خوش آمدید به رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی

رمان ۹۸ با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی و تقویت قلم عزیزان ایجاد شده است.
هدف ما همواره ایجاد محیطی گرم و صمیمی و دوستانه بوده
برای مطالعه کامل رمان‌ها و استفاده از امکانات انجمن
به ما بپیوندید و یا وارد انجمن شوید.

M O B I N A

سرپرست بخش فرهنگ و ادب
عضو کادر مدیریت
کاربر V.I.P انجمن
سرپرست بخش
ناظر کتاب
منتقد انجمن
  
  
عضویت
3/4/21
ارسال ها
25,242
امتیاز واکنش
64,121
امتیاز
508
سن
19
محل سکونت
BUSHEHR
زمان حضور
272 روز 9 ساعت 46 دقیقه
نویسنده این موضوع
چگونه از سلامت روانی کودکان مراقبت کنیم؟



سلامت روانی فرزند به اندازه سلامت جسمی او بسیار مهم است، به ویژه زمانی که موضوع رفتار و تحصیلات او مطرح است؛ آمار مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها نشان می دهد که یک پنجم کودکان سالانه یک اختلال روانی را تجربه می کنند، در حالی که همه مشکلات روانی قابل پیشگیری نیست، اما می توان با انجام برخی اقدامات، تا حدودی به حفظ سلامت روانی کودکان کمک کرد.


جلب اعتماد:

رابـ*ـطه فرزند با والدین نقش بسزایی در سلامت روانی فرزند دارد، احساس امنیت با اعتماد بین والدین و فرزند شکل می گیرد؛ والدین باید به فرزندشان اطمینان بدهند که قصد برآورده کردن نیازهای جسمی و هیجانی او را دارند، این نیازها شامل رفع گرسنگی، تشنگی، حفاظت او از سرما یا گرما و ترس و غم و ناراحتی است.

والدین باید به قول و وعده هایی که به فرزندشان می دهند وفادار و پایبند باشند، از بین بردن تهدیدات، عمل کردن به وعده ها و مراقبت از فرزند موجب جلب اعتماد بین والدین و فرزند می شود.

تقویت روابط سالم با اطرافیان:

رابـ*ـطه والدین با فرزند یک رابـ*ـطه مهم و حیاتی است، اما وجود این رابـ*ـطه به تنهایی اهمیت ندارد؛ فرزند با داشتن سلامت روانی می تواند روابط متعددی با سایر اعضای خانواده از جمله پدربزرگ و مادربزرگ، اقوام، خویشان و دوستان و همسایگان داشته باشد؛ حتی اگر والدینی که دوست دارند اوقات فراغت و تنهایی را با فرزندشان سپری کنند، باید به آنها فرصت دهند تا با اطرافیان ارتباط برقرار کنند.

اوقات بازی فرزندتان را با همسالان، همسایگان و یا دوستانش تعیین و تنظیم کنید؛ به یاد داشته باشید که شما نیز بهترین دوست دوران کودکی برایتان مهم بود، این رابـ*ـطه می تواند سلامت روانی فرزندتان را تغییر دهد.

آموزش روش های مدیریت استرس به فرزندان:

در حالی که حفاظت فرزند از حوادث تروما اهمیت بسزایی دارد و این بهترین کاری است که والدین می توانند انجام دهند، اما استرس می تواند موجب تشدید مشکلات روانی شود بنابراین والدین نمی توانند فرزندشان را از تجربه استرس دور کنند، زیرا استرس بخشی از زندگی است.

مخالفت با دوستان، کناره گیری از تیم ورزش و انجام تکالیف درسی از جمله مواردی است که گاهی اوقات برای فرزندان اتفاق می افتد، بنابراین مهارت های لازم برای مقابله با این شرایط را به فرزندتان بیاموزید، کارهایی که فرزندتان می تواند برای حفظ آرامش و دوری از استرس انجام دهد را شناسایی کنید و او را در شرایط سخت و دشوار به انجام این کارها تشویق کنید.

شکل گیری و ترویج عادت های سالم:

داشتن یک رژیم غذایی سالم، خواب کافی و ورزش و تحرک نه تنها برای حفظ سلامت جسمی بلکه برای حفظ سلامت روانی فرزندتان نیز ضروری است، بنابراین رشد و ترویج عادت های سالم را برای حفظ سلامت فکر و بدن به فرزندتان بیاموزید.

رشد عزت نفس:

رشد عزت نفس می تواند موجب بهبود سلامت روانی فرزندتان شود و این یک موضوع دو بُعدی برای والدین محسوب می شود، زیرا والدین سهم بسزایی در تقویت عزت نفس فرزندشان دارند و والدین باید شیوه رشد عزت نفس را به فرزندشان بیاموزند.



روش های رشد عزت نفس

تشویق و تمجید:

عباراتی مانند «تو باهوش ترین فرد در مدرسه هستی» کمکی به رشد عزت نفس فرزندتان نمی کند، از تشویق و تمجید فرزندتان به انجام کارهایی که کنترلی بر آنها ندارد مانند میزان هوش پرهیز کنید؛ از تلاش و کوشش او در انجام وظایف تمجید کنید و هرگز در تمجید و تعریف ها اغراق نکنید.

استقلال طلبی:

فرصت استقلال را برای فرزندتان مهیا کنید، کودکان نسبت به استقلال و مستقل بودن در انجام وظایف شان احساس خوبی دارند، بنابراین اینکه والدین بتوانند شیوه لباس پوشیدن را به فرزندشان آموزش دهند و یا ضمن اعتماد، او را در تهیه یک ساندویچ خانگی یاری کنند، حس خوبی را در کودکان به وجود آورده و این باعث می شود که کودکان شایستگی خود را در انجام وظایف به والدین نشان دهند.

رشد کلامی:

زمانی که فرزندتان می گوید «من در درس ریاضی هیچگاه موفق نخواهم بود»، والدین باید او را تشویق کرده و حتی موفقیت جزیی او را مورد تمجید قرار دهند، اما این جملات به رشد کلامی کودک کمکی نمی کند؛ زمانی که فرزندتان افکار منفی نسبت به خودش دارد و گاهی این سوال را مطرح می کند که برای بهتر شدن چه کاری باید انجام دهد، به فرزندتان کمک کنید که نتایج موفقیت آمیز را به تصویر بکشد.

رشد مهارت های جدید:

به فرزندتان کمک کنید تا استعدادها و علایقش را کشف کند؛ او را در انجام فعالیت ها مشارکت دهید و تشویق کنید تا با سختکوشی، کار را به بهترین شیوه ممکن انجام دهد.

بازی با والدین:

کودکی که دارای سلامت جسمی و روانی است، نیاز به بازی دارد؛ به راستی بزرگسالان نیز نیاز به بازی دارند، بنابراین هم اکنون کار و سایر وظایفتان را کنار بگذارید و فقط روی فرزندتان متمرکز شوید و قدری از زمان روزانه خود را را صرف فرزندتان کنید.

والدین ضمن بازی با فرزندشان نه تنها به ایجاد و شکل گیری یک رابـ*ـطه کمک می کنند، بلکه زمینه آرامش و آسایش خود را نیز فراهم می کنند؛ کودکان، دیدن والدین و حضور آنها را در کنار خود و رهایی آنها از هرگونه نگرانی و دلواپسی را بسیار لـ*ـذت بخش می دانند

منبع: sums


چگونه از سلامت روانی کودکان مراقبت کنیم؟

 
  • عالی
Reactions: سیده کوثر موسوی
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا