نویسنده این موضوع
به گزارش بیگ بنگ، براساس فرهنگلغت مریام-وبستر، کلمهی «علم» از کلمهی لاتین «scientia» گرفته شده که همان دانشِ مبتنی بر دادههای قابل اثبات و تجدیدپذیر است. مطابق با این تعریف، علم قصد دارد از طریق آزمایش و تجزیه و تحلیل به نتایجِ قابلاندازهگیری دست پیدا کند. علم بر اساس حقیقت است، نه ایده یا اولویتبندی. فرآیند علم برای به چالش کشیدن ایدهها از طریق تحقیق و بررسی طراحی شده است. براساس دانشگاه کالیفرنیا، یک جنبۀ مهم فرآیند علمی این است که تنها بر دنیای طبیعی تمرکز دارد. هر چیزی که ماوراءالطبیعه به نظر برسد، در علم جایی ندارد.
روش علمی
دانشمندان در زمان نتیجهگیری تحقیقات از یک روش علمی برای جمعآوری شواهد تجربی و قابلاندازهگیری مربوط به آزمایش فرضیه استفاده میکنند (اغلب در قابل یک عبارتِ اگر چنین شود، آنگاه …) و نتایج باید یک نظریه را تأیید یا رد کنند.
جیمی تنر، استاد زیستشناسی در کالج ملبورن گفت: «به عنوان یک زیستشناس میدانی، بخش مورد علاقهام از روش علمی «جمعآوری داده» است. اما بخش جالبش این است که میدانید به دنبال پاسخ یک سئوال جالب هستید. بنابراین، اولین مرحله در شناسایی سئوالات و ارائهی پاسخهای احتمالی (فرضیات) نیز بسیار حائز اهمیت و درواقع یک فرآیند خلاقانه است. سپس، وقتی دادهها را جمعآوری کردید، آنها را تجزیه و تحلیل میکنید تا ببینید آیا فرضیهتان تأیید یا رد میشود.»
مراحل روش علمی به شرح زیرند:
۱-انجام مشاهده یا مشاهدات.
۲-پرسیدن سئوالاتی دربارۀ مشاهدات و جمعآوری اطلاعات.
۳-طرح یک فرضیه – شرح تجربی چیزی که مشاهده شده و پیشبینیهایی براساس آن فرضیه.
۴-آزمایش فرضیه و پیشبینی در آزمایشی که قابل تکرار است.
۵-تجزیه و تحلیل دادهها و نتیجهگیری؛ پذیرش یا رد فرضیه یا در صورت لزوم اصلاح فرضیه.
۶-تکرار آزمایش تا زمانیکه هیچ تناقضی بین مشاهدات و نظریه وجود نداشته باشد. موشه پریتسکر، محقق فوق دکترای اسبق دانشکده پزشکی هاروارد و مدیرعامل JoVE گفت: «تکرار روشها و نتایج مرحله مورد علاقهام در یک روش علمی است. قابلیت تکرارِ آزمایشاتِ منتشر شده بنیاد علم است. اگر قابلیت تکرار وجود نداشت، علم نیز وجود نداشت.»
برخی از مبانی کلیدی یک روش علمی:
• به گفته محققان دانشگاه دولتی کارولینای شمالی، فرضیه باید قابل آزمایش و رد شدن باشد. قابل رد بودن به این معنا است که باید یک پاسخ منفی احتمالی برای فرضیه وجود داشته باشد.
• تحقیقات باید شامل استدلال قیاسی و استدلال استقرایی باشند. استدلال قیاسی فرآیند استفاده از فرضیات درست برای رسیدن به یک نتیجهگیری و منطقی است، در حالیکه استدلال استقرایی رویکرد مخالفی را اتخاذ میکند.
• یک آزمایش باید شامل یک متغیر وابسته (غیرقابلتغییر) و یک متغیر مستقل (قابلتغییر) باشد.
• یک آزمایش باید شامل یک گروه آزمایش و یک گروه کنترل باشد. گروه کنترل همان گروهی است که مقایسه با آن صورت میگیرد.
روش علمی
دانشمندان در زمان نتیجهگیری تحقیقات از یک روش علمی برای جمعآوری شواهد تجربی و قابلاندازهگیری مربوط به آزمایش فرضیه استفاده میکنند (اغلب در قابل یک عبارتِ اگر چنین شود، آنگاه …) و نتایج باید یک نظریه را تأیید یا رد کنند.
جیمی تنر، استاد زیستشناسی در کالج ملبورن گفت: «به عنوان یک زیستشناس میدانی، بخش مورد علاقهام از روش علمی «جمعآوری داده» است. اما بخش جالبش این است که میدانید به دنبال پاسخ یک سئوال جالب هستید. بنابراین، اولین مرحله در شناسایی سئوالات و ارائهی پاسخهای احتمالی (فرضیات) نیز بسیار حائز اهمیت و درواقع یک فرآیند خلاقانه است. سپس، وقتی دادهها را جمعآوری کردید، آنها را تجزیه و تحلیل میکنید تا ببینید آیا فرضیهتان تأیید یا رد میشود.»
مراحل روش علمی به شرح زیرند:
۱-انجام مشاهده یا مشاهدات.
۲-پرسیدن سئوالاتی دربارۀ مشاهدات و جمعآوری اطلاعات.
۳-طرح یک فرضیه – شرح تجربی چیزی که مشاهده شده و پیشبینیهایی براساس آن فرضیه.
۴-آزمایش فرضیه و پیشبینی در آزمایشی که قابل تکرار است.
۵-تجزیه و تحلیل دادهها و نتیجهگیری؛ پذیرش یا رد فرضیه یا در صورت لزوم اصلاح فرضیه.
۶-تکرار آزمایش تا زمانیکه هیچ تناقضی بین مشاهدات و نظریه وجود نداشته باشد. موشه پریتسکر، محقق فوق دکترای اسبق دانشکده پزشکی هاروارد و مدیرعامل JoVE گفت: «تکرار روشها و نتایج مرحله مورد علاقهام در یک روش علمی است. قابلیت تکرارِ آزمایشاتِ منتشر شده بنیاد علم است. اگر قابلیت تکرار وجود نداشت، علم نیز وجود نداشت.»
برخی از مبانی کلیدی یک روش علمی:
• به گفته محققان دانشگاه دولتی کارولینای شمالی، فرضیه باید قابل آزمایش و رد شدن باشد. قابل رد بودن به این معنا است که باید یک پاسخ منفی احتمالی برای فرضیه وجود داشته باشد.
• تحقیقات باید شامل استدلال قیاسی و استدلال استقرایی باشند. استدلال قیاسی فرآیند استفاده از فرضیات درست برای رسیدن به یک نتیجهگیری و منطقی است، در حالیکه استدلال استقرایی رویکرد مخالفی را اتخاذ میکند.
• یک آزمایش باید شامل یک متغیر وابسته (غیرقابلتغییر) و یک متغیر مستقل (قابلتغییر) باشد.
• یک آزمایش باید شامل یک گروه آزمایش و یک گروه کنترل باشد. گروه کنترل همان گروهی است که مقایسه با آن صورت میگیرد.
علم چیست؟
رمان ۹۸ | دانلود رمان
نودهشتیا,بزرگترین مرجع تایپ رمان, دانلود رمان جدید,دانلود رمان عاشقانه, رمان خارجی, رمان ایرانی, دانلود رمان بدون سانسور,دانلود رمان اربابی,
roman98.com