خوش آمدید به رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی

رمان ۹۸ با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی و تقویت قلم عزیزان ایجاد شده است.
هدف ما همواره ایجاد محیطی گرم و صمیمی و دوستانه بوده
برای مطالعه کامل رمان‌ها و استفاده از امکانات انجمن
به ما بپیوندید و یا وارد انجمن شوید.

NAZI_KH

مدیر تالار گردشگری جهان
عضو کادر مدیریت
مدیر تالار انجمن
  
عضویت
7/3/21
ارسال ها
1,228
امتیاز واکنش
19,552
امتیاز
373
محل سکونت
یک دنیای فراموش شده
زمان حضور
150 روز 5 ساعت 21 دقیقه
نویسنده این موضوع
نقد و بررسی سریال حرفه ای

سریال حرفه‌ای که به تازگی از شبکه نماوا پخش می‌شود، مدت زمان زیادی است که حواشی و تبلیغاتش به گوشمان خرده بود. نه این‌که داستان عجیب و غریبی داشته باشد یا فضاسازی نوینی. بلکه سیروان و زانیار خسروی با سریال حرفه‌ای تجربه‌ی خود را جلوی دوربین قرار بوده آغاز کنند. آیا سریال حرفه‌ای با این اوصاف ارزش تماشا و دنبال کردن را دارد؟

سریال حرفه‌ای از جنبه‌ی فیلم‌نامه در ابتدای کار خود به شدت هیجانی شروع می‌شود. یک مقدمه‌ی مرموزی را شاهد هستیم که سیروان خسروی در نقش فردی به اسم سیامک به نظر می‌رسد که یک کارچاق‌کن حرفه‌ای است، اما هدف و انگیزه‌هایش از انجام کارهای سکانس اول برای‌مان تا حدودی در هاله‌ای از ابهام قرار دارد. او چه اتفاقاتی را پشت سر گذاشته تا الان به این شکل درآمده؟ بخش عمده‌ای از داستان فصل اول سریال حرفه‌ای باید روی این اساس سوار شود که این فرد را بشناسیم. در درجه‌ی دوم، خط اصلی داستانی یا پی‌رنگ کلی کار برای‌مان نامفهوم جلوه می‌کند. اگر کسی از بیننده‌ی قسمت اول بپرسد سریال حرفه‌ای داستانش درباره‌ی چه چیزی است، از پاسخ می‌ماند چون آن‌قدر اتفاقات قسمت اول جسته و گریخته روایت شده و آن‌قدر شخصیت‌های ریز و درشت جلوی دوربین ظاهر می‌شوند که بیننده می‌ماند آیا واقعا فیلم‌نامه‌ی درستی در کار است؟ فعلا و بر اساس قسمت اول می‌توان نتیجه گرفت که خشت اول فیلم‌نامه بد گذاشته شده.

از لحاظ بازیگری اما سریال، بهتر از بخش داستانی عمل می‌کند. سیروان خسروی که ظاهرا شخصیت اصلی ماجراست به خوبی حال و شخصیتِ یک کارچاق‌کن را به بیننده منتقل می‌کند. بخشی از این انتقال حس به کارگردانی برمی‌گردد؛ چراکه یکی از مولفه‌هایی که روی پرستیژِ یک کارچاق‌کن تاثیر مثبت دارد، سکوتِ بازیگر، نوع نگاه و تن سردی صدایش باید باشد. کارگردان سریال حرفه‌ای که مصطفی تقی‌زاده نام دارد، به درستی از سیروان بازی می‌گیرد اما نکته عجیب اینجاست که بازی خوبی را از زانیار خسروی شاهد نیستیم. شاید یک دلیل مهم به شخصیت‌پردازی ضعیفِ شخصیتِ داخل سریالش ربط داشته باشد.
سایر شخصیت‌ها نیز دست کمی از کاراکترِ زانیار در سریال ندارند و روابط میان شخصیت‌ها نیز در ابتدایی‌ترین شکل ممکن قرار دارد. مثلا از طریق گفت‌وگوی میان شخصیت‌ها باید پی ببریم که شخصیت رویا با بازی بهره کیان افشار خواهر امیرعلی است. مخاطب که ما باشیم به جای خو گرفتن با شخصیت‌ها به واسطه‌ی نقش‌آفرینی بازیگران سریال، مدام در تلاش هستیم ابتدا شخصیت‌ها و روابط میان‌ آنها را درک کنیم و متاسفانه سریال در ابتدای راه خود کمکی به این مسئله نمی‌کند. پس از پایان قسمت اول، احتمالِ این‌که اسامی شخصیت‌ها یادتان مانده باشد تقریبا نزدیک به صفر خواهد بود. آیا واقعا نیاز بود تمام شخصیت‌ها در همان اپیزود اول به بیننده معرفی شوند؟ مسلما خیر.

آیا این ایرادِ سیروان خسروی است که به دوربین ظاهرا نگاه می‌کند یا تدوینگر که درست کات نزده؟ هیچ دلیل منطقی و عقلانی وجود ندارد که سیروان در این صحنه به صورت زیر چشمی دوربین را نگاه می‌کند!

به کارگردانی قسمت اول ایراداتی وارد است که مهمترین مشکل را می‌توان نورپردازی سریال دانست. برای مثال برخی اوقات نورهایی را می‌بینیم که نیازی به وجودشان نیست به جز تزئین کردن نمای جلوی دوربین. یا زاویه‌ی نور به شکلی است که توفیری به حال بیننده ندارد. به طور کلی هر اتفاقی، چه جزئی و چه ساده جلوی دوربین می‌افتد باید روی بیننده تاثیری بگذارد. استفاده از نور قرمز به صورت مکرر آن هم در قسمت اول، نکته‌‌ی خاصی را منتقل نمي‌کند.
استفاده از تکنیک‌های فیلم‌برداری به ظاهر وان شات در برخی از سکانس‌های قسمت اول نیز جالب است. مورد بعدی که کمی آزاردهنده به نظر می‌رسد را می‌توان استفاده‌ی بی‌حد و اندازه از موسیقیِ پس‌زمینه در سکانس‌های قسمت اول دانست.
می‌گوییم «آزاردهنده»؛ چراکه کارکردِ موسیقی باید انتقال حس باشد. برای مثال سیامک در نقطه‌ای از داستان، روی پشت بام خانه‌ای نشسته، به آتش نگاه می‌کند و در همین حین موسیقی پخش می‌شود. از این‌که ما نمی‌توانیم بفهمیم چه چیزی در مغزش می‌گذرد کمی آشفته خواهیم شد. از این‌که موسیقی نیز به کشفِ ذهنِ این آدم کمک نمی‌کند نیز کلافه می‌شویم. سوال اینجاست آیا اگر موسیقی پس‌زمینه‌ای در کار نبود، اتفاق خاصی می‌افتاد و به تجربه‌مان از این سکانس لطمه وارد می‌شد؟ مسلما خیر. کارکرد موسیقی در قسمت اول جای ابهام دارد.


نقد و بررسی سریال حرفه ای

 
  • تشکر
Reactions: Meysa

NAZI_KH

مدیر تالار گردشگری جهان
عضو کادر مدیریت
مدیر تالار انجمن
  
عضویت
7/3/21
ارسال ها
1,228
امتیاز واکنش
19,552
امتیاز
373
محل سکونت
یک دنیای فراموش شده
زمان حضور
150 روز 5 ساعت 21 دقیقه
نویسنده این موضوع
پس از یک افتتاحیه‌ی نه چندان قابل قبول، داستان در قسمت دوم کمی روند بهتری را در پیش می‌گیرد



پس از یک افتتاحیه‌ی نه چندان قابل قبول، داستان در قسمت دوم کمی روند بهتری را در پیش می‌گیرد. شخصیت‌ها تک به تک مجدد معرفی می‌شوند و ما مخاطبین سریال نیز کم کم دست‌مان می‌آید که هدف چیست. با این اوصاف طرح کلی داستان را نباید پایِ یک مکالمه می‌فهمیدیم. یعنی نیاز بود این موضوع که داستان سریال حرفه ای درباره چه چیزی است و شخصیت اصلی داستان یعنی سیامک دنبال چه چیزی است از مجرایی بهتر به بیننده اطلاع داده شود. از جنبه‌ی بازیگری نیز در قسمت دوم با چند شخصیت محدود، بیشتر سر و کار نداریم و همچنان سیروان خسروی در میان تیم بازیگری، وضعیت بهتری دارد. از جنبه‌ی کارگردانی نیز حس می‌شود که قسمت دوم، یک پله بهتر از قسمت قبلی بوده و این موضوع که سیامک، یک شخص حرفه‌ای است و یک قدم جلوتر از ذهنِ مخاطب رفتار می‌کند کاملا در فکر و ذکرِ بیننده که ما باشیم حک می‌شود. سریال حرفه‌ای شاید در قسمت اول ضعیف ظاهر شده، اما روند رو به رشدی در قسمت دوم دارد؛ روندی که می‌توان امید داشت تا پایان فصل اول ادامه‌دار باشد.

شخصیت سهیل که زانیار خسروی نقشش را برعهده گرفته تا پایان قسمت دوم هنوز شخصیتِ بلاتکلیفی دارد که فقط یاد گرفته نگرانِ حال معشـ*ـوقه‌اش باشد. تا پایان قسمت دوم هنوز از او چیزی نمی‌دانیم

آپدیت نقد سریال حرفه‌ ای تا پایان قسمت سوم

قسمت سوم کمی بهتر از قسمت قبلی روند صعودی و مثبتی دارد. طرح داستانی با شفافیت بیشتری بیان می‌شود و حالا تقریبا می‌دانیم که داستان درباره‌ی یک سرقت است و سیامک با عزمی راسخ می‌خواهد قفل یک گاو صندوق را بشکند. قسمت سوم فرصت خوبی را فراهم می‌کند تا کمی به ذهنِ شخصیت اصلی قصه یعنی سیامک نفوذ کنیم اما فیلم‌ساز با مدت زمانِ کوتاه پلان‌ها کاری می‌کند تا چیز دندان‌گیری عایدمان شود. گویا این تدبیر کارگردان و فیلم‌نامه‌نویس بوده تا خودِ شخصیت سیامک، یک عاملی باشد برای کنجکاو کردنِ ذهن بیننده؛ از این بابت که مخاطب برای درکِ کارهایی که سیامک می‌کند و شناخت این شخصیت، به پای سریال بنشیند. از آن سو به دلیل تعدد بالای کاراکترها جلوی دوربین، دیگر شخصیت‌ها تا پایان قسمت سوم پرداخت خوبی اصلا و ابدا ندارند.

به خصوص سهیل که به نظر می‌رسد در آینده خط داستانی‌اش با ماجرای سیامک گره می‌خورد. به همین دلیل روابط میانِ شخصیت‌ها نیز برای‌مان نامفهوم است؛ چراکه هنوز شخصیت‌ها را به درستی نشناخته‌ایم.



برخی از سکانس‌های سریال حرفه‌ای در قسمت سوم گویا حاصل این تفکر است که سیامک را در ابعاد مختلف نشان دهد و قاب‌بندی‌ها به نوعی می‌خواهند به شخصیت اصلی داستان ابهت ببخشند؛ چراکه دیالوگ‌‌‌های رد و بدل شده بین دوستان سیامک و این شخصیت نیز در همین راستاست که به مخاطب بگویند سیامک یک فرد کاملا حرفه‌ای است! از طرفی، زوم کردن روی لنزهای سیروان خسروی نیز در خیلی از نماهای دوربین به چشم می‌آید.

این تدابیر چون بیش از اندازه می‌خواهد روی موضوعِ حرفه‌ای بودنِ سیامک تاکید کند، به مذاق هر بیننده‌ای خوش نمی‌آید. حد اعتدال باید رعایت می‌شد. به طور کلی قسمت سوم از سریال حرفه ای روند رو به رشدی از تمام لحاظ دارد و اگر از برخی ایرادات فیلم‌نامه بگذریم، می‌توان کم کم با سیامک و دنیای سریال ارتباط برقرار کرد. به خصوص این‌که بازی سیروان خسروی برخلاف برادرش، یک عامل مثبت برای ترغیب‌مان به تماشای ادامه سریال به حساب می‌آید.


سریال به جای این‌که از سیامک و گذشته‌اش به ما اطلاعات درست و حسابی بدهد، با چنین نماهایی به صورت کاذب تلاش می‌کند تا به این کاراکتر مرموز ابهتی خیالی ببخشد!

منبع: سرگرمی


نقد و بررسی سریال حرفه ای

 
  • تشکر
Reactions: Meysa
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا