خوش آمدید به رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی

رمان ۹۸ با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی و تقویت قلم عزیزان ایجاد شده است.
هدف ما همواره ایجاد محیطی گرم و صمیمی و دوستانه بوده
برای مطالعه کامل رمان‌ها و استفاده از امکانات انجمن
به ما بپیوندید و یا وارد انجمن شوید.

^~SARA~^

کاربر فعال انجمن
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
31/7/20
ارسال ها
884
امتیاز واکنش
4,993
امتیاز
228
زمان حضور
113 روز 16 ساعت 35 دقیقه
نویسنده این موضوع
تونی موریسون (به انگلیسی: Toni Morrison) (زاده ۱۸ فوریه ۱۹۳۱ – درگذشته ۵ اوت ۲۰۱۹) نویسنده، فمینیست، استاد دانشگاه و برنده جایزه ادبی نوبل ۱۹۹۳ اهل آمریکا بود. او طی شش دهه فعالیت ادبی خود، ۱۱ رمان، ۵ کتاب کودک، دو نمایشنامه و یک اپرا نوشت.

کلوئه آنتونی ووُفورد
۱۸ فوریهٔ ۱۹۳۱
لورین، اوهایو
۵ اوت ۲۰۱۹ (۸۸ سال)
نیویورک سیتی
نویسنده، فمینیست و استاد دانشگاه زن
آمریکایی
جایزه ادبی نوبل (۱۹۹۳)

جایزه پولیتزر برای داستان (۱۹۸۸)
سولا، آواز سلیمان
آبی‌ترین چشم

جوایز

  • جایزه ادبی نوبل (۱۹۹۳)

    جایزه پولیتزر برای داستان (۱۹۸۸)

با نام اصلی کلوئه آنتونی ووُفورد (به انگلیسی: Chloe Anthony Wofford) در سال ۱۹۳۱ در لورین، اوهایو به دنیا آمد.[۱][۲] موریسون با سختی‌های بسیاری که پدرش در تأمین هزینه مالی کشید توانست به کالج برود.[۳] در سال ۱۹۵۳ از دانشگاه هاوارد مدرک کارشناسی و در سال ۱۹۵۵ مدرک کارشناسی ارشدش را از دانشگاه کورنل دریافت کرد.[۱][۳] هفت سال در دانشگاه هاوارد و سپس در دانشگاه پرینستون تدریس کرد[۲][۱] وی در سال ۱۹۵۸ با معمار جامائیکایی «هارولد موریسون» ازدواج کرد و صاحب دو فرزند شد.[۳][۱] اما در سال ۱۹۶۴ پس از شش سال زندگی مشترک از همسرش طلاق گرفت.[۱][۳] وی به نیویورک نقل مکان کرد و به عنوان ویراستار مشغول کار شد.
موریسون از چندین دانشگاه معتبر جهان از جمله هاروارد، آکسفورد، ژنو، و روتگرز دکترای افتخاری دریافت کرده‌است.

حرفه
آثار او تلفیقی از نقد اجتماعی را دربردارد و به خاطر فضای حماسی، دیالوگ‌های زنده و تصویر کردن شخصیت‌های سیاهپوست آمریکایی مشهور است. او نخستین زنِ سیاهپوستی بود که کرسی‌ای به نامِ خود در دانشگاه پرینستون داشت، اولین زن سیاهپوست آمریکایی[۴] و اولین زن سیاه‌پوست در میان تمام ملیت‌هاست که جایزه نوبل ادبیات را دریافت کرده‌است.[۵]
نخستین رمان وی، «آبی‌ترین چشم» در سال ۱۹۷۰ منتشر شد.[۱]
رمان «محبوب» که تلاش غمبار مادری به نام مارگارت را برای نجات دخترش از زیر یوغ برده‌داری، روایت می‌کند، در سال ۱۹۸۸ میلادی برنده جایزه پولیتزر شد.[۲]
در سال ۱۹۹۸ رمان «دلبند» منتشر شد که داستان یک زن برده سیاه‌پوست است.[۶] این رمان دستمایه فیلمی شد که اپرا وینفری نقش اصلی آن را بازی کرد. در سال ۱۹۷۷ جایزه حلقه منتقدین کتاب ملی آمریکا را برای «آواز سلیمان» گرفت و بنیاد قلم آمریکا در سال ۲۰۱۶ از موریسون برای یک عمر دستاورد ادبی تقدیر کرد.[۱] آکادمی نوبل سال ۱۹۹۳ میلادی وی را به دلیل احاطه بر زبان و قدرت تصویرگری ادبی ستود و شایسته دریافت جایزه سالانه ادبیات اعلام کرد.[۲]

درگذشت
تونی موریسون پس از مدت کوتاهی حضور در مرکز پزشکی مونتوفیور در برانکس، نیویورک سیتی سرانجام روز دوشنبه ۵ اوت ۲۰۱۹ در سن ۸۸ سالگی درگذشت.
سال ۲۰۱۲ باراک اوباما به وی نشان افتخار آزادی رئیس‌جمهوری اعطا نمود و در سال ۲۰۰۸ جایزه گرمی را دریافت کرد.

آدامز پس از مواجهه با پیشنهاد بازی در نقش نقاش گمنامی با نام مارگارت کین در فیلم چشمان بزرگ (Big Eyes) به کارگردانی تیم برتون، با اینکه از فیلمنامه خوشش آمده بود، اما به دلیل اینکه خود را در به تصویر کشیدن احساسات این شخصیت، ناتوان می‌دید، این پیشنهاد را رد کرد. با این حال پس از بازی در کلاهبرداری آمریکایی، به قول خودش موفق به کشف جدیدی در روحیاتش شد و در ادامه، نقش مارگارت را پذیرفت. نقشی که برای وی، دومین جایزه‌ی گلدن گلوب در بخش بهترین بازیگر کمدی/ موزیکال را به ارمغان آورد. او برای ایفای هر چه بهتر نقش خود، با مارگارت واقعی که در آن زمان ۷۷ سال سن داشت دیدار کرد.

آدامز پس از یک سال دوری از سینما، در دو فیلم ورود (Arrival) به کارگردانی دنی ویلنو و حیوانات شب‌زی (Nocturnal Animals) به کارگردانی تام فورد به ایفای نقش پرداخت که هر دوی این آثار، با استقبال گرم منتقدان روبرو شدند. ایمی نخستین انتخاب ویلنو برای ایفای نقش اصلی Arrival بود و ظرف مدت ۲۴ ساعت پس از دریافت فیلمنامه، پاسخ مثبتش را برای حضور در فیلم اعلام کرد. او که در این اثر نقش زبان شناسی را ایفا می‌کند که به منظور رمزگشایی از زبان موجودات بیگانه، با ارتش وارد همکاری می‌شود، برای ارتباط بیشتر با نقش خود، به تماشای چندین مستند درباره‌ی زبان شناسی پرداخت. او در حیوانات شب‌زی نیز نقش یک صاحب گالری موفق را ایفا می‌کند که پس از خواندن کتابی منتشر نشده از همسر سابقش، احساس می‌کند که وی در فکر کشتن اوست.

ایمی در سال ۲۰۰۱، در خلال کلاس‌های بازیگری با دارن له‌گالو آشنا شده و یک سال بعد رابـ*ـطه‌ی عاشقانه‌ای را با وی آغاز کرد. آنها در سال ۲۰۰۶ به طور رسمی، نامزدی خود را اعلام کرده و دو سال بعد، صاحب فرزند دختری به نام آویانا شدند. ایمی در یکی از مصاحبه‌هایش در سال ۲۰۱۶ به طور ویژه‌ای از همسر خود به خاطر فداکاری‌های متعددش در زندگی مشترک و حمایت‌هایش از خانواده قدردانی کرد. او تمام تلاش خود را به کار می‌بندد تا شهرتش، آسیبی به زندگی شخصی وی وارد نکند. همچنین ایمی اعتقاد دارد که این مادر شدن بود که او را از شر اضطراب‌های دوران جوانی و عدم اعتماد به نفس خلاص کرد. ایمی همچنین بر خلاف سایر همتایان سرشناس خود، هیچگاه صحبتی در رابـ*ـطه با شکاف موجود بین دستمزد بازیگران زن و مرد به میان نیاورده چرا که اعتقاد دارد این مسأله به صاحبان استودیو و تهیه کنندگان ربط دارد نه بازیگران. او که در دوران کودکی خود شرایط مالی خوبی را تجربه نکرده، در حال حاضر ارتباط بسیار نزدیکی را با دانش آموزان بی‌بضاعت مدرسه فیلم گتو در نیویورک برقرار کرده است. ایمی از حامیان پروژه ترِوِر (The Trevor Project) است که نوجوانان دگرباش را تحت پوشش خود قرار می‌دهد. او همچنین در مراسم خیریه‌ی مربوط به جمع آوری پول برای کودکانی که مورد سوءاستفاده قرار گرفته‌اند نیز حضور فعالی دارد. فیلم‌های محبوب آدامز عبارت است از بر باد رفته (Gone with the Wind)، جادوگر شهر از (The Wizard of Oz)، کازابلانکا (Casablanca)، سرگیجه (Vertigo)، رستگاری شائوشنگ (The Shawshank Redemption)، پائولی (Paulie) و ای برادر کجایی؟ (O Brother, Where Art Thou?). ایمی در روز یازدهم ژانویه‌ی سال ۲۰۱۷، صاحب یک ستاره در پیاده روی مشاهیر هالیوود شد.


منبع: زومجی


بیوگرافی تونی موریسون | نویسنده

 
آخرین ویرایش توسط مدیر:
  • تشکر
Reactions: SelmA

^~SARA~^

کاربر فعال انجمن
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
31/7/20
ارسال ها
884
امتیاز واکنش
4,993
امتیاز
228
زمان حضور
113 روز 16 ساعت 35 دقیقه
نویسنده این موضوع



منبع: ویکی پدیا


بیوگرافی تونی موریسون | نویسنده

 
آخرین ویرایش توسط مدیر:
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا