خوش آمدید به رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی

رمان ۹۸ با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی و تقویت قلم عزیزان ایجاد شده است.
هدف ما همواره ایجاد محیطی گرم و صمیمی و دوستانه بوده
برای مطالعه کامل رمان‌ها و استفاده از امکانات انجمن
به ما بپیوندید و یا وارد انجمن شوید.

~XFateMeHX~

کاربر برتر
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
6/4/20
ارسال ها
7,079
امتیاز واکنش
10,095
امتیاز
428
زمان حضور
35 روز 22 ساعت 26 دقیقه
نویسنده این موضوع
فراوانی گنیس ها

گنیس ها ممکن است از دگرگونی بسیاری از سنگهای آذرین، مانند گرانیت، ریولیت، سینیت، تراکیت، سینیت های نفلینی و یا سنگهای رسوبی مانند ماسه سنگهای فلدسپات دار و گری وک به وجود آِید. به علاوه در هر یک از رخساره هایی که فلدسپات در آن حالت پایدار باشد، گنیس تشکیل می شود. به همین دلیل گنیس ها را می توان فراوانترین سنگهای دگرگونی بعد از انواع شیست ها دانست.

دانه بندی و ترکیب کانی شناسی

با توجه به دانه بندی و ترکیب کانی شناسی دو نوع گنیس های هموژن و هتروژن را می توان از هم مشخص کرد. در گنیس هموژن پراکندگی دانه در سنگ حالت تقریبا یکنواخت دارد ولی در گنیس هتروژن این حالت دیده نمی شود. از اقسام گنیس های هتروژن، گنیس های چشمی و گنیس های نواری را می توان نام برد. در گنیس نواری، لایه های کوارتز- فلدسپات یا فقط فلدسپات با لایه های سرشار از میکا، کلریت، آمفیبول، پیروکسن و غیره به صورت متناوب قرار می گیرند و در گنیس چشمی فلدسپات یا کوارتز و فلدسپات به صورت چشمها یا عدسیهای درشت تر در متن سنگ دیده می شود.

منشا گنیس ها

همانطوری که در بالا ذکر شد، گنیس ها هم می توانند از دگرگونی سنگهای آذرین و هم از دگرگونی سنگهای رسوبی ایجاد شوند به گنیس هایی که منشا ماگمایی یا آذرین دارند ارتوگنیس و به گنیس هایی که منشا رسوبی دارند پاراگنیس گفته میشود. در ارتوگنیس آثار باقیمانده از سنگ والد، همبستگی آن با سنگهای مجاور (در صحرا)، وجود آنکلاوهای قابل تشخیص و بالاخره در جمله همگنی آن منشا ماگمایی آن را تایید می کند. ولی وجود لایه ها با ترکیب متفاوت کانی شناسی (گرافیتی، آهکی، میکادار) نشان دهنده منشا رسوبی آنها، یعنی نوع پاراگنیس است.


گنیس

 

~XFateMeHX~

کاربر برتر
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
6/4/20
ارسال ها
7,079
امتیاز واکنش
10,095
امتیاز
428
زمان حضور
35 روز 22 ساعت 26 دقیقه
نویسنده این موضوع
انواع گنیس ها

گنیس ها اقسام مختلفی دارند که خود هم به ترکیب سنگ والد و هم به شرایط دگرگونی در ارتباط است و شامل موارد زیر می باشد:

  • گنیس کورندون دار که از دگرگونی سنگهای بوکسیت یا لاتریتی به وجود می آید و در آن کورندون- منیتیت و سیلیمانیت نیز دیده می شود.
  • گنیس دیستن دار که معرف فشار زیادتر و درجه حرارت کمتر نسبت به گنیس های سیلیمانیت داراست.
  • گنیس کوردیریت دار که معرف درجه شدید دگرگونی سنگهای رسی غنی از کلریت و مونتموریونیت است و غالبا همراه با سیلیمانیت دیده می شود.
  • گنیس گرونا دار: در بسیاری از گنیس ها گارنت یافت میشود که غالبا از نوع آلماندن- پیروپ اند.
  • گنیس گرافیتی که در بعضی حالات از تبدیل شیست های گرافیتی به وجود می آید و چون محیط احیا کننده را مشخص می کند لذا در آن می توان پیریت یا پیروتین را ملاحظه نمود.
  • گنیس کلسیک عبارتست از سنگهای کلسیک فولیاسیون داری است که در آن کانیها مانند دیوپسید، گروسولار و پلاژیوکلاز کلسیم دار، یافت میشود.
  • گنیس پیروکسن دار که از دگرگونی سنگهای آذرین بازیک در رخساره گرانولیت ایجاد می شود.
  • گنیس تزریقی که معرف تزریق و نفوذ مواد مذاب به داخل سنگ است که در حاشیه بعضی از باتولیتها دیده می شود.
فابریک گنیسی

فابریک گنیسی نوعی از فابریک نواری است که از نوارهای متناوب روشن و تیره رنگ تشکیل شده باشد. این سنگها دانه درشت بوده و در نمونه دستی و مقاطعه میکروسکوپی به آسانی قابل تشخیص می باشند. نوارهای روشن معمولا از کانیهای کوارتز و فلدسپات تشکیل شده و فابریک موزاییکی دارند. در صورتی که نوارهای تیره ممکن است از نوع پیروکسن، آمفیبول و یا میکا باشد. ضخامت نوارها متغیر است و ممکن است در حد میلی متر تا متر و یا بیشتر باشد.

منبع: رشد


گنیس

 
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا