خوش آمدید به رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی

رمان ۹۸ با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی و تقویت قلم عزیزان ایجاد شده است.
هدف ما همواره ایجاد محیطی گرم و صمیمی و دوستانه بوده
برای مطالعه کامل رمان‌ها و استفاده از امکانات انجمن
به ما بپیوندید و یا وارد انجمن شوید.

~XFateMeHX~

کاربر برتر
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
6/4/20
ارسال ها
7,079
امتیاز واکنش
10,095
امتیاز
428
زمان حضور
35 روز 22 ساعت 26 دقیقه
نویسنده این موضوع
هوندا جاز (فیت) ۲۰۲۰ مجهز به فناوری هیبریدی e:HEV، از پیشرانه چرخه اتکینسون بنزینی ۱/۵ لیتری در ترکیب با موتور الکتریکی بهره می‌برد و مصرف سوخت آن در شهر حدود ۴ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر است.

خودرو هوندا جاز e:HEV مدل ۲۰۲۰، پلاگین هیبریدی یا خودروی الکتریکی متداول نیست، اما به اندازه کافی جالب و خوب است که نوشتن درباره‌‌ی آن را توجیه کند. درواقع هوندا جاز ۲۰۲۰ خودرو هیبریدی بسیار غیرمعمولی است که از برخی جهات به ابرخودرو قدرتمند کونیگزگ رگرا شباهت دارد، درحالی‌که در برخی موارد دیگر بسیار شبیه به خودروهای الکتریکی افزاینده ظرفیت پیمایش عمل می‌کند.


مدل ۲۰۲۰، چهارمین نسل هوندا جاز است که در ایالات متحده با نام هوندا فیت (Fit) به فروش می‌رسد. بااین‌حال، مدل کاملا جدید دیگر در ایالات متحده و اروپا فروخته نمی‌شود و فقط در قالب نسخه‌ی غیرمعمول هیبریدی e:HEV وجود دارد. پیشرانه‌های هیبریدی e:HEV در بازار برخی ایالت‌های آمریکا موجود هستند، اگرچه در اروپا عرضه نمی‌شوند.

چه چیزی سیستم هیبریدی e:HEV را خاص می‌کند؟ این سیستم اولین محصول از سری جدید خودروهای هیبریدی غیر پلاگین هوندا به شمار می‌رود و دارای برخی ویژگی‌های خاص است. اولاً اگرچه ممکن است دارای پیشرانه ۴ سیلندر ۱/۵ لیتری بنزینی با چرخه اتکینسون باشد، پیشرانه بیشتر اوقات برای حرکت دادن چرخ‌ها استفاده نمی‌شود.

پیشرانه در این نوع خودروی هیبریدی، کاملا به‌عنوان ژنراتور عمل می‌کند و فقط در صورت نیاز به ثابت ماندن میزان شارژ باتری در محدوده مشخص (زیر ۱ کیلووات ساعت)، آن را شارژ خواهد کرد. به عبارت دیگر، هر گاه میزان شارژ باتری کاهش پیدا کند، پیشرانه وارد عمل می‌شود و آن را به بالاتر از سطح مشخص ۱ کیلووات می‌رساند. باتوجه‌به اینکه باتری واقعاً کوچک است، پیشرانه به‌طور مکرر وارد عمل خواهد شد؛ بنابراین فقط می‌تواند در حالت استفاده از برق، خودرو را تا مسافتی حدود ۱ مایل (۱/۶ کیلومتر) برساند.

بااین‌حال، مصرف سوخت هوندا جاز ۲۰۲۰ خیلی زیاد نیست و حتی اگر بیشتر اوقات پیشرانه روشن باشد، در نهایت مصرف سوخت آن تقریبا نصف مصرف سوخت نسخه معمولی بنزینی هنگام رانندگی در شهر است.

هوندا ادعا می‌کند که مصرف سوخت این خودرو در شهر حتی می‌تواند به کمتر از ۴ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر هم برسد. برخی کارشناسان که با این خودرو رانندگی کرده‌اند، موفق شده‌اند طی رانندگی شهری حدود ۴/۴ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر مصرف کنند. اگر هوندا جاز بدون استفاده از شاژر باتری مورد استفاده قرار گیرد، بسیار کارآمدتر از برخی مدل‌های پلاگین هیبریدی است.


نگاهی عمیق به خودروی هیبریدی هوندا جاز (فیت) 2020

 

~XFateMeHX~

کاربر برتر
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
6/4/20
ارسال ها
7,079
امتیاز واکنش
10,095
امتیاز
428
زمان حضور
35 روز 22 ساعت 26 دقیقه
نویسنده این موضوع
چرخ‌ها تقریبا منحصراً توسط موتور الکتریکی با قدرت ۱۰۹ اسب‌بخار حرکت می‌کند (تقریبا به همان اندازه پیشرانه چهار سیلندر، اما با گشتاور تقریبا دو برابر ۲۵۳ نیوتن‌متر). تنها زمانی چرخ‌ها واقعاً توسط پیشرانه بنزینی رانده می‌شوند که خودرو در سرعت‌های بالا باشد و قدرت پیشرانه مستقیماً به چرخ‌ها متصل ‌شود. بنابراین وقتی راننده پدال گاز را از حالت سکون تا ته فشار دهد، تنها عامل محرک چرخ‌های جلو کاملا ناشی از موتور الکتریکی است. در اصل، پیشرانه بنزینی چهار سیلندر فقط به‌عنوان ژنراتور استفاده می‌شود، به‌خصوص اگر راننده در شهر و با سرعت‌‌های کم رانندگی کند.

هوندا می‌گوید که این خودرو از جعبه‌دنده e-CVT بهره می‌برد، اما این نام‌گذاری کمی غلط است. هیچ‌گونه انتقال قدرت متغیر پیوسته (CVT) واقعی وجود ندارد و اساساً این جعبه‌دنده شبیه‌سازی شده است. وقتی پدال گاز تا ته فشار داده شود و پیشرانه بنزینی به کار بیفتد، به‌نظر می‌رسد CVT به حداکثر قدرت رسیده و در همان حالت باقی می‌ماند (البته هوندا احساس می‌کرد که باید حالت تعویض دنده آن را هم شبیه‌سازی کند)؛ اما به یاد داشته باشید که پیشرانه فقط به‌عنوان ژنراتور عمل می‌کند و چرخ‌ها را نمی‌چرخاند.

بنابراین جعبه‌دنده به نوعی شبیه CVT رفتار می‌کند، اما به‌طور دقیق خود CVT نیست. همان‌طور که قبلا اشاره شد، این واقعیت که پیشرانه بنزینی فقط در سرعت‌‌های بالا مستقیماً چرخ‌ها را می‌چرخاند، مشابه ابرخودرو کونیگزگ رگرا است. نسبت دنده در این شرایط تقریبا معادل دنده اوردرایو در سرعت‌های بالا خواهد بود که مطمئناً با تنظیمات کونیگزگ رگرا یکسان نیست؛ زیرا در کونیگزگ، پیشرانه حتی در سرعت‌های پایین و در هنگام تأمین گشتاور اضافی توسط موتورهای الکتریکی هم به چرخ‌ها اتصال دارد، اما این تنها سیستم موجود شبیه به آن در بازار است.

سایر بخش‌های هوندا جاز (فیت) به امکانات و تجهیزات اولیه موجود در نسل‌های قبلی وفادار باقی می‌مانند. در داخل کابین فضای زیادی برای سرنشینان و بار وجود دارد و این خودرو دارای صندلی نیمکتی تاشو در عقب و جالیوانی‌ گرم و سرد شونده است. در مقایسه با نسل‌های قبلی، فضای داخل کابین با امکانات بیشتر تجهیز شده است و سیستم سرگرمی، کیفیت بسیار بهتری نسبت به قبل دارد.


نگاهی عمیق به خودروی هیبریدی هوندا جاز (فیت) 2020

 

~XFateMeHX~

کاربر برتر
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
6/4/20
ارسال ها
7,079
امتیاز واکنش
10,095
امتیاز
428
زمان حضور
35 روز 22 ساعت 26 دقیقه
نویسنده این موضوع
در حال حرکت، خودرو اصلا سریع به‌نظر نمی‌رسد، اما درواقع چنین نیست. راننده و سرنشینان اصلا احساس نمی‌کنند که سرعت بالا می‌رود ولی اگر به سرعت‌سنج نگاه کنند، شاید متعجب شوند که سرعت واقعی خودرو چقدر است. به یاد داشته باشید، محرک این خودرو یک موتور الکتریکی با تحویل گشتاور فوری است (هرچند در مقایسه با برخی از خودروهای الکتریکی واقعی، تا حدودی ضعیف به‌نظر می‌رسد).

به‌طور کلی، نسل چهارم خودروی هیبریدی هوندا جاز ۲۰۲۰ راهی آسان و بسیار مقرون‌به‌صرفه برای جابجایی و حمل‌ونقل در شهرهای شلوغ برای کسانی است که می‌خواهند سوار خودروی برقی شوند؛ اما نمی‌خواهند با زحمت شارژ هر چند روز یک‌بار آن کنار بیایند. کیفیت اصلی خودرو باید به بهره‌وری آن نظر داشته باشد، اما کاربردی بودن در درجه دوم اهمیت دارد.

هوندا جاز ۲۰۲۰ از صندلی‌ها و روکش پارچه‌ای بسیار دلپذیری بهره می‌برد که معمولا مواد اولیه آن در خودروهای بسیار گران‌قیمت استفاده می‌شود. سیستم سرگرمی و اطلاعاتی خودرو نیز سریع و کارآمد است و هیچ تأخیری ندارد و سیستم‌های کمکی ایمنی فعال نیز کار خود را بسیار خوب و بدون اشتباه انجام می‌دهند. این خودرو همچنین ورود و خروج بدون کلید را ارائه می‌دهد که زندگی با آن را به تجربه‌ای بسیار لـ*ـذت‌بخش تبدیل کرده است. درواقع هوندا جاز، گزینه‌ای عالی برای جلوگیری از خرید کراس‌اورهای کوچک به شمار می‌رود.

ارتفاع خودرو در کل نسبت به مدل قبلی کمی (۱۳/۶ سانتی‌متر) کاهش یافته است، اما فاصله کف خودرو تا زمین (۱۱ سانتی‌متر) کمی افزایش می‌‌یابد. قطر دایره چرخش نیز از ۱۱/۲ متر به ۱۰/۱ متر کاهش یافته است و مانور خودرو را در فضاهای تنگ بسیار آسان می‌کند.

هوندا با تمرکز بر تلاش برای فروش هرچه بیشتر کراس‌اورهای کوچک خود مانند HR-V، اعلام کرد که قصد فروش نسل چهارم جاز/فیت را در ایالات متحده ندارد. اما شاید این حرکت اشتباهی باشد، زیرا هوندا HR-V واقعاً در برخی موارد قابل مقایسه با جاز نیست. از جمله این موارد می‌توان به کاربردی و مقرون‌به‌صرفه بودن و استفاده از فناوری هیبریدی اشاره کرد که با خرید HR-V نمی‌توان به آن دست یافت.

منبع: زومیت


نگاهی عمیق به خودروی هیبریدی هوندا جاز (فیت) 2020

 
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا