خوش آمدید به رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی

رمان ۹۸ با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی و تقویت قلم عزیزان ایجاد شده است.
هدف ما همواره ایجاد محیطی گرم و صمیمی و دوستانه بوده
برای مطالعه کامل رمان‌ها و استفاده از امکانات انجمن
به ما بپیوندید و یا وارد انجمن شوید.

M O B I N A

سرپرست بخش فرهنگ و ادب
عضو کادر مدیریت
کاربر V.I.P انجمن
سرپرست بخش
ناظر کتاب
منتقد انجمن
  
  
عضویت
3/4/21
ارسال ها
25,242
امتیاز واکنش
64,121
امتیاز
508
سن
19
محل سکونت
BUSHEHR
زمان حضور
272 روز 9 ساعت 46 دقیقه
نویسنده این موضوع
ادبیات تاریخچه طولانی‌ای در سینما، به عنوان یک منبع اقتباس دارد. بسیاری از فیلم‌های خوب تاریخ، از روی کتاب‌ها ساخته شده‌اند. محبوبیت بعضی از فیلم‌ها گاهی اوقات به حدی می‌رسد که کتاب‌هایی که از روی آن‌ها اقتباس صورت گرفته است، بیشتر از قبل محبوب می‌شوند. حال بسیاری از فیلم‌های ژانر علمی تخیلی، از روی کتاب‌هایی اقتباس کرده‌اند که شاید از این موضوع، خبر نداشته‌اید.
20- World War Z
فیلمی که تا به الآن، پرهزینه‌ترین فیلم ساخته شده با موضوع زامبی‌ها است. این فیلم، اقتباسی از رمان مکس بروکس است که او، فرزند کمدین بزرگ، مل بروکس است. داستان فیلم درمورد پروتاگونیستی با نقش آفرینی برد پیت است که سعی دارد آخرالزمان زامبی‌ها را به پایان برساند. هرچند فیلم نقد‌های مثبتی دریافت کرد، اما بسیاری درمورد پایان، جلوه‌های ویژه و میزان وفاداری‌اش به کتاب، انتقاد دارند. لازم به ذکر است که عوامل این فیلم مجبور شدند که پرده سوم را دوباره، فیلم برداری کنند که سبب به وجود آمدن هزینه‌های بیشتری شد.
19- War of The Worlds (1953 & 2005)
عمده شهرت War of The Worlds، به این بابت است که بیشتر تمرکزش را بر روی برنامه رادیویی ترسناک اورسون ولز گذاشته است. اما بعضی‌ها هستند که آن را از اقتباس‌های متفاوت بایرون هاسکین و استیون اسپیلبرگ، بشناسند. فیلمی که از رمان نویسنده انقلابی، اچ.جی ولز اقتباس شده است. داستان درمورد گروهی از مردم است که سعی دارند از حمله مریخی‌ها به زمین، جان سالم به در ببرند. با اینکه دو فیلم، نقد‌های مثبتی دریافت کردند، اما پایان بندی نسخه‌ی اسپیلبرگ، موافقان و مخالفان زیادی دارد. پایانی که نتوانست تب و تابی را در مخاطبان ناامید شده‌اش ایجاد کند، حتی با استفاده از مورگان فریمن به عنوان راوی.
18- Ready Player One
امروزه این فیلم با عبارت “ملاقات ویلی وانکا با دنیای ماتریکس” در آمریکا، توصیف می‌شود. Ready Player One ما را به یک دنیای دیستوپیایی در زمان آینده می‌برد، جایی که وید واتس (با بازی تای شریدان) در یک دنیای واقعیت مجازی محبوب به نام THE OASIS، وقتش را می‌گذارند. او سعی می‌کند در یک رقابت بر سر یک جایزه پیروز شود: مالک شدن THE OASIS. یک جام مقدس که از ارجاعات فراوان به فرهنگ عامه، پر شده است. این فیلم در اصل از رمانی به نویسندگی ارنست کلاین، اقتباس شده است، کسی که اقتباس اسپیلبرگ از رمانش، برایش حکم بردن یک قرعه کشی را داشت. هرچند فیلم همانند کتاب به طور مفصل به بحران‌های جهان خیالی‌اش نمی‌پردازد، اما به خوبی مخاطبش را به دنیایی می‌برد که مردمش سعی دارند با انواع و اقسام تکنولوژی‌ها، از روزمرگی فرار کنند و وارد یک بازی شوند که حس نوستالژی‌شان را قلقلک دهد.
17- The Hunger Games films

شاید موفق‌ترین فرنچایز بزرگسالانه نوجوان محور سینما. فرنچایز The Hunger Games از سه گانه‌ای با همین نام، به نویسندگی سوزان کالینز به سینما آورده شده است. تقریبا همه ما از داستان فیلم خبر داریم. یک زن جوان (با بازی جنیفر لاورنس)، در یک جامعه‌ی دیستوپیایی، به یک مسابقه خونین در کنار همسن و سالانش دعوت می‌شود. مسابقه‌ای که برای سرگرم کردن مردم تدارک دیده می‌شود. همچنین او در کنار این مسابقه، یک شورش علیه سیستم را رهبری می‌کند. در حالی که چندین نسخه مشابه از این ایده ساخته شده است، هیچکدام به موفقیت The Hunger Games نرسیده‌اند.


20 فیلم سینمایی علمی تخیلی که از منبع اقتباس خود بهتر بودند

 
  • تشکر
Reactions: *NiLOOFaR*

M O B I N A

سرپرست بخش فرهنگ و ادب
عضو کادر مدیریت
کاربر V.I.P انجمن
سرپرست بخش
ناظر کتاب
منتقد انجمن
  
  
عضویت
3/4/21
ارسال ها
25,242
امتیاز واکنش
64,121
امتیاز
508
سن
19
محل سکونت
BUSHEHR
زمان حضور
272 روز 9 ساعت 46 دقیقه
نویسنده این موضوع
16- Minority Report
ساخته شده بر اساس داستان کوتاه فیلیپ کی. دیک، درمورد پلیسی (با بازی تام کروز) است که در سال 2054 در یک سازمانی کار می‌کند که مردم را قبل از وقوع جرم، با استفاده از سه عامل فراشناختی پیش آگاهی، دستگیر می‌کند. با اینکه فیلم یک داستان علمی تخیلی هیجان انگیز و معمای قتل تحویل ما می‌دهد، در کنارش اسپیلبرگ یک نگاه عمیق به مفهوم آزادی عمل می‌اندازد و سوالاتی درمورد این موضوع که آیا می‌توان در آینده‌ای زندگی کرد که اعمالمان از قبل مشخص است، می‌پرسد.
15- The Iron Giant
قبل از اینکه او دنیا را با Ratatouille و The Incredibles آشنا کند، برد برد ورود خود به عرضه انیمیشن را با یک اقتباس شگفت انگیز، از روی رمان تد هیوز به نام The Iron Man انجام داد. در این انیمیشن کلاسیک، داستان پسری را می‌بینیم که در دوران جنگ سرد، با یک ربات فضایی غول پیکر آشنا می‌شود و سعی می‌کند او را از دست دولت آمریکا، پنهان نگه دارد. هرچند این فیلم در باکس آفیس شکست خورد، اما نقدهای بسیار مثبتی دریافت کرد و توانست نه از پانزده‌تا از جوایز آنی را کسب کند.
14- Arrival
فیلمی به کارگردانی دنیس ویلنو، داستان زبان شناسی به نام لویز بنکس را دنبال می‌کند که سعی دارد با موجودات فضایی یک سفینه بسیار بزرگ و سیاه، ارتباط برقرار کند. ساخته شده بر اساس رمانی از تد چیانگ به نام: The Story of Your Life. در رمان، زبان شناس را در قالب یک پروتاگونیست به تصویر می‌کشد که در حین ارتباط برقرار کردن با موجودات فضایی، در مضامینی از جمله جنگ، ارتباط اجتماعی و آزادی عمل، به جست و جو می‌پردازد. در مجموع، فیلم یک داستان ذهن بترکان را تعریف می‌کند و یک پیچشی را تحویلمان می‌دهد که اصلا انتظارش را نداریم.
13- Annihilation
در این فیلم، شاهد روایت گروهی از زنان هستیم که در منطقه‌ای به نام “The Shimmer”، به جست و جو می‌پردازند. جایی که گیاهان و جانوران، توسط یک نیروی فضایی که به زمین آمده است، جهش پیدا کرده‌اند. اقتباسی از رمان جف واندرمر، این وحشت لاوکرفتی، توسط کارگردان Ex-Machina، الکس گارلند، بر روی پرده سینما آورده شد. با اینکه فیلم در باکس آفیس شکست خورد، اما بابت تیم بازیگری و ایده متفاوتش، نقد‌های مثبتی را دریافت کرد. سکانس خرس فیلم، به تنهایی می‌تواند در تاریخ سینما جاودانه باشد.
12- Invasion of The Body Snatchers
رمان جک فینی، The Body Snatchers، بارها و بارها مورد اقتباسات سینمایی قرار گرفته است، اما می‌خواهیم درمورد نسخه سال 1978 صحبت کنیم. داستان درمورد گروهی از بیگانگان است که به زمین می‌آیند و هرکسی را در نزدیکی شهری می‌دزدند و یک کپی از روی آن‌ها درست می‌کنند! کتاب با یک پایان خوش‌بینانه تمام می‌شود اما فیلم، جدا از آنکه خودش به شما یک تصور دلهره‌آور از حمله فضایی‌ها به شما می‌دهد که این اتفاق نیز، در دوران وحشت سرخ رخ داده است و پارانویای مردم آن زمان را چندین برابر، بیشتر کرده بود. در انتهای فیلم، جیغ‌های مردم کپی شده، ذهنتان را تا ابد می‌سوزاند.
11- Metropolis
اقتباسی که توسط فریتز لانگ کارگردان، از رمانی به همین نام، صورت گرفت. Metropolis به یک نقطه عطف در سینما، به خاطر جلوه‌های ویژه پیشگامانه‌اش تبدیل شد. زیبایی‌های فیلم حتی باعث الهام بخشیدن به جورج لوکاس برای طراحی C-3PO نیز شد. با اینکه فیلم در آن زمان به خاطر پیام‌های سـ*ـیاسی‌اش، یک مورد بحث برانگیز بود، اکنون به عنوان یکی از بهترین فیلم‌های تاریخ سینما، شناخته می‌شود_ اگر چه ستایشی که هیتلر درمورد فیلم کرده است، به آن کمک چندانی نمی‌کند!
10- The Martian
در این فیلم کلاسیک مدرن، مارک واتنی فضانورد (با بازی مت دیمون)، در مریخ به حال خود رها می‌شود، بعد از اینکه بقیه همکارانش فکر کردند او در یک طوفان گرد و خاک، مرده است. اقتباسی از رمان اندی ویر، ریدلی اسکات با موفقیت توانست زندگی کمدی و هیجان انگیز واتنی را به سینما بیاورد. به دست آوردن تعداد زیادی جایزه و نامزدی، از جمله جایزه بهترین بازیگر مرد برای یک فیلم کمدی-موزیکال برای مت دیمون، The Martian توانست خودش را به عنوان یک شاهکار علمی تخیلی که شما را تا آخرین دقیقه‌اش پای خودش نگه می‌دارد، ثابت کند. همچنین این فیلم کاری می‌کند که برگردید و پلی لیست آهنگ‌های دیسکو قدیمی‌تان را دوباره گوش کنید!
9- Frankenstein 1931
یکی از دوست داشتنی‌ترین داستان‌های سینما، Frankenstein براساس رمان قرن نوزدهمی مارک شلی (همچنین شناخته شده با عنوان The Modern Prometheus)، این داستان مشهور درمورد دانشمند نابغه‌ای است که سعی دارد یک موجود زنده را از اجزای مرده، خلق کند که در نهایت، توانست یکی از نمادین ترین هیولاهای سینما را بیافریند. با اینکه یک سری تفاوت بین داستان فیلم و رمان وجود دارد، فیلم داستان را چند پله ارتقا می‌دهد و در کنارش، به منبعش وفادار است. با وجود مقدار زیادی دنباله و بازسازی، Frankenstein به یکی از موفق‌ترین فرنچایزهای علمی تخیلی سینما تبدیل شد.


20 فیلم سینمایی علمی تخیلی که از منبع اقتباس خود بهتر بودند

 
  • تشکر
Reactions: *NiLOOFaR*

M O B I N A

سرپرست بخش فرهنگ و ادب
عضو کادر مدیریت
کاربر V.I.P انجمن
سرپرست بخش
ناظر کتاب
منتقد انجمن
  
  
عضویت
3/4/21
ارسال ها
25,242
امتیاز واکنش
64,121
امتیاز
508
سن
19
محل سکونت
BUSHEHR
زمان حضور
272 روز 9 ساعت 46 دقیقه
نویسنده این موضوع
8- The Thing 1982
ابتدا تصور می‌شد که فیلم یک بازسازی از فیلم The Thing from Another World است، در صورتی که داستان فیلم از رمان جان دبلیو.کمپبل به نام Who Goes There اقتباس شده است. این فیلم کلاسیک جان کارپتنر، داستان محققانی از قطب شمال را نشان می‌دهد که با یک موجود فضایی تغییر شکل دهنده، درگیر می‌شوند. همانند Body Snatchers، فیلم پارانویای ناشی از جنگ سرد را به تصویر می‌کشد؛ به این شکل که هرکدام از محققان به یکدیگر بدبین می‌شوند و همدیگر را دشمن خود می‌پندارند. در کنار تمامی این موضوعات، موجود فضایی عجیبش را به تصویر می‌کشد و تا به امروز، این موجود نشان می‌دهد که این فیلم تا چه حد ترسناک است.
7- A Clockwork Orang
اقتباسی از رمان آنتونی برجس با همین نام، داستان درمورد جوانی متخلف به نام الکس دلارج است که شب‌هایش را در لندن به همراه رفقای خیابانی‌اش سپری می‌کند و درگیر یک سری کارهای خشونت بار می‌شود. هنگامی که فیلم اکران شد به طور گسترده‌ای بحث برانگیز بود، استنلی کوبریک با استفاده از رنگ‌آمیزی توانست یک صحنه مشوش کننده از بی احترامی را به تصویر بکشد. قتل و خشونتی که با موسیقی لودویگ بتهوون آمیخته شده است. با اینکه پایان کتاب کمی نشاط آور و مثبت است، فیلم کوبریک هم اکنون یک کالت کلاسیک است و توانست به چهار نامزدی اسکار دست پیدا کند و یک کمئوی غافلگیرکننده در Space Jam: A New Legacy داشته باشد!
6- Dune (2021)
اقتباسی از رمان علمی تخیلی افسانه‎‌ای فرانک هربرت که توانست نقد‌های بسیار مثبتی را از جشنواره ونیز دریافت کند. هنگامی که پل آتریدس (با بازی تیموتی شالامه) و خانواده‌اش توسط خانواده شیطان صفت هارکونن، مورد خیـ*ـانت قرار می‌گیرند، او باید مردم بومی سیاره آراکیس را به عنوان مسیحشان، رهبری کند و به حکمرانی وحشت آور هاروکنن‌ها پایان دهد. فیلم آنقدر خوب است که مخاطبان می‌توانند انتظار یک دنباله همانند Avatar و Star Wars، The Lord of The Rings را داشته باشند.
5- Planet of the Apes (1968)
یک فیلم کلاسیک، داستان بر روی گروهی از فضانوردان متمرکز است که سفینه‌شان در سیاره‌ای سقوط می‌کند که توسط میمون‌ها گردانده می‌شود و آن‌ها انسان‌ها را نیز به بردگی می‌گیرند. یک داستان علمی تخیلی برجسته، این فیلم از رمان فرانسوی La Planète des Singes اقتباس شده است و فیلم‌نامه آن توسط رود سرلینگ بزرگ، نوشته شده است. همانند سریال The Twilight Zone، فیلم درمورد موضوعاتی از جمله نژاد، حقوق انسانی و جنگ هسته‌ای صحبت می‌کند و یکی از بزرگترین پیچش داستانی‌های تاریخ سینما را نیز به تصویر می‌کشاند. بهتر است بیشتر از این توضیح داده نشود تا بروید و این فیلم علمی تخیلی ذهن بترکان را تجربه کنید.
4- Children of Men
کارگردانی شده توسط کارگردان Gravity و Roma، آلفونسو کوارون، و اقتباسی از رمان پی.دی جیمز، فیلم دنیایی را به تصویر می‎‌کشد که به دلیل جنگ و ناباروری، وجود انسان‌ها به لبه پرتگاه رسیده است. در این دنیای دیستوپیایی، داستان مردی را دنبال می‌کنیم (با بازی کلایو اوون) که سعی دارد یک زن حامله (با بازی کلر هوپ آشیتی) را به پناهگاه ببرد زیرا او، آخرین امید بشریت است. احساسی و پر از هرج و مرج، Children of Men درمورد موضوعاتی از جمله افسردگی، مهاجرت، بیگانه هراسی و احساس عذاب داشتن در عصر مدرن صحبت می‌کند. موضوعاتی که روز به روز، درک کردن آن‌ها بیشتر می‌شود.
3- Jurassic Park
جالب است بدانید کتابی که فیلم از روی آن اقتباس شده است، در آن زمان هنوز در حال نوشته شدن بود. فیلم‌نامه این اثر توسط مایکل کرایتون بزرگ به نگارش درآمد و توانست نظر شاه هالیوود، استیون اسپیلبرگ را جلب کند و در نهایت، یکی از بزرگترین بلاک باسترهای سینما خلق شود. شکسته شدن رکوردهای باکس آفیس توسط استیون اسپیلبرگ، ثابت کرد که او، بهترین کارگردان حال حاضر سینما است.
2- Blade Runner
بر اساس کتاب ?Do Androids Dream of Electric Sheep از فیلیپ کی.دیک، Blade Runner درمورد شخصی به نام ریک دکهارد (با بازی هریسون فورد)، یک پلیس معروف، مامور می‌شود که یک گروه از ربات‌های فراری به نام “replicants” را دستگیر کند و آن‌ها را از زندگی، ساقط کند. ربات‌هایی که دنبال بیشتر کردن طول عمرشان هستند. با اینکه فیلم بازخوردهای متوسطی را دریافت کرد، ریدلی اسکات توانست یکی از فیلم‌های کالت سینما را به وجود بیاورد. فیلمی با مضامین پیچیده و جلوه‌های ویژه مربوط به آینده. هنگامی که نسخه نهایی فیلم عرضه شد، توانست به یکی از بهترین فیلم‌های علمی تخیلی سینما در تمام دوران‌ها تبدیل شود.
1- 2001: A Space Odyssey
برای این فیلم، قصه گویان افسانه‌ای، یعنی استنلی کوبریک و آرتور سی.کلارک، با یکدیگر تیم شدند و یکی از بزرگترین فیلم‌های سینما را به جهان، تقدیم کردند. با اینکه تصور می‌شود فیلم و کتاب همزمان باهم نوشته شده‌اند، کلارک این قصه را بر اساس داستان کوتاه “the sentinel”، نوشته است. این روایت افسانه‌ای علمی تخیلی، درمورد گروهی از فضانوردان است که سعی دارند منبع یک مونولیت سیاه رنگ مرموز، که نقش مهمی را در پیشرفت انسان دارد را پیدا کنند. داستان با مخاطب درمورد موضوعاتی از جمله: زندگی بیگانگان، تکنولوژی، هوش مصنوعی و اگزیستانسیالیسم صحبت می‌کند. کوبریک و کلارک توانستند یک سفر زیبا و ترسناک به درون ناشناخته را تحویل دهند. جلوه‌های ویژه فیلم آنقدر خوب و واقعی به نظر می‌رسند که باورپذیر نیست این اثر، در سال 1968 ساخته شده است.
#ویجیاتو


20 فیلم سینمایی علمی تخیلی که از منبع اقتباس خود بهتر بودند

 
  • تشکر
Reactions: *NiLOOFaR*
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا