M O B I N A
سرپرست بخش فرهنگ و ادب
عضو کادر مدیریت
کاربر V.I.P انجمن
سرپرست بخش
ناظر کتاب
منتقد انجمن
- عضویت
- 3/4/21
- ارسال ها
- 24,702
- امتیاز واکنش
- 63,858
- امتیاز
- 508
- سن
- 19
- محل سکونت
- BUSHEHR
- زمان حضور
- 273 روز 8 ساعت 23 دقیقه
نویسنده این موضوع
خانه شب، دومین فیلم بلند دیوید بروکنر، استعارهای دربارهی افسردگی، مواجهه با مرگ و غیاب است. بث با بازی ربکا هال که با افسردگی دستوپنجه نرم میکند، پس از مرگ ناگهانی همسرش اوون، در وضعیتی بحرانی قرار میگیرد. حضوری بدخواه، مدام در گوشش زمزمه میکند که زندگی بیمعنی است. بث باید در تنهایی و خلوت هراسآور خود با وحشت مرگ روبهرو شود. اما فیلم بروکنر هر چقدر در وجه استعارهای خود قدرتمند عمل میکند، در عوض در قالب یک فیلم ترسناک تا حدودی کماثر نشان میدهد. گویی بروکنر فراموش کرده است که فیلم در درجهی نخست باید ترسناک و بعد استعاره باشد.
بنابراین، تماشای خانه شب، برای کسانی که بهدنبال یک هارور ژانری سرگرمکننده هستند، شاید گزینهی چندان مناسبی نباشد. البته این به معنای کم اهمیت بودن فیلم بروکنر نیست. چراکه او در خانه شب موفق شده است تصویری نگرانکننده از تنهایی، مرگ و فقدان دیگری، به تصویر بکشد. مهمترین ایراد فیلم این است که میتوانست هراسآورتر از حالت فعلی باشد. هرچند بروکنر در همین حد هم نشان میدهد که بدون اتکا به ترسهای سطحی (جامپ اسکرهای کلیشهای) میتواند فضایی تعلیقآمیز و مالیخولیایی خلق کند
خانه شب، دومین فیلم بلند دیوید بروکنر، استعارهای دربارهی افسردگی، مواجهه با مرگ و غیاب است. فیلمی که عواقب گیجکننده و اضطرابآور یک فقدان ناگهانی و ویرانگر را به تصویر میکشد
خانه شب، عواقب گیجکننده و اضطرابآور یک فقدان ناگهانی و ویرانگر را به تصویر میکشد. اما واکنشهای بث مانند کسی که در سوگ بسر میبرد، نیست. اگرچه در ابتدای فیلم غم و اندوه او از مرگ همسرش را میبینیم، اما غالبا بیشتر عصبانی و خشمگین است. درحالیکه بث با غم، احساس گنـ*ـاه، سرخوردگی و خشم مقابله میکند، به تدریج احساس میکند که نیرویی ناشناخته او و خانهاش را به تسخیر خود درآورده است.
البته این مسئله فقط به اوون مربوط نمیشود، چراکه او حضورهای دیگری را نیز در خانهاش احساس میکند. بنظر میرسد برخی از آنها به تجربهی خود بث در مواجهه با مرگ بازمیگردند. بث که مرگ خود را از نزدیک لمس کرده است، حالا در مواجهه با مرگ اوون، تجربهای دو چمدان را احساس میکند. شکلی از غیاب که ترس و کابوس را برایش به وجود میآورد.
در فیلم خانه شب، بنظر میرسد که باید خود را برای یک داستان سنتیِ غم و اندوه یک زن از غیاب همسرش آماده کنیم. اما بروکنر سعی کرده است از کلیشههای مربوطبه این داستانها دوری کند
بث پس از مرگ همسرش اوون خود را در خانهی کنار دریاچهیشان تنها میبیند. برخلاف آنچه پیرنگ داستانی فیلم به ذهن متبادر میکند، خانه شب در درجهی اول فیلم دربارهی سوگ و رنج کنار آمدن با فقدان دیگری نیست، بلکه فیلمی دربارهی خلاء مرگ و غیاب است. غیاب آن کس که حضورش هر لحظه احساس میشود. وقتی خاطرهها، کابوسها، رویاها، وسایل و جزئیات، همگی حضور کسی را نشان میدهند که نیست.
درواقع خانه شب دربارهی حضور خفهکننده و رنجآور یک غیاب است. هنگامی که بث، نیمه شب، ناگهان آهنگ مورد علاقهی خود و اوون را میشنود و کمی بعدتر ردِ قدمهایی خونین را به شکل مرموزی روی اسکله میبیند، بنظر میرسد که باید خود را برای یک داستان سنتی از غم و اندوه یک زن از غیاب همسرش آماده کنیم. اما بروکنر سعی کرده است از کلیشههای مربوطبه این داستانها دوری کند. بنابراین دیری نمیگذرد که خانه شب قدم در دالانهای تاریک و مخوفی میگذارد که آن را از داستانهای مشابه متمایز میسازد.
در ادامه به بخشهایی از داستان فیلم اشاره میشود
خودکشی غیرمنتظرهی اوون، برای بث علاوهبر غم و اندوه، سؤالهای بیپاسخ زیادی باقی میگذارد. اینکه چرا همسرش خودکشی کرده؟ مرگی که بث هرگز تصورش را هم نمیکرده است. اتفاقی که باعث میشود بث به شناخت خود از همسرش شک کند. مردی که فکر میکرده است بهتر از هر کس دیگری او را میشناسد. در نتیجه، بث شروع به کنکاش در وسایل اوون میکند. سرنخهایی که شاید بث را به راز مرگ اوون برسانند، اما مدام او را سرگردانتر میکنند. یک عکس در تلفن اوون که شبیه خودش بنظر میرسد، او را به کشف یک سری تصاویر دیگر میرساند. زنانی که همگی شباهتی ظاهری به بث دارند. او همچنین یک خانهی نیمه تمام در جنگل میبیند که گویی تصویری آینهای از خانهی خودشان است. جایی که ظاهرا محلی برای انجام کارهای شریرانه و خطرناک است. علاوهبر این، یک شیِ آزاردهنده میبیند که شبیه یک عروسک وودو زن ستیزانه بنظر میرسد.
بنابراین، تماشای خانه شب، برای کسانی که بهدنبال یک هارور ژانری سرگرمکننده هستند، شاید گزینهی چندان مناسبی نباشد. البته این به معنای کم اهمیت بودن فیلم بروکنر نیست. چراکه او در خانه شب موفق شده است تصویری نگرانکننده از تنهایی، مرگ و فقدان دیگری، به تصویر بکشد. مهمترین ایراد فیلم این است که میتوانست هراسآورتر از حالت فعلی باشد. هرچند بروکنر در همین حد هم نشان میدهد که بدون اتکا به ترسهای سطحی (جامپ اسکرهای کلیشهای) میتواند فضایی تعلیقآمیز و مالیخولیایی خلق کند
خانه شب، دومین فیلم بلند دیوید بروکنر، استعارهای دربارهی افسردگی، مواجهه با مرگ و غیاب است. فیلمی که عواقب گیجکننده و اضطرابآور یک فقدان ناگهانی و ویرانگر را به تصویر میکشد
خانه شب، عواقب گیجکننده و اضطرابآور یک فقدان ناگهانی و ویرانگر را به تصویر میکشد. اما واکنشهای بث مانند کسی که در سوگ بسر میبرد، نیست. اگرچه در ابتدای فیلم غم و اندوه او از مرگ همسرش را میبینیم، اما غالبا بیشتر عصبانی و خشمگین است. درحالیکه بث با غم، احساس گنـ*ـاه، سرخوردگی و خشم مقابله میکند، به تدریج احساس میکند که نیرویی ناشناخته او و خانهاش را به تسخیر خود درآورده است.
البته این مسئله فقط به اوون مربوط نمیشود، چراکه او حضورهای دیگری را نیز در خانهاش احساس میکند. بنظر میرسد برخی از آنها به تجربهی خود بث در مواجهه با مرگ بازمیگردند. بث که مرگ خود را از نزدیک لمس کرده است، حالا در مواجهه با مرگ اوون، تجربهای دو چمدان را احساس میکند. شکلی از غیاب که ترس و کابوس را برایش به وجود میآورد.
در فیلم خانه شب، بنظر میرسد که باید خود را برای یک داستان سنتیِ غم و اندوه یک زن از غیاب همسرش آماده کنیم. اما بروکنر سعی کرده است از کلیشههای مربوطبه این داستانها دوری کند
بث پس از مرگ همسرش اوون خود را در خانهی کنار دریاچهیشان تنها میبیند. برخلاف آنچه پیرنگ داستانی فیلم به ذهن متبادر میکند، خانه شب در درجهی اول فیلم دربارهی سوگ و رنج کنار آمدن با فقدان دیگری نیست، بلکه فیلمی دربارهی خلاء مرگ و غیاب است. غیاب آن کس که حضورش هر لحظه احساس میشود. وقتی خاطرهها، کابوسها، رویاها، وسایل و جزئیات، همگی حضور کسی را نشان میدهند که نیست.
درواقع خانه شب دربارهی حضور خفهکننده و رنجآور یک غیاب است. هنگامی که بث، نیمه شب، ناگهان آهنگ مورد علاقهی خود و اوون را میشنود و کمی بعدتر ردِ قدمهایی خونین را به شکل مرموزی روی اسکله میبیند، بنظر میرسد که باید خود را برای یک داستان سنتی از غم و اندوه یک زن از غیاب همسرش آماده کنیم. اما بروکنر سعی کرده است از کلیشههای مربوطبه این داستانها دوری کند. بنابراین دیری نمیگذرد که خانه شب قدم در دالانهای تاریک و مخوفی میگذارد که آن را از داستانهای مشابه متمایز میسازد.
در ادامه به بخشهایی از داستان فیلم اشاره میشود
خودکشی غیرمنتظرهی اوون، برای بث علاوهبر غم و اندوه، سؤالهای بیپاسخ زیادی باقی میگذارد. اینکه چرا همسرش خودکشی کرده؟ مرگی که بث هرگز تصورش را هم نمیکرده است. اتفاقی که باعث میشود بث به شناخت خود از همسرش شک کند. مردی که فکر میکرده است بهتر از هر کس دیگری او را میشناسد. در نتیجه، بث شروع به کنکاش در وسایل اوون میکند. سرنخهایی که شاید بث را به راز مرگ اوون برسانند، اما مدام او را سرگردانتر میکنند. یک عکس در تلفن اوون که شبیه خودش بنظر میرسد، او را به کشف یک سری تصاویر دیگر میرساند. زنانی که همگی شباهتی ظاهری به بث دارند. او همچنین یک خانهی نیمه تمام در جنگل میبیند که گویی تصویری آینهای از خانهی خودشان است. جایی که ظاهرا محلی برای انجام کارهای شریرانه و خطرناک است. علاوهبر این، یک شیِ آزاردهنده میبیند که شبیه یک عروسک وودو زن ستیزانه بنظر میرسد.
نقد فیلم خانه شب (The Night House)
رمان ۹۸ | دانلود رمان
نودهشتیا,بزرگترین مرجع تایپ رمان, دانلود رمان جدید,دانلود رمان عاشقانه, رمان خارجی, رمان ایرانی, دانلود رمان بدون سانسور,دانلود رمان اربابی,
roman98.com