خوش آمدید به رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی

رمان ۹۸ با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی و تقویت قلم عزیزان ایجاد شده است.
هدف ما همواره ایجاد محیطی گرم و صمیمی و دوستانه بوده
برای مطالعه کامل رمان‌ها و استفاده از امکانات انجمن
به ما بپیوندید و یا وارد انجمن شوید.

Matiᴎɐ✼

مدیر آزمایشی تالار پزشکی و سلامت
مدیر آزمایشی
هنرمند انجمن
  
عضویت
17/11/20
ارسال ها
1,804
امتیاز واکنش
12,187
امتیاز
323
سن
19
محل سکونت
MASHHAD
زمان حضور
89 روز 23 ساعت 56 دقیقه
نویسنده این موضوع
خوراک‌ها غذا‌های متنوعی هستند که با انواع مواد غذایی مثل گوشت، مرغ و سبزیجات و روش‌های طبخ گوناگون تهیه می‌شوند و در سفره غذای ایرانی‌ها جایگاه خود را دارند. خوراک معروف به قفقازی یکی از انواع خوارک‌هاست که به خاطر داشتن سبزیجات متنوع در ترکیباتش یک غذای رنگارنگ، زیبا و بسیار پر خاصیت است. نکته مهمی که در تهیه این غذا وجود دارد، سالم بودن آن است؛ زیرا همه سبزیجات به صورت بخارپز تهیه می‌شوند و برای تفت دادن آن‌ها از روغن زیتون استفاده می‌شود، به همین دلیل این غذا کالری بسیار کم و فیبر بالایی دارد و می‌توان گفت یک وعده غذایی سالم و مفید محسوب می‌شود.
مواد لازم برای تهیه خوراک قفقازی
لوبیا سبز: ۵۰۰ گرم
کدو سبز: ۵۰۰ گرم
بادمجان: ۵۰۰ گرم
فلفل دلمه‌ای: ۳ عدد
هویج: ۳۰۰ گرم
قارچ: ۵۰۰ گرم
روغن زیتون: ۵ قاشق غذاخوری
مواد لازم برای تهیه سس
سیر: 3 حبه بزرگ
ماست پر چرب یا هم زده: سه لیوان
سس مایونز: ۳ قاشق غذاخوری
نمک و فلفل سیاه: به میزان لازم
مواد لازم برای تهیه لایه روی خوراک
گوشت چرخ کرده: ۲۰۰ گرم
پیاز: ۱ عدد
رب گوجه فرنگی: ۱ قاشق غذاخوری
نمک، فلفل سیاه، زردچوبه و پودر سیر: به میزان لازم
پیاز داغ برای تزیین: به میزان لازم
چیپس خلالی: به میزان لازم
نکات مربوط به مواد اولیه
نکات مربوط به بادمجان

بادمجان از سبزیجات مورد علاقه ما ایرانی‌هاست که در بسیاری از غذا‌ها از آن استفاده می‌کنیم. بادمجان سرشار از ویتامین، کلسیم، فسفر، فیبر، پتاسیم، ضد سرطان و برای قلب هم بسیار مفید است. هنگام خرید بادمجان سعی کنید از بادمجان‌های چین اول استفاده کنید؛ چون بادمجان‌های چین دوم و سوم معمولاً پر تخم و تلخ هستند.
نکات مربوط به روغن زیتون

#متینا_کوثری


طرز تهیه خوراک قفقازی

 

Matiᴎɐ✼

مدیر آزمایشی تالار پزشکی و سلامت
مدیر آزمایشی
هنرمند انجمن
  
عضویت
17/11/20
ارسال ها
1,804
امتیاز واکنش
12,187
امتیاز
323
سن
19
محل سکونت
MASHHAD
زمان حضور
89 روز 23 ساعت 56 دقیقه
نویسنده این موضوع
روغن زیتون به دلیل ارزش غذایی بالایی که دارد، در رژیم غذایی بسیاری از افراد از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است. اما از آنجا که قیمت روغن زیتون خالص بالاست، معمولاً در هنگام عرضه در بازار با روغن‌های معمولی مخلوط می‌شود. درنتیجه از کیفیت آن کاسته می‌شود؛ بنابراین کسانی که به دنبال خرید روغن زیتون هستند، اغلب می‌پرسند که چطور روغن زیتون اصل را تشخیص بدهیم. البته تشخیص خالص بودن روغن زیتون کار چندان ساده‌ای نیست. با این حال کارشناسان برای تشخیص روغن زیتون اصل سه روش را به شرح ذیل ارائه داده‌اند:
برای انتخاب روغن مرغوب بهتر است که اول آن را ببویید. روغن زیتون خوب باید بوی میوه زیتون، سیب یا علف تازه بدهد که مربوط به نوع زیتون یا زمان برداشت آن است؛ بنابراین اگر بوی فلز احساس کردید، بدانید که روغن نامرغوب یا فاسد است.

۲- روش دوم برای تشخیص روغن زیتون اصل این است که آن را بچشید. اگر ۱ قاشق روغن زیتون را در دهان خود بریزید و در دهان بچرخانید و با استشمام هوا آن را فرو بدهید، باید بعد از چند لحظه در گلوی خود تلخی و تندی شدیدی احساس کنید. به نحوی که گلوی شما بسوزد. در بعضی موارد افراد به دلیل تندی بیش از حد روغن به سرفه می‌افتند.
درست پس از ۱ دقیقه مزه تلخی و تندی از بین می‌رود و خوشمزه می‌شود. ضمن اینکه فرد با خوردن این روغن در دهان خود احساس چربی نمی‌کند. با خوردن روغن زیتون اصل در ابتدای زبان احساس شیرینی و در انتهای آن احساس تلخی و سوزش خواهید داشت.

۳- روش بعدی برای تشخیص روغن زیتون اصل رنگ آن است. رنگ روغن زیتون باید زرد مایل به سبز باشد. البته رنگ روغن زیتون معیار مناسبی برای تعیین کیفیت روغن نیست؛ زیرا به‌راحتی می‌توان در آن تقلب کرد.
نکات مربوط به قارچ

قارچ طبع گرمی دارد و سرشار از پروتئین، ویتامین، مواد معدنی، آمینو اسید، فیبر، مس، آهن، آنتی اکسیدان، آمینو اسید و... است؛ همچنین در پیش‌گیری از سرطان سـ*ـینه و پروستات موثر است و سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند. هنگام خرید قارچ به این نکته توجه داشته باشید که قارچ تازه حتماً نباید سفید و شفاف باشد. یکی از راه‌های تشخیص قارچ سالم این است که قارچ باید تا حدودی سنگین باشد. اگر قارچ سبک و توخالی باشد، سالم نیست. کلاهک قارچ سالم نباید شکاف داشته باشد؛ همچنین بهتر است قارچ‌هایی را که روی پوست آن‌ها لکه قهوه‌ای دارند، خریداری نکنید و اگر خریداری کردید، حتماً به صورت پخته آن را مصرف کنید.
نکات مربوط به فلفل دلمه‌ای

فلفل دلمه‌ای یکی از سبزیجات پرخاصیت است که مصرف آن برای تمامی افراد به‌ویژه کودکان توصیه شده است. این سبزی دارای سه رنگ سبز، زرد و قرمز است که رنگ سبز آن طعم قوی‌تری دارد. فلفل دلمه‌ای به دلیل مواد مغذی ازجمله ویتامینی که دارد، منشأ درمان سرماخوردگی است و همچنین برای درمان کم‌خونی، حفاظت از چشم و تقویت قوه بینایی و رفع یبوست بسیار مفید است. ته فلفل دلمه‌ای برجستگی‌هایی وجود دارد. فلفل دلمه‌هایی که چهار برجستگی در زیر خود دارند، ماده هستند.
فلفل دلمه‌ای ماده پر تخم است و طعم شیرینی دارد؛ بنابراین برای تهیه انواع سالاد و خام‌خواری مناسب‌تر از فلفل نر است. فلفل دلمه‌ای که سه برجستگی در زیر خود دارد، نر است. تخم کم‌تری دارد و تندتر است. برای غذا پختن از آن استفاده می‌شود و در آشپزی کاربردی‌تر است. برعکس فلفل دلمه‌ای ماده بعد از تفت دادن و پختن اصلاً تلخ نمی‌شود و خوشمزه باقی می‌ماند.
#متینا_کوثری


طرز تهیه خوراک قفقازی

 

Matiᴎɐ✼

مدیر آزمایشی تالار پزشکی و سلامت
مدیر آزمایشی
هنرمند انجمن
  
عضویت
17/11/20
ارسال ها
1,804
امتیاز واکنش
12,187
امتیاز
323
سن
19
محل سکونت
MASHHAD
زمان حضور
89 روز 23 ساعت 56 دقیقه
نویسنده این موضوع
طرز تهیه خوراک قفقازی
ابتدا همه سبزیجات را بشویید و کنار بگذارید تا خشک شوند. بادمجان، هویج و کدو سبز را پوست بگیرید و به صورت خلالی برش بزنید. فلفل دلمه‌ای و لوبیا سبز را هم خرد کنید و همه آن‌ها را توی یک قابلمه بزرگ بریزید و روی اجاق گاز بگذارید تا سبزیجات آب بیاندازد و با شعله کم بخار پز شوند. سپس سبزیجات را توی یک آبکش بریزید و اجازه بدهید تا آب اضافی آن چکیده شود. قارچ‌ها را به صورت ورقه‌ای برش بزنید و توی یک ماهی تابه بریزید تا آب بیاندازد. بعد از اینکه آب قارچ کشیده شد، کمی روغن زیتون به آن اضافه کنید و بگذارید یک دقیقه تفت بخورد و بعد اجاق را خاموش کنید و نیمی از قارچ را به سبزیجات اضافه کنید و نیم دیگر را برای لایه روی خوراک کنار بگذارید.
حالا یک ماهی تابه بزرگ را روی اجاق گاز بگذارید و روغن زیتون را به آن اضافه کنید. سبزیجات پخته را توی یک ماهی تابه بزرگ بریزید و با شعله کم حدود سه تا پنج دقیقه تفت بدهید. مراقب باشید تا موقع تفت دادن سبزیجات له نشوند. حالا اجاق را خاموش کنید و سبزیجات تفت داده شده را توی یک کاسه بزرگ بریزید. در یک ظرف دیگر ماست، سس مایونز، سیر رنده شده و نمک و فلفل را مخلوط کنید. حالا این سس را به سبزیجات اضافه کنید و هم بزنید تا مواد کاملا با سس مخلوط شوند. چند قاشق از سس را برای تزیین روی ظرف کنار بگذارید.

برای تهیه مواد روی خوراک ابتدا پیاز را خرد کنید و توی ماهی تابه بریزید تا با روغن تفت بخورد. وقتی پیاز نرم و طلایی شد، گوشت چرخ کرده را به آن اضافه کنید و نمک، فلفل سیاه، پودر سیر و زردچوبه را روی گوشت بریزید. چند دقیقه بعد رب گوجه را اضافه کنید و یک تا دو قاشق آب جوش توی مواد بریزید. سپس شعله اجاق را کم کنید و درب ماهی تابه را بگذارید و حدود ۱۵ دقیقه زمان بدهید تا گوشت کاملا بپزد.
در مرحله آخر یک ظرف مناسب برای سرو انتخاب کنید و سبزیجات را توی آن بریزید. سسی که کنار گذاشته بودید، روی مواد بریزید و با کف قاشق سطح آن را صاف کنید تا یکنواخت شود. حالا مایه گوشتی را یک طرف ظرف بریزید و بقیه سطح رویی را با قارچی که از قبل کنار گذاشته بودید، چیپس خلالی و پیاز داغ تزیین کنید. ظرف را توی یخچال بگذارید تا حدود ۲ ساعت بماند؛ سپس آماده سرو است.
نکات مهم برای تهیه خوراک قفقازی
۱ ـ این غذا معمولا به صورت سرد سرو می‌شود و اگر خوردن مایه گوشتی به صورت سرد شما را آزار می‌دهد، می‌توانید هنگام سرو خوراک مایه گوشتی را به صورت گرم روی خوراک بریزید.
۲ ـ ماست برای تهیه سس خوراک قفقازی اهمیت زیادی دارد. ماست باید حتما پر چرب باشد و اگر از ماست معمولی استفاده کنید، بعد از گذشت چند ساعت خوراک شما آب می‌اندازد که خوشایند نیست.
۳ ـ می‌توانید به جای گوشت چرخ کرده برای لایه رویی خوراک از سـ*ـینه مرغ پخته استفاده کنید که کاملا اختیاری است.
۴ ـ سیر در تهیه سس خوراک قفقازی و طعم منحصر به فرد آن اهمیت زیادی دارد؛ بنابراین هرگز سیر را از سس حذف نکنید.
۴ ـ سیر در تهیه سس خوراک قفقازی و طعم منحصر به فرد آن اهمیت زیادی دارد؛ بنابراین هرگز سیر را از سس حذف نکنید.
۵ ـ گیاه خواران می‌توانند با حذف گوشت و مرغ از این خوراک یک غذای کامل و مقوی با سبزیجات را در برنامه غذایی خود داشته باشند.

منبع: فرارو
#متینا_کوثری


طرز تهیه خوراک قفقازی

 
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا