خوش آمدید به رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی

رمان ۹۸ با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی و تقویت قلم عزیزان ایجاد شده است.
هدف ما همواره ایجاد محیطی گرم و صمیمی و دوستانه بوده
برای مطالعه کامل رمان‌ها و استفاده از امکانات انجمن
به ما بپیوندید و یا وارد انجمن شوید.

[ RAMIN ]

حامی انجمن رمان ۹۸
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
23/10/21
ارسال ها
224
امتیاز واکنش
678
امتیاز
178
سن
20
زمان حضور
2 روز 1 ساعت 57 دقیقه
نویسنده این موضوع
شاید نام ژانر کمدی سیاه را شنیده باشید. منتها می‌دانید معنای آن چیست و فیلم‌ها و سریال‌هایی که در این ژانر ساخته می‌شوند معمولا چه المان‌هایی دارند؟ می‌دانید برای بار نخست چه کسی راه را برای به‌کارگیری این ژانر در آثار مختلف سینمایی و تلویزیونی هموار کرد؟



چه فیلم‌هایی کمدی سیاه هستند؟

آنچه سبب نام‌گذاری این ژانر شده است رویکردی است که در آن در مواجه با موضوعاتی که به‌اصطلاح تابو (taboo) نامیده می‌شوند پیش گرفته می‌شود، موضوعاتی مثل قتل، خشونت، بیماری، جنگ و نظایر اینها. وقتی در فیلم و داستان با شوخ‌طبعی این موضوعات را به تصویر می‌کشند یا راجع‌به آنها قلم می‌زنند، نام ژانر اثر کمدی یا طنز سیاه خواهد بود.

هدف اصلی از ساخت آثار مختلف در این ژانر شوکه‌کردن مخاطب با چیزی غیرمنتظره است. البته بعضا اتفاق می‌افتد که هدف والاتری برای آن در نظر می‌گیرند و با استفاده از کمدی سیاه، مخاطب را وادار به فکرکردن راجع‌به مسائلی می‌کنند که در حالت عادی احتمالا تمایلی به تأمل راجع‌به آن ندارد.



آثاری که در ژانر کمدی یا طنز سیاه ساخته می‌شوند معمولا یکی از موضوعات زیر را هدف قرار می‌دهند:

  • نژادپرستی؛
  • فساد سـ*ـیاسی؛
  • مسائل جنـسیتی؛
  • جنگ و تروریسم؛
  • فقر، مرگ، قحطی؛
  • قتل، خشونت، مرگ.

در کمدی سیاه معمولا روی موضوعاتی دست گذاشته می‌شود که در حالت عادی صحبت‌کردن یا نوشتن درباره آنها خوشایند نیست. موضوعاتی که اگر به‌شکلی جدی راجع‌بهشان بحث شود، توی ذوق مخاطب خواهد خورد و از آنها روی برخواهد گرداند. المان طنز و کمدی کمک می‌کند این موضوعات جدی را با عامه مردم مطرح کرد و آنها را وادار به تأمل راجع‌به این موضوعات کرد. البته اگر هدف از پیاده‌سازی کمدی و طنز سیاه صرفا جنبه سرگرمی باشد، آن بحث دیگری است.


رویکرد مورداستفاده در ژانر کمدی سیاه جدی است؟

رویکردی که در کمدی سیاه در مواجه با این مسائل پیش گرفته می‌شود اصلا جدی نیست. نه‌تنها جدی نیست که مخاطب را به خنده می‌اندازد. منتها معمولا در پس این خنده‌ها واقعیت‌هایی نگران‌کننده نهفته است که او را به فکر واخواهد داشت. بعضا هم اتفاق می‌افتد که استفاده از المان‌های این ژانر صرفا جنبه سرگرمی دارد.


کمدی سیاه چیست؟

 

[ RAMIN ]

حامی انجمن رمان ۹۸
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
23/10/21
ارسال ها
224
امتیاز واکنش
678
امتیاز
178
سن
20
زمان حضور
2 روز 1 ساعت 57 دقیقه
نویسنده این موضوع
تمایل به استفاده از ژانر کمدی سیاه در آثار مختلف از کجا شروع شد؟

جاناتان سوئیفت، شاعر و نویسنده صاحب‌سبک انگلیسی ـ ایرلندی، رساله‌ای دارد تحت عنوان «پیشنهادی فروتنانه» (A Modest Proposal) که در آن به مردم ایرلند پیشنهاد می‌کند که برای حل مشکلات اقتصادی و رهایی از فقری که گریبان‌گیرشان شده است بچه‌هایشان را به‌عنوان غذا به ثروتمندان بفروشند تا بخورند. خنده‌دار است، نه؟

و در عین حال هولناک. آندره برتون، از پیشگامان سبک سوررئالیسم در هنر و داستان‌نویسی کسی بود که با تفسیر این رساله برای بار نخست از کمدی سیاه سخن به میان آورد. از آن زمان به‌بعد در محافل ادبی کم‌وبیش از این سبک خاص کمدی صحبت می‌شد. بعدها و با انتشار آثاری از نویسندگانی چون ادوارد آلبی (Edward Albee) و توماس پینچون (Thomas Pynchon) کمدی سیاه میان مردم محبوبیت بیشتری یافت و فیلم‌سازان به ساخت آثار مختلف سینمایی و تلویزیونی در این ژانر روی آوردند.


در پایان

کمدی و طنز سیاه سبکی است خاص و بسیار جالب توجه. در آن معمولا روی موضوعاتی دست گذاشته می‌شود که در حالت عادی، هر کسی تاب صحبت‌کردن یا شنیدن راجع‌بهشان را ندارد، موضوعاتی مثل جنگ، خشونت، پیامدهای ناخوشایند اختلاف طبقاتی و نظایر اینها.

درست است که در برخی مواقع هدف از پیاده‌سازی این ژانر در آثار سینمایی صرفا جنبه سرگرمی است؛ اما گاهی هم اتفاق می‌افتد که فیلم‌ساز توجه مخاطب را به واقعیت‌هایی نگران‌کننده در پس صحنه‌ها و دیالوگ‌های خنده‌دار و مضحک جلب می‌کند. به هر عنوان دیدن این فیلم‌های خلاقانه خالی از لطف نیست و کمک می‌کند تا از دریچه‌ای تازه به دنیای سینما و واقعیت‌های دنیای امروز بنگرید.


منبع:چطور


کمدی سیاه چیست؟

 
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا