خوش آمدید به رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی

رمان ۹۸ با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی و تقویت قلم عزیزان ایجاد شده است.
هدف ما همواره ایجاد محیطی گرم و صمیمی و دوستانه بوده
برای مطالعه کامل رمان‌ها و استفاده از امکانات انجمن
به ما بپیوندید و یا وارد انجمن شوید.

FaTeMeH QaSeMi

مدیر ارشد رمان ۹۸
عضو کادر مدیریت
مدیر ارشد انجمن
گوینده انجمن
کپیست انجمن
عضویت
31/8/20
ارسال ها
3,251
امتیاز واکنش
43,153
امتیاز
443
زمان حضور
105 روز 9 ساعت 46 دقیقه
نویسنده این موضوع
یکی از استان های دیدنی کشورمان که مملو از جذابیت های تاریخی و فرهنگی است و به تازگی هم مرکز آن در فهرست جهانی یونسکو ثبت شده است، استان یزد است. در این استان جدای از جذابیت های تاریخی، بیشتر از ۱۸ موزه وجود دارد که همگی فعال هستند و تعدادی از آنها زیر نظر بخش دولتی و بقیه ی آنها با میراث فرهنگی بصورت مشارکتی اداره می شوند. یکی از این موزه ها که در اینجا قصد معرفی یکی از بهترین های آن ها به نام موزه قصر آیینه یزد را داریم. جایی که جدای از اشیایی با ارزشش، خود ساختمان نمونه ای از زیبایی است. این موزه در شهر یزد و در خیابان کاشانی یزدی، در باغی به وسعت ۸۱۷۴ متر واقع شده است و درست مانند کوشکی در باغ است. در این محوطه، حیاط بسیار بزرگی با یک استخر وسیع در وسط آن وجود دارد. خود ساختمان دارای اتاق های اینه کاری شده ای که رو به استخر هستند و راهر روهایی تور در تو است. تاریخ ساخت این بنا به دوران پهلوی اول برمی گردد.در واقع قصر آیینه یزد در سال ۱۳۲۰ توسط فقردی به نام صراف زاده ساخته شد تا از آن به عنوان مهمانسرای خصوصی استفاده شود. صراف زاده، یک بازرگان و در آن دوران وکیل مجلس یود که در آن دوران در صرافخانه ای که متعلق به پدرش بود شروع به کار کرد و با کار آشنا شد. بعد از مدتی هم که کامل کار صرافی را یاد گرفت، مستقل شد و کار خود را شروع کرد.او که در بازار یزد کار می کرد، با اینه هنوز مدت زیادی از شروع کارش نگذشته بود اما خیلی زود به شهرت رسدید چون هم منصف بود و هم در مواقعی که بدهکاران نمی توانستند پول خود را پرداخت کنند، همیشه انصاف را رعایت می کرد. علاوه بر این در کارهای خیر هم دستی داشت، همه ی این ها دست به دست هم داد تا شهرت و آوازه ی او در بازار یزد بپیچد.
منبع: الی گشت
#تالار_گردشگری_ایران


موزه قصر آیینه یزد

 

FaTeMeH QaSeMi

مدیر ارشد رمان ۹۸
عضو کادر مدیریت
مدیر ارشد انجمن
گوینده انجمن
کپیست انجمن
عضویت
31/8/20
ارسال ها
3,251
امتیاز واکنش
43,153
امتیاز
443
زمان حضور
105 روز 9 ساعت 46 دقیقه
نویسنده این موضوع
خانه ی صراف زاده در سال ۱۳۷۷ به موزه نبدیل شد. در مورد معماری و نمای ساختمان آیینه باید گفت که دکور آن تلفیقی از معماری سنتی و اروپایی است. این ساختمان دارای اتاق های متعدد؛ شاه نشین، حوضخانه و سرویس است. در همه ی اتاق ها، تزیینات زیبایی از گچبری و نقاشی به چشم می خورد و همچنین در قسمت هایی هم آیینه کاری شده است. پنجره های قصر آیینه یزد بصورت مشبک و با شیشه های رنگی هستند و درهای موزه هم چوبی اند.
در موزه آیینه چه ببینیم؟در این موزه، مجموعه ای از دست نوشته های قدیمی، کتاب، سکه، تمبر، اسلحه و چندین شی برنزی از لرستان نمایش داده شده است. همچین انواع مختلفی از آینه، انواع و اقسام چراغ ها، انواع کبریت ها و اسلحه نمایش داده شده است. از جذابترین بخش های موزه بخش وسایل روشنایی آن است که در ان انواع چراغ های پیه سوز، چراغ های نصبی، چراغ های آویزی، چراغ های پایه دار، چراغ های دستی، انواع شمع سوزها مثل نصبی و دستی، انواع نفت سوزها، گاز سوزها و برق سوزها به نمایش گذاشته شده اند.در استان یزد افزون بر ۲۰ باب موزه فعال وجود داردکه نیمی از آن زیر نظر دستگاه‌های دولتی و بقیه توسط بخش غیر دولتی و به صورت مشارکتی با سازمان میراث فرهنگی اداره می‌شود. این شهر از زیباترین شهرهای ایران به شمار می‌آید که در یونسکو به ثبت جهانی رسیده است. علاوه بر ساختار کلی شهر، جاهای دیدنی یزد بسیار زیاد است و همه ساله گردشگران داخلی و خارجی بسیاری را به سمت خود می‌کشد.معرفی موزه قصر آیینه یزد یکی از زیباترین آثار تاریخی و جادبه گردشگری یزد موزه قصر آیینه یزد بوده که هم خود بنا و هم مجموعه آثار موزهای این بنا از ارزشمندترین آثار تاریخی ایران بوده است.مجموعه‌ ساختمان‌ موزه‌ قصر آیینه‌ با زیربنای‌ ۸۳۷ متر مربع‌ در باغی‌ مصفا به‌ وسعت‌ ۸۱۷۴ متر مربع در خیابان‌ كاشانی‌ یزدی‌، واقع شده است.ساختمان این موزه کوشکی در میان باغ است. حیاط وسیع با استخری در وسط، اتاق‌های گچ‌بری و آینه کاری شده رو به استخر، راهروهای تو در تو و حوضخانه، از جاذبه‌های چشم نواز این بنا هستند که در زمان پهلوی اول بنا شده است. عمارت این مجموعه در سال ۱۳۲۰ برای استفاده به عنوان مهمانسرای خصوصی توسط صراف زاده ساخته شد. او بازرگان و مالک عمده و وكیل مجلس، فرزند حاج على صراف یزدى، در ۱۲۷۸ شمسی در یزد تولد یافت.
منبع: کجارو_الی گشت
#تالار_گردشگری_ایران


موزه قصر آیینه یزد

 

FaTeMeH QaSeMi

مدیر ارشد رمان ۹۸
عضو کادر مدیریت
مدیر ارشد انجمن
گوینده انجمن
کپیست انجمن
عضویت
31/8/20
ارسال ها
3,251
امتیاز واکنش
43,153
امتیاز
443
زمان حضور
105 روز 9 ساعت 46 دقیقه
نویسنده این موضوع
تحصیلاتش را در زمان خود به پایان رسانید و در صرافخانه پدرش مشغول كار شد. تدریجا طریقه‌ى صرافى و تجارت را فراگرفت و خود مستقلا به كار تجارت پرداخت. او خیلى زود در بازار یزد شهرت زیادی پیدا كرد، چرا که انصاف او از سایر صراف‌ها بیشتر بود و در مواقع ورشكستگى بدهكاران، جانب انصاف را رعایت مى‌‏كرد. همین امر باعث شد در بین مردم شهرت زیادی پیدا کند . افزایش ثروت و درستى و مساعدت به مردم او را در یزد در زمره‌‏ى مردان طراز اول قرار داد.بنای موزه پس از انقلاب با فتوای محمد صدوقی مصادره و به بنیاد مستضعفان تحویل داده شد. سپس با تغییر کاربری به موزه، این بنا از سال ۱۳۷۷، به یکی از جاهای دیدنی استان سبک معماری ترکیبی سنتی و اروپایی شامل: اتاق‌هایی رو به استخر یا نشیمن بهاری، اتاق خواب، قسمت شاه نشین، حوضخانه و سرویس است. تزئینات اتاق‌ها شامل گچبری و نقاشی روی دیوار و آیینه کاری است . حوضخانه بنا بیشترین تزئینات را دارد. درها و پنجره‌ها چوبی و مشبک با شیشه‌های رنگی است و پنجره‌ها به وسیله لولای جدا شونده بصورت ساده و رنگی در کنار هم قراردارند.در این‌ موزه‌ مجموعه‌ خطی‌، اسلحه‌، سکه‌، کتب‌، تمبر، قفل‌ ، دهنه‌ اسب‌ (متعلق‌ به‌ هزاره‌ دوم‌ قبل‌ از میلاد) و نمونه‌هایی‌ از برنزهای‌ لرستان‌ و اشیای‌ دیگر به‌ نمایش‌ گذاشته‌ شده‌ است. از سال ۱۳۷۷ تاکنون انواع آینه، ابزار وسایل روشنایی شامل گونه‌های مختلف پیه سوز و چراغ‌های قدیمی، انواع کبریت، قلمدان و طپانچه در این موزه به نمایش گذاشته شده‌اند موزه شامل اشیاء زیر است:۱) اشیاء روشنایی پی سوز شامل : نصبی، آویز، پایه دار، دستی_۲) شمع سوز شامل : نصبی، آویز، پایه دار، دستی_۳) نفت سوزها_۴) گاز سوزها_۵) برق سوزها_۶) مجموعه آیینه‌ها «تعداد اشیاء : ۱۲۴ مورد» قدیمی‌ترین شی موجود در موزه پی سوزهای متعلق به دوران ساسانی است. منبع: کجارو #تالار_گردشگری_ایران


موزه قصر آیینه یزد

 
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا