خوش آمدید به رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی

رمان ۹۸ با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی و تقویت قلم عزیزان ایجاد شده است.
هدف ما همواره ایجاد محیطی گرم و صمیمی و دوستانه بوده
برای مطالعه کامل رمان‌ها و استفاده از امکانات انجمن
به ما بپیوندید و یا وارد انجمن شوید.

Parmida_viola

مدیر آزمایشی تالار خانواده و زندگی
مدیر آزمایشی
گرافیست انجمن
  
عضویت
3/10/21
ارسال ها
1,756
امتیاز واکنش
6,695
امتیاز
233
محل سکونت
Sicily, italy
زمان حضور
29 روز 15 ساعت 18 دقیقه
نویسنده این موضوع
دمیتری ایوانویچ مندلیف (Dmitri Ivanovich Mendeleev) شیمی‌دان و مخترع روسی قرن نوزدهم میلادی بود که قانون تناوب در عناصر شیمیایی یکی از ماندگارترین یافته‌های او است. جدول مندلیف یکی از نتایج قانون تناوب بود که این شیمی‌دان با طراحی اولیه‌ی آن، مشخصات تعدادی از عناصر شیمیایی کشف شده تا آن زمان را نیز اصلاح کرد. علاوه بر آن، او مشخصات هشت عنصر کشف نشده در زمان خودش را نیز پیش‌بینی کرد.
مندلیف در دوران جوانی خود با تراژدی‌ها و مشکلات متعددی دست و پنجه نرم کرد. او پس از مرگ پدرش با بیماری شدید سل مبارزه می‌کرد و برای مقابله با این مشکلات، خود را در تحقیقات و مطالعاتش غرق می‌کرد. از دیگر فعالیت‌های ماندگار این دانشمند روسی، تالیف مقالات و کتاب‌های آموزشی برای دانش‌آموزان و دانشجویان هم‌وطنش است. او که شاهد کمبود منابع مطالعاتی برای اهالی روسیه بود، با استفاده از مطالعات بین‌المللی و تجاری علمی خود، بیش از ۴۰۰ مقاله و کتاب منتشر کرد.

مندلیف علاوه بر شهرت جهانی به خاطر یافته‌هایش در دنیای شیمی، علاقه‌ی شدیدی نیز به توسعه و بهبود صنعت و کشاورزی کشورش داشت. او به‌عنوان یکی از مشاورین دولت فعالیت می‌کرد و پروژه‌های متعددی را برای بهبود صنعت زغال سنگ توسعه داد. مندلیف برای انجام این فعالیت‌های اجرایی خود در سرتاسر روسیه سفر می‌کرد و حتی برای آشنایی هرچه بیشتر با صنعت نفت به ایالات متحده‌ی آمریکا رفت. مترولوژی یا علم اندازه‌گیری یکی دیگر از حوزه‌های فعالیت این دانشمند بوده است.

تولد و تحصیل
دمیتری مندلیف در هشتم فوریه‌ی سال ۱۸۳۴ در روستای ورکنی آریمزیانی (Verkhnie Aremzyani) در نزدیکی شهر توبولسک منطقه‌ی سیبری به دنیا آمد. پدرش ایوان پاولویچ مندلیف و مادرش ماریا دمیتریونا مندلیوا نام داشتند. پدربزرگ پدری او پاول ماکسیمویچ سوکولوف یک کشیش ارتدکس روسی در منطقه‌ی تِوِر بود. پدر دمیتری به‌عنوان معلم مدرسه و استاد هنر، سـ*ـیاست و فلسفه در مدارس شهرهای تامبوف و ساراتوف فعالیت می‌کرد.
مندلیف در خانواده‌ای ارتدکس با ۱۳ خواهر و برادر متولد شد
مندلیف با آموزه‌های مادرش یک مسیحی ارتدکس شد و این آموزه‌ها از همان سال‌های کودکی او را به تحقیق در مورد علوم تجربی و الهی تشویق می‌کردند. او آخرین فرزند خانواده بود و ۱۶ خواهر و برادر داشت که ۱۳ نفر از آنها از دوران نوزادی سالم مانده بودند. البته تعداد خواهر و برادرهای دمیتری در منابع مختلف تاریخی کمی با هم تفاوت دارد.
پدر دمیتری در سال‌های کودکی او بینایی خود را از دست داد و شغل معلمی او در مدارس لغو شد. مادرش مجبور به کار شد و کارخانه‌ی اجدادی شیشه‌سازی خود را بار دیگر راه‌اندازی کرد. دمیتری در سن ۱۳ سالگی پس از مرگ پدرش و آتش‌سوزی در کارخانه‌ی مادرش، به مدرسه‌ی شبانه‌روزی در توبولسک رفت. در سال ۱۸۴۹ و در سن ۱۵ سالگی، دمیتری به همراه مادرش از سیبری به مسکو رفت تا تحصیلات عالیه بیاموزد. دانشگاه مسکو دمیتری را نپذیرفت و او به همراه مادرش به سن‌پترزبورگ رفت تا در دانشگاهی که زمانی پدرش در آن تحصیل کرده بود یعنی Main Pedagogical Institute، مشغول به تحصیل شود.
سرانجام خانواده‌ی فقیر مندلیف مجبور به نقل مکان به سن پترزبورگ شدند و او در سال ۱۸۵۰ وارد دانشگاه دولتی این شهر شد. مادر او در همان سال‌ها از دنیا رفت. دمیتری پس از فارغ‌التحصیلی به بیماری سل مبتلا شد و در سال ۱۸۵۵ به شبه جزیره‌ی کریمه در شمال دریای سیاه رفت. او در دوران اقامت در این منطقه، به عنوان استاد مدرسه‌ی سیمفروپل و اودسا مشغول به کار شد و در سال ۱۸۵۷ پس از سلامت کامل از بیماری به سن پترزبورگ بازگشت.

دوران تدریس و تحقیق
تحقیقات اصلی مندلیف در علوم اندازه‌گیری و شیمی از سال ۱۸۵۹ شروع شد. او ابتدا به مطالعه‌ی مویینگی در مایعات پرداخت و پس از آن طیف‌سنج را مورد بررسی قرار داد. این مطالعات در دانشگاه هایدلبرگ آلمان انجام شد. در آن سال‌های مندلیف برای انجام ماموریتی به این کشور فرستاده شده بود. در دانشگاه جدید او شانس همراهی با بزرگانی همچون رابرت بونزن، امیل ارلن‌مایر و آوگست ککوله را داشت اما ترجیح می‌داد تا در آزمایشگاه شخصی‌اش به تحقیق بپردازد. او در سپتامبر سال ۱۸۶۰ به کنگره‌ی بین‌المللی شیمی در کارلسروهه رفت و با یک مقاله و سخنرانی، انتقادات شدیدی در مورد وزن اتمی، علائم شیمیایی و فرمول‌های شیمیایی بیان کرد. در این کنگره بود که مندلیف توانست با بسیاری شیمی‌دانان بزرگ اروپا آشنا شود.

تحصیل در آلمان و شرکت در کنگره‌ی بین‌المللی شیمی، مسیر علمی و کاری مندلیف را تغییر داد

مندلیف در سال ۱۸۶۱ با بازگشت به سن پترزبورگ یک مقاله‌ی آموزشی به نام شیمی آلی منتشر کرد که جایزه‌ی آکادمی علوم سن پترزبورگ را برای این دانشمند به ارمغان آورد. مندلیف در ۲۷ آوریل سال ۱۸۶۲ با فیوزنا لکیتیشنا لشوا ازدواج کرد. ازدواج آنها در کلیسای موسسه‌ی علمی مهندسی نیکولاف در سن پترزبورگ انجام شد.



منبع:زومیت


بیوگرافی دمیتری مندلیف | دانشمند

 
آخرین ویرایش توسط مدیر:

^~SARA~^

کاربر فعال انجمن
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
31/7/20
ارسال ها
884
امتیاز واکنش
4,993
امتیاز
228
زمان حضور
113 روز 16 ساعت 35 دقیقه




بیوگرافی دمیتری مندلیف | دانشمند

 
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا