خوش آمدید به رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی

رمان ۹۸ با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی و تقویت قلم عزیزان ایجاد شده است.
هدف ما همواره ایجاد محیطی گرم و صمیمی و دوستانه بوده
برای مطالعه کامل رمان‌ها و استفاده از امکانات انجمن
به ما بپیوندید و یا وارد انجمن شوید.

Meysa

مدیر تالار سرگرمی
عضو کادر مدیریت
مدیر تالار انجمن
  
عضویت
1/8/21
ارسال ها
4,189
امتیاز واکنش
38,076
امتیاز
443
سن
16
محل سکونت
قصر نوتلا
زمان حضور
101 روز 8 ساعت 18 دقیقه
نویسنده این موضوع
ندوشن کجاست؟
در قسمت قبل برایتان گفتیم که ندوشن یکی از شهرهای میبد در استان یزد است. در شمال آن اردکان، شمال شرق آن میبد، جنوب آن شهرستان ابرکوه، شرق آن دهستان کذاب و شهرستان تفت و غرب آن استان فارس قرار گرفته است. مساحت این شهر 10هزار کیلومتر است و پس از گذشتن از سه شهر تفت، میبد و صدوق به مرکز استان می‌رسد. روستاهای هفتهر، سورک، علویه و نیوک در محدوده این شهر هستند.
چرا ندوشن؟
درباره وجه تسمیه و تاریخچه ندوشن بحث‌های مختلفی در گرفته است. صحبت‌های کارشناسان حاکی از تأسیس روستای ندوشن در زمان‌های دور است. روایتی می‌گوید این روستا را زرتشتی‌ها بنا کرده‌اند و همان هسته مرکزی شهر ندوشن امروزی شده است. روایتی مشابه از سه برادر زرتشتی می‌گوید که سه روستا را در این منطقه بنا کرده‌اند که یکی از آن‌ها ندوشن بوده است.
البته زرتشتیان با توجه به سابقه تاریخی حضور در این منطقه، به این شهر نوشوک می‌گویند. حضور عشایر استان فارس در سالیان دور، با اقامت آن‌ها در این ناحیه همراه شده است و آن‌ها جمعیت بعدی ساکن این منطقه را شکل داده‌اند. وجود بافت گیاهی مناسب و مهم‌تر از آن، آب، علت اصلی سکونت عشایر در این منطقه بوده است. کار مردم این شهر در گذشته‌های دور بیشتر استخراج از معادن بود؛ اما با گذشت زمان، مبتنی‌بر دامپروری شد. ندوشن و اطراف آن دارای معادن بسیاری است و در سال‌های اخیر حفر و استخراج بی‌رویه معادن به معضلی برای این خطه تبدیل شده است.
بهترین زمان سفر به ندوشن
ندوشن هم مثل همه شهرهای مرکز ایران تابستان‌های گرم و خشک دارد و زمستان‌های سرد و سوزان. این را از بادگیرهای شهر می‌توان فهمید. برای سفر به این شهر بهتر است یکی از روزهای پایانی زمستان یا دو ماه اول بهار را انتخاب کنید.
طبیعت ندوشن و بز سرخ ایرانی
ندوشن محل رویش گیاهان دارویی مثل آنغوزه و زیره سیاه است. البته گیاهان دارویی دیگری نیز در بافت گیاهی این شهر می‌رویند که از جمله آن‌ها می‌توان به خشخاش، گون و پونه ایرانی اشاره کرد. توسعه رویش گیاهان دارویی خبر خوبی برای توسعه اقتصاد اهالی است.
ندوشن هم مثل همه شهرهای مرکز ایران تابستان‌های گرم و خشک دارد و زمستان‌های سرد و سوزان. این را از بادگیرهای شهر می‌توان فهمید. برای سفر به این شهر بهتر است یکی از روزهای پایانی زمستان یا دو ماه اول بهار را انتخاب کنید.
علاوه بر این گیاهان، در این منطقه به دلیل خشکی و کمبود آب، درختان مقاوم به خشکی مثل انار، گردو و بادام رشد می‌کنند. در حیاط خانه‌های زیبا و سنتی، معمولاً یکی‌دو درخت انار و در باغ‌ها، درختان بادام و گردو به‌فراوانی یافت می‌شود.
ندوشن به‌عنوان قطب دامداری استان یزد مطرح است. دامداری و دامپروری در ندوشن بسیار مهم است و برای همین هم بز سرخ از جمله حیواناتی است که در این شهر پرورش می‌یابد. این بز که تصویرش را هم دیده‌اید، دارد کم‌کم خودش را جهانی می‌کند. البته میل انسان‌ها به کشف معادن و آسیبی که به طبیعت وارد می‌کند باعث شده این نژاد از بز ایرانی متأسفانه در خطر نابودی و انقراض قرار بگیرد.
منبع :ره بال اسمان


روستای ندوشن

 
آخرین ویرایش:
  • جذاب
Reactions: FaTeMeH QaSeMi
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا