خوش آمدید به رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی

رمان ۹۸ با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی و تقویت قلم عزیزان ایجاد شده است.
هدف ما همواره ایجاد محیطی گرم و صمیمی و دوستانه بوده
برای مطالعه کامل رمان‌ها و استفاده از امکانات انجمن
به ما بپیوندید و یا وارد انجمن شوید.

سارا مرتضوی

دوستدار انجمن رمان ۹۸
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
22/4/21
ارسال ها
167
امتیاز واکنش
1,166
امتیاز
163
سن
32
محل سکونت
اصفهان
زمان حضور
1 روز 5 ساعت 0 دقیقه
نویسنده این موضوع
نام رمان: دارامندی
نام نویسنده: سارا مرتضوی کاربر انجمن رمان 98
ژانر: اجتماعی
ناظر : ~ROYA~
خلاصه:
سخن، بندواژه‌ی قدرت است. نیرویی که در درون هرکسی نهفته و باید آشکار شود.
دارامندی روایت زندگی متفاوت دو زن است.
سارا روزبه، زنی خودساخته که راه و رسم زندگی خوب را می‌داند و غرق در نعمت است.
شیرین عباسی که در گرداب سیه‌روزی گرفتار شده است.
دست سرنوشت این دو زن را در کنار هم قرار می‌دهد.
در خلال روایت بانوی دارامندی رازهایی را بر ملا می‌کند. رموز چگونه موفق و ثروتمند شدن را!


نقد و بررسی رمان دارامندی|سارا مرتضوی کاربر انجمن رمان ۹۸

 
آخرین ویرایش توسط مدیر:
  • تشکر
Reactions: MĀŘÝM، حنانه سادات میرباقری و Z.A.H.Ř.Ą༻

Elaheh_A

کاربر نیمه حرفه‌ای
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
25/10/20
ارسال ها
1,202
امتیاز واکنش
17,924
امتیاز
323
محل سکونت
رمان ۹۸
زمان حضور
59 روز 6 ساعت 34 دقیقه
به‌نام خدا
نقد و برسی رمان دارامندی
"یک شکست خورده موفق کسی است که یاد می گیرد چگونه پیروز شود.
کارل سندبرگ"
همانطور که هویداست در رمان دارامندی، بانوی دارامند خود یک شکست خورده‌ی موفق است که می‌خواهد به دیگران نیز کمک کند تا آنها نیز از ‌شکست‌های خود موفقیت بسازند.
" سارا " دارای قلب بزرگ و مهربانی‌است که نمی‌تواند ببیند انسان‌هایی در کنار او به کمک نیاز دارند و او همینطور نشسته است.
همچنین " سارا " آدم خوش‌برخوردی است که دارای عفت کلامِ بالایی می‌باشد و عاشقانه همسرش را دوست دارد، همسر " سارا " عاشق چشم رنگی و موی بور اوست.
این‌ها تمام چیزهایی‌ست که از شخصیت " بانوی دارامند " در ذهن منِ خواننده به جا مانده است؛ اگر خیلی به مغز خود فشار بیاورم به یاد می‌آورم که " سارا " دارای قد کوتاه و یک پسر است.
می‌شود گفت که شخصیت " سارا " تاحدودی ماندگار شده است؛ چراکه نویسنده به دلیل اهمیت این شخصیت ویژگی‌های او را زیاد تکرار کرده است.
رمان " دارامندی " شخصیت‌های زیادی دارد که هیچ‌کدام از آنها ماندگار نیستند، حتی شیرین! " شیرین " که می‌توان گفت یکی از شخصیت‌های اصلی داستان است هیچ ویژگیِ هویدایی در ذهن خواننده ندارد، خواننده با هزار زور و زحمت می‌تواند " شیرین عباسی " را به یاد آورد.
چهره، نوع صحبت، عادات، ویژگی‌های مثبت و منفیِ شخصیت باعث ماندگاریِ شخصیت می‌شود به شرطی که نویسنده آن‌ها را در رمان " تکرار " کند.
شاید بعضی از خواننده‌ها به دلیلِ ایده‌ی خوب و آموزنده‌ی رمان به موضوع " ضعف شخصیت‌سازی " دقت کافی نداشته باشند اما نمی‌شود از این موضوع چشم پوشی کرد.
فضا سازی نیز همانند شخصیت‌سازی کمرنگ است! می‌توان گفت که نویسنده فقط جایی که " بانوی دارامند " پا می‌گذارد را توصیف می‌کند.
فضا سازی یکی از ارکان مهمِ نوشتنِ رمان است؛ اگر نویسنده فضایی که در نظرش است را تمام و کمال به خواننده تحمیل کند خواهد فهمید که هم نوشته‌ی زیبا تری دارد و هم خواننده جذب می‌کند.
خواننده‌هایی که به دنبال یافتن راه و رسم زندگی هستند بی‌شک به سراغ رمان " دارامندی " می‌آیند و این رمان دارای نکاتی بسیار بسیار آموزنده است، چه بسا خوش‌تر است نویسنده احساساتِ موجود در شخصیت را واردِ خواننده کند.
منظور این است که: مکالماتی صورت می‌‌گیرد که هیچ احساسی در آن نیست!
حیف است که رمانی به این آموزندگی جذابیت‌های عمومی را نداشته باشد.
" احساسات " باعثِ درک بهترِ نوشته می‌شود، مثلا در بینِ "سارا " و " همسرش " احساساتِ فراوانی یافت می‌شود بهتر است همین روند احساسات را برای شخصیت‌های دیگر نیز پیش ببرید.
" رمان دارامندی " از آن دسته رمان‌هایی‌ست که اگر آن را نخوانیم نکاتِ طلاییِ بسیاری را از دست می‌دهیم، هدف این رمان آموختن راز هایی به انسان در قابِ رمان است، من این ایده‌ی نویسنده را تحسین می‌کنم چرا که در کنار آموختن آن راز‌ها درحال آموختن مهربانی به انسان نیز است.
امیدوارم از تمامیِ نکات ذکر شده به خوبی استفاده کنید.
با آروزی موفقیت روز افزون سرکار خانم سارا مرتضوی :گل:
تشکر بابت انتقاد پذیری شما.
#الهه_آذری_مقدم
00/8/24
" تیمِ نقدِ انجمنِ رمان98 "


نقد و بررسی رمان دارامندی|سارا مرتضوی کاربر انجمن رمان ۹۸

 
  • تشکر
  • عالی
  • تشویق
Reactions: MĀŘÝM، سارا مرتضوی، حنانه سادات میرباقری و یک کاربر دیگر

حنانه سادات میرباقری

کاربر نیمه حرفه‌ای
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
9/11/19
ارسال ها
1,194
امتیاز واکنش
8,273
امتیاز
283
زمان حضور
40 روز 9 ساعت 35 دقیقه
نقد رمان دارامندی

از نظر من بیشتر خوانندگان یک رمان برای فرار از مشکلات زندگی خود روی به خواندن رمان می‌آورند تا علاوه بر سرگرم کردن ذهنشان، کمی بتوانند افراد دیگر و طرز فکر های دیگر را بشناسند. پس مسلما بین هدف یک خواننده رمان و یک دانش‌آموز یا دانشجو که به دنبال حل مشکل و آموختن دانش است تفاوت بسیاری است. اما نویسنده‌ای توانا است که بتواند به طور نامحسوس و در بطن رمان، یک موضوع علمی، روانشناختی و یا غیره را به خواننده بیاموزد. رمان دارامندی با وجود داستان اجتماعی‌ای که داشت، کمی زیادی علمی بود و اگر خواننده به خواندن مطالب علمی علاقه نداشته باشد از رمان زده می‌شود! هر چند که مطالب شما کاملا درست بودند اما این حجم زیاد که پشت سر هم در رمان قرار گرفته بودند برای یک رمان زیاد بود و باعث دلزدگی می‌شد. در ماجرای رمان دارامندی، ژانر اجتماعی کاملا محسوس بود و با توجه به سیر، شروع خوبی هم داشتید.
(چشمان شیرین از خشم قرمز شد، صورتش مثل لبو رنگ گرفت.)
همچنین همانطور که می‌بینید، تمام بخش های توصیفات، اعم از چهره، مکان و غیره با توجه به تعداد کم شخصیت‌ها، آرام و آرام و بسیار خوب وارد رمان شدند. همچنین نکته تمایز توصیفات شما، در توصیف پوشاک و سن‌ها بود که ویژگی یک نویسنده توانا است.
‏"-هان! چیه؟ دو روز بهت کار نداشتم شیر شدی شیرینک.‏
حرف جمشید باعث شد شیرین گر بگیرد.‏
‏- صدات رو بیار پایین نامرد!‏
‏- صدام رو پایین نیارم چی میشه کوچولو؟ دیگه اجازه نمی‌دم کار کنی.‏
‏- برو بابا! مگه تو چکاره‌ای الدنگ؟! من هر کار دوست دارم می‌کنم، مگه تو، پول ما رو میدی؟! ‏تو هیچ‌کس نیستی.‏
جمشید لبخند کجی زد؛ اما معلوم بود که برزخ است.‏
‏- همین‌که گفتم شیرین! حق نداری هیچ مردی رو سوار اون لگن کنی. فهمیدی؟"
همانطور که در بالا می‌بینید‌، نکته قابل بحث این است که گاهی وقت‌ها دیالوگ های پشت هم می‌نوشتید و در این‌جا ما هیچ نظری راجب احساسات یا لحن گویندگان و شنوندگان نداشتیم.
راوی رمان شما سوم شخص بود چرا که رمان از سوی دو نفری تعریف می‌شد که در ابتدا هیچ وجه مشترکی باهم نداشتند. اما شما برای هر بخش نام هر شخص را نوشته بودید و این کار شما، شبیه راوی اول شخص بود و با این کار من متوجه علت انتخاب راوی سوم شخص شما نشدم. چون تعداد شخصیت‌ها کم بود و می‌توانستید از راوی اول شخص هم استفاده کنید تا احساسات ملموس‌تر باشد. به جز تناسب در شروع، ژانر و داستان، شما تناسب نسبی خوبی در دیالوگ‌ها و مونولوگ‌ها ایجاده کرده بودید و این شایان تقدیر است‌. رمان اجتماعی دارامندی، ایده‌‌ای نو نداشت اما با موضوعات اجتماع همخوانی داشت و اگر نویسنده بتواند ایرادات را رفع و از پیشنهادات استفاده کند با توجه به قلم قوی خویش، رمان خوبی را رقم خواهد زد. با انتخاب ژانر دانای کل مشخص بود که نویسنده بر تمام شخصیت‌ها تمرکز خواهد داشت و تقریبا همین طور هم بود چرا که شخصیت پردازی هر شخصیت متناسب با نقشش خوب بود اما برای ملموس‌تر بودن شخصیت های اصلی بهتر است کمی بیشتر از عادات، خلق و خو و علایق و سلایق آنها بگویید.
"شیرین دو دایی و یک عمو داشت که هر سه فوت کرده بودند. خاله نداشت ‏و عمه‌اش را هیچوقت ندیده بود و نمی‌دانست کجاست. تنها کسی که با آن‌ها تماس داشت پسر ‏دایی و دختر عمویش بودند."
ولیکن همانطور که پیش‌تر گفتم دادن اطلاعات کلی به صورت یکجا در هیچ موضوعی شایسته نیست زیرا در ذهن خواننده ماندگار نمی‌شود‌ و بهتر است در سیر رمان کم‌کم اطلاعات را وارد کنید. در نهایت در بخش بررسی شناسنامه می‌توانم بگویم، بهتر است ابتدا کمی در نام، تفکر کنید چرا که در یک رمان اجتماعی مناسب نیست که عنوان رمان، نام یا لقب شخصیت اصلی یا یکی از شخصیت‌ها باشد. همچنین در خلاصه کمی از جملات کلیشه‌ای استفاده کرده بودید و مقدمه هم کمی توضیح زیادی داشت. بنابراین یکسری تغیرات کوچیک اما مهم انجام دهید تا ظاهر کارتان خیلی حرفه‌ای و جذاب‌تر جلوه کند چرا که زیر بنای خوبی دارید.
سپاس بابت انتقاد پذیری شما
تیم نقد رمان ۹۸
حنانه سادات میرباقری


نقد و بررسی رمان دارامندی|سارا مرتضوی کاربر انجمن رمان ۹۸

 
  • تشکر
  • تشویق
Reactions: kaziveh، MĀŘÝM، سارا مرتضوی و یک کاربر دیگر
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا