خوش آمدید به رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی

رمان ۹۸ با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی و تقویت قلم عزیزان ایجاد شده است.
هدف ما همواره ایجاد محیطی گرم و صمیمی و دوستانه بوده
برای مطالعه کامل رمان‌ها و استفاده از امکانات انجمن
به ما بپیوندید و یا وارد انجمن شوید.

Meysa

مدیر تالار سرگرمی
عضو کادر مدیریت
مدیر تالار انجمن
  
عضویت
1/8/21
ارسال ها
4,189
امتیاز واکنش
38,076
امتیاز
443
سن
16
محل سکونت
قصر نوتلا
زمان حضور
101 روز 8 ساعت 18 دقیقه
نویسنده این موضوع
پیش‌قلعه از شهرهای استان خراسان شمالی است که در بخش مانه شهرستان مانه و سملقان قرار گرفته است و در سال ۱۳۹۵ ، تعداد ۲۰۰۱ نفر جمعیت داشته است.
بخش مانه به عنوان بزرگترین بخش شهرستان استان خراسان شمالی محسوب می شود. شهر پیش قلعه مرکز بخش مانه است و در حدود ۱۵ کیلومتری شمال شهر آشخانه واقع شده‌است.
سد شیرین‌دره، بزرگترین سد خراسان شمالی در بخش مانه و بخشی از کشتزارهای پیرامون پیش‌قلعه را آبیاری می‌کند. در این زمینه، مجتمع گلخانه‌ای مانه و سملقان با ۵۰۰هکتار مساحت ، در مجاورت شهر پیش‌قلعه ایجاد شده‌است. البته با طرح ایجاد کارخانه سیمان در نزدیکی این مجتمع مسئله آلوده شدن کشاورزی منطقه نیز مطرح شده‌است.
در ابتدای ورود به پیش قلعه یک میدان وجود دارد که بعد از آن یک سرازیری به سمت بازار است. بیشتر بخش های دولتی مانند شهرداری در این حد فاصل قرار دارد. پاسگاه انتظامی و جایگاه سوخت نیز در ورودی شهر قرار دارد.
در بخش شرقی شهر پیش قلعه رودخانه ای در داخل آن جریان دارد که منشا آن از روستای درکش است. رودخانه درکش بعد از عبور از پیش قلعه به رودخانه اترک می ریزد. رودخانه اترک از بخش شمالی پیش قلعه عبور می کند و فاصله چندانی با شهر ندارد. رودخانه درکش بعد از ماه ها خشکی در فروردین 1398 بعد از بارندگی های کشوری دارای آب شد.
یک پل بتنی بر روی رودخانه درکش قرار دارد. آن طرف پل به سمت شرق قبرستان پیش قلعه قرار دارد.

سد شیرین دره
دریاچه سد شیرین دره در ۶۵ کیلومتری شمال غربی شهر بجنورد و در محدوده شهرستان مانه و سملقان قرار دارد. سد شیرین دره یکی از بزرگ‌ترین سدهای استان خراسان شمالی به‌شمار می‌رود که بر روی رودخانه شیرین دره (یکی از سرشاخه‌های رود اترک)، برای کنترل و مهار سیلاب‌ها، تامین آب آشامیدنی مورد نیاز بجنورد و روستاهای مسیر خط انتقال، تامین آب مورد نیاز صنایع و همچنین تامین آب لازم برای بهبود و توسعه کشاورزی زمین‌های پایین دست ساخته شده است. عملیات احداث این سد در مهر ماه سال ۱۳۷۵ آغاز شد و در فروردین ماه سال ۱۳۸۴ به پایان رسید
از فعالیت‌های تفریحی و گردشگری رایج در این دریاچه می‌توان به شنا، قایقرانی و ماهیگیری اشاره کرد.

منبع: جاذبه


جاذبه های شهر پیش قلعه

 
  • تشکر
Reactions: FaTeMeH QaSeMi
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا