M O B I N A
سرپرست بخش فرهنگ و ادب
عضو کادر مدیریت
کاربر V.I.P انجمن
سرپرست بخش
ناظر کتاب
منتقد انجمن
- عضویت
- 3/4/21
- ارسال ها
- 24,702
- امتیاز واکنش
- 63,858
- امتیاز
- 508
- سن
- 19
- محل سکونت
- BUSHEHR
- زمان حضور
- 273 روز 8 ساعت 23 دقیقه
نویسنده این موضوع
در سینمای وحشت روانشناسانه، منبع ترس درون شخصیتها است و آنها از حضور چیزی در ذهن یا یک بیماری در روح و روان خود رنج میبرند. گاهی این بیماری نمود بیرونی پیدا میکند و سبب آسیب رساندن به دیگران میشود و گاهی فقط خود شخص را قربانی میکند. در این گونه فیلمها عنصر وحشت از آشفتگیها، ترسها، بیاعتمادی و سستی آدمها سرچشمه میگیرد که به تعبیر یونگ میتواند در بخش «سایه»ی روان آدمی پنهان شده باشد و در قالب پارانویا یا در شکل پیچیدهتر و خطرناکتر آن یعنی توهم و دیدن جهانی غیر واقعی بروز پیدا کند. در این لیست به ۱۰ فیلم ترسناک روانشناسانهی مهم تاریخ سینما خواهیم پرداخت.
شکل متعالی سینمای وحشت از دیر باز با تأثیر گذاشتن بر روح و روان مخاطب و مواجه کردن او با ترسهایش سر و کار داشته و در فیلمهای ضغیفتر این ژانر به دنبال ایجاد وحشت ناگهانی یا استفاده از اصل غافلگیری بوده است. اما از آن سو زیرژانر دیگری در سینمای وحشت وجود دارد که این ترسهای درونی را در درون خود شخصیتها هم قرار میدهد.
پس از این منظر با فیلمهایی روبهرو هستیم که شاید در نگاه اول چندان هم ترسناک به نظر نرسند، چرا که کمتر در این فیلمها هیولاها جلوهای بیرونی دارند یا قاتلی خونریز دست به جنایت میزند. اساسا این فیلمها فرسنگها با سینمای اسلشر یا حتی وحشتهای فراطبیعی یا سینمای وحشت گوتیک با دراکولا و خونآشامان آن فاصله دارند چرا که در آنها هیولا کاملا بروزی بیرونی دارند و همین حضور یک شر در خیابانها یا یک محله یا محیط یک خانه باعث می شود که جنایت همراه با صحنههای دلخراش به جزیی اجتنابناپذیر از این گونه فیلمها تبدیل شود. در واقع در آن نوع سینما فرارسیدن یک سکانس وحشتناک دیر یا زود اتفاق خواهد افتاد و فقط مسألهی زمان آن مطرح است.
این در حالی است که سینمای وحشت روانشناسانه هم میتواند چنین باشد اما گاهی اینگونه نیست. در واقع در بسیاری مواقع اصلا سکانس ترسناکی به معنای متعارفش وجود ندارد و حتی ممکن است از مرگ و خونریزی هم خبری نباشد. در بسیاری موارد فرد فقط با خودش درگیر است و تمام جلوههای وحشت در درون او وجود دارد و گاهی اصلا حضوری عینی و بیرونی پیدا نمیکند. حتی در مواردی که این حضور علنی میشود و جان دیگران را به خطر میاندازد، باز هم تمرکز فیلمساز بر روی روح و روان شخصیت برگزیدهی خود است.
پس شاید در نگاه اول این فیلمها به درد تماشا با حلقهی دوستان به قصد ترسیدن و ترساندن نخورند، اما با نگاهی دقیقتر آنها را ترسناکتر از هر فیلم دیگری در تاریخ سینما خواهید دید؛ چرا که از درون ما میگویند و قطعا تأثیرشان فقط در حد مدت زمان پخش فیلم نیست. تماشاگر بعد از دیدن هر فیلم ترسناک روانشناسانهی خوبی مدتها با آن درگیر است و اگر در حلقهی دوستانش هم باشد، سوژهی داغی دارد تا بعد از اتمام فیلم به گپ و گفت و معاشرت بپردازد؛ چرا که یک فیلم خوب اینچنینی از چیزی سخن میگوید که همهی ما انسانها آن را درک میکنیم یا حداقل در برههای از زندگی آن را لمس کردهایم.
شکل متعالی سینمای وحشت از دیر باز با تأثیر گذاشتن بر روح و روان مخاطب و مواجه کردن او با ترسهایش سر و کار داشته و در فیلمهای ضغیفتر این ژانر به دنبال ایجاد وحشت ناگهانی یا استفاده از اصل غافلگیری بوده است. اما از آن سو زیرژانر دیگری در سینمای وحشت وجود دارد که این ترسهای درونی را در درون خود شخصیتها هم قرار میدهد.
پس از این منظر با فیلمهایی روبهرو هستیم که شاید در نگاه اول چندان هم ترسناک به نظر نرسند، چرا که کمتر در این فیلمها هیولاها جلوهای بیرونی دارند یا قاتلی خونریز دست به جنایت میزند. اساسا این فیلمها فرسنگها با سینمای اسلشر یا حتی وحشتهای فراطبیعی یا سینمای وحشت گوتیک با دراکولا و خونآشامان آن فاصله دارند چرا که در آنها هیولا کاملا بروزی بیرونی دارند و همین حضور یک شر در خیابانها یا یک محله یا محیط یک خانه باعث می شود که جنایت همراه با صحنههای دلخراش به جزیی اجتنابناپذیر از این گونه فیلمها تبدیل شود. در واقع در آن نوع سینما فرارسیدن یک سکانس وحشتناک دیر یا زود اتفاق خواهد افتاد و فقط مسألهی زمان آن مطرح است.
این در حالی است که سینمای وحشت روانشناسانه هم میتواند چنین باشد اما گاهی اینگونه نیست. در واقع در بسیاری مواقع اصلا سکانس ترسناکی به معنای متعارفش وجود ندارد و حتی ممکن است از مرگ و خونریزی هم خبری نباشد. در بسیاری موارد فرد فقط با خودش درگیر است و تمام جلوههای وحشت در درون او وجود دارد و گاهی اصلا حضوری عینی و بیرونی پیدا نمیکند. حتی در مواردی که این حضور علنی میشود و جان دیگران را به خطر میاندازد، باز هم تمرکز فیلمساز بر روی روح و روان شخصیت برگزیدهی خود است.
پس شاید در نگاه اول این فیلمها به درد تماشا با حلقهی دوستان به قصد ترسیدن و ترساندن نخورند، اما با نگاهی دقیقتر آنها را ترسناکتر از هر فیلم دیگری در تاریخ سینما خواهید دید؛ چرا که از درون ما میگویند و قطعا تأثیرشان فقط در حد مدت زمان پخش فیلم نیست. تماشاگر بعد از دیدن هر فیلم ترسناک روانشناسانهی خوبی مدتها با آن درگیر است و اگر در حلقهی دوستانش هم باشد، سوژهی داغی دارد تا بعد از اتمام فیلم به گپ و گفت و معاشرت بپردازد؛ چرا که یک فیلم خوب اینچنینی از چیزی سخن میگوید که همهی ما انسانها آن را درک میکنیم یا حداقل در برههای از زندگی آن را لمس کردهایم.
۱۲ فیلم ترسناک روانشناسانهی برتر که حتما باید ببینید
رمان ۹۸ | دانلود رمان
نودهشتیا,بزرگترین مرجع تایپ رمان, دانلود رمان جدید,دانلود رمان عاشقانه, رمان خارجی, رمان ایرانی, دانلود رمان بدون سانسور,دانلود رمان اربابی,
roman98.com