خوش آمدید به رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی

رمان ۹۸ با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی و تقویت قلم عزیزان ایجاد شده است.
هدف ما همواره ایجاد محیطی گرم و صمیمی و دوستانه بوده
برای مطالعه کامل رمان‌ها و استفاده از امکانات انجمن
به ما بپیوندید و یا وارد انجمن شوید.

Z.A.H.Ř.Ą༻

مدیر ارشد رمان ۹۸
عضو کادر مدیریت
مدیر ارشد انجمن
ناظر کتاب
منتقد انجمن
  
  
عضویت
16/10/20
ارسال ها
1,830
امتیاز واکنش
43,280
امتیاز
418
محل سکونت
رمان ۹۸
زمان حضور
293 روز 10 ساعت 47 دقیقه
نویسنده این موضوع
۱۰ حیوانی که طولانی ترین زمان دوره بارداری را دارند!

برای یک مادر هیچ چیز ارزشمندتر از فرزندش در دنیا نیست. شما می توانید دلایل بی شماری برای آن پیدا کنید. اما نقطه شروع این رابـ*ـطه جادویی، دوره حاملگی است.
از آنجا که در انسانها این دوره خیلی طول می کشد ( معمولا ۴۰ هفته یا ۹ ماه ) این یک دلیل محکم است. آیا اینجور نیست؟ اما آیا می دانید برخی از حیوانات دوره بارداری طولانی تری نسبت به انسان دارند.
وبسایت چاربرنده لیستی از حیواناتی با طولانی ترین دوره حاملگی را آماده کرده است که از شماره ده تا یک را به ترتیب پیش میرویم .

۱۰ . گورخر – ۱۰ تا ۱۲ ماه

سه گونه مختلف گورخر در جهان وجود دارد: گورخر ساده، گورخر کوهی و گورخر گریوی ( grevy ) . بر اساس نوع گونه، دوره حاملگی می تواند متفاوت باشد. این دوره می تواند از ۱۰ تا ۱۲ ماه باشد. یک گورخر کوچولو بلافاصله پس از تولد می تواند ایستاده و راه برود. در سن سه سالگی بالغ می شود. تا آن زمان، گورخر جوان تحت حفاظت مادر زندگی می کند.

۹ . گاو دریایی – ۱۲ ماه

Manatee پستاندار دریایی که همچنین به عنوان گاو دریایی شناخته شده است. دوره حاملگی آنها می تواند حدود ۱۲ ماه طول بکشد. معمولا، تنها یک بچه را به دنیا می آورد و در زیر آب زایمان می کنند. گاوهای دریایی بزرگسال هر ۳ تا ۵ دقیقه به سطح آب می آیند تا نفس بکشند. بنابراین، هنگامی که یک نوزاد متولد می شود، مادر باید آن را به سطح آب بیاورد تا نفس بکشد. به طرز شگفت آوری، نوزاد این حیوان میتواند ظرف یک ساعت پس از تولد شنا کند. گاودریایی‌ تنها پستانداران دریایی هستند که کاملاً آبزی و گیاه‌خوارند و تقریباً تمام آنها بدون مو و انـ*ـدام حرکتی عقبی‌اند.


دانستنی های جالب طبیعت و جانداران

 
  • تشکر
Reactions: SONIA.K

Z.A.H.Ř.Ą༻

مدیر ارشد رمان ۹۸
عضو کادر مدیریت
مدیر ارشد انجمن
ناظر کتاب
منتقد انجمن
  
  
عضویت
16/10/20
ارسال ها
1,830
امتیاز واکنش
43,280
امتیاز
418
محل سکونت
رمان ۹۸
زمان حضور
293 روز 10 ساعت 47 دقیقه
نویسنده این موضوع
۸ . الاغ ( خر ) – ۱۱ تا ۱۵ ماه
در هنگام تولد، کره خر ۸ تا ۱۳٫۵ کیلوگرم وزن دارد و کره خر در سن دو سالگی به بلوغ می رسد .

۷ . زرافه – ۱۳ تا ۱۵ ماه
زرافه بلندترین و یکی از بزرگترین حیوانات زنده در زمین است. دوره حاملگی زرافه ها به اندازه قد آنها نیز جذاب است. از آنجا که این دوره می تواند ۱۳ تا ۱۵ ماه طول بکشد. به طور شگفت انگیز، زرافه ماده در حالت ایستادن بچه اش را به دنیا می آورد. هنگام تولد زرافه کوچک قدش به ۶ فوت میرسد. بچه زرافه همچنین می تواند پس از چند ساعت پس از تولد بیاستد .

۶ . شتر – ۱۳ تا ۱۵ ماه

سازگاری چیزی است که شتر برای آن مشهور شده است. اما این حیوان شگفت انگیز برای یک چیز دیگر نیز قابل احترام است. حمل نوزاد خود به مدت طولانی ۱۳ تا ۱۵ ماه. دوره بارداری می تواند بر اساس گونه های شتر متفاوت باشد. دو نوع شتر در جهان وجود دارد.

شتر دو کاهانه و شتر تک کوهانه. دوره حاملگی این گونه ها به ترتیب ۱۳ و ۱۵ ماه است. در هنگام تولد، بچه شتر می تواند حدود ۴۰ کیلوگرم وزن داشته باشد و نیز نیم ساعت بعد از تولد ایستاده و شروع به راه رفتن می کند .




دانستنی های جالب طبیعت و جانداران

 

Z.A.H.Ř.Ą༻

مدیر ارشد رمان ۹۸
عضو کادر مدیریت
مدیر ارشد انجمن
ناظر کتاب
منتقد انجمن
  
  
عضویت
16/10/20
ارسال ها
1,830
امتیاز واکنش
43,280
امتیاز
418
محل سکونت
رمان ۹۸
زمان حضور
293 روز 10 ساعت 47 دقیقه
نویسنده این موضوع
۵. گراز دریایی – ۱۵ تا ۱۶ ماه
این حیوان شگفت انگیز یک پستاندار دریایی است که عمدتا در دایره قطب شمال یافت می شود . همراه با عجایب و انطباق های باور نکردنی با محیط زندگی اش . درست بعد از تولد، بچه گراز دریایی می تواند شنا کند و وزن آن بین ۴۵ تا ۷۵ کیلوگرم باشد. تا زمان بلوغ (در سن ۳ سالگی) بچه گراز دریایی تحت حفاظت مادر زندگی می کند. این حیوان به سادگی از عاجهای بزرگ، سبیل‌های بلند و بدن بزرگش شناخته می‌شود.

۴ . کرگدن – ۱۵ تا ۱۶ ماه
کرگردن حیوانی است که به خاطر شاخ ها یش شناخته شده است، پنج نوع مختلف کرگدن در جهان وجود دارد : سفید، سیاه ، Sumatran، Javan و یک نوع کرگدن بزرگ شاخدار. این پستانداران باور نکردنی بزرگ ۱۵ تا ۱۶ ماه دوره بارداری یشان طول می کشد.. در میان پنج گونه، کرگدن سفید ( تصویر فوق ) دارای طولانی ترین دوره حاملگی است و می تواند بیش از ۱۶ ماه یا بیشتر طول بکشد. در هنگام تولد، بچه کرگدن بین ۴۰ تا ۶۵ کیلوگرم وزن دارد.
۳ . نهنگ – ۱۲ تا ۱۶ ماه

نهنگ ها ، بزرگترین موجودات زنده روی زمین نیز یکی از طولانی ترین دوره های حاملگی را دارند که بین ۱۲ تا ۱۶ ماه تخمین زده می شود. این دوره برای همه گونه نهنگ ها یکسان نیست. بسته به نوع گونه متفاوت است. در میان گروه های مختلف نهنگ ها، نهنگ های اسپرم دارای طولانی ترین دوره حاملگی با حدود ۱۶ ماه اند. جایگاه دوم برای Narwhal (نهنگ دندان) با ۱۴ ماه است. دوره پرورش و بلوغ نهنگ ها نیز بسته به نوع گونه متفاوت است. اما این دروه می تواند خیلی طول بکشد.

۲ . دلفین – ۱۵ تا ۱۸ ماه
دلفین ها برای هوش باور نکردنی شان مشهور شده اند. ممکن است . اما یک واقعیت کمتر شناخته شده در مورد آنها دوره بارداری طولانی آنها است. بله، این پستانداران دریایی شگفت انگیز کودکان خود را برای ۱۵ تا ۱۸ ماه حمل می کنند. البته این دوره برای گروه های گوناگون دلفین ها مشابه نیست و در گونه های مختلف متفاوت است.

در میان تمام گونه های شناخته شده دلفین ها، نهنگ های قاتل دارای طولانی ترین دوره حاملگی با ۱۷ تا ۱۸ ماه هستند. بله نهنگ قاتل یک نهنگ نیست، بلکه یک دلفین است که بزرگترین دلفین است.

۱ . فیل – ۱۸ تا ۲۲ ماه
بزرگترین حیوان روی زمین دارای طولانی ترین دوره حاملگی از بین تمام پستانداران زنده نیز است. بله، دوره حاملگی فیل ها بسیار طول می کشد تا ۱۸ تا ۲۲ ماه. این مدت زمان تقریبا دو سال است.

در میان دو گونه اصلی از فیل ها آفریقایی و آسیایی، مدت بارداری چند ماه تغییر می کند. برای یک فیل آفریقایی، دوره حاملگی ۲۲ ماه است ولی برای فیل آسیایی بین ۱۸ تا ۲۲ ماه است.

فیل ماده تنها یک بچه را در یک زمان به دنیا می اورد . حتی یک بچه فیل تازه متولد شده بین ۹۰ تا ۱۱۵ کیلوگرم وزن دارد. بلوغ **** برای فیل ها در سن ۸ تا ۱۳ سالگی است. اما رشد فیزیکی آنها تنها در سن ۲۰ سالگی کامل می شود. به عنوان یک موجود بسیار اجتماعی، نه تنها فیل مادر، بلکه اعضای گله نیز مراقبت از یک نوزاد فیل را بر عهده دارند .



دانستنی های جالب طبیعت و جانداران

 
  • تشکر
Reactions: SONIA.K

Z.A.H.Ř.Ą༻

مدیر ارشد رمان ۹۸
عضو کادر مدیریت
مدیر ارشد انجمن
ناظر کتاب
منتقد انجمن
  
  
عضویت
16/10/20
ارسال ها
1,830
امتیاز واکنش
43,280
امتیاز
418
محل سکونت
رمان ۹۸
زمان حضور
293 روز 10 ساعت 47 دقیقه
نویسنده این موضوع
حقایقی جالب از سنجاقک‌ ها که نمی‌دانستید!
حشرات زیادی در میان ما زندگی می کنند که چیز زیادی درباره آنها و دنیایشان نمی دانیم تا زمانی که شروع به مطالعه دقیق اطلاعاتی کنیم که توسط کارشناسان جمع آوری شده است.
برخی حقایق درمورد سنجاقک ها واقعا حیرت انگیز است، مثل طبیعت تهاجمی آنها، جفت گیری طولانی مدتشان و یا اینکه یک سنجاقک ماده می تواند هربار ۱۵۰۰ تخم بگذارد.
سنجاقک ها جزء زیباترین و تحسین برانگیزترین حشرات هستند به همین دلیل اغلب برای انسان ها جالب اند.
در این مطلب با حقایقی در مورد آنها آشنا خواهید شد که قبلا نمی دانستید.
طول عمر سنجاقک فقط ۲۴ ساعت میباشد.
سنجاقکها در خطوط مستقیم تیز پرواز می کنند.
سنجاقکها شکارچیان بسیار گرسنه ای هستند، به خصوص لاروها، و می توانند بیشتر موجودات زنده کوچکتر از خودشان را بخورند.
سنجاقکها به عنوان دارو در ژاپن و به عنوان غذا در اندونزی مصرف می شوند.
امروزه بیش از ۳۰۰۰ گونه سنجاقک در جهان وجود دارد.
عمل جفت گیری و تولیدمثل سنجاقکها پیچیده است و شامل تلقیح غیرمستقیم و لقاح به تعویق افتاده می شود.
یک سنجاقک ماده می تواند هربار ۱۵۰۰ تخم می گذارد!
فسیل های بزرگی از سنجاقک های باستان از ۳۲۵ میلیون سال پیش کشف شده است.
سنجاقکها خون سردند، عاشق آفتاب گرفتن هستند و دمای بدنشان با آفتاب صبح زود بالا می رود.
بااینکه سنجاقکها در ژاپن نماد قدرت، شجاعت و شادی هستند در افسانه های کهن اروپایی نماد بد یمنی هستند.
سنجاقکها همه جا پیدا می شوند، آنها در همه قاره ها به جز قطب جنوب زندگی می کنند.
چشم سنجاقک بالغ از حدود ۲۴۰۰۰ اوماتیدیوم تشکیل شده است. اوماتیدیوم یا ریزچشمک واحدهای بینایی چشم مرکب در حشرات هستند.
سنجاقکها می توانند دوتایی پرواز کنند درحالیکه شکل یک قلب را تشکیل داده اند.
آنها جشن خود را با قطع کردن سر طعمه خود آغاز می کنند و اول هم سرش را می خورند.
رنگ های زیبای آنها الهام بخش شاعران بزرگی چون تنیسون و بیتس بوده است.





دانستنی های جالب طبیعت و جانداران

 
  • تشکر
Reactions: SONIA.K

Z.A.H.Ř.Ą༻

مدیر ارشد رمان ۹۸
عضو کادر مدیریت
مدیر ارشد انجمن
ناظر کتاب
منتقد انجمن
  
  
عضویت
16/10/20
ارسال ها
1,830
امتیاز واکنش
43,280
امتیاز
418
محل سکونت
رمان ۹۸
زمان حضور
293 روز 10 ساعت 47 دقیقه
نویسنده این موضوع
سنجاقک ها جذب سطوح براقی می شوند که با آب اشتباه می گیرند به همین دلیل گاهی روی سنگ های صیقلی، سطح اتومبیل ها و پانل های خورشیدی تخم می گذارند.
آنها در پرواز بسیار سریع و قوی هستند و می توانند سطح وسیع آبها را پرواز کنند و ناگهان جهت خود را در شش جهت مختلف تغییر دهند.
بزرگترین دشمن آنها انسان ها هستند. گونه های بسیاری از سنجاقک ها در نابودی جنگل های بارانی از بین رفته اند.
بسیاری از فرهنگ‌ها اعتقادات خاصی درباره سنجاقک‌ها دارند. برخی دید مثبتی دارند و آن‌ها را نماد موفقیت و سعادت می‌دانند و برخی سنجاقک‌ها را دوست ندارند و آن‌ها را بدیُمن می‌دانند.
حتما دلیلی دارد که سنجاقک‌ها توجه زیادی را به خود جلب کرده اند. محققان تخمین می‌زنند که قدمت این حشرات پیچیده به ۱۸۰ تا ۳۰۰ میلیون سال پیش بازمی‌گردد. امروزه بیش از ۵۰۰۰ نوع سنجاقک وجود دارد.
این حشرات منحصربه فرد دندان ندارند بنابراین خطری برای انسان ندارند. آن‌ها ابتدا تخم هستند، سپس در آب زندگی می‌کند و در نهایت یک سنجاقک بالغ می‌شود. سنجاقک می‌تواند هر یک از بال‌هایش را جداگانه کنترل کند و از نظر پرواز یکی از بی‌نظیرترین گونه‌ها است.
سنجاقک‌ها در ژاپن نماد خوش شانسی هستند. این باور به افسانه‌ای درباره امپراتور باستان، یوریاکا تنوو مربوط می‌شود. طبق این افسانه، یک حشره دست امپراتور را هنگام شکار گاز می‌گیرد. بعد از آسیب دیدگی، سروکله یک سنجاقک پیدا می‌شود و حشره را می‌خورد؛ بنابراین سنجاقک نماد قدرت و پیروزی می‌شود. برخی هم معتقدند که سنجاقک‌ها در جشن بودایی «بون» به عنوان نماد ارواح درگذشتگان ظاهر می‌شوند.
سنجاقک‌ها در بسیاری از نقاشی ها، گردنبند‌ها و سفال‌های سرخپوستان بومی آمریکا به چشم می‌خورند. یکی از افسانه‌ها که به طور گسترده دست به دست شد این بود که سنجاقک‌ها از اژد‌ها سرچشمه می‌گیرند. در این افسانه، گرگ صحرایی یک اژد‌های پرنده را متقاعد می‌کند که به شکل سنجاقک‌هایی که امروزه می‌شناسیم، دربیاید.
سنجاقک‌ها نمی‌توانند دوباره به اژد‌ها تبدیل شوند و نماد تغییر و توهم هستند. برخی بومیان آمریکا هم اعتقاد دارند که اگر سنجاقک روی قلاب ماهیگیری شما بنشیند، موفق می‌شوید ماهی بگیرید. علاوه بر این، رنگ سنجاقک نشان دهنده رنگ ماهی است که خواهید گرفت.







دانستنی های جالب طبیعت و جانداران

 
  • تشکر
Reactions: SONIA.K

Z.A.H.Ř.Ą༻

مدیر ارشد رمان ۹۸
عضو کادر مدیریت
مدیر ارشد انجمن
ناظر کتاب
منتقد انجمن
  
  
عضویت
16/10/20
ارسال ها
1,830
امتیاز واکنش
43,280
امتیاز
418
محل سکونت
رمان ۹۸
زمان حضور
293 روز 10 ساعت 47 دقیقه
نویسنده این موضوع
طلسم خوش شانسی در چین

دیدگاه چینی‌ها نسبت به سنجاقک شبیه دیدگاه آمریکایی‌ها به کفشدوزک است: طلسم خوش شانسی. همچنین آن‌ها باور دارند که سنجاقک هماهنگی و کامیابی می‌آورد و با آرامش همراه است، چون تماشای سنجاقک در حال پرواز شما را وارد حالت مراقبه می‌کند.
طبق فلسفه چینی فنگ شویی، سنجاقک نشانه شروع دوباره و موفقیت است. همچنین برخی معقدند که سنجاقک نماد روح اژدها، موجودی افسانه‌ای در افسانه‌های قدیمی چین است.

پیش بینی آب و هوا در ویتنام

سنجاقک‌ها در ویتنام هوا را پیش بینی می‌کنند. اگر ببینید که سنجاقکی نزدیک به زمین پرواز می‌کند، به این معناست که قرار است باران ببارد. برعکس، سنجاقکی که در ارتفاع بالا پرواز می‌کند نشان دهنده یک روز آفتابی است. اگر هم سنجاقک در میانه پرواز کند، نشان دهنده یک روز ابری است. علاوه بر پیش بینی آب و هوا، برخی ویتنامی‌ها مثل بسیاری از کشور‌های آسیایی معتقدند که سنجاقک نماد مثبتی است که هماهنگی را نشان می‌دهد.

«لولوی پرنده» در سوئد

برخلاف بسیاری از فرهنگ‌های آسیایی، سنجاقک‌ها در سوئد دوست داشتنی نیستند. آن‌ها معتقدند که سنجاقک‌ها بد یمن هستند و نشان از غم و آسیب دارند. این دیدگاه منفی نسبت به سنجاقک‌ها در نام‌های که برای این حشره درنظر گرفتند هم مشهود است، یکی از آن‌ها به معنای «لولوی پرنده» است و دیگری به معنای «نیش‌زن کور»
نام دوم شاید به این افسانه مربوط باشد که سنجاقک‌ها چشم بچه‌های نافرمان یا دروغگو‌ها را می‌دوزند. یعنی این حشرات به دنبال ارواح بد می‌گردند و اگر دور شما بگردند به این معناست که شاید فکر‌های بدی در سرتان باشد.

افسانه سنجاقک در آلمان
آلمانی‌ها ۱۵۰ نام برای سنجاقک دارند که بسیاری از آن‌ها بد هستند. یکی از افسانه‌های آلمانی درباره سنجاقک این است که یک شاهزاده خانم در حال اسب سواری از حرف زدن با یک مرد کوچک خودداری می‌کند و سوار بر اسب از روی او رد می‌شود؛ بنابراین مرد شاهزاده خانم را نفرین می‌کند که برای همیشه به اسبش بپیوندد. شاهزاده و اسب با هم ترکیب شدند و به شکل سنجاقک درآمدند.
افسانه رومانیایی
بسیاری از نام‌های آلمانی برای سنجاقک از کلمه «شیطان» استفاده می‌کنند. به همین ترتیب، سایر کشور‌های اروپایی هم معتقدند که سنجاقک‌ها با شیطان یا جادوی سیاه در ارتباط هستند. این باور‌ها از یک افسانه رومانیایی ریشه می‌گیرد.
در این داستان، شیطان باید از یک دریاچه بگذرد. او از یک ماهیگیر کمک می‌خواهد، اما مرد از سوار کردن شیطان در قایقش خودداری می‌کند؛ بنابراین شیطان به شکل سنجاقک در می‌آید تا از دریاچه عبور کند و به این ترتیب سنجاقک به وجود می‌آید.
درمان مار در انگلستان
مانند بیشتر اروپا، در انگلستان هم معمولا سنجاقک‌ها دوست داشتنی نیستند. افسانه انگلیسی از این نظر منحصربه فرد که سنجاقک را به مار ربط می‌دهد. طبق این افسانه سنجاقک‌ها روی سر مار‌هایی می‌نشینند که بیهوش یا زخمی هستند. این افسانه درباره سنجاقک‌ها به عنوان نوعی درمانگر مار، شاید با ارتباط آن‌ها با شیطان در بخش‌هایی از فرهنگ اروپا ارتباط داشته باشد.
عشق، زیبایی و قدرت زنانه در افسانه‌های اسکاندیناوی
در افسانه‌های اسکاندیناوی، سنجاقک‌ها با الهه فریا همراه هستند. فریا مادر خدایان و نماد باروری، عشق، زیبایی و قدرت زنانه است. دم‌های بلند سنجاقک‌ها هنگام جفتگیری، به شکل قلب در می‌آید. باتوجه به اینکه انسان‌ها قلب را با عشق مرتبط می‌دانند، تصور می‌شود که سنجاقک‌ها با الهه فریا در ارتباط باشند.
جایی که قدرت با ظرافت برخورد می‌کند.
سنجاقک توانایی‌های چشمگیری در حرکت دارد.‌ می‌تواند در حال پرواز به سرعت تغییر جهت دهد، هر یک از چهار بالش را به طور جداگانه کنترل کند و نسبت به سایر گونه‌ها بسیار کندتر بال بزند. سنجاقک‌ها با تنها ۳۰ بار در دقیقه بال زدن می‌توانند با سرعت ۷۲ کیلومتر بر ساعت حرکت کنند، این در حالی است که پشه ۸۰۰ بار در دقیقه بال می‌زند. حتی با وجود بال‌های اضافی، این باورنکردنی است.
توهم و حقیقت
حالت رنگین‌کمانی بال‌های سنجاقک باعث می‌شود بسته به نور، سایه‌ها و حتی رنگ آن‌ها تغییر کند؛ بنابراین تشخیص یک سنجاقک معین وقتی نور با زوایای مختلف برخورد می‌کند، دشوار است. این پدیده باعث شده برخی باور کنند که سنجاقک‌ها نماد توهماتی هستند که در جستجوی حقیقت، دچارش می‌شویم.
دیدن فراتر از محدودیت‌ها
انسان‌ها در مقایسه با سایر پستانداران، بیشتر به بینایی خود تکیه دارند تا حواس دیگری مثل بویایی. با این حال، بینایی ما قابل مقایسه با برخی حشرات نیست، به خصوص سنجاقک ها. این حشرات کوچک بینایی ۳۶۰ درجه دارند، به همین دلیل چشمان گرد و برآمده دارند. درواقع ۸۰درصد از قدرت مغز آن‌ها صرف بینایی می‌شود. از نظر نمادین، آن‌ها نماد توانایی دیدن همه شرایط یا جنبه‌های زندگی هستند.
منبعی برای پزشکی
سنجاقک‌ها بخش مهمی از دارو‌های خاص در چین، ژاپن، تبت، برزیل و ماداگاسکار هستند. همچنین در آفریقا، آمریکای جنوبی آسیا و خاور دور، یک غذای خوشمزه به حساب می‌آیند. هرچند تصور خوردن حشره برای خیلی از ما وحشتناک است، اما در بخش‌هایی از جهان کاملا عادی و یکی از منابع غذایی پایدار است.
هنر و جواهرات
باتوجه به باور‌های مختلف درباره سنجاقک، قابل درک است که الهام بخش سنجاق سـ*ـینه و سایر جواهرات باشند. همچنین سنجاقک قرن‌ها بخشی از نقاشی ها، نقوش برجسته و منسوجات بوده است. در زره ها، کلاه خودها، کتیبه‌ها و نسخه‌های خطی قرن یازدهم ژاپن می‌توان سنجاقک‌ها را دید، احتمالا آن‌ها نماد مثبت و راهی برای دفع خطر بوده اند. در هنر قرن هفدهم هلند نیز سنجاقک به چشم می‌خورد.



دانستنی های جالب طبیعت و جانداران

 
  • تشکر
Reactions: SONIA.K
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا