خوش آمدید به رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی

رمان ۹۸ با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی و تقویت قلم عزیزان ایجاد شده است.
هدف ما همواره ایجاد محیطی گرم و صمیمی و دوستانه بوده
برای مطالعه کامل رمان‌ها و استفاده از امکانات انجمن
به ما بپیوندید و یا وارد انجمن شوید.

Kimiaa

عضو تازه وارد انجمن
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
26/5/21
ارسال ها
26
امتیاز واکنش
953
امتیاز
198
زمان حضور
8 روز 5 ساعت 50 دقیقه
نویسنده این موضوع
اسم رمان : فرجام الفا
اسم نویسنده : kimia
ژانر : عاشقانه ،فانتزی
ناظر : دونه انار
خلاصه: مرداب سیاهی، سفیدی را در خود بلعیده بود، به هر طرف نگاهی می‌انداختی راهی جز قدم گذاشتن در سیاهی نبود، همه تسلیم سیاهی شده بودند و هر لحظه بیشتر در سیاهی فرو می‌رفتند. همه چشم انتظار الفایی بودند که سالها بود از آن صحبت می‌کردند. دختری که الفا بود و سرنوشت سپیدی‌ها را به دست داشت. سرنوشتی که به دست دختری الفا رقم می‌خورد، آخرش چه می‌شد؟ سیاهی یا سفیدی؟
چه کسی می‌داند؟!


نقد و بررسی رمان فرجام آلفا | Kimiaa کاربر انجمن رمان ۹۸

 
  • تشکر
  • عالی
Reactions: MĀŘÝM، فاطمه عطایی، دونه انار و 3 نفر دیگر

زینب باقری

همراه رمان ۹۸
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
19/3/21
ارسال ها
93
امتیاز واکنش
1,964
امتیاز
203
سن
20
محل سکونت
ایران
زمان حضور
21 روز 12 ساعت 29 دقیقه
به نام خالق یکتا
نقد رمان فرجام الفا
اول باید بد بنویسی تا بعداً بتوانی بهتر بنویسی.
ویلیام فاکنر
رمان فرجام الفا رمانی است که با خواندن خلاصه‌اش آدم می‌گوید: باز هم همان ایده کلیشه‌ای در ژانر فانتزی!
دختری که سرنوشت عده‌ای آدم در دست اوست و قهرمان داستان است و انتخاب شده تا مردم را نجات دهد.
باور کنید این موضوع دیگر خیلی تکراری شده. البته نویسنده‌های بزرگ می‌گویند ایرادی ندارد اگر ایده تکراری است؛ چون شما می‌توانید با خلاقیت همان ایده‌ی تکراری را طوری بیان کنید که خسته‌کننده نباشد؛ اما متاسفانه چنین چیز خلاقانه‌ای هم در رمان مشاهده نمی‌شد.
رمان کمی کودکانه می‌باشد؛ یعنی این‌طور که شما نوشتید شبیه زندگی پرنسس‌های دیزنی یا کارتون‌های باربی است. به‌خصوص طرز زندگی شخصیت‌ها و طرحی که از خانه‌شان و زیرزمینشان ارائه کردید. البته من سن نویسنده را نمی‌دانم. چون در این مورد باید بر اساس سن قضاوت کرد. اگر نویسنده سنی ندارند، این امر طبیعی است. اگر نویسنده سنشان کم است، باید بگویم که آینده روشنی در انتظارشان است که از همین حالا نوشتن را شروع کرده‌اند. منتها باید برای پیشرفت قلمشان تلاش بسیاری انجام دهند.
دیالوگ‌ها هم کمی کودکانه است. طرز حرف زدن فریال به دخترهای سیزده چهارده ساله میخورد؛ اما او دختر جوانی است که درسش تمام شده و لیسانس دارد.
علائم نگارشی درنهایت به عهده ویراستار است؛ اما نویسنده هم باید تا حدودی این علائم را رعایت کند. رمان شما سرشار از غلط‌های نگارشی، املایی و تایپی است. حداقل آخر جمله‌ها نقطه قرار دهید. همین‌جا هم بگویم که استفاده از + برای دیالوگ اشتباهی محض است‌.
نام‌هایی که از آن‌ها استفاده کرده‌اید مانند تیدا یا فریال، نام‌هایی عجیب و غیرمرسوم است که گیرایی رمان را کم می‌کند. البته انتخاب نام اهریمن برای اسب شخصیت اصلی یک ایده جدید است؛ چون معمولا این‌طور نام ها برای اسب شخصیت اصلی انتخاب نمی‌شود.
توصیف چهره در آینه بسیار حرکت کلیشه‌ای و تکراری‌ای شده است. توصیف چهره به‌طور یکجا آن هم برای شخصیت اصلی، جزئیات را به‌مرور از یاد خواننده می‌برد. توصیفات را باید ذره‌ذره و به تدریج وارد کنیم. توصیفات مکان هم به همین صورت وارد شده. یک دفعه میخواهید تمام جزئیات را باهم ذکر کنید. خب این نه تنها خسته‌کننده است، بلکه وارد شدن حجم زیادی از اطلاعات ما را از داستان دور کرده و حتی کمکی به تجسم هم نمی‌کند.
رمان نوشتن فقط روایت داستان و اتفاقات نیست؛ بلکه نشان دادن آن اتفاقات است. طوری بنویسید که ملموس باشد. برای نشان دادن ترس از توصیف لرزش دست‌ها، عرق کردن، نفس‌نفس زدن و ... استفاده کنید. به نوشتن آن احساس اکتفا نکنید.
ذکر بیش از حد جزئیات آن هم جزئیات غیرضروری، خسته کننده است. مثلاً لازم نیست ریز به ریز حرکات شخصیت‌ها را ذکر کنید. هربار که فریال می‌خواهد به حمام برود، نیاز نیست تک‌تک مراحل حمامش را بنویسید. در انتهای رمان باید بنشینید و قسمت‌هایی که کاملاً غیرضروری هستند را حذف کنید.
در جایی از رمان بی‌دقتی کرده‌اید؛ چون پدر فریال وقتی به او رسید پرسید چه اتفاقی افتاده، اما بعد فریال با خودش گفت خوشحالم که پدرم نپرسید چه اتفاقی افتاده!
قلم جذاب نصف روایت داستان است. باید قلم جذاب باشد تا در جاهایی که اتفاق خاص و مهمی نمی‌افتد، خواننده به امید قلم رمان را دنبال کند. قلم شما کمی خشک است. از این قبیل جمله ها بیشتر استفاده کنید: گردوی توی گلوم شکست و زدم زیر گریه. منظورم این است که سعی کنید از آرایه‌های ادبی مثل تشبیه بیشتر استفاده کنید.
به‌طور کلی رمان هنوز جا برای پیشرفت زیاد دارد و ایرادات آن حتما باید رفع شود تا به سطح مطلوب برسد.
اما اگر اثر اول شما یا از اولین آثارتان است، لازم نیست آزرده و نگران شوید؛ چون شما هنوز روی اولین پله هستید.
با تشکر از انتقادپذیری شما

زینب باقری
تیم نقد انجمن رمان ۹۸


نقد و بررسی رمان فرجام آلفا | Kimiaa کاربر انجمن رمان ۹۸

 
  • تشکر
  • تشویق
Reactions: MĀŘÝM، فاطمه عطایی، دونه انار و 3 نفر دیگر

Kimiaa

عضو تازه وارد انجمن
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
26/5/21
ارسال ها
26
امتیاز واکنش
953
امتیاز
198
زمان حضور
8 روز 5 ساعت 50 دقیقه
نویسنده این موضوع
ببخشید من ۱۶ سالمه و این اولین رمانم هست سعی میکنم بهتر کنم سطح رمانم رو
ببخشید فکر کنم قلمم خیلی سطح ش:blinkb: پاین هست


نقد و بررسی رمان فرجام آلفا | Kimiaa کاربر انجمن رمان ۹۸

 
  • تشکر
  • عالی
Reactions: MĀŘÝM، فاطمه عطایی، دونه انار و یک کاربر دیگر
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا