M O B I N A
سرپرست بخش فرهنگ و ادب
عضو کادر مدیریت
کاربر V.I.P انجمن
سرپرست بخش
ناظر کتاب
منتقد انجمن
- عضویت
- 3/4/21
- ارسال ها
- 24,702
- امتیاز واکنش
- 63,861
- امتیاز
- 508
- سن
- 19
- محل سکونت
- BUSHEHR
- زمان حضور
- 273 روز 8 ساعت 23 دقیقه
نویسنده این موضوع
فیلم «جاندار» اولین ساخته بلند حسین امیری دوماری و پدرام پورامیری در مقام کارگردان مثل هر “فیلم اولی” دیگری ویژگیهای مثبت و منفی پُررنگی دارد که شاید در اثر کارگردانی که چندین فیلم ساخته بهسادگی به چشم نیاید اما برای فیلم اول مهم و قابلتوجه هستند. در ادامه، با فیلیمو شات همراه باشید تا از جنبههای مختلف نگاهی داشته باشیم به «جاندار»
مهمترین ویژگیِ «جاندار» جسارت سازندگان در پرداختن به چنین داستان ملتهبی است. اینکه قتلی ناخواسته اتفاق اُفتاده و خواه ناخواه موضوع قصاص پیش میآید، داستانی تازه در سینمای ایران نیست. حتی به نحوی میتوان گفت سینمایِ اجتماعی ایران در پرداختن به این موضوع به اشباع رسیده است. اما «جاندار» به جایِ سکون جاری در چنین فیلمهایی، مرحلهبهمرحله همهچیز را سختتر و به جای تلاش برایِ حلوفصل کردن خصومتهای به وجود آمده، جسورانه گرههای داستانی را کورتر میکند تا همراه با پریشانیِ شخصیتهای اصلی بیننده نیز دچار اضطرابِ سرانجام این ماجرا بشود. این ویژگی باعث میشود «جاندار» برخلاف فیلمهای پیشین با موضوع قصاص، همواره برگی برنده برای رو کردن نزدِ بیننده داشته باشد و تا صحنه پایانی بیننده را با خود همراه نگه دارد.
نقد و بررسی فیلم استرداد | طلاهای از دست رفته
مجموعهای از بازیگران شناختهشده در کنار تیم حرفهای پشت دوربین، آرزوی هر فیلمسازِ فیلم اولی است اما امیری دوماری و پورامیری نشان دادهاند که توانایی استفاده از چنین امکاناتی را نیز دارند.
در کنار چنین فیلمنامه پُرالتهابی که با دقت فصلبندی شده و به شکل حسابشدهای موقعیت مرکزیاش را گسترش میدهد، فیلم «جاندار» در اجرا نیز نشانههایی از شهامت سازندگانش را دارد. مجموعهای از بازیگران شناختهشده در کنار تیم حرفهای پشت دوربین، آرزوی هر فیلمسازِ فیلم اولی است اما امیری دوماری و پورامیری نشان دادهاند علاوه بر اقبال بلندشان، توانایی استفاده از چنین امکاناتی را نیز دارند. انتخابِ جواد عزتی در نقش یاسر که در طول فیلم و با کنترل و هدایت سازندگان به هیولایی غیرقابلکنترل تبدیل میشود و حامد بهداد در نقش نعیم که در ظاهرِ برادرِ بزرگ خانواده است اما عملاً رفتاری به دور از عقل و منطق دارد، انتخابهایی شجاعانه برای نقشهایی هستند که بیننده انتظار دیدنِ آنها را در چنین نقشهایی ندارد. بهخصوص که این دو شخصیت به کمکِ گریم خلاقانه عباس عباسی، سیمایی متفاوت پیدا کردهاند. به اینها اضافه کنید میزانسهای صحنههای عروسی اول فیلم و خواستگاری یاسر در انتهای فیلم را که با وجود تعدد بازیگران حاضر در صحنه، به خوبی کارگردانی شدهاند و به کمک تدوینِ سنجیده بهرام دهقانی، خشونتِ موجود در محیط را بازنمایی میکنند.
مهمترین ویژگیِ «جاندار» جسارت سازندگان در پرداختن به چنین داستان ملتهبی است. اینکه قتلی ناخواسته اتفاق اُفتاده و خواه ناخواه موضوع قصاص پیش میآید، داستانی تازه در سینمای ایران نیست. حتی به نحوی میتوان گفت سینمایِ اجتماعی ایران در پرداختن به این موضوع به اشباع رسیده است. اما «جاندار» به جایِ سکون جاری در چنین فیلمهایی، مرحلهبهمرحله همهچیز را سختتر و به جای تلاش برایِ حلوفصل کردن خصومتهای به وجود آمده، جسورانه گرههای داستانی را کورتر میکند تا همراه با پریشانیِ شخصیتهای اصلی بیننده نیز دچار اضطرابِ سرانجام این ماجرا بشود. این ویژگی باعث میشود «جاندار» برخلاف فیلمهای پیشین با موضوع قصاص، همواره برگی برنده برای رو کردن نزدِ بیننده داشته باشد و تا صحنه پایانی بیننده را با خود همراه نگه دارد.
نقد و بررسی فیلم استرداد | طلاهای از دست رفته
مجموعهای از بازیگران شناختهشده در کنار تیم حرفهای پشت دوربین، آرزوی هر فیلمسازِ فیلم اولی است اما امیری دوماری و پورامیری نشان دادهاند که توانایی استفاده از چنین امکاناتی را نیز دارند.
در کنار چنین فیلمنامه پُرالتهابی که با دقت فصلبندی شده و به شکل حسابشدهای موقعیت مرکزیاش را گسترش میدهد، فیلم «جاندار» در اجرا نیز نشانههایی از شهامت سازندگانش را دارد. مجموعهای از بازیگران شناختهشده در کنار تیم حرفهای پشت دوربین، آرزوی هر فیلمسازِ فیلم اولی است اما امیری دوماری و پورامیری نشان دادهاند علاوه بر اقبال بلندشان، توانایی استفاده از چنین امکاناتی را نیز دارند. انتخابِ جواد عزتی در نقش یاسر که در طول فیلم و با کنترل و هدایت سازندگان به هیولایی غیرقابلکنترل تبدیل میشود و حامد بهداد در نقش نعیم که در ظاهرِ برادرِ بزرگ خانواده است اما عملاً رفتاری به دور از عقل و منطق دارد، انتخابهایی شجاعانه برای نقشهایی هستند که بیننده انتظار دیدنِ آنها را در چنین نقشهایی ندارد. بهخصوص که این دو شخصیت به کمکِ گریم خلاقانه عباس عباسی، سیمایی متفاوت پیدا کردهاند. به اینها اضافه کنید میزانسهای صحنههای عروسی اول فیلم و خواستگاری یاسر در انتهای فیلم را که با وجود تعدد بازیگران حاضر در صحنه، به خوبی کارگردانی شدهاند و به کمک تدوینِ سنجیده بهرام دهقانی، خشونتِ موجود در محیط را بازنمایی میکنند.
نقد و بررسی فیلم جان دار
رمان ۹۸ | دانلود رمان
نودهشتیا,بزرگترین مرجع تایپ رمان, دانلود رمان جدید,دانلود رمان عاشقانه, رمان خارجی, رمان ایرانی, دانلود رمان بدون سانسور,دانلود رمان اربابی,
roman98.com