Z.a.H.r.A☆
مدیر تالار ماورا
عضو کادر مدیریت
مدیر تالار انجمن
- عضویت
- 19/7/21
- ارسال ها
- 1,348
- امتیاز واکنش
- 9,400
- امتیاز
- 333
- محل سکونت
- Otherworld
- زمان حضور
- 168 روز 9 ساعت 44 دقیقه
نویسنده این موضوع
از قرنها پیش در هندوستان نظریهای به نام "تناسخ" طرح شد که از برگشت ارواح و بازگشت مکررشان به دنیا سخن میگفت. این نظریه با گذشت زمان، رفته رفته توجه عده زیادی از مردم جهان را به خود جلب کرد و حتی کسانی به عنوان یک عقیدۀ مذهبی به آن دل بستند. در خلال این مدت متمادی دانشمندان بزرگ این مطلب را مورد بحث و انتقاد قرار دادند و چندین دلیل بر بطلان آن اقامه نمودند.
اسلام، بازگشت ارواح به دنیا در قالب یک شخص دیگر یا یک موجود جاندار برای انجام کارهای خوب و به دست آوردن شرایط همزیستی با ارواح را قبول نداشته و صریحا آنرا رد میکند. قرآن در اینباره میفرماید: "چون یکیشان را مرگ فرا رسد گوید: پروردگارا، فرمان ده مرا به دنیا باز گردانند، شاید کارهای نیکی را که در گذشته ترک کرده بودم،(در حیات آینده) انجام دهم،(پاسخ داده میشود): هرگز، این سخنی است (بیاساس) که گوینده خود میگوید (و به آن ترتیب اثر داده نمیشود) و از پی (مرگ) اینان عالم برزخ است تا روزی که قیامت فرا رسد و از قبرها بر انگیخته شوند".
امام رضا(ع) میفرماید: "کسی که تناسخ را بپذیرد و به آن عقیده داشته باشد، به خدای تعالی کفر ورزیده و بهشت و دوزخ را غیر واقعی تلقی کرده است.
بر اساس مکتب پیامبران الاهی(ع) با مرگ انسان روح آدمی از بدن جدا شده، به عالم برزخ منتقل میگردد و در آن سرای، به حیات خویش ادامه میدهد. اگر از نیکان باشد از پاداش اعمال خوب خود در آن عالم بهرهمند میشود، اما اگر از بدان باشد به کیفر کارهای ناپسند خویش میرسد، تا زمانی که قیامت برپا شود. طبق تعالیم پیامبران(ص)، قضای الاهی بر این تعلق گرفت که روح بشر پس از مرگ، دوباره به دنیا باز نگردد و زندگی جدیدی را در این جهان آغاز نکند، بلکه در برزخ بماند تا قیامت بر پا شود، و به سرای جاودان آخرت منتقل شود.
تناسخ
از قرنها پیش در هندوستان نظریهای به نام "تناسخ" طرح شد که از برگشت ارواح و بازگشت مکررشان به دنیا سخن میگفت. این نظریه با گذشت زمان، رفته رفته توجه عدۀ زیادی از مردم جهان را به خود جلب کرد، آنرا یک امر واقعی پنداشتند و حتی کسانی به عنوان یک عقیدۀ مذهبی به آن دل بستند. در خلال این مدت متمادی دانشمندان بزرگ این مطلب را مورد بحث و انتقاد قرار دادند و چندین دلیل بر بطلان آن اقامه نمودند.
طرفداران تناسخ معتقدند؛ روح دو گروه از انسانها به دنیا باز نمیگردد: اوّل آنان که در مسیر سعادت به کمال نهایی رسیدهاند که پس از مرگ به کمال مطلق نایل میآیند. اینان کمبودی ندارند تا بخواهند دوباره به دنیا باز گردند و کاستیهای زندگی گذشته خویش را با سعی و عمل جبران کنند.
دستۀ دوم آنان که در حد بالای شقاوت قرار دارند. اینان نیز به دنیا بازنمیگردند؛ زیرا در ایام زندگی آنچنان به انحراف گراییده و راه سعادت را به روی خود بستهاند که دچار سقوط ابدی گردیده و نمیتوانند با بازگشت به دنیا، گذشتۀ ننگین خویش را جبران نمایند و به سعادت و کمال گرچه نسبی و محدود باشد برسند.
آنان بر این باورند که تناسخ و بازگشت به دنیا مخصوص دستۀ سوم است؛ یعنی گروههای متوسط که بین تکامل یافتگان سعادتمند و ساقط شدگان شقاوتمند هستند، اینان وقتی از دنیا میروند دوباره روحشان به دنیا بازمیگردد و به تناسب خلق و خوی متفاوتی که دارند با شکلهای مختلف و گوناگون به دنیا برمیگردند؛ از اینرو برای هر شکلی نام مخصوصی گذاشتهاند. اگر به صورت انسان عود کند آنرا "نسخ" و اگر به صورت حیوان عود کند، "مسخ" و اگر روح انسان در نباتات(گیاهان) حلول کند، "فسخ" و اگر روح آدمی به جماد تعلق گیرد "رسخ" مینامند.
اسلام، بازگشت ارواح به دنیا در قالب یک شخص دیگر یا یک موجود جاندار برای انجام کارهای خوب و به دست آوردن شرایط همزیستی با ارواح را قبول نداشته و صریحا آنرا رد میکند. قرآن در اینباره میفرماید: "چون یکیشان را مرگ فرا رسد گوید: پروردگارا، فرمان ده مرا به دنیا باز گردانند، شاید کارهای نیکی را که در گذشته ترک کرده بودم،(در حیات آینده) انجام دهم،(پاسخ داده میشود): هرگز، این سخنی است (بیاساس) که گوینده خود میگوید (و به آن ترتیب اثر داده نمیشود) و از پی (مرگ) اینان عالم برزخ است تا روزی که قیامت فرا رسد و از قبرها بر انگیخته شوند".
امام رضا(ع) میفرماید: "کسی که تناسخ را بپذیرد و به آن عقیده داشته باشد، به خدای تعالی کفر ورزیده و بهشت و دوزخ را غیر واقعی تلقی کرده است.
بر اساس مکتب پیامبران الاهی(ع) با مرگ انسان روح آدمی از بدن جدا شده، به عالم برزخ منتقل میگردد و در آن سرای، به حیات خویش ادامه میدهد. اگر از نیکان باشد از پاداش اعمال خوب خود در آن عالم بهرهمند میشود، اما اگر از بدان باشد به کیفر کارهای ناپسند خویش میرسد، تا زمانی که قیامت برپا شود. طبق تعالیم پیامبران(ص)، قضای الاهی بر این تعلق گرفت که روح بشر پس از مرگ، دوباره به دنیا باز نگردد و زندگی جدیدی را در این جهان آغاز نکند، بلکه در برزخ بماند تا قیامت بر پا شود، و به سرای جاودان آخرت منتقل شود.
تناسخ
از قرنها پیش در هندوستان نظریهای به نام "تناسخ" طرح شد که از برگشت ارواح و بازگشت مکررشان به دنیا سخن میگفت. این نظریه با گذشت زمان، رفته رفته توجه عدۀ زیادی از مردم جهان را به خود جلب کرد، آنرا یک امر واقعی پنداشتند و حتی کسانی به عنوان یک عقیدۀ مذهبی به آن دل بستند. در خلال این مدت متمادی دانشمندان بزرگ این مطلب را مورد بحث و انتقاد قرار دادند و چندین دلیل بر بطلان آن اقامه نمودند.
طرفداران تناسخ معتقدند؛ روح دو گروه از انسانها به دنیا باز نمیگردد: اوّل آنان که در مسیر سعادت به کمال نهایی رسیدهاند که پس از مرگ به کمال مطلق نایل میآیند. اینان کمبودی ندارند تا بخواهند دوباره به دنیا باز گردند و کاستیهای زندگی گذشته خویش را با سعی و عمل جبران کنند.
دستۀ دوم آنان که در حد بالای شقاوت قرار دارند. اینان نیز به دنیا بازنمیگردند؛ زیرا در ایام زندگی آنچنان به انحراف گراییده و راه سعادت را به روی خود بستهاند که دچار سقوط ابدی گردیده و نمیتوانند با بازگشت به دنیا، گذشتۀ ننگین خویش را جبران نمایند و به سعادت و کمال گرچه نسبی و محدود باشد برسند.
آنان بر این باورند که تناسخ و بازگشت به دنیا مخصوص دستۀ سوم است؛ یعنی گروههای متوسط که بین تکامل یافتگان سعادتمند و ساقط شدگان شقاوتمند هستند، اینان وقتی از دنیا میروند دوباره روحشان به دنیا بازمیگردد و به تناسب خلق و خوی متفاوتی که دارند با شکلهای مختلف و گوناگون به دنیا برمیگردند؛ از اینرو برای هر شکلی نام مخصوصی گذاشتهاند. اگر به صورت انسان عود کند آنرا "نسخ" و اگر به صورت حیوان عود کند، "مسخ" و اگر روح انسان در نباتات(گیاهان) حلول کند، "فسخ" و اگر روح آدمی به جماد تعلق گیرد "رسخ" مینامند.
نظر اسلام دربارۀ تناسخ چیست؟
رمان ۹۸ | دانلود رمان
نودهشتیا,بزرگترین مرجع تایپ رمان, دانلود رمان جدید,دانلود رمان عاشقانه, رمان خارجی, رمان ایرانی, دانلود رمان بدون سانسور,دانلود رمان اربابی,
roman98.com