خوش آمدید به رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی

رمان ۹۸ با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی و تقویت قلم عزیزان ایجاد شده است.
هدف ما همواره ایجاد محیطی گرم و صمیمی و دوستانه بوده
برای مطالعه کامل رمان‌ها و استفاده از امکانات انجمن
به ما بپیوندید و یا وارد انجمن شوید.

^~SARA~^

کاربر فعال انجمن
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
31/7/20
ارسال ها
884
امتیاز واکنش
4,993
امتیاز
228
زمان حضور
113 روز 16 ساعت 35 دقیقه
نویسنده این موضوع
لَتا منگیشکر (به هندی: लता मंगेशकर) تلفظ راهنما·اطلاعات (زادهٔ ۲۸ سپتامبر ۱۹۲۹) خوانندهٔ اهل هند است. او یکی از پرکارترین و تأثیرگذارترین خوانندگان هندی است که صدایش در فیلم‌ها بر روی اجرای بازیگران زن قرار می‌گرفت. لتا فعالیت خود را از سال ۱۹۴۲ میلادی آغاز کرد و در طول بیش از هفت دهه فعالیت، بیش از ۴۰ هزار ترانه را در بیش از ۲۰ زبان هندی (بیشتر به زبان‌های مراتی و هندی) اجرا کرده‌است.
نام بومیزادهپیشه(ها)سال‌های فعالیت
लता मंगेशकर
۲۸ سپتامبر ۱۹۲۹ ‏(۹۲ سال)
ایندور، راج بریتانیا
خوانندهٔ فیلم
۱۹۴۲–تاکنون
لتا پنجمین زن و دومین خواننده‌ای است که بالاترین نشان شهروندی هند، بهارات راتنا را در سال ۲۰۰۱ میلادی دریافت کرد. او همچنین در سال ۲۰۰۷ نشان لژیون دونور را دریافت کرده‌است.[۲] او خواهر بزرگتر آشا بهوسله است.
لتا در ۲۸ سپتامبر ۱۹۲۹ در خانواده‌ای از موسیقی‌دانان در ایندور در مادیا پرادش به دنیا آمد. پدرش که خواننده و بازیگر تئاتر بود، از پنج سالگی آموزش موسیقی به لتا را آغاز کرد. با مرگ ناگهانی پدر در سال ۱۹۴۲ لتا که سه خواهر و یک برادر کوچکتر از خود داشت مسئولیت خانواده را برعهده گرفت.

لتا در ابتدا به بازیگری در چند فیلم پرداخت. او برای نخستین بار در سال ۱۹۴۲ در فیلمی مرآتی به‌جای یک بازیگر زن خواند اما صدای او در تدوین فیلم از آن حذف شد. در سال ۱۹۴۷ در فیلمی هندی خواند اما نتوانست توجهی را به خود جلب کند. در آن زمان سینمای بالیوود به صداهای پرقدرت مانند نور جهان بیشتر توجه نشان می‌داد؛ و برای لتا با صدایی نازک سخت بود که بتواند موقعیت خود را تثبیت کند. در نهایت در سال ۱۹۴۸ بود که آهنگسازی لتا را برای فیلمش انتخاب کرد و او توانست به شهرتی دست یابد. از آن زمان او به یکی از پرکارترین خوانندگان هند بدل شد.[۴]

لتا در ۱۹۶۲ میلادی، پس از جنگ هند و چین، ترانه‌ای میهن‌پرستانه اجرا کرد که گفته می‌شود نخست‌وزیر هند را به گریه انداخت.[۴]

در سال ۱۹۷۴ نخستین کنسرت خارج از هند خود را در رویال آلبرت هال لندن برگزار کرد.[۲]

در سال ۲۰۰۴ ترانه‌ای از او برای موسیقی متن فیلم درخشش ابدی یک ذهن پاک انتخاب شد.

لتا منگیشکر راه خوانندگی فیلم را برای بسیاری از خوانندگان فیلم‌های بالیوودی هم‌نسل خود هموار کرد. او کسی بود که برای نوشته‌شدن نام خواننده‌ها (به‌جای بازیگران) بر روی ترانه‌ها پافشاری کرد. لتا در تصمیم‌گیری‌های خود مصمم بود. به‌عنوان نمونه او کار کردن با محمد رفیع را متوقف کرد و از ۱۹۵۷ تا ۱۹۶۲ حاضر نشد هیچ ترانه‌ای از ساخته‌های اس دی برمن را بخواند.[۴]

لتا منگیشکر همچنین به آهنگسازی و تدوین فیلم نیز پرداخته است.

جایزه‌ها و افتخارها

لتا منگیشکر پس از ایندیرا گاندی، مادر ترزا، آرونا آصف علی و ام. اس. سوبولاکشمی، پنجمین زنی است که والاترین نشان شهروندی کشور هند، بهارات راتنا را دریافت کرده‌است.

لتا تاکنون سه بار برندهٔ جایزهٔ ملی فیلم هند شده‌است.

در سال ۱۹۷۴ کتاب رکوردهای جهانی گینس نام لتا منگیشکر را با بیش از ۲۵۰۰۰ ترانه میان سال‌های ۱۹۴۸ تا ۱۹۷۴، به عنوان خواننده‌ای با بیش‌ترین ترانه‌های ضبط‌شده ثبت کرد. گینس همچنین بار دیگر در سال ۱۹۸۴ نام لتا را با بیش از ۳۰۰۰۰ ترانهٔ ضبط‌شده در میان سال‌های ۱۹۴۸ تا ۱۹۸۷ به‌عنوان خواننده‌ای با بیشترین ترانهٔ ضبط‌شده در تاریخ ثبت کرد.[۲] در سال ۲۰۱۱ این عنوان به آشا بهوسله داده شد.


بیوگرافی لتا منگیشکر

 

^~SARA~^

کاربر فعال انجمن
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
31/7/20
ارسال ها
884
امتیاز واکنش
4,993
امتیاز
228
زمان حضور
113 روز 16 ساعت 35 دقیقه
نویسنده این موضوع




منبع: ویکی پدیا


بیوگرافی لتا منگیشکر

 
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا