خوش آمدید به رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی

رمان ۹۸ با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی و تقویت قلم عزیزان ایجاد شده است.
هدف ما همواره ایجاد محیطی گرم و صمیمی و دوستانه بوده
برای مطالعه کامل رمان‌ها و استفاده از امکانات انجمن
به ما بپیوندید و یا وارد انجمن شوید.

NAZI_KH

مدیر تالار گردشگری جهان
عضو کادر مدیریت
مدیر تالار انجمن
  
عضویت
7/3/21
ارسال ها
1,228
امتیاز واکنش
19,547
امتیاز
373
محل سکونت
یک دنیای فراموش شده
زمان حضور
150 روز 5 ساعت 21 دقیقه
نویسنده این موضوع
فرق غذاهای شمال و جنوب ویتنام

به هر ناحیه ای از ویتنام که بروید غذاهایی را می بینید که با نواحی دیگر فرق دارند و تفاوت آن ها هم تا حدودی چشم گیر است.
عواملی مثل آب و هوا و شرایط جغرافیایی باعث شده که تنوع غذایی زیادی در این کشور به وجود بیاید. گردشگران زیادی هستند که دوست دارند با سفر به ویتنام غذاهای آن را امتحان کنند و با ذائقه ی غذایی مردمان این سرزمین آشنا شوند. می خواهیم درباره فرق غذاهای شمال و جنوب ویتنام حرف بزنیم پس در ادامه الی گشت را همراهی کنید.

در شمال ویتنام غذاهای محبوب زیادی مثل «فو» و «بون چا» اختراع شده که اولی صبحانه و دومی غذای حاضری برای ناهار است. «فو» غذای ملی ویتنام و معروف ترین غذای این کشور در دنیاست.
این غذا در واقع یک سوپ نودل است که از آب گوشت، گوشت و نودل برنج درست می شود. البته بنا به ذائقه ی افراد مواد دیگری مثل سس ماهی، فلفل، آب لیمو و سبزیجات مختلف هم به آن اضافه می شود. حتی کسانی که از غذاهای شیرین خوششان می آید مقداری شکر هم به آن اضافه می کنند.

با اینکه بسیاری از گردشگران، ورژن جنوبی این غذا را بیشتر دوست دارند اما در مدتی که در هانوی هستید حتما «فو» های آنجا را امتحان کنید چون اصیل ترین نوع این غذا در همین پایتخت درست می شود. حتی می توانید در خیابان ۴۹ بات دان (۴۹ Bat Dan Street) به رستوران Pho Gia Truyen بروید و یک کاسه از «فو» های خوشمزه ی آنجا را امتحان کنید تا طعم واقعی این غذا را بچشید.
همین که وقت غذا می شود در پشت درهای این رستوران، صف های طولانی تشکیل می شود چون نیمی از مردم هانوی عاشق «فو» هستند. از آن جایی که در زمان ناهار به سختی می توانید در این رستوران صندلی خالی پیدا کنید بهتر است که با دوچرخه به آنجا بروید تا غذای خود را بر روی دوچرخه میل کنید.

یکی دیگر از محبوب ترین غذاهای شمال ویتنام، بون چا (bun cha) است، باز هم یک غذای نودلی که البته گوشت زیادی دارد. این غذا با آب گوشت ترش و شیرین، سس ماهی، شکر، سرکه، نودل ورمیشل و گوشت کبابی درست می شود. فرق این نودل با غذاهای دیگر این است که آب گوشت آن را نمی توانید بخورید.
افراد مشهور زیادی هستند که با سفر به ویتنام اول از همه به سراغ این غذاهای خوشمزه می روند و طعم آن را امتحان می کنند.

هانوی محل تولد غذاهای زیادی بوده که تعدادی از آن ها شامل بون ریو (سوپ نودل خرچنگ)، banh cuon (رول برنجی آب پز)، xoi (برنج چسبناک)، بون تانگ (نودل خمیر ماهی تخمیر شده)، bun dau mam tom (نودل میگوی تخمیر شده) هستند. بعد از اینکه غذاهای شمال ویتنام را امتحان کردید متوجه ی این نکته می شود که غذاهای این ناحیه به شدت تحت تاثیر غذاهای چینی است.
در واقع در این بخش از ویتنام، غذاهای سرخ کردنی و نودلی زیادی هست که در بیشتر آن ها از سس سویا و برنج چسبناک استفاده می شود.


goi-cuon.jpg


sandvich.jpg


chili.jpg


noodle.jpg


غذاهای شمال و جنوب ویتنام چه فرقی با هم دارند؟

 
آخرین ویرایش:

NAZI_KH

مدیر تالار گردشگری جهان
عضو کادر مدیریت
مدیر تالار انجمن
  
عضویت
7/3/21
ارسال ها
1,228
امتیاز واکنش
19,547
امتیاز
373
محل سکونت
یک دنیای فراموش شده
زمان حضور
150 روز 5 ساعت 21 دقیقه
نویسنده این موضوع
معمولا در شمال ویتنام غذاها تند نیستند، فلفل قرمز به عنوان مواد اولیه به غذا اضافه نمی شود و به جای آن از فلفل سیاه استفاده می شود. البته این کار دلیل جالبی دارد؛ در واقع در شمال ویتنام به خاطر آب و هوای سردتر، فلفل قرمز و ادویه به عمل نمی آیند و این باعث شده که در این ناحیه فلفل قرمز به سختی پیدا شود و کم کم ذائقه ی مردم هم تحت تاثیر قرار بگرید. به طور کلی طعم غذاهای شمال ویتنام متوازن و سبک است و خبری از طعم های پر رنگ نیست.

اگر همان غذایی را که در شمال خوردید در جنوب هم سفارش دهید متوجه تفاوت چشمگیر مزه ی آن ها می شوید. غذاهای جنوبی به خاطر استفاده از شکر و شیر نارگیل، شیرین هستند. این شیوه از پخت غذا از کشورهای همسایه ی تایلند و کامبوج به این ناحیه از ویتنام آورده شده است. از طرفی غذاهای جنوبی، تند تر هستند هر چند که برای خوردن تندترین غذاها باید به مرکز ویتنام بروید.

یکی از بهترین راه ها برای درک تفاوت غذاهای شمال و جنوب ویتنام، خوردن یک کاسه «فو» هم در جنوب و هم در شمال است. «فو» های جنوب، ادویه و چاشنی های بیشتری دارند به همین دلیل رنگشان تیره تر شده است و دیگر از آن «فو» های سفید رنگ شمال خبری نیست.

دیگر غذاهایی که باید در جنوب ویتنام امتحان کنید شامل banh mi op la (ساندویچ به همراه املت) و hu tieu nam vang (سوپ نودل) است. banh mi op la یک غذای ترکیبی است از آن جایی که «هو شی مین» یک شهر بین المللی است و تاثیر زیادی از خارجی ها گرفته غذاهای اینچنینی زیادی در آنجا پیدا می شود. در واقع «بان می» یک ساندویچ باگت معروف ویتنامی است که نان آن اولین بار توسط فرانسوی ها به این کشور آورده شد. در این ساندویچ تخم مرغ نیمرو، خیار، پیاز سرخ شده و فلفل و مقداری گوشت به کار می رود.

آب و هوای گرم تر جنوب شرایط مناسبی را برای رشد گیاهان، میوه ها و چارپایان فراهم کرده است برای همین بیشتر سوپ های نودل این ناحیه، ادویه و سبزیجات زیادی دارند. از دیگر غذاهایی که باید در جنوب امتحان کنید کوم تام (برنج نیمدانه به همراه گوشت) و goi cuon است. برای درست کردن goi cuon مواد غذایی در داخل کاغذ برنج پیچیده و درون سس ماهی می پزند. در این ناحیه غذاهای زیادی هست که برای تهیه ی آن ها از کاغذ برنج و البته برنج استفاده می شود چون دلتای مکونگ، بزرگ ترین تولید کننده ی کاغذ برنج و برنج است.

از آن جایی که سس ماهی در نواحی ساحلی جنوب مثل نها ترنگ، Mui Ne و فو کوک به مقدار زیاد درست می شود معمولا در جنوب، کنار غذای خود یک کاسه از این سس را می بینید اما در نواحی شمال، استفاده از سس سویا متداول تر است.

منبع: الی گشت


bun.jpg


pho.jpg


vietnam-food.jpg


head-49.jpg


غذاهای شمال و جنوب ویتنام چه فرقی با هم دارند؟

 
آخرین ویرایش:
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا