خوش آمدید به رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی

رمان ۹۸ با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی و تقویت قلم عزیزان ایجاد شده است.
هدف ما همواره ایجاد محیطی گرم و صمیمی و دوستانه بوده
برای مطالعه کامل رمان‌ها و استفاده از امکانات انجمن
به ما بپیوندید و یا وارد انجمن شوید.

NAZI_KH

مدیر تالار گردشگری جهان
عضو کادر مدیریت
مدیر تالار انجمن
  
عضویت
7/3/21
ارسال ها
1,228
امتیاز واکنش
19,552
امتیاز
373
محل سکونت
یک دنیای فراموش شده
زمان حضور
150 روز 5 ساعت 21 دقیقه
نویسنده این موضوع
غذاهای محلی ترکیه از جمله اصلی ترین دلایل برای سفر به این کشور هستند. ترکیه از مقاصد سفر محبوب ایرانیان است که هم از نظر آداب و رسوم هم از نظر غذایی به طبع و ذائقه ی ایرانیان نزدیک است. قطعا یکی از تفریحاتی که هنگام سفر به شهرها و کشورهای مختلف می‌ توان از آن لـ*ـذت بسیار برد، امتحان کردن غذاهای محلی آن سرزمین است. ترکیه را در نگاه اول به کباب ترکی می شناسند اما غذاهای محبوب دیگری هم وجود دارد که امتحان کردن آنها خالی از لطف نیست. ترکیه به دلیل موقعیت مکانی خاص خود، فرهنگ غذاییش هم تحت تاثیر قرار گرفته است. در واقع آشپزی غذاهای ترکیه ای، ترکیبی از آشپزی اروپایی و آسیایی است، به همین دلیل در ترکیه برای هر ذائقه ای غذاهای مخصوص و خوشمزه ای وجود دارد.

اگر قصد سفر به ترکیه را دارید، حتما غذاهای محلی ترکیه را هم امتحان کنید، چون علاوه بر تنوع زیاد خوراکی‌ ها و خوش طعم بودن آنها سفر خاطره‌ انگیزتری برایتان رقم خواهد زد، پس با ما همراه باشید تا در این مقاله از مجله گردشگری الی گشت با غذاهای محلی ترکیه و سبک آشپزی اروپایی، آسیایی آن بیشتر آشنا می شویم.

۱-دونر کباب

دونر یا همان کباب ترکی یکی از معروف ترین غذاهای محلی ترکیه است. البته از غذاهای ملی آلمان هم محسوب می شود، که به شکل‌ های مختلف آن را سرو می‌ کنند. گوشت این ساندویچ خوشمزه به‌ آرامی پخته و معمولا در تهیه‌ ی آن از گوشت بره، گوساله و مرغ استفاده می‌ شود. دونر به ترکی یعنی چرخنده و چرخان؛ و گاهی پس از سرو با روغن حیوانی یا کرهٔ حیوانی در ظرف‌ های پرسی استفاده می‌ شود.این غذا در کشور های خاورمیانه طرفداران بسیاری دارد.

۲-غذاهای محلی ترکیه | پیتزا لاهماجون

لاهماجون که ریشه در کلمه عربی «لحم عجین» دارد و به‌معنای «گوشت و خمیر» است، در بسیاری از کشورهای خاورمیانه پخته می‌ شود و در دنیا به‌ عنوان پیتزای ترکی شهرت دارد. لاهماجون، یک پیتزای نازک برشته است که با طعم شیرین گوشت چرخ‌ کرده بره و فلفل‌ های چیلی تند و آتشین، هر سلیقه‌ ای را راضی می‌ کند. این غذا از خمیر گرد و نازکی تشکیل می‌ شود که روی آن گوشت چرخ‌ کرده و سبزیجات خرد شده مانند پیاز، گوجه و جعفری می‌ ریزند. لاهماجون را با لیموی تازه، ترشی، گوجه، فلفل، پیاز، کاهو و بادمجان کبابی و دوغ سرو می‌ کنند. این میان‌وعده خیابانی ترکیه واقعا اعتیادآور است و امتحان آن را هرگز از دست ندهید.

۳-ایچلی کوفته

ایچلی کوفته یکی دیگر از غذاهای بسیار لذیذ کشور ترکیه می باشد که دارای طعمی خوشمزه و ظاهری زیبا بوده و طرفداران زیادی دارد. این کوفته مغز دار که بسیار معروف و محبوب می باشد یک پیشنهاد و گزینه عالی برای پذیرایی در مهمانی ها و مجالس مختلف به حساب می آید. ایچلی کوفته از غذاهای پرطرفدار خاورمیانه ای می باشد که جزء محبوب ترین فینگر فودهای ترکی به شمار می آید و از لحاظ ظاهری شباهتی به کبه های خوشمزه عربی و همچنین کوفته تبریزی دارد.

۴-غذاهای محلی ترکیه | کباب ها

کباب ازجمله غذاهایی است که در ترکیه می‌توانید برخوردار شدن انواع مختلف آن را تجربه کنید. انواع کباب‌های ترک عبارت‌اند از:

آدانا و اورفا: گوشت بره‌ ی طعم‌ دار شده که به دو صورت تند و معمولی و روی سیخ مخصوص گریل می‌ شود.

بیتی بیف: گوشت بره‌ ی کباب‌ شده که داخل نان لواش پیچیده شده و با ترکیب ماست و سس گوجه‌ فرنگی سرو می‌ شود.

شیش کباب: تکه‌ های گوشت مرغ یا بره که بعد از طعم‌ دار شدن روی سیخ کباب می‌ شوند.

اسکندر کباب: یکی از کباب‌ های معروف ترکیه است که می‌ توانید آن را در اکثر خانه‌ های کباب سفارش دهید. برای تهیه‌ ی این کباب، فیله‌ ی گوشت بره در سس گوجه‌ فرنگی پخته و به‌همراه برنج یا نان پیتا و ماست سرو می‌ شود.

۵-بالیک اکمک

بالیک اِکمِک یا ساندویچ ماهی یکی دیگر از پرطرفدارهای ترکیه است. برای تهیه این غذا ماهی را گریل و یا سرخ می کنند و درون نان می گذارند. کمی لیمو ترش و نعنا طعم دلچسب این غذا را دوچندان می کند. باید در نظر داشته باشید که در پخت بالیک اکمک از ماهی های چرب همچون ماهی خال خالی و ماهی آزاد استفاده می شود. بهترین مکان ها در ترکیه برای خوردن بالیک اکمک، محله امینونو (Eminönü) و محله گالاتای (Galata) در استانبول است. امکان ندارد شما به این دو منطقه بروید و بتوانید از خیر ساندویچ ماهی بگذرید. پیشنهاد می کنیم ساندویچ ماهی ترکی را ایستاده و در بین مسیر میل کنید، پشت میز نشستن بخشی از مزه غذا را می گیرد!


۱۸ غذای محلی ترکیه که در هیچ کجای دنیا پیدا نمی شوند!

 
  • جذاب
Reactions: ZaHRa

NAZI_KH

مدیر تالار گردشگری جهان
عضو کادر مدیریت
مدیر تالار انجمن
  
عضویت
7/3/21
ارسال ها
1,228
امتیاز واکنش
19,552
امتیاز
373
محل سکونت
یک دنیای فراموش شده
زمان حضور
150 روز 5 ساعت 21 دقیقه
نویسنده این موضوع
۶-غذاهای محلی ترکیه | مانتی

مانتی را با همین اسم خاص، یکی از غذاهای محبوب و سنتی ترکیه می‌دانند، اما جالب است که بدانید این غذا با همین ترکیبات و مواد اولیه، در کشورهای زیادی به نام‌های مختلف تهیه و سرو می‌شود. کشورهایی مانند: گرجستان، چین، روسیه و…درخصوص ریشه اصلی این غذا نظرات مختلفی وجود دارد، اما به‌طور کلی می‌توان به این نتیجه رسید که ایده اصلی مانتی از اقوام مغول گرفته شده و طی سال‌های زیادی در سرزمین‌های مختلف پراکنده شده و هر کشوری با موادی متفاوت آن را آماده می‌کنند. یکی از مهم‌ترین بخش‌های این غذای سنتی، سس ماست و چاشنی روغن فلفلی آن است که طعم اصلی را می‌سازد. مانتی در واقع یک نوع پیراشکی گوشت ترکی، شبیه بالشتک‌هایی است که به همین خاطر شبیه پاستا راویولی ایتالیایی‌ها هم هست با این تفاوت که در تهیه مانتی از ماست هم استفاده می‌شود.

۷-خوراک هونکار بیندی

هونکار بیندی به اصطلاح فارسی شاه پسند از جمله ابداعیات استادان آشپزی دربار عثمانیست که گغته می شود برای سلطان مراد چهارم و در سال های بین ۱۶۱۲ تا ۱۶۴۰ کشف شده است. این غذای مغذی نه تنها در دوره عثمانی بلکه امروزه نیز گل سر سبد سفره میهمانی های ویژه در ترکیه می باشد. هونکار بَیَندی شامل تکه‌ های گوشت بره است که روی مخلوطی از پوره‌ ی بادمجان، کره و پنیرِ کاشار ذوب‌شده، سرو می‌ شود.

۸-غذاهای محلی ترکیه | پیده

پیده شباهت های بسیار زیادی با لاهماجون دارد و شاید تفاوت اصلی آن ها در ظاهرشان باشد. بنابراین در ترکیه وقتی سفارش پیتزای ترکی می دهید باید مشخص کنید که منظورتان لاهماجون است یا پیده، چون هردو با نام پیتزای ترکی شناخته می شوند. البته پیده بیشتر شبیه به پیتزای امروزی است: خمیر را به شکل قایق درمی آورند و داخل قایق خمیری را با موادی مثل پنیر، سبزیجات و انواع مختلف گوشت پر می کنند. پیده را در رستوران روی ظروف چوبی مخصوصی سرو می کنند که باعث جذابیت بیشتر آن می شود.

۹-دوروم

دوروم از نظر مواد تهیه شده در آن جز یکی از غذاهای خیابانی در استانبول محسوب می شود. این غذا بیشتر به عنوان یک میان وعده مورد استفاده قرار می‌ گیرد و نام آن نیز گویای همین مساله است. دوروم در واقع ترکیبی از نانی شبیه به لواش با محتویاتی نظیر مرغ، گوشت، و پنیر یا انواع سبزیجات است که بصورت لقمه‌ای مصرف می‌ شود. برای صرف بهترین دوروم‌ های استانبول بهتر است در میدان معروف تاکسیم به سراغ بامبی یا کیزیل کایالار بروید.

۱۰-غذاهای محلی ترکیه | کومپیر

کومپیر یکی دیگر از غذاهای ترکیه است که با سیب زمینی تهیه می شود. این غذا البته بیشتر به عنوان میان وعده و غذای خیابانی سرو می شود. کومپیر در واقع سیب زمینی شکم پر است که داخلش را با مواد مختلف و متنوعی پر می کنند. سیب زمینی ها را می پزند بعد داخل آن را خالی می کنند و با کره کاملا ترکیب می کنند تا ترکیبی نرم و کره ای به دست بیاید. بعد این ترکیب را مجددا داخل سیب زمینی می ریزد و بعد با موادی مثل ذرت، نخود فرنگی، کاهو، خیارشور، زیتون سیاه و سبز، سوسیس و انواع سس روی کمپیر ریخته می شود. کمپیر فوق العاده لذیذ و خوشمزه است و در ترکیه بسیار محبوب است.

۱۱-بورک

بورک بی شک یکی از معروف ترین غذاهای ترکیه است . بورک غذایی است که مواد میانی دارد و مواد در بین یک خمیر نازک به شکلی زیبا و شکیل پیچیده شده است.

مواد میانی متفاوتی برای تهیه بورک استفاده میشه از جمله گوشت ، مرغ، سبزیجات و انواع ژامبون به همراه پنیر . بورک در ترکیه در تمام وعده های غذایی استفاده می شود.

۱۲-غذاهای محلی ترکیه | یاپریک سارماسی

یاپراک سارماسی یکی از خوشمزه ترین غذاهای ترکیه است که در تمام رستوران های ترکیه و در همه فصول می توانید آن را پیدا کنید. این غذا دلمه برگ مو ما ایرانی هاست. برای تهیه این غذا برنج آبپز شده را به همراه گوشت چرخ کرده و حبوبات درون برگ های مو آب پز شده می پیچند و سرو می کنند. تعداد دلمه ها در هر پرس غذا بسته به اندازه آن ها متفاوت است و قیمت نیز بین ۸ تا ۱۲ لیر متفاوت است.


۱۸ غذای محلی ترکیه که در هیچ کجای دنیا پیدا نمی شوند!

 
  • جذاب
Reactions: ZaHRa

NAZI_KH

مدیر تالار گردشگری جهان
عضو کادر مدیریت
مدیر تالار انجمن
  
عضویت
7/3/21
ارسال ها
1,228
امتیاز واکنش
19,552
امتیاز
373
محل سکونت
یک دنیای فراموش شده
زمان حضور
150 روز 5 ساعت 21 دقیقه
نویسنده این موضوع
۱۳-نان سیمیت

اگر شخصی به ترکیه سفر کرده باشد، با گشت و گذار در خیابان متوجه خواهد شد که تقریبا در تمام خیابان های اصلی شهرهای ترکیه، افرادی به وسیله چرخ های دستی مشغول فروش سیمیت هستند و مردم نیز به راحتی می توانند از نان سیمیت به عنوان میان وعده استفاده کنند. حتی در اکثر نانوایی ها، بیشتر از بقیه نان ها سیمیت پخته می شود که نشان از مصرف بالای سیمیت دارد. قیمت نان سیمیت نیز با توجه به هر شهر ممکن است متفاوت باشد اما در اکثر نقاط استانبول،‌ هر سیمیت با قیمت ۲ لیر فروخته می شود.

۱۴-غذاهای محلی ترکیه | کورو فاصولیه

کورو فاصولیه، خوراکی بسیار خوشمزه است که تا حدی شباهت به خوراک لوبیای ایرانی دارد. این خوراک با لوبیا سفید و گاهی گوشت تهیه می شود. سبزیجات و ادویه جات معطر استفاده شده در این غذا، طعمی لذیذ و جذاب به آن می دهد..

۱۵-سوتلاچ

سوتلاچ (Sütlaç) دسر معروف ترکیه به همراه باقلوای ترکیه، از دسرهای اصلی و محبوب کشور ترکیه هستند. دسر سوتلاچ (Sütlaç) با حضور سه ماده ی اصلی سفید رنگ، یعنی (شیر، برنج و شکر) در کنار هم پدید می آید. ماده ای که در شکل گیری رنگ سفید دسر سوتلاچ (Sütlaç) موثر است بدون شک شیر است. اگرچه دسر سوتلاچ (Sütlaç) به عنوان یک دسر منحصرا ترکیه ای است ولی توسط کشورهای مختلف دیگر مانند ایران نیز کشف شده است و طرفداران زیادی را پیدا کرده است. این دسر در کنار غذاهای مختلف در کشورهای غربی و شمالی، به ویژه در کشورهای اسکاندیناوی بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد.

۱۶-غذاهای محلی ترکیه | ایمام بایلدی

یکی از معروف ترین غذاهای ترکیه ایمام بایلدی است که با بادمجان تهیه می شود. ایمام بایلدی در واقع بادمجان شکم پر است. داخل بادمجان ها را با پیاز، سیر، گوجه، جعفری، فلفل پر می کنند و بادمجان ها را داخل روغن زیتون می پزند. البته ایمام بایلدی می تواند تنوع زیادی داشته باشد و از گوشت چرخکرده هم استفاده بشود.

زیتون در آشپزی ترکی نقش مهمی دارد و یکی از بارزترین غذاهایی که با روغن زیتون تهیه می شود همین ایمام بایلدی است. این غذا در اصل به دوران امپراتوری عثمانی برمی گردد و امروزه نیز در اکثر مناطقی که تحت تسلط عثمانی ها بودند این غذا مصرف می شود.

۱۷-منه من

خوردن صبحانه نه تنها به عنوان یک وعده غذایی بلکه به عنوان بخشی از فرهنگ و آداب رسوم هر ملتی محسوب می‌ شود. در کشور ترکیه با وجود داشتن نان و مواد غذایی سنتی، این رسم کاملا در خانواده‌ها باقی مانده است. مِنه‌مِن یک غذای اصیل ترکی (نوعی املت) است که بیشتر در وعده صبحانه و در کنار میز صبحانه ترکی سرو می‌کنند. منه‌من از ترکیب تخم مرغ، گوجه فرنگی، فلفل سبز و ادویه‌جات و سبزیجات مختلف تهیه می‌شود. گاهی نیز به منه‌من پنیر، پاسترما (نوعی از فرآوری گوشت گاو که آن را خشک می‌کنند) و سوجوک (نوعی سوسیس تند و خشک) نیز اضافه می‌شود. این خوراک لذیذ ترکی علاوه بر طعم فوق العاده دستور تهیه آسانی دارد.

۱۸-غذاهای محلی ترکیه | اکمک کادایف

در انتها اجازه بدهید لیست غذاهای ترکیه‌ای را با یک دسر بسیار لذیذ ببندیم. آیا شما طرفدار دسرهای شیرین و شربت‌دار مدیترانه‌ای مانند باقلوا هستید؟ بهتر است حتما دسر محبوب ترکی به نام اکمک کادایف را از دست ندهید. بهترین روش توصیف برای این کلاسیک ترکی چیزی شبیه به مخلوط کردن باقلوا و پودینگ نان است. در واقع این دسر بسیار ساده است که در شربت آب، لیمو و شکر غرق شده است. در انتها روی آن با کیماک یا همان خامه لَـخته شده ترکی پوشانده می‌شود.

این دسر را نباید با tel kadayifi یکی از دیگر از دسرهای محبوب ترکیه اشتباه گرفت. این دسر متعلق به شهر افیون قره‌حصار است که بخشی از آشپزخانه امپراتوری عثمانی بوده است.

سخن آخر

با این اوصاف شما در سفر به ترکیه یا زندگی در این کشور خوش آب و هوا هیچ نگرانی از بابت غذا نخواهید داشت. همانطور که مشاهده کردید دنیای غذاهای ترکیه‌ ای تنها در نام کباب خلاصه نمی‌شود. در حقیقت ترکیه بهترین مکان برای عاشقان شکم است که به هیچ عنوان دست خالی بر نخواهند گشت. از آن گذشته می‌ توانید غذاهایی را بر اساس سلیقه خود انتخاب و همین حالا طرز پخت آن را پیدا کنید. امتحان کردن یک طعم جدید فرای مزه‌ های همیشگی می‌ تواند فراموش‌ نشدنی باشد.

منبع: الی گشت


۱۸ غذای محلی ترکیه که در هیچ کجای دنیا پیدا نمی شوند!

 
  • جذاب
Reactions: ZaHRa
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا