خوش آمدید به رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی

رمان ۹۸ با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی و تقویت قلم عزیزان ایجاد شده است.
هدف ما همواره ایجاد محیطی گرم و صمیمی و دوستانه بوده
برای مطالعه کامل رمان‌ها و استفاده از امکانات انجمن
به ما بپیوندید و یا وارد انجمن شوید.

M O B I N A

سرپرست بخش فرهنگ و ادب
عضو کادر مدیریت
کاربر V.I.P انجمن
سرپرست بخش
ناظر کتاب
منتقد انجمن
  
  
عضویت
3/4/21
ارسال ها
25,242
امتیاز واکنش
64,121
امتیاز
508
سن
19
محل سکونت
BUSHEHR
زمان حضور
272 روز 9 ساعت 46 دقیقه
نویسنده این موضوع
روزمرگی‌های دختری ژاپنی
روزمرگی‌های یومی، نقش مهم و کلیدی در روایت دارد. سکانس‌های مربوط به روزمرگی‌های یومی و لذتی که از انجام کارهایش می‌برد فضای انیمیشن را ملایم و ارتباط با شخصیت را قوت بخشیده است. آرامش او بر فضای انیمیشن تاثیر می‌گذارد و مخاطب را با خود همراه می‌کند. یومی به عنوان یک دختر آرام و مسئولیت پذیر، با روحیه‌ مراقبتی و حمایتی‌ای که دارد، توسط اطرافیان ستوده می‌شود. او با وجود داشتن چنین روحیاتی دختری قوی و با اعتماد به نفس نشان داده می‌شود.
صنعت مانگا و انیمیشن معمولا سعی دارد در خلق شخصیّت و داستان پردازی‌ها از فرهنگ خود جلو بزند و به رشد آن کمک کند. استودیو جیبلی و شخصیّت‌های خلق شده توسط میازاکی، در همین راستا عمل می‌کند. انیمه‌ بر فراز تپه‌ شقایق‌ها می‌تواند بازتاب دهنده‌ اهداف فرهنگی استودیو جیبلی باشد. چنین فعالیت‌هایی نه تنها به ارتقای فرهنگ جامعه‌ خود کمک می‌کند بلکه با توجه به بازتاب جهانی، معرفی مثبتی از ژاپن و فرهنگ ژاپنی می‌شود.
آموزه‌های کوچکی درباره زندگی اجتماعی
انیمۀ بر فراز تپه‌ شقایق، داستانی است که از دل روزمرگی‌های سادۀ یک دختر مدرسه‌ای و نوجوان بیرون می‌آید. عشق و علاقع، ارتباط خانوادگی، ماجراجوهای ملموس، ارتباط خانوادگی، همدلی، مدرسه و چالش‌های دانش‌آموزی، احترام به خاطرات، فعالیت‌های گروهی از جمله مسائلی است که در طول انیمیشن به آن پرداخته می‌شود.
آموزه‌های کوچکی دربارۀ زندگی اجتماعی، در طول انیمیشن، به نمایش گذاشته می‌شود. انیمیشن بر اخلاقیات و اخلاق مداری تاکید دارد؛ همچنین نمایانگر زندگی مدرسه‌ای و شهری و در ابعاد گسترده‌تر فرهنگ ژاپن است. سلسله اتفاقات و کنش‌های فیلم، بازی شخصیت‌ها و احساسات و منطق فیلم باورپذیر است. انیمیشن مخاطب را به خودآگاهی، کنترل احساسات، تفکر نقادانه و خلاق و حل مسئله تشویق می‌کند و روحیه همدلی را در او تقویت می‌کند.
زندگی در جمع دوستان

زندگی جمعی یومی در انیمیشن، بر پایه‌ نظام خانواده نیست. او که پدر خود را از دست داده است، مادرش نیز برای مدتی از ژاپن خارج شده است. فضای دوستانه‌ای در خانه وجود دارد اما با این حال، نسبت‌ همه‌ اعضای خانه، مشخص نمی‌شود و داستان تاکیدی بر آن ندارد. انیمیشن بر زندگی جمعی، درک جمعی و مسئولیت پذیری متمرکز است اما تجربیات فردی و فضای رشد و انتخاب‌های شخصی نیز ارزش شمرده می‌شوند. شخصیت‌های آزاد و مستقل همراه با مسئولیت پذیری و همدلی به تصویر کشیده می‌شوند.
انیمیشن تلاش دارد تا ارزش‌های سنتی را در کنار ارزش‌های شیوه‌ زندگی نوین ارج بدهد و الگوی مناسبی از هم‌زیستی سنت و مدرنیته ارائه بدهد. فرهنگ‌سازی، ساختن الگوهای متعادل و برقراری تعامل بین نسل‌ها در این انیمیشن صورت گرفته است.


انیمه From Up on Poppy Hill

 
  • تشکر
Reactions: *NiLOOFaR*

M O B I N A

سرپرست بخش فرهنگ و ادب
عضو کادر مدیریت
کاربر V.I.P انجمن
سرپرست بخش
ناظر کتاب
منتقد انجمن
  
  
عضویت
3/4/21
ارسال ها
25,242
امتیاز واکنش
64,121
امتیاز
508
سن
19
محل سکونت
BUSHEHR
زمان حضور
272 روز 9 ساعت 46 دقیقه
نویسنده این موضوع
ماجراجویی در مدرسه

پیرنگ داستان خطی است و شخصیّت و مخاطب، با هم، زمانِ حال را کشف و درک می‌کنند. دو ابر روایت در هم تنیده می‌شوند و ساختار قوی‌ای شکل می‌دهند. ماجراهای اجتماعی و فرصت ماجراجویی که در مدرسه ایجاد شده است، همراه می‌شود با داستان خانوادگی و محبتی که بین دو شخصیت اصلی ایجاد می‎‌شود.

دو ابر روایت، پا به پای هم پیش می‌روند. سه پرده‌ پیرنگ، در هر دو روایت، در راستای هم قرار دارد. وضعیت ابتدایی، اعتراض دسته‌ای از دانش‌آموزان به تصمیم مدرسه برای نابودی یکی از ساختمان‌های قدیمی با آشنایی یومی و یکی از پسرهای فعال مدرسه، یعنی شان، همراه می‌شو و با همکاری برای بهبود ساختمان و مبارزه علیه ویرانی آن و آشنایی بیشتر و عمیق‌تر این دو ادامه می‌یابد. با عدم موافقت مدرسه برای نگهداری ساختمان و دوری کردن شان از یومی، وارد وضعیت میانی می‌شویم. در وضعیت پایانی مشکلات و گره‌های داستان برطرف می‌شود.

داستانی واقع‌گرا

داستان واقع‌گراست و فضای رئال داستانی، شگفتی را به زندگی روزمرۀ مخاطب نزدیک می‌کند. سرعت پیشرفت روایت، ملایم و کمی کند است. روزمرگی‌ها و به نمایش گذاشتن آنها بخش مهمی از داستان را در بر می‌گیرد. در دل همین روزمرگی‌ها، برای یومی، فرصت ماجراجویی، کشف و شناخت درباره‌ پدرش و گذشته ایجاد می‌شود. همچنین در روزمرگی‌های یومی، هدف‌ آموزشی، فرهنگ‌سازی دیده می‌شود.

گاهی توجه بیش از حد به یومی و اثرگذاری‌های اغراق‌آمیـ*ـزش، باورپذیری اثر را کم می‌کند. به نظر می‌رسد برای حل گره‌های داستانی توسط قهرمان، نتوانسته‌اند رفتاری منطقی ایجاد کنند.


شخصیت‌های پیچیده

شخصیّت‌پردازی در این انیمیشن پیچیده است. شخصیت‌ها عموما به خوبی پرداخته شده‌اند و ویژگی‌های متنوع و باور پذیری دارند. شخصیت‌های انیمیشن عموما نوجوان و جوان هستند که با توجه به موضوع، دغدغه و رده سنی (مخاطب)، طبیعی است.

دو کاراکتر اصلی و هدف، شان و یومی، چند وجهی هستند و مخاطب فرصت می‌یابد به خوبی آنها را بشناسد. با توجه به جامعه‌ متنوع و گسترده، جمعیت شخصیت‌های حاضر در داستان، بسیار است. شخصیت‌پردازی، این قبیل کاراکتر‌ها، در سطح باقی می‌ماند و معمولا بر مبنای تیپ تعیین می‌شوند.

یومی، شخصیتی محترم، قدرتمند و خوش فکر دارد. او به نیازهای خانواده و فعالیت‌های جمعی اهمیت می‌دهد و همواره آماده‌ انجام کار است. مشتاقانه بر اهدافش متمرکز می‌شود که در چنین مواقعی جدی و منزوی است. یومی، توجه و تحسین دیگران را برمی‌انگیزاند. چنین کاراکتر چندوجهی و توانایی، می‌تواند الگوی خوبی برای نوجوانانِ مخاطب خود باشد. ارزش‌های این شخصیت با ارزش‌های جامعه نوین همسو است. فعالیت‌های روزانه و روزمرگی‌های یومی، نقش مهمی در شخصیت‌پردازی این کاراکتر دارد.

ساختمان قدیمی مدرسه

شخصیت‌شان، به نسبت یومی کمتر پرداخته می‌شود با این حال او نیز، کاراکتری قوی دارد و ماجراجو و تاثیرگذار است. ساختمان قدیمی را قلمرویی برای فعالیت‌های خود می‌داند بنابراین به آنجا حس تعلق دارد. شان بحث‌ها و فعالیت‌های مربوط به ساختمان را کنترل می‌کند و در جمع شور و هیجان ایجاد می‌کند. ایجاد شور و هیجان در جمع می‌تواند از حس قدرت‌طلبی او و روحیه جنگجو و بازیگوشش نشات بگیرد.

او تا حدی درونگرا و تودار است و در ابتدا و تا قبل از اشاره‌ یومی، متوجه‌ اثرات تصمیمش بر یومی نمی‌شود. شان گاهی غیرقابل پیش‌بینی و بی‌فکر عمل می‌کند. چنین شخصیت‌پردازی‌ای در کنار کاراکتر یومی، به خوبی قرار می‌گیرد. شان نیز مانند بقیه، تحت تاثیر یومیست و او را تحسین می‌کند.
شخصیّت‌ها فعال و مستقل‌اند. زن و مرد، سالمند، جوان و میانسال کنار هم، مسیر رشد و توسعۀ فردی را طی می‌کنند و هر جا که نیاز بود، به عنوان همراه و حامی حضور دارند. همین مسائل، پیوند شخصیّت‌ها را مستحکم می‌کند.
اثری تحت تاثیر سبک میازاکی
بخش فنی انیمشین، شیوه‌ پرداخت به جلوه‌ها، فضاسازی، ترکیب رنگ و موسیقی تحت تاثیر سبک میازاکی است. به طور کلی استودیو جیبلی در بخش فنی عموما به یک سبک عمل می‌کند بنابراین از این نظر، انیمیشن پیرو قواعد کلی و سبک کاری استودیو جیبلی است. سبک کاری استودیو جیبیلی نیز، تحت تاثیر فعالیت‌ها و سبک، کارگردان بزرگ، هایائو میازاکی است.

جزئیات عالی و ظریف به حس کشف و جست و جو و تیزبینی چشم کمک می‌کند و خود تصاویر نیز، قابل تحلیل و پر از شگفتی هستند. انعکاس احساسات و عکس‌العمل‌های شخصیّت‌ها، به ارتباط مخاطب و شناختی که از آنها دارد، کمک می‌کند. پالت رنگی متنوع، زنده، پویا و تاثیرگذار است.
فضای محلی و روستایی، طبیعی است و فضای مدرسه و ساختمان‌ها، زیبایی بصری انیمیشن را افزایش می‌دهد. خانه‌های روستایی، ساختمان مدرسه، بازار محلی، جاده‎ها و طبیعت شهری می‌تواند نشانگر بخشی از معماری شهری ژاپن باشد.

استفاده هنرمندانه از موسیقی به فضاسازی کمک می‌کند و به داستان جان می‌دهد. موسیقی ملایم و آواز بر جریان نرم فیلم اثر می‌گذارد و اثرپذیری و پیوند با مخاطب را استحکام می‌بخشد. موسیقی این انیمیشن، با علاقه‌مند حس شنوایی، آرامش، جست و جو، تمایل به کشف و کنش را در مخاطب زنده می‌کند. زیبایی‌های صوتی و بصری همراه فضاسازی‌ها و پیرنگ دقیق انیمیشن می‌شوند و به عمیق‌سازی آن کمک می‌کنند.
#کمیکا


انیمه From Up on Poppy Hill

 
  • تشکر
Reactions: *NiLOOFaR*
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا