خوش آمدید به رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی

رمان ۹۸ با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی و تقویت قلم عزیزان ایجاد شده است.
هدف ما همواره ایجاد محیطی گرم و صمیمی و دوستانه بوده
برای مطالعه کامل رمان‌ها و استفاده از امکانات انجمن
به ما بپیوندید و یا وارد انجمن شوید.

M O B I N A

سرپرست بخش فرهنگ و ادب
عضو کادر مدیریت
کاربر V.I.P انجمن
سرپرست بخش
ناظر کتاب
منتقد انجمن
  
  
عضویت
3/4/21
ارسال ها
25,247
امتیاز واکنش
64,014
امتیاز
508
سن
19
محل سکونت
BUSHEHR
زمان حضور
272 روز 9 ساعت 46 دقیقه
نویسنده این موضوع
سربداران سریال تاریخی که در سال ۱۳۶۳ ساخته شد. اساس این سریال قیام سربداران خراسان به رهبری مجاهد شهید نیشابور – شیخ حسن جوری – علیه استیلای ایلخانان مغول بر ایران بود. کارگردانی این مجموعه را محمدعلی نجفی بر عهده داشت. در این مجموعه ماندگار، امین تارخ در نقش شیخ حسن جوری، سوسن تسلیمی در نقش فاطمه -همسر شیخ حسن جوری-، علی نصیریان در نقش قاضی شارح، محمدعلی کشاورز در نقش خواجه قشیری، زنده‌یاد فیروز بهجت محمدی در نقش طغای، زنده‌یاد جمشید لایق در نقش ارغون شاه، افسانه بایگان در نقش ترکان خاتون، محمد ابهری در نقش امیر محمود اسفراینی و عنایت بخشی در نقش خان باشتین، بازی کردند.
از دیگر بازیگران این پروژه بزرگ سازمان صدا و سیمای ایران می‌توان به عطاءالله زاهد، جهانگیر صمیمی‌فرد، سعید اویسی، فتحعلی اویسی در نقش ایلچی طغای، حسین محجوب، اسماعیل محرابی، محمدعلی ساربان، بهروز بقایی، علیرضا شجاع نوری، چنگیز وثوقی در نقش محمد بیک، آتش تقی‌پور، مینو ابریشمی، رضا کرم‌رضایی، شهرزاد کمالی، هاشم ارکان، حسین محب‌اهری و حسین خانی بیک اشاره کرد. سرپرست گویندگان این سریال نیز، علی کسمایی بود. گفته می‌شود زمانی كه محمدعلی نجفی، سریال سربداران را می‌ساخت، عده‌ای به او اعتراض كردند كه مسلمات تاریخی را نادیده می‌گیرد. از جمله اینكه سربداران در پایان مجموعه ساخت او، تبعید شدند و شیخ حسن نیز با آنها به تبعیدگاه رفت(۱).
رفتار و حالات همسر شیخ حسن نیز یكی دیگر از اعتراضاتی بود كه به نجفی می‌شد. با این همه، وی در مصاحبه‌ای اعلام كرده بود «قصد ما تنها ساختن فیلم است و من چیزی به تاریخ بدهكار نیستم!» از این جمله قصار كه بگذریم، ساخت سریال سربداران، بركت دیگری هم برای جامعه تاریخ دوست و ایران شناس در پی داشت و آن كشف مقبره و بقعه شیخ حسن جوری بود. این بقعه در ۸۵ کیلومتری شهر میامی، روی تپه‌ای در ۲ کیلومتری روستای کلاته میرعلم فیروزآباد حوالی روستای فرومد (فریومد) است.
در متون تاریخی آمده است :
پس از شهادت و حلق‌آویز شدن شیخ خلیفه مازندرانی در مسجد محل اقامتش در سبزوار به دسیسه برخی فقیهان متعصب این شهر، مریدان خلیفه مازندرانی، پیرو و مرید شیخ حسن جوری شدند. وی افکار و‌ اندیشه‌های شیخ خلیفه، استادش را که مبارزه با ظلم و ستم دست نشاندگان ایلخانی بود، دنبال کرد و با عقل و درایت و بیان شیرینی که داشت مریدان بسیاری نزد او جمع شدند. وی به نیشابور رفت و به تبلیغ تعلیمات شیخ خلیفه پرداخت و توانست در آنجا عده زیادی را با خود همراه کند و هر کس که پیرو او می‌شد نامش را در دفتر ثبت و به او می‌گفت: الآن وقت اختفاست و در وقت کارزار منتظر اشاره او باشد و سلاح به دست گیرد. هدف شیخ حسن جوری قیام مردم بر ضد حاکمان مغولی و اشراف محلی بود.
او در زندگی درویشی، مردم را برای نهضتی آماده کرد که روش او بعدها در میان پیروانش به نام طریقت شیخ خلیفه و حسن جوری خوانده شد. وی در این مسافرت‌ها به آگاهی‌بخشی مردم شهرهای گوناگون به ویژه شیعیان می‌پرداخت و آنان را از مسائل روز باخبر می‌کرد، حتی برخی شهرها که اغلب آنان از اهل سنت بودند به او گرویدند. پیوستن درویش عزالدین سوغندی – بعدها از رهبران مذهبی سربداران شد و از بزرگان خراسان بود – بر اعتبار شیخ افزوده شد.
سرانجام شیخ حسن اعلام جهاد كرد و بعد از آن پایگاه و مرکز اصلی خود را مشهد مقدس که ثقل تشیع بود، قرار داد و به طور رسمی شیخ و مقتدای مردم خراسان شد. وی پیوسته سربداران و مردم را به گسترش عدل و داد، راستگویی و صداقت سفارش می‌کرد. از این رو مردم بیشتر شهرها حتی مخالفان مذهب او، پیرو او می‌شدند و جان خود را فدای او می‌کردند.
به دنبال افزایش نفوذ شیخ حسن، امیر وجیه‌الدین مسعود باشتینی از نفوذ و قدرت معنوی و مادی شیخ ترسید و نگران رهبری خود در میان مردم شد. از این رو دنبال فرصتی بود تا شیخ را از بین ببرد. در یكی از جنگ‌ها، سپاه سربداران همراه شیخ حسن جوری در زاوه با سپاه حاکم هرات معزالدین حسین کرت وارد جنگ شدند که در آغاز نبرد، پیروزی از آن سربداران بود. اما مأ‌مور امیر مسعود مأموریت خود را زود انجام داد و شیخ حسن را به قتل رساند. کشته شدن شیخ حسن، وضع جنگ را دگرگون کرد و سپاه سربداران که مرکب از نیروهای مذهبی و سـ*ـیاسی بود از هم پاشید و طرف مقابل این امکان را یافت تا بار دیگر انسجام خود را به دست آورد و به سربداران تلفات سنگینی وارد نماید.
سریال سربداران از نگاه رسانه ای
از نگاهی رسانه‌ای، سریال «سربداران» روایتگر خوب، تاثیرگذار و جذاب خیزش شیعی و مردمی خراسان به رهبری شیخ حسن جوری، علیه چیرگی و جور بیگانگان مغولی بر ایران در قرن هشتم هجری است. این مجموعه که در سال ۱۳۶۳ از تلویزیون ملی به نمایش درمی‌آمد، در هنگام پخش خود، میلیون‌ها مخاطب را مشتاقانه پای گیرنده‌های تلویزیون می‌نشاند. «سربداران» با نقل حماسه‌ها، پرداخت ملموس‌ترین شخصیت‌ها و ارائه بازی‌های شایسته بازیگران ضمن سرگرم‌سازی مردم، آنها را همراه قهرمانان و ضد قهرمانان به قرن‌های حماسه و دلاوری برد و شور قیام علیه بیگانگان را در دل‌ها شعله‌ور کرد و تاثیرات مهمی بر دوران دفاع‌مقدس گذاشت. موسیقی حماسی و زیبای فخرالدینی باید به عنوان یکی از امتیازهای بزرگ سریال یاد کرد که توانست مجموعه را دیدنی‌تر کند. هنوز تکه کلام‌های قاضی شارح، «مردم باشتین» و بازی‌های خوب هنرمندان در یاد تماشاگران دهه ۶۰ مانده است.
منبع: Willo


نقد و بررسی سریال سربداران

 
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا