خوش آمدید به رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی

رمان ۹۸ با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی و تقویت قلم عزیزان ایجاد شده است.
هدف ما همواره ایجاد محیطی گرم و صمیمی و دوستانه بوده
برای مطالعه کامل رمان‌ها و استفاده از امکانات انجمن
به ما بپیوندید و یا وارد انجمن شوید.

کوثر پورخضر

کاربر فعال انجمن
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
21/9/20
ارسال ها
823
امتیاز واکنش
18,034
امتیاز
303
سن
21
محل سکونت
‏حصار بازوان اژدر
زمان حضور
62 روز 23 ساعت 53 دقیقه
نویسنده این موضوع
خیلی مواقع این سوال به ذهنتان می رسد که چرا انسان اشرف مخلوقات است؟ در مراجعه اجمالی به قرآن كريم، انسان به عنوان خليفه خدا بر روی زمين و موجودی كه خداوند او را كرامت بخشيده و امانتدار خود قرار داده معرفی می شود. در ادامه به این سوال شما پاسخ داده می شود ؟

آیا انسان اشرف مخلوقات است؟‌ معیار اشرف مخلوقات بودن آدمیزاد چیست؟ خودپسندی اوست که خود را برتر از سایر موجودات می‌داند یا حقیقتاً برتری در کار است؟

طبق آیات قرآن كريم اشرف مخلوقات عالم، انسان است، زیرا برای هيچ موجودی جز خداوند به سجده افتادن مجاز نيست، در حالي كه طبق آیه 34 سوره مبارکه بقره خداوند متعال به ملائكه مقربش دستور مي دهد كه براي انسان سجده كنند: وَإِذْ قُلْنَا لِلْمَلَائِكَةِ اسْجُدُوا لِآدَمَ فَسَجَدُوا إِلَّا إِبْلِيسَ أَبَىٰ وَاسْتَكْبَرَ وَكَانَ مِنَ الْكَافِرِينَ؛ و چون فرشتگان را فرمان دادیم که بر آدم سجده کنید، همه سجده کردند مگر شیطان که ابا و تکبّر ورزید و از فرقه کافران گردید.

اشرف مخلوقات را به معنای برترین موجودی که خداوند آن را خلق کرده، دانسته اند. برای اشرف مخلوقات، مصادیق مختلفی ذکر شده است:
محققان، انسان را برترین مخلوق خداوند دانسته اند. در قرآن کریم آیه ای که تصریح کند انسان اشرف مخلوقات است، وجود ندارد، با این حال مفسران براساس محتوای آیات و دیگر آموزه های اسلامی انسان را اشرف مخلوقات می دانند؛ به این معناست که انسان، استعداد و توانایی این را دارد که به رتبه اشرف مخلوقات برسد اما گاه انسان بر اثر کفر و گنـ*ـاه به جایی می رسد که از موجودات بی روح هم پایین تر قرار می گیرد. به همین جهت خداوند در قرآن گاهی انسان را جماد، گاهی گیاه و گاهی حیوان می‌خواند. در میان انسان ها، انبیاء و اوصیاء که دارای مقام عصمت هستند، برترین مخلوقات می باشند و در میان آنها پیامبر اسلام بالاترین درجه را دارا است.
برخی محققان ملائکه را اشرف مخلوقات دانسته اند.
برخی معتقدند عقل اول اشرف مخلوقات است.
برخی مفسران مفاهیمی همچون علم و ایمان را اشرف مخلوقات معرفی کرده اند. البته این احتمال وجود دارد که منظور این گروه از مخلوقات، مخلوق از فعل «خَلُقَ» به معنای اخلاقیات باشد.

دلایل اشرف مخلوقات بودن انسان چیست ؟
محققان و عالمانی که انسان را اشرف مخلوقات دانسته اند، دلایل بسیاری برای این برتری و اشرف بودن انسان نسبت به دیگر آفریده ها ذکر کرده اند که به چند مورد از آن اشاره می کنیم :

خداوند، مبدأ انسان را از خود معرفی می کند: «نَفَخْتُ فیهِ مِنْ رُوحی؛ و از روح خود در آن دمیدم» (سوره ص آیه 72) و انتهای او را نیز به سمت خود می داند (در سوره بقره آیه 156).

منبع: بیتوته


چرا انسان اشرف مخلوقات است؟

 

کوثر پورخضر

کاربر فعال انجمن
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
21/9/20
ارسال ها
823
امتیاز واکنش
18,034
امتیاز
303
سن
21
محل سکونت
‏حصار بازوان اژدر
زمان حضور
62 روز 23 ساعت 53 دقیقه
نویسنده این موضوع
دلیل داشتن عقل و اراده :
انسان ها علاوه بر تغذیه، رشد، تولید و ادراک و کارهای اختیاری که حیوانات هم انجام می دهند، دارای عقل و اراده می باشد. انسان با توجه به عقلی که خداوند به او داده است راه درست را انتخاب می کند و به اراده ی خود آن کار را انجام می دهد. انسان به دلیل ظرفیت نامحدود و استعدادهای انسانی بی پایانی که به او هدیه داده شده است، اشرف مخلوقات نامیده شده است. زیرا معیار شرافت بهره مندی از کمالات برتری مانند عقل و اراده است.

دلیل داشتن روحیات عرفانی :
هر موجودى مظهر اسم و صفتى از اسماء و صفات خداوند است اما انسان از چنان ظرفیت و استعدادى برخوردار است که مى تواند جلوه گاه همه اسماء و صفات خداوند باشد. از این رو انسان کامل به تنهایى مظهر همه اسماء و صفات حق تعالى است.
خداوند تنها بر قلب و دل انسان کامل تجلى و ظهور کامل دارد و تنها قلب انسان کامل است که گنجایش حضرت حق را دارد و این بهترین، دلیل بر برترى و شرافت انسان مى باشد.

دلیل قرآنى :

قرآن مى فرماید:

«وَ لَقَدْ کَرَّمْنا بَنِی آدَمَ وَ حَمَلْناهُمْ فِی الْبَرِّ وَ الْبَحْرِ وَ رَزَقْناهُمْ مِنَ الطَّیِّباتِ وَ فَضَّلْناهُمْ عَلى کَثِیرٍ مِمَّنْ خَلَقْنا تَفْضِیلاً»؛ (سوره اسراء ، آیه 70)

«و به راستى ما فرزندان آدم را گرامى داشتیم و آنان را در خشکى و دریا (بر مرکب ها) بر نشاندیم، و از چیزهاى پاکیزه به ایشان روزى دادیم، و آنها را بر بسیارى از آفریده هاى خود برترى آشکار دادیم».

براساس این آیه شریفه پروردگار حق تعالی به انسان دو مدال افتخار داده؛ یکى «کرامت» و دیگرى «فضیلت».

کرامت مربوط به ارزش و شرافت ذاتى انسان است که ویژه اوست و موجودات دیگر در آن سهیم نیستند. فضیلت، آن کمالات مشترک میان انسان و دیگر آفریده هاست که انسان نسبت به دیگران سهم بیشتر و کامل ترى دارند. بنابراین در تفضیل، انسان با آفریده هاى دیگر مقایسه و سنجیده مى شود.


انسان از دیدگاه قرآن وجودى جامع و قابلیتى نامحدود دارد که او را شایسته جانشینى خداوند قرار داده است. همین خلافت الهى، جایگاه والاى انسان را در هستى رقم مى زند.
برخی معتقدند نوع خلقت مادی انسان نیز دلیل در اشرف مخلوقات بودن او است.

منبع: بیتوته


چرا انسان اشرف مخلوقات است؟

 
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا