خوش آمدید به رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی

رمان ۹۸ با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی و تقویت قلم عزیزان ایجاد شده است.
هدف ما همواره ایجاد محیطی گرم و صمیمی و دوستانه بوده
برای مطالعه کامل رمان‌ها و استفاده از امکانات انجمن
به ما بپیوندید و یا وارد انجمن شوید.

Parmida_viola

مدیر آزمایشی تالار خانواده و زندگی
مدیر آزمایشی
گرافیست انجمن
  
عضویت
3/10/21
ارسال ها
1,756
امتیاز واکنش
6,701
امتیاز
233
محل سکونت
Sicily, italy
زمان حضور
29 روز 15 ساعت 18 دقیقه
نویسنده این موضوع
به نام خالق زیبایی ها!
شهرستان دره‌شهر از شهرستان های استان ایلام و در جنوب شرق استان در کنار رشته کوه کبیر و میان رودخانه سیمره و کبیرکوه واقع شده است و در 120 کیلومتری شرق استان ایلام قرار گرفته است . جمعیت دره شهر نزدیک به 50 هزار نفر و شغل اکثر مردم دره شهر کشاورزی و دامداری می باشد. این شهرستان در سی کیلومتری شهرستان آبدانان و 40کیلومتری شهرستان پلدختر از استان لرستان قرار گرفته است و دارای طبیعت بسیار زیبا و گرمسیری می باشد که در فصول زمستان و بهار دارای هوای متعادل و خوشایند است. تپه و قلعه‌های تاریخی این شهر از جذاب‌ترین مکان‌های دیدنی استان ایلام محسوب می‌شوند که سالانه گردشگران بسیار زیادی برای بازدید از این اثرات زیبا و قدیمی به شهرستان دره شهر سفر می‌کنند.


شهر باستانی ماداکتو یا سمیره

شهر تاریخی سیمره از شهرهای تاریخی استان ایلام است و در حاشیه غربی شهر دره‌شهر قرار دارد. این اثر تاریخی که بزرگ‌ترین محوطه تاریخی در سطح استان ایلام است بالغ بر ۲۰۰ هکتار وسعت در ضلع غربی و جنوب غربی شهر دره شهر قرار دارد و جزو اولین آثار ثبت شده در فهرست آثار ملی کشور است. این شهر مربوط به اواخر دوره‌ی ساسانی و قرون اولیه اسلامی است و مرکز ایالت مهرجانقذق یا مهرجانکدک بوده‌ است به عبارتی پایتخت تابستانی آن دوره بوده‌ است. دره شهر به دلیل فراوانی و تنوع قلعه‌های تاریخی در محدوده شهرستان، به شهر قلعه‌های ایران شهرت دارد.

5217112-768x414.jpg


تپه کوزه گران

تپه یا - کوزه گران در حدود ۵/۵ کیلومتری تپه تیخان ( تیغن ) واقع شده و قدیمی تر و بزرگتر از تپه تیخان است. قدمت این تپه به اواخر هزاره سوم پیش از میلاد می رسد ، ولی طبقه اول این تپه به دوره ساسانی مربوط است . سفالهای رنگین و منقوشی از طبقه زیرین تپه بدست آمده است . نقش سفال ها ، بیشتر از نوع پرندگان و بز کوهی است .قسمتی از طبقات پایین این تپه به گورستانی اختصاص داشته است که چند نوع گور در آن باقی مانده است . در بعضی از گورها استخوانهای مردگان را در کوزه ها ریخته و در مکانهای سفید کاری شده دفن کرده اند .


قلعه پور اشرف (شیخ مکان)

این بنا بیش از 150 سال قدمت دارد و به میر سید محمد خان پور اشرف تعلق داشته است. در حال حاضر قسمت های اعظم بنا فرو ریخته، ولی آثار کلی ساختمان هم چنان محفوظ مانده. در سمت باختر داخل تنگه و در دست اندازهای کوه، حصاری محکم از قلوه سنگ وگچ، با ظرافتی خاص احداث شده. مشخصات معماری بنا و مصالح به کار رفته در آن نشان می دهد که قلعه از آثار دوره قاجار است. در میان تنگه و در مقابل قلعه شیخ، در مسیر جریان آب رودخانه، بقایای یک آسیاب آبی بر جای مانده است که گفته می شود در زمان های گذشته قابل استفاده بوده ولی در حال حاضر تخریب شده است. این اثر به اواسط دوره اسلامی و شاید قبل از آن مربوط باشد. این دژ مستحکم از سمت غربی به دیواره کوه تکیه زده و دیواره شرقی آن با سنگ و گچ تا بالاتر از سطح بام قلعه بنا شده است. دیوار دژ دارای چند کنگره و دژ دیده بانی می باشد و برای تنگه و دیواره محافظ خوبی به شمار می آید. ارتفاع دیوار دژ از بلندترین نقطه 5/14 متر است. دژ چهار اتاق و تنها یک در ورودی از ضلع شمالی دارد. از پشت بام دژ 17 پله از کوه کنده شده که به انتهای جنوبی دیوار شرق و محل دیده بانی منتهی می شود. این دریچه دیده بانی دایره ای شکل است و از آنجا معبر و تنگه به خوبی قابل مشاهده است.


b2f334c4a82797b21bdf29211cd0f2a5.jpg



انبارهای تاریخی روستای زید

به زید که رسیدید دره های بزرگ و شگفت انگیز روستا اولین جایی است که به شما خوش آمد می گویند و شما را به طبیعت دیدنی این روستا دعوت می کنند. در این دره ها که تعداد آنها به 5-6 دره می رسد، صخره هایی را روبروی هم می بینید که در دل آنها، انبارهایی برای ذخیره گندم ساخته شده است. انبارهای تاریخی دیگر هم در کنار این انبارها خواهید دید که مخصوص ذخیره نمک هستند و به کمی دورتر از انبارهای گندم ساخته شده اند. این انبارها طوری طراحی شده اند که گندم‌ها را تا سه سال به خوبی نگه دارند بدون آنکه فاسد شده و از بین بروند. تعداد این انبارها در روستا به 30 عدد می رسد و مهم ترین انگیزه زیدی ها از ساخت این انبارهای صخره ای، بعد از حفظ و نگهداری گندم سالم، محافظت آنها از دست راهزنان بوده است. اوج ساخت و ساز و کاربرد این انبارها به دوران اسلامی به خصوص صفویه و قاجاریه برمی گردد.


f03f15-25756882.jpg


قلعه ارمو

در روستای ارمو دره شهر بخشی از یک بنا در محل قبرستان باستانی ارمو باقی مانده است که به نظر می رسد آثار یک قلعه باستانی باشد. از دیگر قلعه های شهرستان دره شهر می توان به قلعه کلم، قلعه تیغن، قلعه ماژین اشاره کرد.

قلعه جهانگیر آباد

قلعه جهانگیر آباد بنایی است متعلق به دوران پهلوی و والیان پشتکوه که توسط خوانین منطقه (میرهای هاشمی)در جنوب شهر تاریخی دره شهر و حاشیه روستای جهانگیر آباد ساخته شده است. بنا دارای پلان مربع مستطیل است.مصالح بکار رفته در این قلعه قلوه سنگهای رودخانه ای و ملات گچ می باشد.این بنا بطور کلی دارای ۶ اتاق،۲ ایوان و یک راهرو و دو زیرزمین می باشد.

پل گاومیشان (پل سیمره)

در شهرستان دره شهر یک پل از دوره ساسانیان به یادگار مانده است که در نوع خودش بسیار دیدنی می باشد. این پل در بین مردم منطقه به گاومیشان معروف است و به دلیل آنکه دو رود پر آب زال و سیمره در این منطقه به هم می رسند آب و هوایی بی نظیر و فرحبخش دارد. این منطقه یکی از ییلاق های اهالی منطقه و البته مسافران این شهر است . پل تاریخی گاومیشان از پنج چشمه بزرگ تشکیل شده است، که در حال حاضر فقط یکی از این چشمه ها سالم می باشد.

-768x512.jpg


پل چم نمشت

بقایای این پل در حدود ۴ کیلومتری شمال شهرستان دره شهر ، بر روی رودخانه سیمره واقع گردیده است. این پل به هنگام آبادانی ، سیمره و طرهان را به یکدیگر مربوط می ساخته و به نظر می رسد که از ساخته های دوره ساسانی و مرتبط با آثار ساسانی دره شهر باشد.پل چم نمشت ، در قسمت عریض تر مسیر رودخانه احداث شده و در اصل حدود ۱۸ دهانه داشته که عرض هر یک از آنها به ۱۵ متر (این مقدار ظاهراً با احتساب قطر پایه ها است و با توجه به طول پل ، دهانه ها نمی توانستند چنین عرضی داشته باشند) و طول تمام پل به ۲۷۰ متر می رسیده است. هر پایه پل ۶×۹ متر وسعت داشته و بر بالای تعدادی از پایه های شمالی ، دهانه های کوچکتری تعبیه شده بوده است. تخته سنگ هایی که در ساختمان پایه ها به کار رفته ، تا یک متر عرض و بیش از آن طول داشته است. طاق های پل با آجر برپا شده بوده اند.

big.s3ib2tsz.bmq_-768x542.jpg


منبع: تاپ تراول













معرفی جاذبه‌های گردشگری شهرستان دره‌شهر

 
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا