خوش آمدید به رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی

رمان ۹۸ با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی و تقویت قلم عزیزان ایجاد شده است.
هدف ما همواره ایجاد محیطی گرم و صمیمی و دوستانه بوده
برای مطالعه کامل رمان‌ها و استفاده از امکانات انجمن
به ما بپیوندید و یا وارد انجمن شوید.

sima90

عضو جدید انجمن
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
26/9/20
ارسال ها
2
امتیاز واکنش
1
امتیاز
73
سن
43
زمان حضور
1 ساعت 12 دقیقه
نویسنده این موضوع
در تمام نقاط جهان آداب و رسوم مختلف و متنوعی برای ازدواج وجود دارد که کشور ما هم از این قاعده مستثنا نیست. ما در این مقاله قصد داریم برخی از آداب و رسوم ازدواج در استان گیلان را بررسی کنیم. در حالی که در گذشته مراسم ازدواج در فضای باز و حیاط منازل برگذار می شد، اما این روزها موضوع برعکس شده و انتخاب سالن و تالار عروسی توسط عروس و داماد به یکی از مراحل برگذاری مراسم تبدیل شده است.
آیین و مراسم ازدواج در گیلان
در روستاهای گیلان به دلیل مشارکت و همپایی زنان و مردان در امور معیشتی، دخترها و پسران یکدیگر را می شناسند. این شناخت بعدها به انتخاب و سپس در صورت پذیرش خانواده ها به تهیه مقدمات ازدواج منجر می شود. در شهرها معمولاً ازدواج با پا درمیانی خانواده و معرفی چند دختر به پسر مورد نظر صورت می گیرد یا در حمام های عمومی دختر مورد نظر را برانداز کرده و پس از پسندیدن به خواستگاری او می رفتند. با موافقت خانواده طرفین و پس از مراسم خواستگاری، دوره نامزدی آغاز شده وسپس مقدمات عروسی فراهم می شود.
حنابندان
قبل از مراسم عروسی مراسم "حنابندان" در شهرها برگزار می شود که در این مراسم عروس دست و پایش را حنا می بندد.
گیشه بری
با هیجان ترین قسمت از مراسم عروسی بردن عروس به خانه داماد است که به اصطلاح گیشه بری می گویند. در گیلان در مناطق مختلف مراسم گیشه بری با شیوه های خاصی انجام می گیرد. در شرق گیلان، نهالی را از خانه پدر عروس کنده تا عروس به خانه خودش ببرد. این نهال را عروس و داماد، با هم در خانه داماد می کارند. در بعضی از روستاهای غرب و شرق گیلان، مادر عروس خروسی را از مادر داماد گرفته وپای خروس را با رشته های رنگین ابریشمین به پای مرغ می بندد و آن مرغ وخروس را با عروس همراه می کند، سپس پای مرغ و خروس در خانه عروس باز شده و آنها را در لانه کنار هم می اندازند.
نشون اکرده (نشان کردن) :
خانواده پسر در شب صورت گیری با خود یک حلقه نامزدی ، عطر و یک روسری به همراه می آورند و در صورتی که جواب مثبت باشد ، خواهر داماد روسری عروس را بر سرش می گذارد و مادر یا خواهر داماد ، انگشتری را به انگشت عروس آینده نشان می اندازند.
رخته بری :

داماد هنگام نوشتن قرار داد ازدواج متعهد میگردد که معادل مبلغ معینی برای عروس لباس و زیور بخرد لذا یک روز طبق قرار ، عروس و داماد همراه چند اعضای خانواده خود به شهر می روند و داماد پارچه و طلا را که تعهد نموده میخرد و به خانواده عروس تحویل می دهد . یکی از مراسم رایج در این محل قیچی بری (بریدن لباس) نام داشت که سه روز قبل عروسی انجام میگرفت . بدین صورت که مهمانان به غیر از کادو برای عروس ، حنا (خنچه) می آوردند که به نوعی کمک برای عروس و داماد بود (شکر ، گردو ، قند ، برنج ، چای و...) و طرف داماد هم یک گوسفند ، چای ، قند ، چند عدد تخم مرغ ، گردو ، شکر ، روغن ، هیزم و... که برای روز عروسی احتیاج بود را پشت اسب می گذاشتند و زیر یا روی آن پارچه قرمزی می انداختند . بعد از تحویل وسایل و گرفتن انعام ، در حیاط خانه به پایکوبی و پذیرایی مشغول می شدند.
منبع:چچیلاس


جالب ترین سنت های ازدواج در گیلان

 
آخرین ویرایش توسط مدیر:
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا