صمیمی و دوستانه بوده
برای مطالعه کامل رمان‌ها و استفاده از امکانات انجمن
به ما بپیوندید و یا وارد انجمن شوید.

کوثر پورخضر

کاربر فعال انجمن
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
21/9/20
ارسال ها
823
امتیاز واکنش
18,042
امتیاز
303
سن
21
محل سکونت
‏حصار بازوان اژدر
زمان حضور
63 روز 0 دقیقه
نویسنده این موضوع
فلسفه وجوب حجاب برای زنان، وجود تفاوت های فیزیکی و روحی میان زن و مرد می باشد. در حقیقت حجاب باعث تقویت شخصیت زنان شده و جایگاه آنان را در جامعه ارتقا می بخشد، طوریکه جامعه با بانوان محجبه بعنوان یک انسان شایسته و نمونه برخورد می کنند و با بانوان غیر محجبه برخورد می کنند.
واژه حجاب و مشتقّات آن، هفت بار در قرآن کریم تکرار شده و در تمام موارد، به معنای پرده و مانع است.

فلسفه حجاب در نماز چیست؟
حجاب اصطلاحی دینی به معنای پوشاندن بعضی از نقاط بدن زنان و مردان در مذهب اسلامی. حجاب در ادیان و اقوام پیش از اسلام وجود داشته و آیاتی در قرآن و احادیثی از ائمه (ع)، از لزوم و اهمیت آن سخن گفته اند.

حکم حجاب در فقه در بخش نماز و نکاح مطرح شده است. این حکم از دیدگاه فقها ازاحکام ضروری دین اسلام است. در باور مسلمانان، ایجاد امنیت روانی و حفظ سلامت اخلاقی جامعه از حکمت های واجب شدن حجاب است.
همچنین در تبصره ماده ۶۳۸ قانون مجازات اسلامی در ایران، بی حجابی جرم محسوب می شود.

فلسفه حجاب چیست؟
با تأمل در حکمت تشریعِ حکم حجاب ـ که به تصریح آیات قرآن و احادیث، ایجاد امنیت روانی و حفظ سلامت اخلاقی جامعه و ارزش گذاری عفاف و حیاست ـ گوناگونی مراتب احکام حجاب به خوبی قابل تحلیل است. تأکید قرآن و احادیث و متون فقهی بر اکتساب و تقویت ملکه عفت و تقوا، ضرورت رعایت حیا و عفاف در مناسبات زن و مرد غیرمحرم، و حرمت برخی امور (همچون قرارگرفتن زن و مرد غیرمحرم در یک محیط بدون امکان ورود شخص دیگر، نهی شدید از چشم چرانی مردان، وجوب ستر برای زن در برابر غیرمحرم و پرهیز او از هرگونه رفتار علاقه‌مند آمیز در محیط جامعه از قبیل تبرّج یا سخن گفتن مهیج) بیانگر ارتباط وثیق عفاف و حیا با حجاب است.

فلسفه حجاب در نماز چيست؟ خدا كه به همه محرم است.
با توجه به اين كه خداوند متعال عليم و حكيم است، پس يكايك احكام، حكمت خاصى دارند، ولكن پى بردن به آن اسرار، براى ما هم، ميسر نيست و هم، چندان مفيد نيست چه اين كه با علم محدود ما از نيازها، استعدادها و نيز راه رفع نيازهاى واقعى و شكوفا كردن استعدادها به نحو صحيح و بدون مخاطرات جسمى و روحى، مادى و معنوى، چگونه مى توان چنين ادعايى کرد.

علاوه بر اين كه اساس در اين احكام، فراخوان بشر به تعبد و اظهار بندگى در مقابل پروردگار است. البته چه بسا ممكن است آگاهى به اين اسرار و حكمت ها حداقل در بعضى افراد، موجب تقويت انگيزه آنها در پيروى از آن دستورات شود به همين جهت در صدد كنكاش از اسرار و حكمت هاى احكام مى كنند.

در هر صورت حجاب و پوشش بانوان در نماز، علل و فلسفه هاى بسیاری دارد؛ از جمله:
• حجاب در نماز، خود نوعى تمرين مستمر و روزانه براى حفظ حجاب مى باشد و يكى از عواملى است كه در رعایت دائمى پوشش اسلامى زن و جلوگيرى از آسيب پذيرى آن، نقش مهمى ايفا مى كند.
• وجود پوششى يک پارچه براى تمام بدن و داشتن پوششى مخصوص براى نماز، توجه و حضور قلب انسان را بيشتر مى كند و از توجه ذهن به تجملات و چيزهاى رنگارنگ مى كاهد و ارزش نماز را صد چندان مى كند.

منبع: بیتوته


فلسفه حجاب در نماز

 

کوثر پورخضر

کاربر فعال انجمن
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
21/9/20
ارسال ها
823
امتیاز واکنش
18,042
امتیاز
303
سن
21
محل سکونت
‏حصار بازوان اژدر
زمان حضور
63 روز 0 دقیقه
نویسنده این موضوع
• داشتن پوشش كامل در پيشگاه خداوند، نوعى ادب و احترام به ساحت قدس ربوبى است. از اين ‏رو براى مردها نيز، داشتن عبا و پوشاندن سر در نماز، مستحب است و همين ادب حضور در پيشگاه الهى زمينه ساز حضور معنوى و پذیرفته شدن به محضر حق مى شود.


اضافه بر آن، حكم پوشش در نماز، با حفظ حجاب در برابر نامحرم تفاوت هايى دارد و با آن قابل مقايسه نيست؛ به عنوان مثال؛ پوشاندن روى پا در برابر نامحرم واجب است؛ ولى در نماز - بدون حضور نامحرم - واجب نيست.


• نماز خواندن در منظر مردم و در اماکن عمومی و مساجد، حجاب کامل را می‌طلبد و این مصون ماندن زنان از نگاه دیگران و حفظ آرامش روحی نمازگزار را در پی دارد.

البته باید توجه داشت که موارد گفته شده، در حد یک احتمال است و دلیل اصلی حفظ حجاب و سایر عبادات، همانا تقویت روحیۀ تعبد و پذیرش خواست خدا در انسان است.

حجاب در ارتباط با عبادات
نماز: در نماز واجب است زن بالغ آزاد تمام بدن خود را بپوشاند خواه فردی آنجا باشد یا نباشد؛ لیکن پوشاندن صورت، دست از سر انگشتان تا مچ و از سر انگشتان پا تا مچ لازم نیست. البته در صورت وجود نامحرم، پوشاندن آنها واجب است.

حج: پوشاندن صورت با روبند یا غیر آن که متصل به صورت باشد در حال احرام حرام است. در اینکه پوشاندن روی پا نیز حرام است یا نه، اختلاف نطر می باشد.

احکام پوشش مردان در نماز
پوشاندن عورت در نماز واجب است، خواه بیننده ـ اعم از محرم و نامحرم ـ وجود داشته باشد یا نباشد. بی پوشش نماز خواندن در صورتی که عورت پوشیده باشد جایز است، هرچند کراهت دارد.
پوشاندن سر و نیز ـ بنابر مشهور ـ روی پا در حال احرام، حرام است.

ویژگی های پوشش در نماز
پوشش در نماز از جهاتی با غیر نماز تفاوت دارد، از جمله:
پوشش در نماز واجب است؛ هرچند فردی نباشد ولی در غیر نماز تنها با وجود نامحرم واجب خواهد بود.

پوشش در غیر نماز با هر ساترِ مانع از نگاه دیگران تحقق می‌یابد؛ لیکن در نماز ـ در غیر حال ضرورت ـ باید از نوع لباس باشد. در کفایت پوشش به گیاهان و برگ درختان در غیر حال ضرورت و نیز در اینکه پوشش به مثل گِل در حال اختیار کافی است یا تنها در حال ضرورت؛ و یا حتی در حال ضرورت نیز کفایت نمی‌کند ـ و در نتیجه چنین کسی فاقد ساتر محسوب می‌شود ـ اختلاف است.
پرسش و پاسخ حجاب و فلسفه حجاب زن در نماز از آیت الله مکارم شیرازی:

فلسفه حجاب زن در نماز:
پرسش : فلسفه پوشش و حجاب زن به هنگام نماز چیست؟ مگر خداوند جمیل و دوست دار زیبائی ها، از همه کس حتى شوهر به زن نزدیکتر نیست؟ پس چرا زن باید خود را در مقابل خداوند بپوشاند؟
پاسخ : زن باید بهترین و مناسب ترین لباس را در مقابل خداوند بپوشد، و بهترین لباس زن، حجاب کامل است. به علاوه این سبب می شود که در موارد دیگر حجاب را فراموش نکند.

مقدار پوشش زنان در نماز :
پرسش : پوشش زن در نماز باید چگونه باشد؟
پاسخ : زن بايد در موقع نماز تمام بدن حتّى سر و موى خود را بپوشاند، ولى پوشاندن گردى صورت و دستها تا مچ و پاها تا مچ لازم نيست، امّا براى اين‏كه يقين كند كه مقدار واجب را پوشانده است احتياط واجب اين است كه مقدارى از اطراف صورت و قدرى پايين تر از مچ را هم بپوشاند.

پوشاندن کلاه گیس و زیورآلات در نماز :
پرسش : آیا پوشاندن موهای مصنوعی و زیورآلات و زینت ها در نماز واجب است؟
پاسخ : پوشاندن انگشتر و حلقه واجب نیست اما پوشاندن موهای مصنوعی و زینتهای پنهانی (مانند دستبند و گردنبند ) واجب است حتی اگر نامحرم حضور نداشته باشد. و اگر نپوشاند کار خلافی کرده ولی نماز باطل نیست.

نمایان بودن سایه دست از زیر چادر:
پرسش : اگر در هنگام نماز به خاطر نازک بودن چادر سایه دست پیدا باشد چه حکمی دارد؟
پاسخ : پیدا بودن سایه دست اشکالی ندارد.

نماز خواندن زن در معرض دید نامحرم:
پرسش : نماز خواندن زن در معرض دید نامحرم چه حکمی دارد؟
پاسخ : نماز اشکالی ندارد ولى احتیاط واجب آن است که خود را در معرض دید نامحرم قرار ندهد.

پوشیدن لباس تنگ برای زن در نماز:
پرسش : پوشیدن لباس تنگ و چسبان برای زن در نماز، در صورتی که به صورت کامل پوشیده باشد چه حکمی دارد؟
پاسخ : اشکال دارد مگر این که زیر چادر ضخیم باشد.

نماز خواندن با مانتو:
پرسش : نماز خواندن با مانتو و البسه مشابه که به جز گردى صورت و دست ها تا مچ، بقیّه بدن پوشیده است چه حکمى دارد؟
پاسخ : در فرض سوال، اشکالى ندارد؛ هر چند چادر حجاب برتر است.

منبع: بیتوته


فلسفه حجاب در نماز

 
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا