خوش آمدید به رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی

رمان ۹۸ با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی و تقویت قلم عزیزان ایجاد شده است.
هدف ما همواره ایجاد محیطی گرم و صمیمی و دوستانه بوده
برای مطالعه کامل رمان‌ها و استفاده از امکانات انجمن
به ما بپیوندید و یا وارد انجمن شوید.

Sh@bnam

کاربر فعال انجمن
کاربر رمان ۹۸
  100000000
  
عضویت
3/7/20
ارسال ها
687
امتیاز واکنش
38,137
امتیاز
348
سن
19
محل سکونت
کنار مـ*ـاچ‌خانومِ اژدرخان
زمان حضور
263 روز 18 ساعت 20 دقیقه
نویسنده این موضوع
شیر شتر یکی از محصولات لبنی است که مزه‌ای تقریبا ترش‌ دارد به همین دلیل به آن دوغ شتر هم گفته می‌شود. از چربی کمی برخوردار است و به‌دلیل گرم بودن مزاج آن، چربی شیر از آب آن جدا نمی‌شود. دوغ شتر خواص شیر را داشته و فقط گرمی آن کمتر و رطوبت‌بخشی آن بیشتر است. این محصول لبنی دارای کلسترول پایین، مواد معدنی فراوان (سدیم، پتاسیم، آهن، مس، روی و منیزیم) و ویتامین C بالا در مقایسه با دیگر شیرها است. شیر شتر حاوی اسیدهای چرب مختلف، آنزیم‌ها و پروتئین های محافظ بوده و اثرات درمانی مختلفی دارد. در تحقیقات مختلف ثابت شده است که شیر شتر علاوه بر ویتامین‌ها و پروتئین‌های زیادی که دارد نه‌تنها به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند بلکه خواص درمانی زیادی برای برخی بیماری‌ها دارد که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم.

دوغ شتر و دیابت
شیر یا دوغ شتر حاوی ماده‌ای شبیه انسولین و مقاوم در برابر اسید معده بوده و به همین خاطر در بهبود بیماری دیابت نوع اول موثر است . انسولین مولفه ای اصلی برای سلامت انسان به شمار می‌رود. به دلیل وجود انسولین بیشتر نسبت به شیر گاو، گزینه مناسبی برای افراد دیابتی، رژیمی و حساس به لاکتوز است. اگر روزانه نیم لیتر شیر شتر مصرف شود ۳۰ درصد انسولین دیابت نوع یک را کاهش می‌دهد. همچنین مطالعات در زمینه رابـ*ـطه مصرف دوغ شتر و دیابت نشان داده است که مصرف روزانه آن در مبتلایان به دیابت نوع ۱ در کنترل قند خون موثر بوده و میزان انسولین تجویز شده مورد نیاز برای آن‌ها را کم کند.

تعادل انسولین و گلوکز به پیشگیری از دیابت کمک می‌کند. همین خاصیت، این محصول لبنی را به محلولی طبیعی برای افراد دیابتی تبدیل کرده و مصرف منظم این دوغ در وعده‌های غذایی نیاز به تزریق انسولین را در افراد مبتلا به دیابت از بین می‌برد. اگر دوغ شتر به عنوان عامل پیشگیری‌کننده مورد استفاده قرار گیرد در وهله اول از ابتلا به دیابت پیشگیری می کند.

دوغ شتر و اوتیسم
شیر شتر دارای پروتئین‌های محافظ بوده و سرشار از آنزیم های ضد باکتری و ایمونوگلوبولین هایی است که برای سیستم ایمنی بدن لازم و مفید است . طبق تحقیقات، تزریق وریدی ایمونوگلوبولین علائم شدید شناختی و نشانه‌های رفتاری نابهنجار را در بیماران مبتلا به اوتیسم کاهش می‌دهد. شیر یا دوغ شتر به دلیل نداشتن کازئین، در کاهش علائم رفتارهای مخرب و نابهنجار ناشی از اوتیسم اثرات مثبتی دارد. به همین دلیل هم اکنون در بسیاری از کشورها برای کمک به کودکان اوتیسم از رژیم غذایی عاری از کازئین استفاده می‌شود. پژوهشی نیز با هدف تأثیر شیر شتر روی یک دختر ۴ ساله مبتلا به اوتیسم، انجام شد. نتایج نشان داد که نوشیدن شیر شتر به مدت ۴۰ روز به بهبود مهارت‌های ارتباطی او کمک کرده و شروع به صحبت کردن می‌کند. در تحقیقاتی که در کشور عربستان سعودی روی سه گروه ۲۰ نفری کودکان اوتیسمی انجام گرفت مشخص شد که مصرف شیر یا دوغ شتر می‌تواند نقش مهمی در افزایش آنزیم‌های آنتی‌اکسیدان و بهبود علائم بیماری اوتیسم داشته باشد. همچنین بررسی دیگر روی ۴۵ کودک اوتیسمی به منظور بررسی رابـ*ـطه شیر یا دوغ شتر و اوتیسم صورت گرفت که نتایج آن نشان داد که مصرف آن نقش زیادی در کاهش شیموکین (TARC) داشته و علائم این بیماری را کاهش می‌دهد.

دوغ شتر و بیماری سل
دوغ شتر دارای خاصیت ضد باکتری و ضد میکروب است. در بهبود بیماری‌های عفونی از جمله سل مؤثر است. تحقیقاتی نیز به منظور بررسی رابـ*ـطه دوغ شتر و بیماری سل انجام شده است. برای مثال، در مطالعه ای که محققین در هند بر روی بیمارانی که به مدت ۷ الی ۸ سال بیماری سل داشتند انجام دادند، رژیم غذایی دوغ یا شیر شتر به میزان یک کیلوگرم در روز را به این بیماران تجویز کردند. در پایان آزمایش هیچ سرفه، دفع خلط، تنگی نفس و درد قفسه سـ*ـینه در این افراد مشاهده نگردید. این نتایج نشان داد که شیر شتر می‌تواند اثرات مثبت و چشمگیری بر بیماران مبتلا به سل داشته باشد. علاوه برکمک به درمان بیماری سل این محصول در درمان اختلالت تنفسی از جمله سل، آسم و ناراحتی معده و روده بزرگ، اختلالات گوارشی، کاهش قند و فشار خون، تنظیم ضربان قلب، گرمازدگی موثر است.


خواص دوغ شتر

 

Sh@bnam

کاربر فعال انجمن
کاربر رمان ۹۸
  100000000
  
عضویت
3/7/20
ارسال ها
687
امتیاز واکنش
38,137
امتیاز
348
سن
19
محل سکونت
کنار مـ*ـاچ‌خانومِ اژدرخان
زمان حضور
263 روز 18 ساعت 20 دقیقه
نویسنده این موضوع
دوغ شتر و کم‌خونی
آهن نقش مهمی در خونسازی و سیستم انتقال اکسیژن دارد. اما چه ارتباطی بین مصرف دوغ شتر و کم‌خونی وجود دارد؟ شیر یا همان دوغ شتر سرشار از آهن بوده و وجود آهن بالای موجود در آن برای پیشگیری از کم‌خونی و کمک به افراد دچار کم‌خونی ایده‌آل است. آهن مولفه اصلی برای گلبول‌های خونی قرمز بوده و مصرف این دوغ می‌تواند گردش خون و اکسیژن را در سیستم‌های بدن و انـ*ـدام‌ها افزایش دهد. طبق تحقیقات، میزان آهن و مس در این نوع دوغ بسیار بیشتر از شیر گاو بوده و بیش از ده برابر است. در مواقع تولد نوزاد، آسیب‌ها و دوران سوءتغذیه، این ماده می‌تواند در حفظ سلامت بدن موثر باشد.

دوغ شتر و درمان آلرژی و حساسیت‌ها
از دیگر خواص درمانی دوغ شتر می‌توان به کاهش حساسیت در افرادی که به آلرژی و حساسیت‌ها و به خصوص حساسیت‌های غذایی دچار هستند اشاره کرد. افرادی که به طور منظم از این نوع محصول استفاده می‌کنند واکنش‌های آلرژیک آن‌ها کاهش می‌یابد. علاوه براین، این محصول نوعی از آلرژی و حساسیت‌ها به لاکتوز که شیر گاو دارد را به دلیل وجود ساختارهای شیمیایی متفاوت و قابل توجهی که دارد نشان نمی‌دهد.

دوغ شتر و بیماری‌های معده
این روزها بسیاری از افراد از بیماری‌های معده رنج می‌برند. دوغ شتر به افرادی که دچار بیماری‌های معده مثل زخم معده و زخم اثنی عشر هستند توصیه می‌شود و به صورت محصولات تخمیری برای درمان بیماری‌های معده مانند زخم معده، بی‌نظمی‌های بدن و بیماری‌های سخت معده به کار رفته است. پیامبر گرامی اسلام (ص) فرموده‌اند:«به درستی که شیر شتر برای کسانی که به سوء هاضمه مبتلا هستند، درمان است». و نیز می فرمایند:« شیر شتر شفای اسهال است».

منابع: بیتوته.


خواص دوغ شتر

 
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا