خوش آمدید به رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی

رمان ۹۸ با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی و تقویت قلم عزیزان ایجاد شده است.
هدف ما همواره ایجاد محیطی گرم و صمیمی و دوستانه بوده
برای مطالعه کامل رمان‌ها و استفاده از امکانات انجمن
به ما بپیوندید و یا وارد انجمن شوید.

sevma

کاربر نیمه فعال
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
31/8/20
ارسال ها
320
امتیاز واکنش
2,399
امتیاز
178
سن
21
زمان حضور
6 روز 8 ساعت 41 دقیقه
نویسنده این موضوع
نام رمان: بغض آسمان
نام نویسنده: سوما غفاری کاربر انجمن رمان ۹۸
ناظر: The unborn
ژانر: عاشقانه، فانتزی، تراژدی
خلاصه‌: همه چیز از آن زمانی آغاز شد که نوزادی متولد شد و پا به جهان گذاشت؛ ولیکن داستان بسیار جلوتر از آن زمان شروع می‌شود. در شب ازدواج پرنسس کلارا، اتفاقی افتاد که تمام پادشاهی را در غم و اندوه فرو برد و هیچ کس انتظار نداشت که تمامی آن اتفاقات، زیر سر یک تازه وارد مرموز به شهر باشد. حال، این تازه وارد با شعله‌های سیاه و آبی رنگش آمده تا آشکار کند که چه چیزی پشت دیوار حافظه پنهان شده و چه کسی آن حقایق و خاطره‌ها را از بین برده. سرانجام، با پیدا شدن سر و کله‌ی شورشی‌ها، زندگی ورق تازه‌ای را باز کرد و بیخیال همه چیز، مبارزه علیه تاج و تـ*ـخت شروع شد


نقد و بررسی رمان بغض آسمان | سوما غفاری کاربر انجمن رمان ۹۸

 
  • تشکر
Reactions: MĀŘÝM، Ryhwn، Z.A.H.Ř.Ą༻ و یک کاربر دیگر

goli.e

کاربر نیمه فعال
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
29/8/20
ارسال ها
494
امتیاز واکنش
3,631
امتیاز
228
زمان حضور
48 روز 13 ساعت 42 دقیقه
بسمه تعالی
نقد و بررسی رمان بغض آسمان اثر sevma
آنچه در کویر زیبا میروید، خیال است!
این تنها درختی است که در کویر خوب زندگی میکند،
مینالد و گل افشاند و گل های خیال!
"حرف هایی برای نگفتن اثر علی شریعتی"

رمان بغض آسمان از معدود رمان های فانتزی است که از قلمی قوی بر خوردار است.
ابته باید گفت که موضوع کلی کلیشه‌ای و قدیمی است. پرنسسی که باید سرزین را نجت دهد و فردی که ه عنوان نفوذی و گرفتن انتقام و کار های گذشته پادشاه به پرنسس نزدیک میشود. اما این مورد ایزادی ندارد و فقط گاهی مواقع مشکل ساز میشود، زمانی که نویسنده از قلمی قوی و خلاقیت برخوردار نباشد. که باید به دلیل این مورد به شما آفرین گفت که موضوعی کلیشه‌ای را به شیوه‌ی درستی از آن حالت کلیشه ‌ای بودن در آوردید. آفرین!

در شروع رمان خلاصه و مقدمه را مشاهده میکنیم.خلاصه‌ای راز آلود، معمایی، سحر آمیز که برای رمانی به ژانر فانتزی عاشقانه بسیار مناسب است و مقدمه ای زیبا قوی و گیرا که خواننده را به ادامه دادن برای خواندن وادار میکند.

در رابـ*ـطه با ژانر های انتخابی شما باید گفت عاشقانه_ فانتزی بسیار مناسب است اما درمورد ژانر تراژدی باید گفت مناسب اثر شما نیست زیرا همانطور که همیشه گفته میشود ژانر تراژدی ژانری است که از همان لحظه اول شروع رمان احساس غم و اندوه و درد فروان را به خواننده القا کند اما در رمان شما اینطور نیست . اگر ژانر شما عاشقانه_ تراژدی بود و بر اساس آن شروع به نوشتن کرده بودید ناخداگاه فضای مناسب تراژدی ساخته میشد اما زمانی که پایه و اساس رمان به سوی فانتزی میرود، همانطور نیز موضوع و فضا نیز به سمت تخیل و گاها طنز سوق پیدا میکند. توصیه میشود که ژانر خود را در بخش شناسنامه اصلاح و یا پارت های رمان را از ابتدا ویرایش کنید و سبک و سیاق تراژدی را به آن اضافه کنید.
قسمت بعدی استفاده از اصطلاحات و کلمات است. گاهی پیش میایید که کلمه ای بسیار جلوه و مفهوم زیبایی داشته باشد و ما بخواهیم از آن در رمان استفاده کنیم. اما باید گفتکه هر کلمه ای و هر اصطلاحی در هرجایی خوب نمیشود و بعضا زیبایی جمله را حتی از بین میبرد مانند:
(دست خود را از آب بیرون آوردم و پری را که روی پایم گذاشته بودم، به دست گرفتم.
دفترم را که تشکیل یافته از کاغذهای کاهی بود، باز کردم و افکارم را روی کاغذ ریختم. )
بهتر بود به جای آن از (دست خود را از آب بیرون آوردم و قلم پری را که روی پایم گذاشته بودم، به دست گرفتم.
دفترم را که جنس کاغذ هایش کاهی بود را ، باز کردم و افکارم را روی کاغذ ریختم. )
در اینجا پر و تشکیل یافته هر دو کلمات درستی اند اما در قسمت اول استفاده از کلمهی پر به تنهایی خواننده را دچار اشتباه میکند و در بخش دوم کلمه تشکیل یافته هرچند زیبا اما بافت جمله را بر هم میزند.
( - سلام پرنسسم. منم از دیدنت خوشحالم. )
در اینجا نیز شاید یک بخش از یک مکالمه عادی را شاهد باشیم و در زندگی واقعی این جمله روزمره باشد و پدران در وصف دخترانشان استفاده کنند، اما در یک رمان که شخصیت های آن واقعا پرنسس و پادشاه هستند استفاده از کلمه پرنسسم کمی غیر عادی است! بهتر است به جای آن از ( سلام عزیزم، سلام زیبای من و... از این جملات معمول تر استفاده و یا اگر هم میخواهید از یک جمله خاص استفاده کنید کلمه پرنسس را حذف کنید)

مورد بعدی شخصیت پردازی و فضا سازی و پیرنگ داستان است.
پی رنگ داستان همان تناسب شخصیت ها با فضا و موضوع داستان و اتفاقات است.
در مورد پی رنگ شما به درستی عمل کرده اید.و تمامی شخصیت ها، اتفاقات با فضای آن قسمت متناسب است و به درستی هم خوانی دارد.
اما شاهد کلیشه هایی نیز هستیم. به عنوان مثال استفاده از نماد اژدها برای آرم سلطنتی. این مثال در اکثر رمان های فانتزی و تخیلی دیده می شود، بهتر است کمی خلاق تر باشید و از حیوانات تخیلی متفاوت تری استفاده کنید ( به عنوان مثال گریفین، مانتیکور، پری ها، دیو ها و...)
و اسم هایی چون لئونارد، اندرو که بسیار شناخته شده و عادی هستند. میتواند به جایگزین آنها از اسم هایی خیالی و کم تر شناخته شده استفاده کنید.( استفان، آنیل، آدریانوس، مارسل و...)
شخصیت پردازی نیز خوب است و بسیار متناسب و درست انتخاب شده است و فضا سازی نیز درست انجام شده به قدری که در آن لحظه خواننده میتواند تمامی احساسات را درک کند و آن را بفهمد.

مورد بعدی بافت یا نثر اثر است. شما از میان سه بافت ادبی، عامیانه و کتابی نثر ادبی را انتخاب کردید، که انتخاب به جا و درستی بود. و در عین حال برای گویش دیالوگ ها زبان عامیانه را رعایت کردید و تناسب متن را ثابت نگه داشتید.

در رابـ*ـطه با زاویه دیدگاه نیز باید ذکر کرد زاویه اول شخص و دانای کل انتخابی مناسب نسبت به موضوع داستان، و نثر آن است.

در حالت کلی رمانی خوب و به نسبت سطح بالایی دارید.
دقت در نگارش، داشتن خلاقیت، استفائه از کلامات مختلف و جملات نو و جدید، به کار بردن حیوانات و نام گزاری درست مکان ها و شخصیت ها از جمله نکات بارز این رمان بود.

"حال دلت که خوب باشد
همه دنیا به نظرت زیباست
حال دلت که خوب باشد
حتی میشوی همبازی بچه ها
و چقدر لـ*ـذت دارد
که آدم حال دلش خوب باشد"
.
.
.
باتشکر بابت انتقاد پذیری شما
تیم نقد رمان 98
goli.e


نقد و بررسی رمان بغض آسمان | سوما غفاری کاربر انجمن رمان ۹۸

 
  • تشکر
  • عالی
Reactions: MĀŘÝM، YeGaNeH، Ryhwn و 2 نفر دیگر
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا