نویسنده این موضوع
اجرای استراتژیک
یکی از ویژگیهای بارز مدیریت عصر حاضر، اصطلاحات جدیدیاست که وارد متون نظری و میدانهای عملی این عصر شده است. هرمدیری امروز با واژههای نوینی همچون: یادگیری سازمانی، استراتژی،کارآفرینی، نظام کنترل کیفیت و بسیاری دیگر از این واژهها روبهروستکه در ابتدا آنها را باید به خوبی بشناسد و در مرحله بعد به دنبال اجرایآنها باشد.
دومین ویژگی که در عصر کنونی بر مدیریت ادارات و سازمانها حاکماست، پیچیدگی و افزونی متغیرهای حاکم بر محیط است. امروزه، یکمدیر باید بداند با چه محیطی طرف است و نیازمند چه ابزاری برایشناخت محیط میباشد تا بتواند مقدار و نوسان متغیرها را در آینده درسطوح مختلف پیشبینی کند. متغیرهای اجتماعی، سـ*ـیاسی، اقتصادی،فرهنگی، شخصیتی و... آن قدر به هم نزدیک و حتی همپوش شدهاند کهنمیتوان یکی را جدا از دیگری مورد تحلیل قرار داد. بر این اساس ابتداباید دو سوال در این زمینه مطرح شود:
1) مدیران، آینده را چگونه بایدبشناسند و برای آن چه برنامهای داشته باشند؟
2) مهمترین متغیرهایفراروی مدیریت و به عبارتی چالشهای عمده مدیریت در آینده چیست؟
قبل از پاسخ به این دو سوال باید دید به چه مدیرانی نیاز داریم. دراین وضعیت به مدیرانی نیاز داریم که قدرت سازگاری و انطباق بالایی بامحیط داشته و از خلاقیت، نبوغ و استعداد کارآفرینی بالایی برخوردارباشند.
این مدیران که میتوان آنها را مدیران تحولگرا یا مدیران فعالپامید، مدیرانی هستند که به دنبال کشف زیربنا، بسـ*ـتر مشترک مجموعهمشکلات، ارایه یک الگوی چندجانبه و فراگیر بوده و در پی تغییراتهستند، در حالی که در مقابل این مدیران، مدیرانی قرار دارند که فارغ اززیربنا و بسـ*ـتر مشکلات، راهحلهای موضعی ارایه داده و فرض آنها بر ایناست که نخستین گام به سوی سازگاری با مدیریت عصر حاضر، آموزش وپرورش مدیران تحولگرا، کارآفرین و یا فعال است.
بنابراین پاسخ به دو سوال فوق، مرهون داشتن مدیران فعال است.مدیر فعال باید همیشه در تکاپور بوده و فرصتهای محیطی را دریابد.همچنین اهمیت رقابت در محیط و اهمیت پیشتاز بودن نباید از نظرمدیران دور بماند. به قول آلوین تافلر: >در شرایط امروز، هیچ چیزخطرناکتر از دل بستن به کامیابی دیروز نیست<.
مدیران برای شناخت آینده و تدوین برنامه چه باید بدانند؟
مدیران مدتها پیش در فکر این مساله بودهاند و پاسخهای کلیشهایتا پاسخهای بسیار پیشرفتهای برای این سوال ارایه دادهاند. شاید بتوانبهترین پاسخ را در خود برنامهریزی و آن هم برنامهریزی استراتژیک(راهبردی) دانست. برنامهریزی استراتژیک از نوع برنامهریزی بلندمدتبرای اهداف بلندمدت است. مدیران باید برای این نوع برنامهریزی بتواننددیدگاه استراتژیک داشته باشند. به عبارت دیگر، صاحبنظران مدیریت،برنامهریزی استراتژیک را به سه بخش تقسیمبندی کردهاند:
1ـ تعیین استراتژی
2ـ اجرای استراتژی
3ـ کنترل استراتژی
یکی از ویژگیهای بارز مدیریت عصر حاضر، اصطلاحات جدیدیاست که وارد متون نظری و میدانهای عملی این عصر شده است. هرمدیری امروز با واژههای نوینی همچون: یادگیری سازمانی، استراتژی،کارآفرینی، نظام کنترل کیفیت و بسیاری دیگر از این واژهها روبهروستکه در ابتدا آنها را باید به خوبی بشناسد و در مرحله بعد به دنبال اجرایآنها باشد.
دومین ویژگی که در عصر کنونی بر مدیریت ادارات و سازمانها حاکماست، پیچیدگی و افزونی متغیرهای حاکم بر محیط است. امروزه، یکمدیر باید بداند با چه محیطی طرف است و نیازمند چه ابزاری برایشناخت محیط میباشد تا بتواند مقدار و نوسان متغیرها را در آینده درسطوح مختلف پیشبینی کند. متغیرهای اجتماعی، سـ*ـیاسی، اقتصادی،فرهنگی، شخصیتی و... آن قدر به هم نزدیک و حتی همپوش شدهاند کهنمیتوان یکی را جدا از دیگری مورد تحلیل قرار داد. بر این اساس ابتداباید دو سوال در این زمینه مطرح شود:
1) مدیران، آینده را چگونه بایدبشناسند و برای آن چه برنامهای داشته باشند؟
2) مهمترین متغیرهایفراروی مدیریت و به عبارتی چالشهای عمده مدیریت در آینده چیست؟
قبل از پاسخ به این دو سوال باید دید به چه مدیرانی نیاز داریم. دراین وضعیت به مدیرانی نیاز داریم که قدرت سازگاری و انطباق بالایی بامحیط داشته و از خلاقیت، نبوغ و استعداد کارآفرینی بالایی برخوردارباشند.
این مدیران که میتوان آنها را مدیران تحولگرا یا مدیران فعالپامید، مدیرانی هستند که به دنبال کشف زیربنا، بسـ*ـتر مشترک مجموعهمشکلات، ارایه یک الگوی چندجانبه و فراگیر بوده و در پی تغییراتهستند، در حالی که در مقابل این مدیران، مدیرانی قرار دارند که فارغ اززیربنا و بسـ*ـتر مشکلات، راهحلهای موضعی ارایه داده و فرض آنها بر ایناست که نخستین گام به سوی سازگاری با مدیریت عصر حاضر، آموزش وپرورش مدیران تحولگرا، کارآفرین و یا فعال است.
بنابراین پاسخ به دو سوال فوق، مرهون داشتن مدیران فعال است.مدیر فعال باید همیشه در تکاپور بوده و فرصتهای محیطی را دریابد.همچنین اهمیت رقابت در محیط و اهمیت پیشتاز بودن نباید از نظرمدیران دور بماند. به قول آلوین تافلر: >در شرایط امروز، هیچ چیزخطرناکتر از دل بستن به کامیابی دیروز نیست<.
مدیران برای شناخت آینده و تدوین برنامه چه باید بدانند؟
مدیران مدتها پیش در فکر این مساله بودهاند و پاسخهای کلیشهایتا پاسخهای بسیار پیشرفتهای برای این سوال ارایه دادهاند. شاید بتوانبهترین پاسخ را در خود برنامهریزی و آن هم برنامهریزی استراتژیک(راهبردی) دانست. برنامهریزی استراتژیک از نوع برنامهریزی بلندمدتبرای اهداف بلندمدت است. مدیران باید برای این نوع برنامهریزی بتواننددیدگاه استراتژیک داشته باشند. به عبارت دیگر، صاحبنظران مدیریت،برنامهریزی استراتژیک را به سه بخش تقسیمبندی کردهاند:
1ـ تعیین استراتژی
2ـ اجرای استراتژی
3ـ کنترل استراتژی
دید روانشناسی در زمینه رشد خلاقیت
رمان ۹۸ | دانلود رمان
نودهشتیا,بزرگترین مرجع تایپ رمان, دانلود رمان جدید,دانلود رمان عاشقانه, رمان خارجی, رمان ایرانی, دانلود رمان بدون سانسور,دانلود رمان اربابی,
roman98.com