نویسنده این موضوع
دلکو چیست؟
دلکو دستگاهی است که زمان ایجاد جرقه را باتوجهبه شرایط کارکرد پیشرانه مانند حالت شتابگیری، زیر بار و... تنظیم و سپس جریان برق فشار قوی را بین شمعهای پیشرانه توزیع میکند. دلکو سه وظیفهی عمده برعهده دارد:
در دلکو
جنس در دلکو از پلاستیک فشرده یا موادی است که درمقابل عبور جریان برق فشار قوی و حرارت مقاوم هستند. در دلکو یک ترمینال مرکزی دارد که برق فشار قوی از کویل به این ترمینال وارد میشود. به تعداد سیلندرهای پیشرانه نیز ترمینالهایی درکنار ترمینال مرکزی وجود دارد که این ترمینالها جریان برق فشار قوی را از چکش برق دریافت کرده و بهوسیلهی وایر شمع به شمعهای پیشرانه میرسانند.
در دلکو بههیچوجه نباید ترک یا شکستگی داشته باشد؛ چون اگر شکستگی یا ترک در آن وجود داشته باشد، برق فشار قوی ازطریق ترک به بدنه منتقل میشود یا افت ولتاژ بهوجود میآید و همچنین احتمال نشت جریان برق فشار قوی به ترمینالهای مجاور وجود دارد.
فنر و زغال دلکو
برای انتقال جریان برق فشار قوی از ترمینال مرکزی کویل به چکش برق، از فنر و زغال استفاده میشود. این فنر و زغال داخل در دلکو است و هنگام بازکردن در دلکو باید از وجود آن اطمینان حاصل کرد. درضمن باید دقت کرد که فنر و زغال از جای خود خارج نشود. وظیفهی فنر این است که همواره زغال را با چکش برق در تماس نگه دارد تا جریان برق فشار قوی ازطریق این فنر و زغال، از ترمینال مرکزی در دلکو به چکش برق انتقال یابد.
توجه به این نکته ضروری است که در مدار ثانویه سیستم جرقهزنی خودرو، باید فقط ولتاژ زیادی وجود داشته باشد و تاحدممکن جریان عبوری از این مدار را کاهش داد. این موضوع باعث خواهد شد تا از ایجاد پارازیت و همچنین ذوبشدن قسمت فلزی چکش برق یا الکترودهای شمع جلوگیری شود. بهمنظور کاهش جریان عبوری از مدار ثانویه سیستم جرقهزنی از مقاومتهایی استفاده میشود که بهطور سری در مدار قرار گرفتهاند و شامل موارد زیر میشوند:
دلکو دستگاهی است که زمان ایجاد جرقه را باتوجهبه شرایط کارکرد پیشرانه مانند حالت شتابگیری، زیر بار و... تنظیم و سپس جریان برق فشار قوی را بین شمعهای پیشرانه توزیع میکند. دلکو سه وظیفهی عمده برعهده دارد:
- تقسیم جریان فشار قوی بین سیلندرها برای جرقهزدن
- تنظیم زمان دقیق جرقهزدن در حالتهای مختلف شتابگیری، قدرت و...
- قطع و وصل مدار اولیه (جریان ضعیف) برای تولید جریان ولتاژ زیاد
- در دلکو
- فنر و زغال دلکو
- چکش برق
- پلاتین
- خازن
- صفحات دلکو
- ميل دلکو
- دستگاه آوانس وزنهای
- دستگاه آوانس خلائی
- بدنه
در دلکو
جنس در دلکو از پلاستیک فشرده یا موادی است که درمقابل عبور جریان برق فشار قوی و حرارت مقاوم هستند. در دلکو یک ترمینال مرکزی دارد که برق فشار قوی از کویل به این ترمینال وارد میشود. به تعداد سیلندرهای پیشرانه نیز ترمینالهایی درکنار ترمینال مرکزی وجود دارد که این ترمینالها جریان برق فشار قوی را از چکش برق دریافت کرده و بهوسیلهی وایر شمع به شمعهای پیشرانه میرسانند.
در دلکو بههیچوجه نباید ترک یا شکستگی داشته باشد؛ چون اگر شکستگی یا ترک در آن وجود داشته باشد، برق فشار قوی ازطریق ترک به بدنه منتقل میشود یا افت ولتاژ بهوجود میآید و همچنین احتمال نشت جریان برق فشار قوی به ترمینالهای مجاور وجود دارد.
فنر و زغال دلکو
برای انتقال جریان برق فشار قوی از ترمینال مرکزی کویل به چکش برق، از فنر و زغال استفاده میشود. این فنر و زغال داخل در دلکو است و هنگام بازکردن در دلکو باید از وجود آن اطمینان حاصل کرد. درضمن باید دقت کرد که فنر و زغال از جای خود خارج نشود. وظیفهی فنر این است که همواره زغال را با چکش برق در تماس نگه دارد تا جریان برق فشار قوی ازطریق این فنر و زغال، از ترمینال مرکزی در دلکو به چکش برق انتقال یابد.
توجه به این نکته ضروری است که در مدار ثانویه سیستم جرقهزنی خودرو، باید فقط ولتاژ زیادی وجود داشته باشد و تاحدممکن جریان عبوری از این مدار را کاهش داد. این موضوع باعث خواهد شد تا از ایجاد پارازیت و همچنین ذوبشدن قسمت فلزی چکش برق یا الکترودهای شمع جلوگیری شود. بهمنظور کاهش جریان عبوری از مدار ثانویه سیستم جرقهزنی از مقاومتهایی استفاده میشود که بهطور سری در مدار قرار گرفتهاند و شامل موارد زیر میشوند:
- مقاومت سیمپیچ ثانویه کویل
- مقاومت وایر مرکزی کویل به در دلکو
- مقاومت زغال در دلکو
- فاصله هوایی بین قسمت فلزی چکش برق و ترمینالهای در دلکو
- مقاومت وایر شمعها
- مقاومت داخلی هر شمع
- فاصله هوایی بین الکترود مرکزی و الکترود بدنه شمع
دلکو چیست و چه وظیفهای در سیستم جرقهزنی خودرو برعهده دارد؟
رمان ۹۸ | دانلود رمان
نودهشتیا,بزرگترین مرجع تایپ رمان, دانلود رمان جدید,دانلود رمان عاشقانه, رمان خارجی, رمان ایرانی, دانلود رمان بدون سانسور,دانلود رمان اربابی,
roman98.com