خوش آمدید به رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی

رمان ۹۸ با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی و تقویت قلم عزیزان ایجاد شده است.
هدف ما همواره ایجاد محیطی گرم و صمیمی و دوستانه بوده
برای مطالعه کامل رمان‌ها و استفاده از امکانات انجمن
به ما بپیوندید و یا وارد انجمن شوید.

M O B I N A

سرپرست بخش فرهنگ و ادب
عضو کادر مدیریت
کاربر V.I.P انجمن
سرپرست بخش
ناظر کتاب
منتقد انجمن
  
  
عضویت
3/4/21
ارسال ها
25,243
امتیاز واکنش
64,123
امتیاز
508
سن
19
محل سکونت
BUSHEHR
زمان حضور
272 روز 9 ساعت 46 دقیقه
نویسنده این موضوع
مواد لازم:
برنج
1 پیمانه
اب
4 پیمانه
روغن مایع
مقدار کافی
نمک
مقدار کافی
طرز تهیه و دستور پخت:
برنجک ( برنج پفکی) در واقع نوعی تنقلات ( برنج بو داده در روغن مایع ) محسوب می شود و شما می توانید برنجک را با برنج ایرانی و یا خارجی برای کودکانتان و در روزهای سرد پاییزی بسیار راحت و اسان در منزل تهیه کنید، اما تهیه برنجک با برنج ایرانی بهتر است چون در نهایت برنجک تپل و چاق می شود و خوش عطر و طعم تر می شود ولی با برنج خارجی، برنجک حالت کشیده پیدا می کند و مزه دلچسبی نیز ندارد.
برنجک غذایی مقوی و سالم و کم هزینه برای کودکان است و در صورتی که برنج اضافی از ناهار و یا مهمانی ها دارید، می توانید از برنجهای باقی مانده و اضافی این غذا را تهیه کنید و برنجها را دور نریزید. ضمنا برنجک در واقع نوعی تنقلات قدیمی متعلق به استان گیلان محسوب می شود که بیشتر در بین مردم شمال در روزهای سرد و زمستان خورده می شود. این دسر در واقع همانند دیگر غذاهای شمالی بسیار کم هزینه و کم خرج است و فقط با برنج و روغن مایع تهیه می شود.
در زیر طرز تهیه برنجک گیلانی را برایتان می نویسم و امیدوارم ان را تهیه کنید و از خوردن ان لـ*ـذت ببرید.
مرحله اول تهیه برنجک شمالی:
ابتدا و در شروع 1 پیمانه برنج را با اب چند بار می شوریم تا سنگها و سفتی های ان جدا شود و سپس برنج در اب و کمی نمک به مدت 3 ساعت خیس می کنیم .
مرحله دوم تهیه برنجک شمالی:
سپس در این مرحله برنج را همراه با 2 پیمانه اب ولرم در داخل یک قابلمه می ریزیم و قابلمه را روی گاز می گذاریم و زیر گاز را روشن می کنیم و اجازه می دهیم تا برنج تقریبا به مدت 10 دقیقه داخل اب درون قابلمه بجوشد و وقتی دانه های برنج نرم شد زیر گاز را خاموش کرده و برنج را ابکش می کنیم. سپس دانه های برنج ابکش شده را به مدت نیم ساعت روی بخاری و یا شومینه و یا شوفاژ می گذاریم تا خشک و سفت شود. ( برخی افراد در تهیه این دسر خوشمزه بجای اب از شیر استفاده می کنند که اختیاری است اما مزه برنجک بهتر می شود).
مرحله سوم تهیه برنجک شمالی:
سپس در این مرحله داخل یک تابه روغن مایع می ریزیم و تابه را روی گاز می گذاریم و زیر گاز را روشن می کنیم و اجازه می دهیم تا روغن خوب داغ شود و سپس برنج را داخل روغن همراه با کمی نمک می ریزیم . ابتدا شعله گاز را زیاد می کنیم و وقتی برنج شروع به باد کردن و تکان خوردن داخل تابه و حرکت کردن، کرد زیر شعله گاز را کم می کنیم و برنج را با قاشق مرتب هم می زینم تا ته نگیرد و نسوزد و همه برنجها تک تک سرخ و طلایی رنگ شوند. اگر برنج را ارام هم بزنیدو یا مدام ان را هم نزیند، برنجک شما سفت می شود.
مرحله چهارم تهیه برنجک شمالی:
سپس در این مرحله وقتی برنجها در روغن سرخ شدند و رنگ انها طلایی شد انها را در یک ظرف می ریزیم و اجازه می دهیم تا خنک شود و ان را برای عصرانه همراه خانواده میل می کنیم. و اگر بخواهیم انها را برای مدت طولانی این برنجک را نگه داریم ان را در ظرف در بسته قرار می دهیم تا تردی ان حفظ شود و رطوبت را به خود جذب نکند.
مرحله پنجم تهیه برنجک شمالی( اختیاری):
این مرحله کاملا اختیاری است و در مورد نحوه تهیه شربت برنجک است و در صورت تمایل می توان ان را روی برنجک ریخت. برای تهیه ان ابتدا 1/2 پیمانه شکر را با 1/5 پیمانه اب مخلوط می کنیم و ان را داخل قابلمه می ریزیم و قابلمه را روی گاز می گذاریم تا اب جوش اید و غلیظ شود تقریبا بعد از 15 دقیقه از جوشیدن شکر و اب و قوام یافتن انها سر گاز، 2 قاشق غذاخوری ابلیمو را به قابلمه شربت اضافه می کنیم و بعد از 3 دقیقه ان را از روی گاز بر می داریم و گاز را خاموش می کنیم.
مرحله ششم تهیه برنجک شمالی( اختیاری):
سپس در این مرحله برنج سرخ شده را داخل شربت می ریزیم و هم می زینم و اجازه می دهیم تا سرد شود. وقتی سر شد ان را با چاقو برش می زنیم و می خوریم.
منبع: مامی فود


طرز تهیه برنجک شمالی

 
آخرین ویرایش توسط مدیر:
  • تشکر
Reactions: Parmida_viola و Tabassoum

M O B I N A

سرپرست بخش فرهنگ و ادب
عضو کادر مدیریت
کاربر V.I.P انجمن
سرپرست بخش
ناظر کتاب
منتقد انجمن
  
  
عضویت
3/4/21
ارسال ها
25,243
امتیاز واکنش
64,123
امتیاز
508
سن
19
محل سکونت
BUSHEHR
زمان حضور
272 روز 9 ساعت 46 دقیقه
نویسنده این موضوع
طرز تهیه عدس برشته شده

ترکیبی از مواد لازم زیر به مقدار دلخواه تهیه کنید.

  • برنج یا نیم دانه
  • گندم
  • عدس
  • کنجد
  • نمک
برنج، گندم و عدس رو پاک میکنیم، هر کدوم رو جدا جدا میشوریمش بعد یکی دو ساعت با آب ولرم و یخورده نمک میزاریم بمونه.(هرکدوم جدا جدا)

آماده کردنش هم کاری نداره، تو گیلان حرفه ای ها این تنقلات رو تو تابه سفالی و روی آتیش درست میکنن اما تو خونه رو گاز و تو تابه رویی هم میشه.(من تو تفلون هم امتحان کردم و شد.)

تابه رو روی گاز میزاریم تا خوب خوب داغ بشه، دقت کنید که اگه تابه خوب داغ نشده باشه برنج و گندم و عدس سفت میشن و به هیچ عنوان قابل خوردن نیستن.

پس تابه رو خوب گرم میکنیم، آب برنج و عدس و گندم رو هم کاملا میگیریم، دوباره نمیشوریمش که نمکش گرفته شه خشک خشک هم نباید باشن فقط کافیه اون آب ولرمی رو که گذاشته بودیم تا برنج و گندم و عدس توش خیس بخورن کاملاً خالی کنیم.

هرکدوم این مواد رو به طور جداگانه تفت بدین، از زمانی که هرکدوم از این مواد رو داخل تابه ریختین مکرراً همش میزنین و هر دو سه دقیقه یک بار تابه رو تکونش میدین(مثل حالت پفیلا درست کردن)

وقتی رنگ برنج طلایی شد، و سطحش ورم های کوچولو کوچولو کرد برنجمون آمادس، واسه محکم کاری چند دونش رو بچشنین تا ببینید نرم شده یا نه.

وقتی آماده شد، سریع از توی تابه به یه ظرف دیگه انتقالش بدین چون اگه تو تابه بمونه سیاه میشه، واسه تفت دادن گندم هم همین مراحل رو طی میکنیم، وقتی رنگ گندم تیره شد بچشیدش ببینید ترد شده یا نه، تایم تفت دادن گندم بیشتر از برنجه و تایم تفت دادن عدس از هردوی اینها بیشتر.

اما کنجد (از کنجد خام استفاده کنید) یکی دو دور که توی تابه داغ وول بخوره آماده میشه.

بعد مواد رو باهم ترکیب و نوش جان کنید.

میتونید پفیلا و نخود شور و نقل هل دار و مقدار کمی تخمه آفتابگردان یا انواع مغز ها مثل بادام و گردو هم با مواد ترکیب کنید و واسه پذیرایی از مهمون ازش استفاده کنید.


طرز تهیه برنجک شمالی

 
  • تشکر
Reactions: Tabassoum
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا