M O B I N A
سرپرست بخش فرهنگ و ادب
عضو کادر مدیریت
کاربر V.I.P انجمن
سرپرست بخش
ناظر کتاب
منتقد انجمن
- عضویت
- 3/4/21
- ارسال ها
- 24,702
- امتیاز واکنش
- 63,867
- امتیاز
- 508
- سن
- 19
- محل سکونت
- BUSHEHR
- زمان حضور
- 273 روز 8 ساعت 36 دقیقه
نویسنده این موضوع
«در ساختار دستوری زبان فارسی، که هند و اروپایی است، بر خلاف عربی که ریشة سامی دارد، انتهای بسیاری از الفاظ و اسامی نیاز به یکی از حروف نهایی مدوّر دارد. ( آن ماری شیمل ) خطّ نستعلیق دارای ظرافتها و گردشهای لطیفی در حرکتها و شکل حروف است تا حدّی که روحیه و ذوق هنری ایرانیان را به بهترین نحو به نمایش میگذارد. به نظر میرسد در شکلگیری نستعلیق، خطوط مورد استفاده در ایران پیش از اسلام نظیر خطّ پهلوی مورد توجّه بوده است».
و در ادامه میآورد: «در نستعلیق زیبایی و تناسب، هماهنگی و استواری در حدّ کمال به هم آمیخته است. دوایر این خط بسیار زیاد است و عمده حرکات حروف و اجزا آن براساس منحنیها استوار است تا جایی که خطوط مستقیم و صاف بسیار نادر و تقریباً هیچ است. این شیوه از خوشنویسی، فاقد علائم زیر و زبر و پیش است.
هرچند در هنگام ضرورت میتوان از علائم کوچکی بهره برد. نستعلیق برای نگارش حروف ویژة الفبای فارسی مانند «پ »، «ج»، «گ» و «ژ» تناسب کامل دارد و به خوبی سه نقطة این حروف در ترکیب بندی آن جا میافتد». ( ویکی پدیا ) در دانشنامة ایرانیکا دربارة شیوههای شناخت این خط میآورد: «خطّ نستعلیق، واجد تمامی مشخّصات موردنیاز کتابت، تطابق و هم نوایی با همه اصول و قوانین خوشنویسی… است. این خط به راحتی قابل خواندن بوده و به سرعت و به صورت فشرده نیز قابل نوشتن میباشد و همین امر موجب میشود مطالب بیشتری در صفحات و خطوط کمتری جای گیرند….خطّ نستعلیق به جهت
قاعدهمندی، وضوح، توازن و تناسبی که دارد، با نسخ و در سرعت نوشتن با تعلیق برابری میکند، امّا در زیبایی و شکیل بودن بر هر دوی این خطوط میچربد».
( یارشاطر، ص ۷۱ و ۷۶ )
همان جا دربارة باور عمومی هنرمندان دربارة این خط میآورد: «باور عمومی، اشکال حروف نستعلیق را الهام گرفته از طبیعت یا موسیقی میداند. حرکات عمودی نشانی از درختان و گلها، حرکات دورانی، نشانی از تموّج تودههای خاک و چمن زارها یا صدای زیر و بم در موسیقی و نیز امتداد و کشش مراتع و جلگهها یا مکثهای موجود در موسیقی، پیچ و خم حروف و کلمات، نشانی از منحنیها و برجستگیهای بدنی حیوانات، پرندگان و به خصوصانسانها ترتیب جملات، نمودی از پرواز پرندگان یا دستههای گل، به احتمال زیاد چگونگی و خصوصیّات بشری الهام بخش در این خط بوده است چرا که در شعر ایرانی، خصوصیّات زیبای محبوب اغلب به حروف الفبا تشبیه شدهاند». ( یارشاطر، ص ۷۶ )
استاد محمود رهبران، خوشنویس نامی جهان اسلام دربارة شیوههای شناخت این خط میگوید: «خطّ نستعلیق بین تا یا تمام آن دوراست،دور در دایرهها میآید مانند: ن، ع، ل، ی، ق. در نستعلیق، تقسیم یا ضعف و قوّت ضخامتها که در خطوط دیگر کم است، بیشتر از هرچیز نمود دارد. تیز و تندی در این خط کم است، همه جا دور و لغزنده است، در ثلث، خط در راستای خطّ افقی است، در صورتی که در نستعلیق هر چه حروف بیشتر میشود شیب هم بیشتر میشود. بهنسبت، خطّ نستعلیق از دیگر حروف چاقتر است. در این خط، و بیشتر کاربرد دارد». ( گفتگو ۱۴ر۰۹ر۹۴ )
فهرستی از نامیترین خوشنویسان نستعلیق
الف ـ قدما
و در ادامه میآورد: «در نستعلیق زیبایی و تناسب، هماهنگی و استواری در حدّ کمال به هم آمیخته است. دوایر این خط بسیار زیاد است و عمده حرکات حروف و اجزا آن براساس منحنیها استوار است تا جایی که خطوط مستقیم و صاف بسیار نادر و تقریباً هیچ است. این شیوه از خوشنویسی، فاقد علائم زیر و زبر و پیش است.
هرچند در هنگام ضرورت میتوان از علائم کوچکی بهره برد. نستعلیق برای نگارش حروف ویژة الفبای فارسی مانند «پ »، «ج»، «گ» و «ژ» تناسب کامل دارد و به خوبی سه نقطة این حروف در ترکیب بندی آن جا میافتد». ( ویکی پدیا ) در دانشنامة ایرانیکا دربارة شیوههای شناخت این خط میآورد: «خطّ نستعلیق، واجد تمامی مشخّصات موردنیاز کتابت، تطابق و هم نوایی با همه اصول و قوانین خوشنویسی… است. این خط به راحتی قابل خواندن بوده و به سرعت و به صورت فشرده نیز قابل نوشتن میباشد و همین امر موجب میشود مطالب بیشتری در صفحات و خطوط کمتری جای گیرند….خطّ نستعلیق به جهت
قاعدهمندی، وضوح، توازن و تناسبی که دارد، با نسخ و در سرعت نوشتن با تعلیق برابری میکند، امّا در زیبایی و شکیل بودن بر هر دوی این خطوط میچربد».
( یارشاطر، ص ۷۱ و ۷۶ )
همان جا دربارة باور عمومی هنرمندان دربارة این خط میآورد: «باور عمومی، اشکال حروف نستعلیق را الهام گرفته از طبیعت یا موسیقی میداند. حرکات عمودی نشانی از درختان و گلها، حرکات دورانی، نشانی از تموّج تودههای خاک و چمن زارها یا صدای زیر و بم در موسیقی و نیز امتداد و کشش مراتع و جلگهها یا مکثهای موجود در موسیقی، پیچ و خم حروف و کلمات، نشانی از منحنیها و برجستگیهای بدنی حیوانات، پرندگان و به خصوصانسانها ترتیب جملات، نمودی از پرواز پرندگان یا دستههای گل، به احتمال زیاد چگونگی و خصوصیّات بشری الهام بخش در این خط بوده است چرا که در شعر ایرانی، خصوصیّات زیبای محبوب اغلب به حروف الفبا تشبیه شدهاند». ( یارشاطر، ص ۷۶ )
استاد محمود رهبران، خوشنویس نامی جهان اسلام دربارة شیوههای شناخت این خط میگوید: «خطّ نستعلیق بین تا یا تمام آن دوراست،دور در دایرهها میآید مانند: ن، ع، ل، ی، ق. در نستعلیق، تقسیم یا ضعف و قوّت ضخامتها که در خطوط دیگر کم است، بیشتر از هرچیز نمود دارد. تیز و تندی در این خط کم است، همه جا دور و لغزنده است، در ثلث، خط در راستای خطّ افقی است، در صورتی که در نستعلیق هر چه حروف بیشتر میشود شیب هم بیشتر میشود. بهنسبت، خطّ نستعلیق از دیگر حروف چاقتر است. در این خط، و بیشتر کاربرد دارد». ( گفتگو ۱۴ر۰۹ر۹۴ )
فهرستی از نامیترین خوشنویسان نستعلیق
الف ـ قدما
خطاطان بزرگ ایران
رمان ۹۸ | دانلود رمان
نودهشتیا,بزرگترین مرجع تایپ رمان, دانلود رمان جدید,دانلود رمان عاشقانه, رمان خارجی, رمان ایرانی, دانلود رمان بدون سانسور,دانلود رمان اربابی,
roman98.com