نویسنده این موضوع
مقدمه
صدا وسیله عمده ارتباطات است، وقتی به صورت موسیقی باشد ظاهرا مطلوب به نظر میرسد. لیکن آلودگی صوتی ، با ترازهای نامطلوب ، مسأله بسیار مهم جوامع پیشرفته است. اینک مقررات ترازهای مجاز نوفه را که بـ*ـو*سیله خودروهای کوچک و بزرگ در شاهراهها تولید میشوند، محدود میکند. حدود شدت مجاز برای نواحی مجاور یک شاهراه ، 70 دسی بل و داخل محیط کار ، 55 دسی بل است.
صدا میتواند عملکرد انسان ، خواب ، استراحت و ارتباط را آشفته کند، میتواند باعث از بین رفتن شنوایی و ایجاد آثار روانشناسی و فیزیولوژیکی (ساختمان بدن) و حتی واکنشهای پاتولوژیکی (در مقابل نور) گردد. اما بخاطر پیچیدگی و برهمکنش صدا با عوامل دیگر محیطی تحقیقات و تجزیه و تحلیل مستقیم آن امکان ندارد. شاید مهمترین موضوع ، صداهای صنعتی و آثار آن باشد وکاملا واضح است که باید برنامههایی برای حفظ شنوایی و مراقبت صدای محیط وجود داشته باشد. بجز صدای در کارگاههای صنعتی که باعث آثار سوء بر کارگران میشود، صداهای ناشی از ترافیک جادهها منبع اصلی صداهایی است که ممکن است باعث آشفتگی وآثار سوء بر تمامی افراد شود. همچنین برای افرادی که در همسایگی فرودگاهها زندگی میکنند صدای هواپیماها یکی از منابع اثر سوء است.
ماهیت صوت
صدا از ارتعاشات مکانیکی (نیروی مقاوم) اجسام و مولکولهای هوا بوجود میآید و به صورت امواج طولی جابجا میشود و با واحدهای وابسته به انرژی اندازه گیری میشود. خروجی یک چشمه صوتی بر حسب وات اندازه گیری میشود و شدت صدا در یک نقطه از فضا با نرخ فلوی انرژی در واحد سطح ، یعنی وات بر متر مربع اندازه گیری میشود. شدت ، متناسب با میانگین مربعی از فشار صوت است و چون دامنه تغییرات آن وسیع است بر حسب دسی بل بیان میشود.
از آنجا که آثار صوت شدیدا به فرکانس (بسامد) ارتعاشات بستگی دارد، تحلیل طیفی در اندازه گیری صوت بسیار مهم است. تجزیه و محاسبه نشان میدهد که مقدار شدت با سه عامل نسبت مستقیم دارد: با مجذور دامنه ارتعاش ، با مجذور فرکانس و با وزن مخصوص محیط.
صدا وسیله عمده ارتباطات است، وقتی به صورت موسیقی باشد ظاهرا مطلوب به نظر میرسد. لیکن آلودگی صوتی ، با ترازهای نامطلوب ، مسأله بسیار مهم جوامع پیشرفته است. اینک مقررات ترازهای مجاز نوفه را که بـ*ـو*سیله خودروهای کوچک و بزرگ در شاهراهها تولید میشوند، محدود میکند. حدود شدت مجاز برای نواحی مجاور یک شاهراه ، 70 دسی بل و داخل محیط کار ، 55 دسی بل است.
صدا میتواند عملکرد انسان ، خواب ، استراحت و ارتباط را آشفته کند، میتواند باعث از بین رفتن شنوایی و ایجاد آثار روانشناسی و فیزیولوژیکی (ساختمان بدن) و حتی واکنشهای پاتولوژیکی (در مقابل نور) گردد. اما بخاطر پیچیدگی و برهمکنش صدا با عوامل دیگر محیطی تحقیقات و تجزیه و تحلیل مستقیم آن امکان ندارد. شاید مهمترین موضوع ، صداهای صنعتی و آثار آن باشد وکاملا واضح است که باید برنامههایی برای حفظ شنوایی و مراقبت صدای محیط وجود داشته باشد. بجز صدای در کارگاههای صنعتی که باعث آثار سوء بر کارگران میشود، صداهای ناشی از ترافیک جادهها منبع اصلی صداهایی است که ممکن است باعث آشفتگی وآثار سوء بر تمامی افراد شود. همچنین برای افرادی که در همسایگی فرودگاهها زندگی میکنند صدای هواپیماها یکی از منابع اثر سوء است.
ماهیت صوت
صدا از ارتعاشات مکانیکی (نیروی مقاوم) اجسام و مولکولهای هوا بوجود میآید و به صورت امواج طولی جابجا میشود و با واحدهای وابسته به انرژی اندازه گیری میشود. خروجی یک چشمه صوتی بر حسب وات اندازه گیری میشود و شدت صدا در یک نقطه از فضا با نرخ فلوی انرژی در واحد سطح ، یعنی وات بر متر مربع اندازه گیری میشود. شدت ، متناسب با میانگین مربعی از فشار صوت است و چون دامنه تغییرات آن وسیع است بر حسب دسی بل بیان میشود.
از آنجا که آثار صوت شدیدا به فرکانس (بسامد) ارتعاشات بستگی دارد، تحلیل طیفی در اندازه گیری صوت بسیار مهم است. تجزیه و محاسبه نشان میدهد که مقدار شدت با سه عامل نسبت مستقیم دارد: با مجذور دامنه ارتعاش ، با مجذور فرکانس و با وزن مخصوص محیط.
آلودگی صوتی و آثار آن
رمان ۹۸ | دانلود رمان
نودهشتیا,بزرگترین مرجع تایپ رمان, دانلود رمان جدید,دانلود رمان عاشقانه, رمان خارجی, رمان ایرانی, دانلود رمان بدون سانسور,دانلود رمان اربابی,
roman98.com