خوش آمدید به رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی

رمان ۹۸ با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی و تقویت قلم عزیزان ایجاد شده است.
هدف ما همواره ایجاد محیطی گرم و صمیمی و دوستانه بوده
برای مطالعه کامل رمان‌ها و استفاده از امکانات انجمن
به ما بپیوندید و یا وارد انجمن شوید.

M O B I N A

سرپرست بخش فرهنگ و ادب
عضو کادر مدیریت
کاربر V.I.P انجمن
سرپرست بخش
ناظر کتاب
منتقد انجمن
  
  
عضویت
3/4/21
ارسال ها
25,242
امتیاز واکنش
64,121
امتیاز
508
سن
19
محل سکونت
BUSHEHR
زمان حضور
272 روز 9 ساعت 46 دقیقه
نویسنده این موضوع
نشست نقد و بررسي سريال «اغماء» با هدف بررسي بيشتر مفاهيم مورد نظر اين مجموعه عصر امروز (دوشنبه ـ 5 آذر ماه) در تالار فردوسي دانشكده ادبيات دانشگاه تهران برگزار شد. به گزارش خبرنگار سرويس تلويزيون خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) در اين مراسم سيروس مقدم (كارگردان) به همراه امين تاريخ، ناصر ممدوح، نفيسه روشن، حامد كميلي، ايرج نوذري و غزاله جزايري (بازيگران سريال اغماء) و مرتضي اسكندري (خواننده‌ي تيتراژ پاياني) حضور داشتند و اميرحسين مدرس نيز اجراي برنامه را برعهده داشت. در ابتداي اين مراسم سيروس مقدم درخصوص شكل‌گيري مجموعه‌ي «اغماء» خاطرنشان كرد: مجموعه‌ي اغماء قصه‌اي بود كه به نظر مي‌رسيد داراي جاذبه‌هاي بسياري است. اين مجموعه فاز جديدي در سريال‌سازي محسوب مي‌شد. البته در چند سال گذشته هم قدم‌هايي در اين حوزه برداشته شده بود، اما اغماء عميق‌تر، متنوع‌تر و گسترده‌تر به اين مسايل مي‌پرداخت. وي از ساخت سريال «اغماء» به مثابه پا گذاشتن در كوچه‌ي تاريكي ياد كرد و ادامه داد: از ابتداي ساخت همه با هم عهد كرديم كه از آن‌چه بلد هستيم كم نگذاريم تا بتوانيم كاري آبرومند را براي سازمان صدا و سيما بسازيم. مقدم معتقد است: مجموعه‌ي «اغماء» همانند اغلب ديكته‌هايي كه در كودكي مي‌نوشته‌ايم خالي از اشتباه نبوده است. اما مي‌بايست يك گروهي اين راه را براي ساخت كارهاي فاخرتر هموار مي‌كردند. اين كارگردان ادامه داد: سال سومي است كه صدا و سيما تصميم جدي گرفته كه به موضوعات مذهبي و فقهي بپردازد. در 10 سال گذشته بيش از 70 فيلم در سينماي غرب با موضوعات متافيزيكي ساخته شده است و اين نياز در جامعه‌ي ما هم به شدت احساس مي‌شد تا بتوانيم از طريق قالب جذاب نمايش، مباحث جدي و عميق ديني را براي عوام و خواص قابل فهم كنيم. كارگردان سريال «اغماء» در ادامه‌ي صحبت‌هاي خود اظهار كرد: وقتي موضوعاتي چون روح، جن و غيره مدنظر قرار مي‌گيرد نياز به سمبل‌هايي است. تمام اين مباحث نمادهايي را به نويسنده متن و مشاورين مذهبي كار القا مي‌كرد و آنان اين نمادها را از طريق سريالي به نام اغماء مطرح كردند. به گزارش ايسنا، پس از سيروس مقدم، امين تارخ بازيگر نقش «دكتر پژوهان» در پاسخ به پرسشي درباره‌ي تاثير مطالعه بر ايفاي مناسب يك نقش و باورپذير كردن آن گفت: خوشحالم در كاري كه بي هيچ ادعا و برنامه‌ريزي از قبل تعيين شده حضور داشتم كه تا اين حد مورد استقبال جامعه‌ي روشنفكران قرار گرفت. اين استقبال بي‌ترديد ما را به كارهايي پخته‌تر در آينده ترغيب مي‌كند. وي خلاقيت، استعداد، تمركز، صدا، بيان و تخيل را عوامل موفقيت يك بازيگر دانست و افزود: مجموعه اين عوامل بازيگر را وادار مي‌كند كه به سمت ارايه‌ي يك نقش روي بياورد. نسخه‌ي مشخصي براي ايفاي نقش‌هاي مختلف وجود ندارد. بلكه به تعداد بازيگران جهان سبك بازيگري وجود دارد. به اعتقاد اين بازيگر، موفقيت‌هاي سريال «اغماء» مرهون تلاش‌هاي تمام بازيگران است كه به صورت يك سلسله زنجير به هم پيوسته شكل گرفته است. امين تارخ در عين حال سهم تلاش و مطالعات شخصي بازيگر را در موفقيت و باورپذيري يك نقش بالا دانست و گفت: ما بازيگران دو عنصر بيان و بدن را با خود به يدك مي‌كشيم كه تماشاگر از نزديك با اين عناصر روبه‌روست. البته اين عناصر با عناصر ديگري چون تخيل، تجزيه و تحليل و تفكر در هم مي‌آميزد و نقش را شكل مي‌دهد. بازيگر نقش دكتر پژوهان هم‌چنين تاكيد كرد: براي ارايه‌ي يك نقش ماورايي يك بازيگر بي‌ترديد بايد همان كارهايي را انجام دهد كه براي ايفاي نقش معمول انجام مي‌دهد. طبيعي است در كنار همه‌ي اين‌ها قوه‌ي تخيل بازيگر و با همراهي مناسب كارگردان بي‌تاثير نخواهد بود. به گزارش ايسنا، حامد كميلي بازيگر نقش الياس نيز در پاسخ به پرسشي درباره‌ي ويژگي‌هاي ايفاي نقشي خاص كه تا كنون كمتر نمود بيروني داشته است، گفت: زماني كه آقاي مقدم تصميم گرفتند مرا به عنوان بازيگر نقش الياس انتخاب كنند خيلي ترسيدم. ايفاي نقش سريالي مناسبتي در شرايطي كه فيلمنامه كاملي وجود نداشت ريسك بالايي را مي‌طلبيد. اما من به آقاي مقدم اعتماد كردم و نقش را پذيرفتم. اين بازيگر، باورپذيري نقش الياس را مهم‌ترين هدف خود وي و كارگردان برشمرد و خاطرنشان كرد: بازي من بايد به گونه‌اي بود كه تماشاگر در عين حال كه به متافيزيكي بودن شخصيت الياس پي مي‌برد اما نبايد مي‌فهميد كه اين شخصيت خير است يا شر. اين مساله دو جنس بازي را مي‌طلبيد؛ در يك سو انساني متين قرار داشت كه دكتر پژوهان از شخصيت الياس انتظار داشت و در سويي ديگر ذات شيطاني اين شخصيت قرار مي‌گرفت. من اين دوگانگي شخصيت را خيلي دوست داشتم كه با كمك آقاي تارخ و مقدم محقق شد و ما به هدف خود رسيديم. پس از حامد كميلي، ناصر ممدوح بازيگر نقش دكتر «نائيني» و دوبلور پيشكسوت نيز در پاسخ به اين پرسش كه چه انگيزه‌اي باعث شد كه پس از سال‌ها دوري از بازيگري باز به اين عرصه بازگردد؟ گفت: حرفه‌ي اصلي من گويندگي فيلم است و بازيگر نيستم. كار بازيگري در بدو امر توسط آقاي داريوش فرهنگ با پيشنهاد بازي در سريال «راه شب» به من سپرده شد. ادامه دارد ... *خبر تكميلي، گزارش مراسم و حاشيه‌ي آن فردا در سرويس تلويزيون منتشر مي‌شود. انتهاي پيام
منبع: ایسنا


نقد و بررسی سریال اغماء

 
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا